Waar komt jouw vlees vandaag?
Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch. 24%  24%  [ 127 ]
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie. 32%  32%  [ 173 ]
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt. 27%  27%  [ 146 ]
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf. 8%  8%  [ 47 ]
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad. 6%  6%  [ 35 ]
Totaal aantal stemmen : 528

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 13 [ 317 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

 
Profiel   

Dat klopt.
En als ik kijk bij de jumbo producten staat er bij het meeste NL
Maar ik weet dan weer niet of dat land van herkomst is of land van verwerken.

We hebben toevallig vandaag rundergehakt gehad en daar staat NL op.


Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 10-12-16 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-16 18:25 



 
Profiel   

voor zover ik weet, land van herkomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-16 18:26 



 
Profiel   

Magrathea schreef
Ik vind het persoonlijk best beledigend (zo niet ongelofelijk kinderachtig) als iemand zegt 'Ik ga extra veel vlees eten vanavond'. Dat is gewoon vega pesten. En nee ik vind dat geen volwassen reactie op andermans pestgedrag (als dat het al is).

WD richt de campagnes (van wat ik meekrijg) vooral op supermarkten die vlees voor een te lage prijs verkopen ('nu in de aanbieding: kip, goedkoper dan kattenvoer'). Uiteindelijk is het het dier dat de prijs betaalt. Dat het ook slecht is voor de boer, dat snapt iedereen, maar die gaat niet na een kort leven zonder (of met weinig) natuurlijke leefomstandigheden de pan in :n

Verder denk ik dat WD ook gewoon gevoelige onderwerpen aansnijdt. Daar krijg je soms reacties op die niet wenselijk zijn.
Ik heb even gekeken bij de pagina waar ik zelf beheerder van ben en ik zie ook niet hoe je mensen kunt bannen of berichten kunt verwijderen eigenlijk... Denk dat dat via het FB-beheer zelf moet.



ligt er helemaal in welke context, in actie is reactie posts, ja dan zal het 'vega' pesten zijn.. maar waarschijnlijk omdat de vega net zo hard vleesetertje pesten is..

ik heb ook lekker veel vlees vanavond op, was een stoofschotel.. daar zit nu eenmaal meer vlees in als in mijn gemiddelde maaltijd.. als ik dat meldt, kun je het moeilijk vega pesten noemen. als jij zegt, ik heb een lekkere grote bak tofu op, is het toch ook geen vleeseters pesten?

overigens vond ik de reacties op de vorige pagina veel schokkender, die waren echt op de persoon gericht (de vleesetende persoon). de opmerkingen hierboven met uitzondering van het vage 'zal ik je huisdier even in de gehakt draaien' zijn daarbij flauw en mild te noemen.

ik snap je punt.. maar beide kampen bedienen zich van onnodige krachttermen, evenals half bokt in sommige topics.. ik ben gewoon anti gewelddadig taalgebruik of het nu de f bom is, of smijten met ziektes of 'ze zouden diegene moeten.' ik wordt van al die reacties misselijk.. ook als het uit de mensen komt waarmee ik het standpunt deel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-16 18:58 



 
Profiel   

elenaMM77 schreef
Magrathea schreef
Ik vind het persoonlijk best beledigend (zo niet ongelofelijk kinderachtig) als iemand zegt 'Ik ga extra veel vlees eten vanavond'. Dat is gewoon vega pesten. En nee ik vind dat geen volwassen reactie op andermans pestgedrag (als dat het al is).

WD richt de campagnes (van wat ik meekrijg) vooral op supermarkten die vlees voor een te lage prijs verkopen ('nu in de aanbieding: kip, goedkoper dan kattenvoer'). Uiteindelijk is het het dier dat de prijs betaalt. Dat het ook slecht is voor de boer, dat snapt iedereen, maar die gaat niet na een kort leven zonder (of met weinig) natuurlijke leefomstandigheden de pan in :n

Verder denk ik dat WD ook gewoon gevoelige onderwerpen aansnijdt. Daar krijg je soms reacties op die niet wenselijk zijn.
Ik heb even gekeken bij de pagina waar ik zelf beheerder van ben en ik zie ook niet hoe je mensen kunt bannen of berichten kunt verwijderen eigenlijk... Denk dat dat via het FB-beheer zelf moet.



ligt er helemaal in welke context, in actie is reactie posts, ja dan zal het 'vega' pesten zijn.. maar waarschijnlijk omdat de vega net zo hard vleesetertje pesten is..

ik heb ook lekker veel vlees vanavond op, was een stoofschotel.. daar zit nu eenmaal meer vlees in als in mijn gemiddelde maaltijd.. als ik dat meldt, kun je het moeilijk vega pesten noemen. als jij zegt, ik heb een lekkere grote bak tofu op, is het toch ook geen vleeseters pesten?

