Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:39

Ik wilde een post gaan typen maar mar_fay heeft eigenlijk alles al gezegd :j

Zelfs als je groenten en fruit van ver eet valt dat in het niet bij de belasting van de meeste dierlijke producten.

Het is ook niet dat ik als veganist graag mensen zich slecht laat voelen over hun eetgewoontes. Het is echter wel een feit dat 1) dierlijke producten eten - in de mate waarin dat nu gebeurt - zeer destructief is voor de planeet en alles en iedereen wat erop woont 2) er niet te ontkennen valt dat diergebruik - nogmaals, in de mate waarin dat nu gebeurt - op geen enkele denkbare manier met respect voor dieren kan gebeuren. Dat zijn geen moeilijke controversiële standpunten en daar hoef je ook geen wetenschapper voor te zijn om dat te begrijpen denk ik zo.
Wanneer er dan gewezen wordt naar het eten van dierlijke producten als persoonlijke keuze ("ik respecteer jouw leefgewoonte en jij moet die van mij respecteren") kan ik het daar dan ook niet mee eens zijn. Het eten van dierlijke producten is géén persoonlijke keuze, hij beinvloedt namelijk anderen. In de eerste plaats zijn er natuurlijk dieren mee gemoeid, maar ook indirect heeft het invloed. Klimaatverandering bedreigt toekomstige generaties, nu al zijn er landen waar voedselschaarste heerst omdat alles naar het Westen moet om koeien en kippen vet te mesten. Somalische vissers raken werkloos doordat het Westen hun zeeën leegvist (onbeperkt sushi!) waardoor ze zich moeten wenden tot illegale activiteiten (piraterij). Over sushi gesproken - veel leven in de oceanen wordt bedreigd met uitsterven, er zijn al vele dode zones in zee, hele ecosystemen storten in door overbevissing, en dan hebben we het nog niet eens over de uitstoot van vissersboten en het plastic dat vanaf die boten in zee verdwijnt (netten bijvoorbeeld). (En laat je niet verleiden door kweekvis, dat is misschien nog wel erger.)

Dus nee, ik vind de consumptie van dierlijke producten echt geen persoonlijke keuze. Dat je kunt leven met de impact die het veroorzaakt is iets anders dan dat die impact er ineens niet meer is. Het Westen consumeert zó ongelofelijk veel (teveel) dierlijke producten, je komt er gewoon niet met liefdevol nudgen in de juiste richting.
Helaas is dat ook weer niet hoe gedragsverandering werkt :n En daarom is het zo belangrijk dat er zo veel mogelijk mensen wél overstappen op een geheel plantaardig dieet, zodat het gemiddelde toch maar zo veel mogelijk de goede kant op gaat.

Deze week las ik er nog een leuk geframed artikel over:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~beddcd2b/

En daar kwam deze reactie op die echt de spijker op z'n kop slaat:
Citaat:
‘Wat mag nog wél in het winkelwagentje?’. Alleen al de titel van het artikel over klimaatbewust eten (Ten eerste, 10 augustus) ­bevestigt de overtuigingen van alle sceptische vleeseters.

Andere bevestigende statements volgden. Ik citeer: ‘Smaakt dat dan wel?’, ‘Stel: je kunt vlees echt niet laten liggen.’ Statements die nogal ambigu zijn met het bijgeleverde beeld over de klimaatimpact van vlees versus vleesvervangers. Willen we nou gezellig ­samen vlees eten of de aarde redden? Na de ‘alarmerende’ boodschap van het IPCC lijkt dit artikel eerder een aanleiding voor vegetariërs om zich weer op kipfilets te storten dan andersom.

Dit stuk, waarin het begrip ‘klimaateten’ met een ‘objectief oog’ wordt onderzocht, gaat ervan uit dat mensen rationele wezens zijn die bewuste keuzes maken. Helaas: klopt niet. Hooggemotiveerde mensen maken bewuste keuzes, maar die eten al vegetarisch. De overige 95 procent wordt vooral bevestigd in hun weerstand. Menselijk gedrag is niet rationeel, we zijn luie kuddedieren. Autonomie, zekerheid en energiebehoud zijn drie basisbehoeften. Dingen niet mogen (‘Wat mag nog wél in het winkelwagentje?’) roept weerstand op: ‘Ik maak mijn eigen keuzes wel!’ Geen vertrouwen in alternatieven voor vlees (‘Smaakt dat dan wel?’) creëert scepsis. Dan de inerte mens, gemotiveerd en niet sceptisch, maar die de stap naar verandering (nog) niet maakt (‘Stel: je kunt vlees echt niet laten liggen’). Ach, die pakken dan toch gewoon een stukje kip. Zo zijn we weer terug bij af.

