Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:46

Hier zijn vegan brood pizzaatjes langs gekomen (liespower). Die zijn blijven hangen bij mij, en daar zou ik graag gedetailleerd recept van willen want is ook lekker als snack of voorgerecht. Wil ik zelf gaan maken als ik terug ben.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:30

Ik ben blij dat ik een toetsenbord voor bij mijn iPad heb gekocht :+

Eerst de ‘Cauliflower hotwings’
Die moet je gewoon gemaakt hebben, tenzij je bloemkool haat natuurlijk.
Ik ga het binnenkort eens eventjes proberen met een andere groente.
Voor nu zit ik nog wel even in mijn geluksbubbel hiermee :P

Je hebt nodig voor 1 persoon:
- 1/3 bloemkool (bij mij was dit 300 gram)
- 50 gram meel, ik gebruik graag kikkererwtenmeel omdat er net wat meer eiwit in zit + het is glutenvrij. (Koop dit niet bij de ah / jumbo / oid maar ga even langs de toko, is t ongeveer 3 x zo goedkoop)
- 50 ml plantaardige melk, ik gebruikte de unsweetened amandelmelk van alpro
- 50 ml water
- 50 gram broodkruimels (gewoon voor 30 ct bij de Lidl :Y) )
- Kruiden, dit is net wat je lekker vindt! Ik heb nu 1 el ‘kip’ kruiden gedaan + 1 tl gerookte paprika poeder. Maar dit kun je natuurlijk zelf maken zoals je wilt, iets meer pittig? Beetje chili, iets meer zoet? Beetje agavesiroop, ohja en wees niet te zuinig. Het wordt uiteindelijk een badje dus niet alles gaat mee de oven in.

Snijd de bloemkool in kleine (dit is wel belangrijk want te groot wordt niet zo lekker) roosjes, Kruiden, meel (gezeefd!), melk + water bij elkaar en kruim in een aparte kom

Dan heb je dit dus:

Afbeelding

Even mixen en we kunnen beginnen *\o/*

Afbeelding

Dan komen de vieze vingers :+
Ik had de oven al voorverwarmd op 200 graden en een bakplaat met bakpapier bekleed.
Je pakt gewoon wat roosjes, dompelt ze onder in het ‘badje’ en dan laat je het even uitlekken en rol je het dan in de broodkruim.
Dit herhaal je tot je klaar bent.
Dan 30-35 minuutjes in de oven en klaar. Ik heb dus een prehistorische oven dus ik weet niet of mijn 200 graden ook echt 200 graden is, eventjes goed in de gaten houden dus.

Afbeelding

Okee en nu de echte tips:
- Zorg ervoor dat het beslag niet te dun wordt, anders blijft het kruim niet goed plakken en krijg je een dikke smots :+
- Kikkerwertenmeel altijd zeven, klontert als een malle
- Wees niet bang om wat extra kruim te gebruiken want dan krijg je dat lekkere krokante laagje
- Als je het lekker vindt kun je de wings er halverwege de baktijd even uithalen, besprenkelen met wat BBQ-saus en dan weer verder bakken in de oven. Dit vond mijn vriend wel een succes ;)

Ik eet het altijd met mayolijn maar voel je vrij om te proberen wat je zelf wilt!

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:38

Dan deel 2 voor jou Piien, de pizzabroodjes (die waren ook lekker!)

Ik gebruikte:
- Kant en klaar pizzadeeg, ik had een beetje haast want meestal maak ik het zelf. Dit is mijn favoriete recept voor echt goed deeg: http://www.pizzadeegmaken.nl/zelf-pizzadeeg-maken/
maak dan die met de dunne bodem, goed dat deeg legde ik in een rechthoekige vorm
- Lekkere tomatensaus, ik had nog wat over van de pasta, dit was volgens mij met basilicum
- Quorn vegan ‘ham’ (https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... gJfD_D_BwE ) < deze dus
- Vegan kaas (ik blijf toch echt bij willemsburger)
- En dan wat je lekker vindt :+ Ik had aspergetips maar bijvoorbeeld olijven enzo kunnen ook erg lekker zijn!

