Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar komt jouw vlees vandaag?

Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch.
127 (24%)
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie.
173 (32%)
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt.
146 (27%)
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf.
47 (8%)
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad.
35 (6%)

Totaal aantal stemmen: 528


Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:38

13 kilo vlees, daar zou ik een aantal jaar mee doen...

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:41

Het was in mijn geval dan ook voor meerdere gezinnen voorraad voor in de diepvries en voor een kerstdiner met 16 personen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:35

Marije_jiplover schreef:
Er is ook nog scharrel.
Dat zit voor varkens en kippen tussen biologisch en gangbaar in en krijgt soms 1 soms 2 sterren van de DB.
Dieren hebben dan idd meer ruimte, niet altijd een buiten uitloop, maar vaak ook wel.

Merk wel op dat scharrelvlees daadwerkelijk verbetering voor het dier betekent (in de trend van daglicht, naar buiten kunnen, speelmateriaal etc), scharrelei is nog steeds een vrij vage definitie, het betekent eigenlijk alleen dat het geen legbatterij is. Dus kan nog steeds een stal zonder daglicht zijn bijvoorbeeld

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:43

Magrathea schreef:
Marije_jiplover schreef:
Er is ook nog scharrel.
Dat zit voor varkens en kippen tussen biologisch en gangbaar in en krijgt soms 1 soms 2 sterren van de DB.
Dieren hebben dan idd meer ruimte, niet altijd een buiten uitloop, maar vaak ook wel.

Merk wel op dat scharrelvlees daadwerkelijk verbetering voor het dier betekent (in de trend van daglicht, naar buiten kunnen, speelmateriaal etc), scharrelei is nog steeds een vrij vage definitie, het betekent eigenlijk alleen dat het geen legbatterij is. Dus kan nog steeds een stal zonder daglicht zijn bijvoorbeeld


Scharrelkippen komen niet buiten, dan moet je vrije uitloop of biologische eieren nemen :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:00

"Vrije uitloop" ís óók twijfelachtig, kippen worden dan vaak in stallen gehouden waar ze wel naar buiten kunnen, maar niet willen (omdat de afstand van de uitgang tot de voeder/drinkplaatsen te groot is.
Lekker praktisch voor de kippenhouders, én je kunt een mooie reclamezin op je eierpakken drukken.....

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:11

Een dier is niet gek, die gaat niet buiten staan als er daar niks is en er binnen eten ligt. En dan zeggen ze dat de dieren er geen behoefte aan hebben. Naar mijn idee is dit gewoon een overlevingsstrategie, blijven waar het eten is.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:18

in de natuur zoeken de meeste dieren ook beschutting om te slapen of als het regent riraito, met name prooidieren zoeken een veilig heenkomen voor de nacht.

als er niets anders is, zullen ze dus echt wel in een schuur of stal willen ipv open en bloot zonder beschutting of veilig plekje.. plus idd waar eten is.

mijn pony heeft eten buiten de stal, maar komt om 22.00 vol vlas uit de schuilstal zetten.. die slaapt dus echt op stal.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:40

elenaMM77 schreef:
in de natuur zoeken de meeste dieren ook beschutting om te slapen of als het regent riraito, met name prooidieren zoeken een veilig heenkomen voor de nacht.

als er niets anders is, zullen ze dus echt wel in een schuur of stal willen ipv open en bloot zonder beschutting of veilig plekje.. plus idd waar eten is.

mijn pony heeft eten buiten de stal, maar komt om 22.00 vol vlas uit de schuilstal zetten.. die slaapt dus echt op stal.


Daarom ook dat de beter leven sterren voorschrijven dat bijv een weide voor kippen struiken, bomen en andere schuilmogelijkheden moet bevatten, alsook dingen die interessant zijn voor de kip (zoals een zandbak voor een stofbad, graan dat gestrooid wordt zodat de kippen moeten zoeken)

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:57

Verbaasd me hoeveel mensen er voor goedkoop vlees kiezen! Al eet ik haast geen vlees kies ik altijd voor biologisch. Niet alleen voor het idee maar ik vind het ook veel lekkerder :j

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:19

Magrathea schreef:
elenaMM77 schreef:
in de natuur zoeken de meeste dieren ook beschutting om te slapen of als het regent riraito, met name prooidieren zoeken een veilig heenkomen voor de nacht.

als er niets anders is, zullen ze dus echt wel in een schuur of stal willen ipv open en bloot zonder beschutting of veilig plekje.. plus idd waar eten is.

mijn pony heeft eten buiten de stal, maar komt om 22.00 vol vlas uit de schuilstal zetten.. die slaapt dus echt op stal.


