Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar komt jouw vlees vandaag?

Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch.
127 (24%)
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie.
173 (32%)
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt.
146 (27%)
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf.
47 (8%)
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad.
35 (6%)

Totaal aantal stemmen: 528


shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:33

Nadine schreef:
In deze poll wordt voor mijn gevoel de term bio-industrie verkeerd geïnterpreteerd. Het is een negatieve term die direct wordt gelinkt met diermishandeling en slacht. In de bio-industrie wordt inderdaad vlees 'geproduceerd' op meestal grotere schaal, maar wie zegt ons iets over deze weg er naar toe? Wie beweert dat dit alleen maar kommer en kwel is met weinig oog voor het dier?

De wakker dier-propaganda molen laat dit je graag geloven en veel zaken zien er voor iemand die geen weet heeft van de sector al snel dier onvriendelijk uit. Vlees uit amerika of andere oostbloklanden komt misschien in de buurt van deze filmpjes, maar ik ben van mening dat we meer respect kunnen hebben voor de Nederlandse Veehouderij. En wat weten veel mensen nu van de wensen van een koe? Een koe 24/7 buiten op de weide is voor veel mensen het toonbeeld van dierenwelzijn, maar de meeste koeien zijn in de winter niet naar buiten te krijgen. Er valt gewoon niet veel meer te halen op het weiland in deze periode van het jaar.
Een ander voorbeeld uit het partij programma van partij van de dieren: stoppen met oormerken van dieren - maar wel alles biologisch binnen Nederland. Dan zou ik daarbij graag een uitleg willen hoe men de dieren dan wil controleren op afkomst, medicatie gebruik en opfok.

Vlees is afkomstig van een dier. Wanneer je je hier bewust van bent, en er bewust mee om gaat (overdaad schaadt, overbodig weggooien ook), denk ik dat we met z'n allen veel kunnen bereiken. Zolang de mening van de consument anders ligt dan deze van de maatschappij, wordt de moderne Nederlandse veehouder nog meer in het nauw gedreven en alsnog de eieren uit Oostblok gegeten. Ik ben dus eerst voor bewustwording van de maatschappij op een goede, informatieve manier zodat iedereen een eerlijke, niet-beïnvloede mening kan vormen. Met als gevolg hopelijk een consument die daar naar handelt.

Bewust vlees eten staat niet automatisch in verbinding met de keuze voor biologisch vlees of geen vlees eten uit de bio-industrie, voor mij is bewust vlees eten veel meer dan dat.
Daarnaast zegt biologisch niet altijd dat dieren beter welzijn ervaren of heel anders worden gehouden.


Biologisch is zeker niet altijd beter. Bedrijven die bijvoorbeeld eigen gras voeren, komen meestal al niet in aanmerking. En dat terwijl de dieren daar prima staan.

Ik volg Wakker Dier nu al een tijd, ik zie geen rare dingen die niet waar zijn. Ze plaatsen alleen nieuwsberichten, zoals over dieren die zijn omgekomen bij een ongeluk of brand. Ook dingen zoals nieuwe wetten, petities en recepten. Maar geen 'boer pesten'. Vind het jammer dat mensen gelijk schreeuwen dat er onwaarheden geplaatst worden, dit is niet zo. Wel altijd mensen die onder elk bericht posten "vlees is lekker", "val dood" of "ga eens werken". En dat terwijl WD je alleen een goed weekend wenst, met een lief plaatje van een koe er bij.

De PvdD vind ik juist heel goed. Minder vee, maar wel genoeg geld voor de boer. Is dat niet beter dan 150 stuks melkvee, terwijl je met 80 ook gewoon rond kan komen als het aan de PvdD ligt? Alles om een mindere consumptie te krijgen en ook minder dieren de dood in te sturen. Nee, niet alles is haalbaar of (in mijn ogen) juist. Ik ben bijvoorbeeld niet tegen alle dierentuinen zoals die in Nederland in elkaar zitten.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:26