Wanneer we het spoor bijster zijn, vertelt biochemicus Harry Aiking ons de nuchtere waarheid: ‘De focus moet vooral liggen op consuminderen, vooral met dierlijke eiwitten, daar eten we veel te veel van. We moeten naar een soberder dieet, of we dat nou leuk vinden of niet.’ Nee, dat vinden we niet leuk. Hoe je ervoor zorgt dat mensen dit wel gaan doen? Als we ons wat meer op gedragswetenschap zouden baseren, zowel in beleidskeuzes als in het positief beïnvloeden van consumenten, zou dit een grote stap in de goede richting zijn.

Nina Crox, Tilburg


Nou ja, ik weet ook niet waar ik heen ging met deze post. Ik hoop in elk geval dat niemand zich persoonlijk aangevallen voelt, want daar gaat het dus nadrukkelijk niet om :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:03

Magrathea schreef:
…...knip: Dat zijn geen moeilijke controversiële standpunten en daar hoef je ook geen wetenschapper voor te zijn om dat te begrijpen denk ik zo. …...knip

Maar met zulke uitspraken vergaat mij compleet en totaal de interesse om met iemand in gesprek te gaan of iets van iemand te willen aannemen.
Dan kun je zeggen dat je iets niet aanvallend bedoelt, maar je woorden zijn aanvallend en veroordelend, niet gericht op informeren en samenwerken, maar op jouw mening als enige en volstrekte waarheid door iemands strot willen duwen. Dat staat voor mij gelijk aan een biefstuk door jouw strot duwen, dat slik je ook niet.
Waar ik de post van mar-fay open, vriendelijk en prettig vond, kan ik deze manier van converseren niet slikken.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:08

huh, maar ze schrijft toch niet dát het een absolute waarheid is, maar dat het een standpunt is wat niet per se moeilijk te begrijpen is? Dat is toch niet aanvallend te noemen?

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:12

Ik heb duidelijk een voorkeur voor manier van brengen. Terwijl ik er zelf ook niet altijd even tactisch in ben. O:)
Maar laat ik niet verder piepen. Laat ik gewoon jullie recepten af en toe eens blijven jatten. Dat is gezelliger. ;)

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:40

Ik denk inderdaad dat ik precies hetzelfde zeg als Margrathea, maar dan hoe ik het mijn schoonfamilie zou brengen (maar dan zou het korter moeten, die hebben een veel kortere aandachtsspanne en nog minder interesse O:) ). Ik heb misschien gewoon relatief goed tussen mijn mening en die van 'verstokte vleeseters' door leren zwijnen := Ik denk dus tien keer na voordat ik iets uitspreek, aangezien men zich snel aangevallen lijkt te voelen, ondanks dat dat niet de bedoeling is. Wat ik wel merk is de manier van communiceren die ik in verschillende groepen gebruik - op de uni en met vrienden die ik daar gemaakt heb is die compleet anders dan met 'oude' vrienden, schoonfamilie of mensen die ik ontmoet. Als ik daarover nadenk heb ik denk ik wel minimaal 10 relatief gestandaardiseerde manieren om mijn mening over klimaatverandering en veganisme uit te leggen. Maar dat hoort vast meer bij mijn vakgebied (taalwetenschappen) dus daar zal ik jullie niet mee lastig vallen :D in een discussie is dat echter wel altijd goed om te overwegen. Tegelijkertijd lijk je het gevaar te lopen dat mensen je boodschap minder willen accepteren, omdat je al meer naar ze toe beweegt.