Toen:
- Besmeer de bodem met de saus, niet helemaal tot de randjes want dan valt alles er af als je gaat rollen (ik heb het al even voor je getest :+ )
- Leg de ham er op
- Leg de aspergetips in de lengte met de kortste zijde (zeg maar dat je aspergetips ongeveer even lang zijn als je pizza)
- bestrooi met kaas
- Voeg al je andere lekkers toe *\o/*
- Dan moet je het oprollen, je rolt het op vanaf de kortste kant. Je kunt het zeg maar in twee manieren op rollen, neem de kant waarbij de doorsnede van de rol zo dik mogelijk is (en je pizzarol dus zo smal als mogelijk)
- Dan in iets van 8-9 stukjes snijden.
- Alles op de bakplaat met bakpapier, je kunt ze een beetje tegen elkaar aanzetten, dan plakken ze zo leuk aan elkaar en heb je breekpizza ipv breekbrood
- 15 minuutjes op 240 graden, maar houd dus een slag om de arm want ik weet niet helemaal in hoeverre mijn oven klopt.

Bon apetit! :D

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:08

Ik vind bloemkool sws rauw veel beter dan gekookt :+

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:22

Dat klinkt goed liespower. Dat ga ik proberen. Super bedankt!

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 21:16

Heel lekker gegeten in Loff Breda.
Het was niet goedkoop, wel heel erg lekker.

Voorgerecht

Afbeelding

Hoofdgerecht

Afbeelding

Nagerecht

Afbeelding

Ik weet echt niet wat het allemaal was, maar heel erg lekker.

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:16

Was net met mijn ouders ergens een terrasje pakken. Ze konden wel een fruit salade maken, maar hadden voor de rest niks.

Positief verrast:
Afbeelding

Negatief verrast: 7,95 :$

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:59

Voor drie frambozen, tweeënhalve aardbei, wat stukjes sinaasappel en twee plakjes iets wat ik niet zie wat het is?

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:08

Een plakje watermeloen, ja...

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:13

Nala schreef:
Was net met mijn ouders ergens een terrasje pakken. Ze konden wel een fruit salade maken, maar hadden voor de rest niks.

Positief verrast:
[ [url=m/NDQcZ7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Negatief verrast: 7,95 :$


-O- -O- -O-

Troost je, we zijn samen vandaag :+
Ik heb geprobeerd om uit eten te gaan met mijn vriend, schoonzus en haar vriend. Nou dat is in sommige plekken toch een partij onmogelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:59

Nala schreef:
Een plakje watermeloen, ja...

Wauw..... Als het niet zielig en schandalig was zou het hilarisch zijn. :wow:

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:11

Wauw, hadden ze niet eens brood met kruidenboter oid? Hier zit toch geen energie in... Wel kunstig :P

Ik heb gisteren net een nieuw topic gestart over cruelty free leven en hoewel het, bokt eigen, al een beetje venijnig wordt zou het handig kunnen zijn voor tips :)
[LZP] Cruelty free leven

Nala

Berichten: 8200
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:31

Brood met kruidenboter is 90% van de tijd niet vegan, helaas.

Ik heb al gereageerd, maar het is me inderdaad teveel discussie... Maar dat is vaak bij vegan onderwerpen, liever persoonlijke aanvallen als samen vooruit.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:40

Ik ga me daar niet wagen sorry :+ hoe je ook reageert (of niet reageert) je blijft gek genoeg die vervelende vegan. Echt bizar.

Ok jongens 2 eettips in Gent:

L’incontro in oudburg: Italiaans. 10 euro voor een halve liter wijn :D en lekkere pizza’s en pasta’s. Pizza tartufata was echt lekker.

Nam Jai in oudburg/kraanlei: Thai. eenvoudig maar wel echt in orde qua smaken zeg. De 46 was fenomenaal lekker!

De beste Thai in Gent is kin khao maar dit was ook echt lekker (en goedkoper).

Ziet er goed uit pien!