Het is nogal jammer dat de WD club hun pagina totaal niet modereert. Aanhangers mogen echt alles uitbraken wat ze willen. Had toevallig laatst nog een kleine bloemlezing op mijn pagina gezet. Overigens mag dit alles ook van Facebook :(

Zijn jullie er klaar voor? Hierbij die zgn. 'compassie' waar veel vegetariërs en vegan's het vaak over hebben:

Zo waar, hersenloze stumpers die boeren

Lijkenpikkers zijn jullie met geen respect voor alles wat leeft

Ik snap niet dat regeringen nog steeds al het gesol met dieren maar best vindt. Geld dat is het !!! Hufters !!!
Idioot ,als jullie soort zouden verdwijnen van deze aardbol ..dan zou d eerste stap naar vrede op aarde gemaakt kunnen worden...ipv jullie soort die dieren gebruiken en als producten zien ,geld rmee verdiend. Lijkenpikkers zijn jullie met geen respect voor alles wat left

Wij moeten die oliebol van jullie eten omdat julkie hebberige joden zijn die geld belangrijker vinden dan de gezondheid van de consument en het dier!!!
Beesten zijn jullie!!!

Ook dit soort mensen mogen direct een hersenbloeding krijgen en sterven van mij! Het wordt steeds gekker echt waar!!!

Maak die boeren dood!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:36

_Anneruth schreef:
@ElenaMM77: als je naar de poll kijkt zie je dat het merendeel heeft aangegeven vlees te eten vanuit de Bio-industrie. Daar kan je uit concluderen dat deze personen het dus niet erg vinden onder welke omstandigheden deze dieren opgroeien. Ik denk dat dat is wat Fabianhorses bedoelt.


dat kun je niet zeggen..
want zoals je kunt lezen is de poll alles behalve compleet..
daarnaast wil het niet zeggen dat je iets niet erg vind, want ook daarover zegt de poll helemaal niets..

als jij zaken uit azie aan laat rukken voor je dieet, keur je toch ook kinderarbeid en inzet van waterbuffels niet direct goed?

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:12

Kinke (ik quote je even niet...), dat soort mensen daar heb ik ook geen respect voor. Maar je snapt dat sommige beelden erg heftig zijn en dit soort reacties kunnen oproepen? Dit is niet de schuld van WD, zij moedigen dit echt niet aan. Ik ben het ook niet eens met de manier waarop dieren gehouden worden, maar je moet ook naar de andere kant kijken. Net alsof je als boer dit alles voor de lol doet, alsof ze de hele dag lekker dieren aan het martelen zijn. Er zijn véél meer pagina's zoals WD, vele waarvan ik soms zelfs schrik. Daar wordt echt aangezet tot haat.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:16

Nee, dat snap ik niet. Als je zulke reacties plaatst heb je gewoon een steekje los, hoe erg je de beelden ook mag vinden.
WD moedigt het niet aan maar grijpt ook absoluut niet in, dat vind ik net zo erg.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:24

Kinke schreef:
Nee, dat snap ik niet. Als je zulke reacties plaatst heb je gewoon een steekje los, hoe erg je de beelden ook mag vinden.
WD moedigt het niet aan maar grijpt ook absoluut niet in, dat vind ik net zo erg.


WD reageert eigenlijk nooit, dat klopt. Maar ook boeren volgen WD en posten dan dingen waar ik zelf misselijk van word.

"Voor elke WD aanhanger trek in een kalf bij zijn moeder weg"
"Ik eet vanavond extra veel vlees"
Een foto van een kip die ze vandaag onthoofd hebben...
"Zal ik eens lekker gehakt van je paard/hond/kat komen maken?"
En meer. Het komt zeker niet van één kant. Ik wil hier niks mee goed praten, want dat kan niet.