Wat jij aangeeft over taalgebruik, Margrathea, klopt zeker. 'Mag dat dan ook al niet meer?' en 'ik bepaal dat zelf wel' hoor ik echt vaak - buiten mijn eigen kring dan. Het is jammer maar het is niet anders, mensen reageren nou eenmaal heftig op 'niet'. Ik denk dat daar een schone taak voor onze overheid is weggelegd; wetgeving kan een hoop versnelling in het debat én daarmee veel verandering opleveren. Maar zolang die nog meer bezig is met kortetermijndenken ben ik bang dat we daar niet al teveel van hoeven te verwachten :n Ik denk dat we het moeten hebben van vrijwillige innovatie in het bedrijfsleven, gevoed door de besparingen en daarmee de winst die de juiste innovatie hen kan opleveren. Als het goed loopt vind ik kapitalisme daarom geeneens een bijzonder schadelijk idee, jammer dat de idealistische inslag die er ooit bij hoorde mettertijd een beetje vervlogen is.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:35

@Tica: als je het over mijn post had: bij 'carnivoor, geef het door' dringt, naar mijn mening, niemand een ander een levensstijl op. Helemaal prima als je graag vlees wil eten. Het voorkomt alleen dat er veel vlees wordt weggegooid en de vleeseters geen vegetarische gerechten mogen pakken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:50

Sheran schreef:
@Tica: als je het over mijn post had: bij 'carnivoor, geef het door' dringt, naar mijn mening, niemand een ander een levensstijl op. Helemaal prima als je graag vlees wil eten. Het voorkomt alleen dat er veel vlees wordt weggegooid en de vleeseters geen vegetarische gerechten mogen pakken :)

Van jou weet ik dat je het laagdrempelig weet te maken, door je andere topic. :D
Daar heb ik hetzelfde als hier; binnen mijn eigen wensen ben ik best bereid andere keuzes te maken als die beter zijn voor milieu, mensheid, dieren en Tica. :D
Overigens ben ik vanavond "noodgedwongen" vega, vergeten vlees uit de vriezer te halen.
Dus zelfde groenten als gisteren, maar dan andersom; courgette gevuld met paprika, lenteui, walnoten, knoflookolie en daarover wat geitenkaas in de oven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:18

Anoniem schreef:
Even voor mezelf als vleeseter sprekend: bij een buffet denk ik bij gerechten niet oh dat is vega, laat ik dat laten staan voor diegenen die geen vlees eten. Ik denk oeehh dat ziet er lekker uit :9 daar neem ik ook een beetje van. Of neh, die sla ik over voor nu. Ik zou er totaal geen moeite mee hebben als alles vega is en dan evt apart wat vlees staat, of helemaal geen vlees.


Ik vind het ook alleen maar leuk als iedereen lekker van alles eet: vega/vlees. Maar het is soms wel zo fijn dat de cateraar dan even discreet de vega eerst een bordje opschept :D

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:22

Tica, ik denk dat bewuste levensstijl prima is en dat dit niet zegt dat je nooit meer vlees zoumogen eten (als een ander dat al voor je kan bepalen).
Ik hou vreselijk van bepaald soort vlees, ook al eet ik het niet meer. Toen ik met de "kinderen" uit eten was vorige week, heb ik paar crevettes genomen. Vega kon niet. Het was gewoon idioot hoeveel vlees die apen van mij kregen. :oo Echt niet normaal. Het was zoveel, dat ze het niet op konden en het was prachtige tournedos. Ik heb toen het laatste stukje vlees dat anders weggegooid zou worden gegeten.
en toen was ik zo dankbaar, dat ik alleen paar kleine crevettes had genomen (was nog duur zat en vega was er niet), zodat ik er voor kon zorgen dat er geen verspilling op zou kunnen treden. Dan laat ik me het vlees ook goed smaken, zonder enig naar gevoel daarover.

Eens met Poes haar post hierboven.

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:30

Ik had vanavond vegan kapsalon <3

& ik heb zo veel gegeten dat ik nu een beetje misselijk ben :+


Afbeelding

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:02

In een topic voor vegetariërs en veganisten is neem ik aan niemand pro-vlees. Maar we doen allemaal ons best om de beste keuzes te blijven maken en die zijn per mens verschillend. Ik vind het al heel fijn dat mensen na denken over wat ze eten en zie dat gelukkig steeds meer om me heen gebeuren.