Daarom ook dat de beter leven sterren voorschrijven dat bijv een weide voor kippen struiken, bomen en andere schuilmogelijkheden moet bevatten, alsook dingen die interessant zijn voor de kip (zoals een zandbak voor een stofbad, graan dat gestrooid wordt zodat de kippen moeten zoeken)


ben ik het an sich mee eens.. maar dat wordt dus lastig met geimporteerd vlees die wellicht aan andere richtlijnen moet voldoen om een bepaald keurmerk te krijgen..

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:46

_Tristan schreef:
Verbaasd me hoeveel mensen er voor goedkoop vlees kiezen! Al eet ik haast geen vlees kies ik altijd voor biologisch. Niet alleen voor het idee maar ik vind het ook veel lekkerder :j

Goedkoop is niet altijd meteen maar dieronvriendelijk.
Goedkoop kan ook vlees zijn dat niet zo goed loopt, afsnijsel zijn of ander restproduct, of waar veel aanbod van is, waar weinig tussen verkoop tussen zit etc.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger ooit eens een fondueschotel had besteld bij een slager die dat nog nooit gemaakt had. We kregen heel veel vlees voor heel weinig geld, ipv in een mooie doos weinig vlees en leuke opmaak voor heel veel geld.

Maar alles is natuurlijk lekkerder dan het met water volgespoten vlees dat je in Nederland tegenwoordig schijnt te kopen in de spermarkten, als ik mijn zus mag geloven.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:47

Lusitana schreef:
_Tristan schreef:
Verbaasd me hoeveel mensen er voor goedkoop vlees kiezen! Al eet ik haast geen vlees kies ik altijd voor biologisch. Niet alleen voor het idee maar ik vind het ook veel lekkerder :j

Goedkoop is niet altijd meteen maar dieronvriendelijk.
Goedkoop kan ook vlees zijn dat niet zo goed loopt, afsnijsel zijn of ander restproduct, of waar veel aanbod van is, waar weinig tussen verkoop tussen zit etc.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger ooit eens een fondueschotel had besteld bij een slager die dat nog nooit gemaakt had. We kregen heel veel vlees voor heel weinig geld, ipv in een mooie doos weinig vlees en leuke opmaak voor heel veel geld.

Maar alles is natuurlijk lekkerder dan het met water volgespoten vlees dat je in Nederland tegenwoordig schijnt te kopen in de spermarkten, als ik mijn zus mag geloven.


Ik moet zeggen, toen ik nog vlees at ging ik eens een keer ergens bbq'en. Niet normaal hoe droog en smakeloos dat vlees was. Wij aten het altijd van de slager, maar dit was van de Aldi en Jumbo dacht ik. Vraag me echt af hoe je dat voor de lol kan eten? Niet dat iedereen aan het dure vlees moet, maar dit gaf vlees gewoon een slechte naam :')

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:51

Dat vind ik dus ook :') als vlees van de slager mij te duur zou zijn zou ik liever minder of geen vlees eten dan die hompen karton van eender welke supermarkt :+

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:23

Wij hebben een paar dorpen verderop (2 kanten op) supermarkten net eigen slagerij zitten
Dat vlees kan zich absoluut meten met slagers in dezelfde dorpen buiten de supermarkt om
Daar tegenover heb je idd supermarkt vlees waarbij je bijvoorbeeld de shoarma halverwege even moet afgieten!! Omdat het net soep is zoveel water komt er uit :+
(Keer AH shoarma meegenomen... dat is ook eens en nooit weer )

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:38

Riraito schreef:
Kan zijn dat jij net een betere veehouder hebt gezien, maar ik hoor ze regelmatig klagen over hoe dom de EU is, want ze mogen hun zeugen maar een paar dagen vast houden en dat zou blijkbaar slechter zijn voor de bevruchting dan ze lekker een paar weekjes extra vast te zetten. Een varken is zó intelligent, mensen denken zelfs net zo als een dolfijn. En dat arme dier zetten wij vast, laten we bevallen op de vieze, koude vloer en mag met een paar jaar naar de slacht?