Je hebt overal mensen die zo raar en extreem reageren. Ga maar eens kijken bij de pagina van de PVV, zwarte piet of Silvana Simons. De doodsbedreigingen vliegen je om de oren. Na al die foto's en filmpjes van creperende dieren worden sommige mensen helemaal gek en vooral verschrikkelijk boos. Maar gooi het niet op WD, zij zijn een van de minst extreme sites. Wél een van de meest bekende, omdat ze ook reclame maken via de radio en tv.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:31

Je hebt nog niet helemaal door hoe WD werkt. Er zit veel meer achter dan reclame en Facebook. Zij hebben ontzettend veel connecties helaas. Het is 1 grote kliek. Ze zeggen ook dat ze niet aan nuanceren doen, dat zegt wel genoeg toch? Ze weten precies wat ze doen, ze zijn experts in dingen zo zeggen dat het veel meer insinueert dan de waarheid is. En als ze al toegeven dat ze verkeerd zaten doen ze dat met 1 terloopse opmerking, 1 klein zinnetje ergens tussen alle reacties op FB. In tegenstelling tot hun grote reclamecampagnes worden excuses zo onopvallend mogelijk gehouden.
Overigens, wat is er beledigend aan de opmerking: "ik eet vanavond extra veel vlees"? Het is namelijk geen pagina voor vegetariërs. WD zegt nog steeds helemaal niet tegen het eten van vlees te zijn.
Je moet begrijpen dat die anti-veehouderij toestand al jaren speelt, de veehouders al jaren al die beledigingen slikken en af en toe komen er wat van die puberboeren voorbij die domme dingen zeggen, de grens is gewoon een keer bereikt.
Ondertussen lachen Marianne T en haar kerel zich een scheur in de broek omdat door al die gratis reclame op FB die veel te duren producten van de Vegetarische Slager lekker hun bankrekening spekken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:40

Ik vind het persoonlijk best beledigend (zo niet ongelofelijk kinderachtig) als iemand zegt 'Ik ga extra veel vlees eten vanavond'. Dat is gewoon vega pesten. En nee ik vind dat geen volwassen reactie op andermans pestgedrag (als dat het al is).

WD richt de campagnes (van wat ik meekrijg) vooral op supermarkten die vlees voor een te lage prijs verkopen ('nu in de aanbieding: kip, goedkoper dan kattenvoer'). Uiteindelijk is het het dier dat de prijs betaalt. Dat het ook slecht is voor de boer, dat snapt iedereen, maar die gaat niet na een kort leven zonder (of met weinig) natuurlijke leefomstandigheden de pan in :n

Verder denk ik dat WD ook gewoon gevoelige onderwerpen aansnijdt. Daar krijg je soms reacties op die niet wenselijk zijn.
Ik heb even gekeken bij de pagina waar ik zelf beheerder van ben en ik zie ook niet hoe je mensen kunt bannen of berichten kunt verwijderen eigenlijk... Denk dat dat via het FB-beheer zelf moet.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:46

waarom is het beledigend? Het is geen pagina voor vegetariërs. Of het kinderachtig is, tja, best wel.
WD kan wel mensen blokkeren of reacties verwijderen, maar dat doen ze pas als je erom vraagt

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:48

Wakker dier zet ook met regelmaat onzin op hun site hoor. En ik snap dat boeren daar de neus voor ophalen.

Toendertijd : melk 29 cent per liter krijgt deboer!! Ik navraag gedaan bij verschillende afnemers. Was het toen ggemiddeld 19 cnt per liter.

Wd gooide er dus tien hele centen er bij op!

Dusssss hoe betrouwbaar?? En eerlijk naar de boer??

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:13

Als je fanatiek gaat strijden tegen vlees, dan kreeg je fanatieke strijders voor vlees.
Dat is gewoon niet de manier om bewustwording te krijgen.

Overigens vind ik dat boeren die beesten hebben voor consumptie (ook indirect, dus voor melk of eieren), dit moeten doen met voer dat ze zelf verbouwen.
Dan is bio industrie gewoon niet mogelijk in een klein landje als Nederland.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:19

Lusitana schreef:
Overigens vind ik dat boeren die beesten hebben voor consumptie (ook indirect, dus voor melk of eieren), dit moeten doen met voer dat ze zelf verbouwen.
Dan is bio industrie gewoon niet mogelijk in een klein landje als Nederland.

Ik denk dat "de boeren" diep onder de indruk zijn van wat jij vind.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:33

Zullen we dan ook allemaal gaan eten wat we in onze tuin kunnen verbouwen?