overigens vond ik de reacties op de vorige pagina veel schokkender, die waren echt op de persoon gericht (de vleesetende persoon). de opmerkingen hierboven met uitzondering van het vage 'zal ik je huisdier even in de gehakt draaien' zijn daarbij flauw en mild te noemen.

ik snap je punt.. maar beide kampen bedienen zich van onnodige krachttermen, evenals half bokt in sommige topics.. ik ben gewoon anti gewelddadig taalgebruik of het nu de f bom is, of smijten met ziektes of 'ze zouden diegene moeten.' ik wordt van al die reacties misselijk.. ook als het uit de mensen komt waarmee ik het standpunt deel.



voor veel vegetariërs staat 'ik heb extra lekker veel vlees gegeten' zo ongeveer gelijk met als je zou zeggen 'ik heb vandaag eens gezellig een kindje mishandeld.' Ongeveer uiteraard, en niet voelt zoiets op het zelfde niveau, maar als je vegetariër bent omdat je vindt dat vleeseten niet dierwaardig is en leed veroorzaakt, dan voel je wel een afkeer als iemand zoiets zegt ja. (heel generaliserend gesproken dan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-16 19:13 



 
Profiel   

Als het wordt gezegd op een vega-reactie zie ik het wel een beetje als flauw doen en als deigrerend inderdaad. Maar in een andere context kunnen mensen dat toch prima zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-16 19:16 



 
Profiel   

Ik heb van de week in de supermarkt eens staan kijken op de vleesverpakking omdat ik benieuwd was waar het vandaan komt. Maar het stond er niet op. :? Heb op verschillende verpakkingen gekeken en er stond alleen op wat er in zat en hoe te bereiden.

Wist wel weer meteen waarom ik het daar niet kocht. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-16 19:19 



 
Profiel   

Kip wordt geïmporteerd omdat de gemiddelde Nederlander het liefst alleen kip(penborst)filet eet. Dus al onze Nederlandse kipfilet is te weinig om aan die vraag te voldoen.
Nederlandse kipfilet blijft in Nederland.
Wat Nederland en masse exporteert zijn kippenpoten en kippenruggen.

Ik snap overigens niet wat men in die filet lekker vindt. Als ik kip eet, eet ik kippendij(filet). Goedkoper (want minder gewenst) en veel meer smaak en malser. Alleen iets minder mooi van vorm.
En onze slager heeft dan nog weer kippendijvlees van kippen uit een lokaal bedrijf met meer aandacht voor dierenwelzijn.

Volgens mij komt er trouwens vooral veel kippenborstfilet uit Thailand naar Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-16 19:22 



 
Profiel   

Damned schreef
voor veel vegetariërs staat 'ik heb extra lekker veel vlees gegeten' zo ongeveer gelijk met als je zou zeggen 'ik heb vandaag eens gezellig een kindje mishandeld.' Ongeveer uiteraard, en niet voelt zoiets op het zelfde niveau, maar als je vegetariër bent omdat je vindt dat vleeseten niet dierwaardig is en leed veroorzaakt, dan voel je wel een afkeer als iemand zoiets zegt ja. (heel generaliserend gesproken dan)


dat begrijp ik zeer zeker damned..
maar dat je afkeer hebt van iets dat iemand zegt,
wil nog niet direct zeggen dat diegene dat per definitie zegt om de ander te kwetsen of te pesten, dat ligt helemaal aan de context..

want een vega zal ook behoorlijk misselijk worden als ze een foto van mijn stoofpotje zien waaronder staat, lekker gegeten vanavond. je kunt moeilijk zeggen dat ik zo'n foto ergens zou plaatsen om vega's te pesten die meelezen.

Dus dat gaat niet over 'iets op hetzelfde niveau voelen' maar over de manier waarop sommigen ermee omgaan.. Ik wordt misselijk op het moment dat ik mensen grapjes zie posten online over drank en dronkenschap (opgegroeid met een zwaar alcholist die inmiddels aan de gevolgen daarvan is overleden), maar het voelt in geen geval als mij pesten als iemand ergens schrijft 'lekker wijntje bij het eten,' terwijl ik gewoon anti alcohol ben. ik vat het ook niet op als mij schofferen als iemand hier een biertje opentrekt.

je hebt mensen die vlees eten, je hebt mensen die geen vlees eten, je zult altijd geconfronteerd worden met mensen die over hun eten spreken. dat doet niemand om een ander te pesten (buiten in bepaalde context) het is een heel normaal gespreks onderwerp..

zou toch raar zijn als ik niet meer zou kunnen vertellen over een etentje in een steakhouse omdat een vega zich daar niet prettig bij voelt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-16 19:24 



 
Profiel   

Ik vind dat wanneer je als vegetariër of veganist op een FB pagina zit van een club die niet vegetarisch is, je niet moet zeiken over mensen die een post plaatsen dat ze een lekker stukkie vlees eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-16 19:31 



 
Profiel   

_Anneruth schreef
@ElenaMM77: als je naar de poll kijkt zie je dat het merendeel heeft aangegeven vlees te eten vanuit de Bio-industrie. Daar kan je uit concluderen dat deze personen het dus niet erg vinden onder welke omstandigheden deze dieren opgroeien. Ik denk dat dat is wat Fabianhorses bedoelt.