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:33

Nala schreef:
Brood met kruidenboter is 90% van de tijd niet vegan, helaas.

Ik heb al gereageerd, maar het is me inderdaad teveel discussie... Maar dat is vaak bij vegan onderwerpen, liever persoonlijke aanvallen als samen vooruit.

Kruidenboter is meestal roomboter inderdaad. :j

Dit is eigenlijk het enige topic waarin men respectvol, maar ook gewoon leuk met elkaar omgaat. Ik had daar ook gereageerd, maar het krijgt nu al weer een rare wending... >;) Jammer!

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:35

Inderdaad! Dat is zo leuk aan dit topic en dat was eigenlijk ook de bedoeling van het andere. Ik probeer het een beetje bij te sturen maar mensen zijn vrij hardleers. Ik wil gewoon tips uitwisselen om bewustere keuzes te kunnen maken. Maar nee, hoppaaaa, iedereen valt weer over elkaar heen en praat in extremen. Waarom toch.

Maar we houden hoop :') Misschien met wat goede voorbeelden.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:15

Nog een tip voor in Amersfoort; bij Brood&Zoets kan je vegan high tea'n! (glutenvrij ook mogelijk). Vond het echt lekker, en fijn dat ze voor de omnivoren ook vlees etc hebben, maar daarnaast ook vegan mogelijk is. Aanrader!

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 18:39

Vandaag was ik bij mijn opa en oma, mijn oma is jarig. Dan eten we altijd Chinees. Best okay gegeten, niet supergeweldig lekker maar wel gewoon lekker :P.
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 19:11

+:)+ dat is al heel wat.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 19:29

Ik ga donderdag naar een feest. Als eten is er buffet. Toch nog even gedubbelcheckt of mijn optie goed doorgegeven was. Ja hoor! Maw: ik kan de side dishes eten en verder niets. Eigenlijk echt sneu dat er op een heel buffet niets vega is als ‘hoofdgerecht’ toch. Dat mensen oprecht lijken te denken dat ik alleen sla en groenten en patatten eet. En dat er straks voor mij evenveel betaald wordt en ik stokbrood met aardappelen en mayonaise krijg :’)

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 19:46

Bizar Poes! En inderdaad niet goed. Weet je, ik zou zeggen, dat je wel komt. Bij iemand wat stokbrood pakken en zelf een lekkere quiche meenemen, want dit is te vreemd en bizar en ook te kostbaar.

Berdien

Berichten: 64558
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 19:54

Inderdaad heel erg zonde. Maar weet je.. ik heb ook wel gehad bij buffetten dat er wél een vegetarisch hoofdgerecht was en dat dat vervolgens verorberd werd door de 'vleeseters'. Kon ik alsnog mezelf vermaken met stokbrood en salade en frietjes :+ 'Ja, het vegetarische zag er zó lekker uit..'

Buffetten zijn vaak best een uitdaging voor ons vega's/vegans :=

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 19:59

Ik ga zeker niets meebrengen. Ik stel het altijd voor maar het lijkt me best onbeleefd als ze nog antwoorden dat er genoeg vega opties zijn.

En idd vaak wordt het goed gegeten. Waarom dan niet wat neerzetten. Pfff.

Berdien

Berichten: 64558
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:02

Ik zou zelf ook echt geen eigen gemaakt eten meenemen naar een feest :n Je zou nog wel kunnen opperen dat dit een wat karige keuze is. Hoe moeilijk kan het ook zijn. Een vegetarische pasta(salade) of quiche draait iedereen toch wel in elkaar? En dat is prima buffet-eten.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 20:05

Ik heb juist veel goede ervaringen met buffetten gelukkig. Dat zijn wel altijd buffetten op bruiloften, dus meestal erg uitgebreid. Meestal zijn er toch een leuk aantal schotels met vegetarische salades, losse groentes, los fruit en vaak ook aardappels en dingen als gevulde champignons. Ook natuurlijk veel schotels met vlees en vis, en wat salades met vlees, maar ik heb nooit mijn broodjes uit de auto hoeven halen die ik voor noodgevallen bij me heb :))