Ik vind het prima, ik kom niet om van de honger dan.
(even buiten beschouwing gelaten dat mensen dan gaan moorden en plunderen)

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:36

Kugger, zij hebben hun eigen problemen om het hoofd boven water te houden en winst te maken en een heleboel dingen houden elkaar in stand. Ik ben me daar heus wel van bewust. Maar ik mag toch wel uiten hoe het beter zou zijn...

En nee bruintje, als de boeren voor ons verbouwen en telen, dan hoeven we dat toch niet voor onzelf te doen? Maar niemand komt om als er minder wordt geslacht...

Magrathea schreef:
Als we daar dan even vanuit gaan zijn er toch veel mensen die zeggen dat ze voor bio industrie gaan.

Omdat dat de dichtsbijzijnde mogelijkheid is als je wel vlees eet maar niet weet waar het vandaan komt...
Dat wil niet zeggen dat men voor bio industrie is.

Als jij een patatje mét om de hoek kunt kopen voor 1 euro ga je dan 10 km reizen om een biologsich patatje mét te halen voor 4 euro? (Dan gebruik je benzine, vervuil je de lucht... is dat beter?)
Het aanbod in de buurt is per saldo handiger en voordeliger en je kunt het mensen niet kwalijk nemen dat ze daarvoor kiezen als ze een keer vlees willen eten.
Dit zijn echt geen mensen die bewust kiezen voor vlees uit de bio industrie. Ik geloof dat niemand dat doet, trouwens, het komt meer door reclames en valse (of ontbrekende) informatie.

Het is niet allemaal zo zwartwit. Als er geen ander aanbod was, dan moest men wel, dus dat is meer een oplossing dan mensen veroordelen die niet weten waar het vlees dat ze eten vandaan komt...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:39

Er hoeft niet minder geslacht te worden.
Er moet wel gestopt worden met importeren van vlees.
Daar weten we echt niet van wat voor troep er in zit en hoe het met het welzijn van die dieren is gesteld. Terwijl we hier genoeg vlees hebben.
En export is geld. En , leuk of niet, dat hebben we erg hard nodig om Nederland draaiende te houden.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:44

Ja uiteindelijk is "economie" veel meer een probleem dan waarom mensen wel of niet iets eten.
Het hele internationale zou er af moeten, of het nu gaat om import van vlees of voer voor de beesten in Nederland die voor consumptie geschikt zijn...
Engeland voert bacon in, maar hun eigen varkensvlees uit bv... Dat soort dingen.
Het draait toch allemaal op geld uit.
Daar ben je als comsument geen veroorzaker, maar slachtoffer van.

De portugese mac gebruikt spaanse koeien omdat de portugese niet aan de eisen voldoen. Ik zou zeggen : zorg dat de koeien daar dan wel aan voldoen... Pak dingen bij de bron aan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:56

Lusitana schreef:
Kugger, zij hebben hun eigen problemen om het hoofd boven water te houden en winst te maken en een heleboel dingen houden elkaar in stand. Ik ben me daar heus wel van bewust. Maar ik mag toch wel uiten hoe het beter zou zijn...

En nee bruintje, als de boeren voor ons verbouwen en telen, dan hoeven we dat toch niet voor onzelf te doen? Maar niemand komt om als er minder wordt geslacht...

Magrathea schreef:
Als we daar dan even vanuit gaan zijn er toch veel mensen die zeggen dat ze voor bio industrie gaan.

Omdat dat de dichtsbijzijnde mogelijkheid is als je wel vlees eet maar niet weet waar het vandaan komt...
Dat wil niet zeggen dat men voor bio industrie is.

Als jij een patatje mét om de hoek kunt kopen voor 1 euro ga je dan 10 km reizen om een biologsich patatje mét te halen voor 4 euro? (Dan gebruik je benzine, vervuil je de lucht... is dat beter?)
Het aanbod in de buurt is per saldo handiger en voordeliger en je kunt het mensen niet kwalijk nemen dat ze daarvoor kiezen als ze een keer vlees willen eten.
Dit zijn echt geen mensen die bewust kiezen voor vlees uit de bio industrie. Ik geloof dat niemand dat doet, trouwens, het komt meer door reclames en valse (of ontbrekende) informatie.