Persoonlijk ben ik zelf wel echt anti-vlees hoor. Net als anti-roken. Ik zal iemand zeker niet als een paria behandelen om zijn keuzes, maar ik denk niet dat ik met iemand aan tafel wil zitten die kilo knallers en plofkip eet en daar ook helemaal niets aan zou willen veranderen.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:56

liespower94 schreef:
Ik had vanavond vegan kapsalon <3

& ik heb zo veel gegeten dat ik nu een beetje misselijk ben :+


[ [url=m/Ws7AsJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeeehhhh wat heb je er allemaal ingegooid? Ziet er super lekker uit :D

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 23:31

Ik ben super blij met de nieuwe Vivera spekcjes. Het ruikt en smaakt net echt, zelfs de structuur lijkt het zelfde. Heb een heerlijke pasta matriciana gemaakt. Zelfs mijn vriend, vader, zus en anti vega zwager vonden het lekker! Binnenkort spaghetti carbonara maken!

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:56

Jets schreef:
Ik ben super blij met de nieuwe Vivera spekcjes. Het ruikt en smaakt net echt, zelfs de structuur lijkt het zelfde. Heb een heerlijke pasta matriciana gemaakt. Zelfs mijn vriend, vader, zus en anti vega zwager vonden het lekker! Binnenkort spaghetti carbonara maken!

Dus ze zouden ook lekker zijn dood boerenkool bijvoorbeeld?
Alle spekjes die ik tot nu heb gehad, waren allemaal van die zoute keiharde brokjes :+

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:58

Ik hou niet van boerenkool, maar denk dat ze daar zeker voor geschikt zijn. Deze zijn echt heel anders, zeker het proberen waard vind ik :)

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:19

Dus de spekjes van vivera zijn echt vernieuwd? Want ze hadden ze al toch? Ik ga ze ook eens uitproberen!

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:20

Ja ze zijn totaal anders nu. Die vorige vond ik vies.

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:23


8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 09:32

Ik heb de nieuwe nog niet geprobeerd, maar vond ze er lekker uit zien. De oude vond ik op zich wel lekker, maar ik deed er wel altijd extra zout en selderijzout op :9

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:46

Nee ze zijn nieuw, dat bericht is uit 2017 ;) dat zijn de oude. Heb laatst al een foto gepost dat ik er benieuwd naar was, maar dit zijn ze dus :) Hier moet je niet te veel zout bij doen :=

Afbeelding

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:51

Ze zien er wel beter uit!
Ik vond de vorige al heel erg zout :P Van mij mag dat wel minder.

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:15

ok mooi! Ga snel kijken of ze deze hebben ergens.
Ik vond de oude vooral nogal vetvrij voor iets dat spek zou vervangen :+

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:21

ik had deze week vegetarische kapsalon (dus wel gewone vega kaas - niet vegan) en jammiiieeee niet gedacht hoor!

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:36

Jets schreef:
Nee ze zijn nieuw, dat bericht is uit 2017 ;) dat zijn de oude. Heb laatst al een foto gepost dat ik er benieuwd naar was, maar dit zijn ze dus :) Hier moet je niet te veel zout bij doen :=

[ [url=m/EHfocV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wow, dit ziet er al een stukje beter uit!

Ik heb nu echt zo'n zin in hutspot met lekker veel jus en spekjes :+.

Ik had vanochtend trouwens overnight oats, zo lekker. Met framboos! Vult goed.

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:34

Jackytje schreef:
liespower94 schreef:
Ik had vanavond vegan kapsalon <3

& ik heb zo veel gegeten dat ik nu een beetje misselijk ben :+


[ [url=m/Ws7AsJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeeehhhh wat heb je er allemaal ingegooid? Ziet er super lekker uit :D


Ik maak het altijd met laagjes
Ik gebruik voor 2 vreetzakken altijd 1 krop ijsbergsla, pakje gyros van vivera, zakje vegan kaas, amandelmelk en zoete aardappelfrietjes
Ik maak eerst de zoete aardappel frietjes, dan doe ik eerst laagje sla, dan laagje frietjes, dan laagje gyros, dan laagje kaas met scheutje amandelmelk en dat 2 x. Dan aftoppen met sla, kaas en een beetje melk.
Heerlijk <3