Ik ben nog aan het bijlezen maar wil hier alvast even op reageren, geloof maar dat die dieren écht niet op een vieze, koude vloer moeten bevallen.
Alles wordt ontzettend goed gereinigd en ontsmet voor de bevalling, infecties zijn het laatste wat je wilt bij de zeug en de biggen. Daarnaast is de vloer verwarmd omdat de biggen het anders te koud kunnen krijgen en vaak hangt er ook een warmtelamp bij.

Ik wil niet direct perse alles goed praten, ik kan er alleen niet tegen als er onwaarheden worden verteld.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:51

Hoe bewust? Geen idee. Ik verspil geen vlees zowel thuis als in een restaurant, vlees gaat altijd op, er is immers een dier voor dood gegaan. Verder eet ik ongeveer 2 à 3 keer per week vlees en het vlees wat ik eet koop ik bij de slager. Niet alleen omdat het fijnere kwaliteit is, maar ook omdat aangezien ik niet iedere dag vlees eet het niet duurder uit komt.

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:01

Nadine schreef:
In deze poll wordt voor mijn gevoel de term bio-industrie verkeerd geïnterpreteerd. Het is een negatieve term die direct wordt gelinkt met diermishandeling en slacht. In de bio-industrie wordt inderdaad vlees 'geproduceerd' op meestal grotere schaal, maar wie zegt ons iets over deze weg er naar toe? Wie beweert dat dit alleen maar kommer en kwel is met weinig oog voor het dier?

De wakker dier-propaganda molen laat dit je graag geloven en veel zaken zien er voor iemand die geen weet heeft van de sector al snel dier onvriendelijk uit. Vlees uit amerika of andere oostbloklanden komt misschien in de buurt van deze filmpjes, maar ik ben van mening dat we meer respect kunnen hebben voor de Nederlandse Veehouderij. En wat weten veel mensen nu van de wensen van een koe? Een koe 24/7 buiten op de weide is voor veel mensen het toonbeeld van dierenwelzijn, maar de meeste koeien zijn in de winter niet naar buiten te krijgen. Er valt gewoon niet veel meer te halen op het weiland in deze periode van het jaar.
Een ander voorbeeld uit het partij programma van partij van de dieren: stoppen met oormerken van dieren - maar wel alles biologisch binnen Nederland. Dan zou ik daarbij graag een uitleg willen hoe men de dieren dan wil controleren op afkomst, medicatie gebruik en opfok.

Vlees is afkomstig van een dier. Wanneer je je hier bewust van bent, en er bewust mee om gaat (overdaad schaadt, overbodig weggooien ook), denk ik dat we met z'n allen veel kunnen bereiken. Zolang de mening van de consument anders ligt dan deze van de maatschappij, wordt de moderne Nederlandse veehouder nog meer in het nauw gedreven en alsnog de eieren uit Oostblok gegeten. Ik ben dus eerst voor bewustwording van de maatschappij op een goede, informatieve manier zodat iedereen een eerlijke, niet-beïnvloede mening kan vormen. Met als gevolg hopelijk een consument die daar naar handelt.

Bewust vlees eten staat niet automatisch in verbinding met de keuze voor biologisch vlees of geen vlees eten uit de bio-industrie, voor mij is bewust vlees eten veel meer dan dat.
Daarnaast zegt biologisch niet altijd dat dieren beter welzijn ervaren of heel anders worden gehouden.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Daarbij is de gangbare veehouderij in Nederland lang niet zo slecht als het beeld wat geschetst wordt (wat vaak afgeleid is van praktijken uit het buitenland)
Daarnaast is de agrarische sector in Nederland zo'n ontzettend sterke speler, exporteert ze ontzettend veel naar Europa wat een flinke boost is voor de Nederlandse economie.
Daarbij levert het totale agrifoodcomplex ontzettend veel banen op, om nog maar te zwijgen over het voedsel wat geproduceerd wordt waarvan mensen het heel normaal vinden dat het allemaal maar jaar rond in de supermarkt verkrijgbaar is.

Nu dwaal ik wat af van het onderwerp vlees eten, omdat in mijn mening de Nederlandse boer wat meer respect verdient.