Het is niet allemaal zo zwartwit. Als er geen ander aanbod was, dan moest men wel, dus dat is meer een oplossing dan mensen veroordelen die niet weten waar het vlees dat ze eten vandaan komt...

Maar dat zijn toch niet de enige twee keuzes? Ik kan ook aardappels telen in m'n tuin, daar frietjes van maken en dat opeten. Ben gekke Henkie niet, moeten wel heul lekkere frietjes zijn dat ik daar 10 km voor ga reizen :+

Edit: Natuurlijk snap ik dat het metaforisch bedoeld is, maar dat mijn antwoord ook. Biologisch of bio-industrie vlees zijn niet de enige twee keuzes.

Macs

Berichten: 7636
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:03

bruintje123 schreef:
Er hoeft niet minder geslacht te worden.
Er moet wel gestopt worden met importeren van vlees.
Daar weten we echt niet van wat voor troep er in zit en hoe het met het welzijn van die dieren is gesteld. Terwijl we hier genoeg vlees hebben.
En export is geld. En , leuk of niet, dat hebben we erg hard nodig om Nederland draaiende te houden.

Nou daar gaat dan mn Italiaanse chorizo. :+ Wel exporteren en niet importeren werkt niet. Denk niet dat je andere landen blij maakt als je stopt met importeren van vlees.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:06

Dat zal vast. Maar het is toch idioot dat iets waarvan jezelf genoeg hebt dat gaat importeren.
Dat we bananen en mandarijnen importeren begrijp ik wel, maar toch geen kip?

Firstofjuly

Berichten: 261
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:09

Ten eerste eet ik maar 1-2 keer per week iets van vlees, omdat ik het wel lekker vind maar het ook niet echt mis als ik het niet eet. Wij hebben hier op Bonaie geen biologisch vlees te koop in de supermarkten, of het moet lokaal geslachte geit of kip zijn. Maar dat vertrouw ik dan weer niet helemaal qua hygiene dus als ik iets van vlees eet is het gewoon datgeen wat in de supermarket te koop is, maar eigenlijk altijd rund. Kip uit de supermarkt hoef ik niet, ziet er niet lekker uit vind ik...

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:09

bruintje123 schreef:
Dat zal vast. Maar het is toch idioot dat iets waarvan jezelf genoeg hebt dat gaat importeren.
Dat we bananen en mandarijnen importeren begrijp ik wel, maar toch geen kip?


Klopt, dus als iedereen gewoon naar de slager gaat voor z'n Nederlandse kipfiletjes en een eerlijke prijs betaalt, hoeft de supermarkt niet meer z'n best te doen om het zo goedkoop mogelijk te importeren :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:14

Hoe kan de jumbo nou plofkip uit Nederland hebben als die importeert?
Of is dat ook een WD leugen?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:18

bruintje123 schreef:
Hoe kan de jumbo nou plofkip uit Nederland hebben als die importeert?
Of is dat ook een WD leugen?


Ik dacht dat kip ook geïmporteerd was... Weer niet hoe het bij de jumbo is, maar dat staat op de pakken als het goed is. Weet wel dat juist kip heel veel geïmporteerd wordt, en ook juist geëxporteerd. Maf eigenlijk.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:21

Ik dacht ook dat we veel Argentijnse kip hebben.
Maar dat kan niet als het plofkip is wat WD weer verteld wat er voornamelijk bij de super ligt en de mac donalds en noem maar op.
Want plofkip is typisch Nederlands.
Dus daar hoeven we dan weer niet voor naar de slager.
Maar juist het goedkoopste, weten we dat het uit Nederland komt :+
En dan nu 1 ster dankzij WD. Niks slager, gewoon de supermarkt.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:24

je kunt er zelf een klein beetje aan doen, op de verpakking staat een landcode. Op pakken melk ook overigens.