Precies :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-16 21:01 



 
Profiel   

Ik lees een heleboel voor mij doen, tegenstrijdigheden. Zoals dat plofkip sowieso uit Nederland zou komen, hoe weet je dit? De term
Plofkip is natuurlijk wel van Nederlandse afkomst, maar een snelgroeiende kip is van alle landen afkomstig en in deze tijd steeds meer voorkomend.

Onze kipfilet wordt inderdaad vaak geïmporteerd, zoals marije_jiplover aangeeft, en andere delen weer geëxporteerd. Helaas zijn sommige delen in de kip ongewenst in Nederland en worden deze stukken naar het buitenland verscheept. De wens van de consument bepaalt wederom, want niemand wil alle onderdelen van een kip eten. Het lijkt mij ook zonde om de kip alleen voor zijn filets te slachten en de rest niet te gebruiken.
Dat de maatschappij het hier niet mee eens is is duidelijk, maar dezelfde maatschappij bevat wederom de consument wie wel in grote aantallen kipfilet koopt.

De partij van de dieren (mijn politiek standpunt niet in acht nemend) speelt hier goed op in. Nieuwe regels invoeren op allerlei zaken en de maatschappij kiest hiervoor. Maar de consument koopt vervolgens nog steeds deze kiloknaller kip en de consument blijft de goedkopere eieren kopen uit de supermarkt. Waar moeten deze eieren dan vandaan komen?
- niet van onze Nederlandse veehouders. Te duur vanwege de nieuwe wetgeving
- buitenland -> kunnen het wel goedkoop leveren, en het wordt geïmporteerd.
De mening dat alles om geld draait klopt dus wel degelijk, en voornamelijk om het geld wat de consument wil betalen voor zijn stukje vlees. (Kwestie van vraag en aanbod)
Je kunt inderdaad als vegetariër besluiten geen vlees te eten, daar mee sta je volledig in je recht. Je kunt alleen de rest van de vleeseters niet veranderen, vlees eten zal altijd aanwezig blijven en daarom kun je het (naar mijn idee) beter goed regelen. In dit geval op een zo vriendelijk mogelijke manier commercieel melk, eieren en vlees te produceren, in eigen land.
Alles biologisch vergroot ook de uitstoot van verschillende zaken en zegt niet altijd iets over dierenwelzijn. Net zoals jij en ik heeft een koe wel eens een antibiotica behandeling nodig en zal een koe goed gemanaged moeten worden.
Daarnaast klinkt schaalvergroting misschien als een heel negatief woord, maar wanneer de gemiddelde ruimte per koe gelijk blijft en er goed voor hem wordt gezorgd met voldoende voeder, wat is dan het verschil met het kleinere bedrijf met 50 koeien?
In de praktijk zie ik daarnaast vaak dat grote bedrijven zeer modern zijn, wat het welzijn per koe vaak ten goede komt. De kleinere bedrijven zijn sneller rommelaars dan de grote professionals. (Natuurlijk zijn er bij beide uitzonderingen en wil ik niet generaliseren, puur voor het beeld).

Over het land van herkomst op de verpakking: :dit staat er niet op. Het is verplicht de plaats van inpakken/verwerken op de verpakking te zetten, maar verder staat er niets op. Wel kun je (als het goed is) de code van een ei invoeren en zijn afkomst achterhalen.
Land van herkomst is bij hele groenten wel verplicht (alhoewel ik betwijfel of het altijd goed wordt veranderd in alle supermarkten). Voorgesneden groenten is weer de plek van verwerking verplicht. (Kort door de bocht: de laatste plaats waar het is verwerkt voor het in de supermarkt terecht is gekomen).
Daar ben ik wel in voor verbetering, mensen duidelijkheid geven waar de spullen gekweekt/opgegroeid zijn vind ik belangrijk bij het stukje bewustwording, zodat men zelf een keuze kan maken.

Op een pagina puur voor veganisten/vegetariërs hoeft een vleeseter natuurlijk niet provocerend te reageren. Wel vind ik, dat als er foute uitspraken en onwaarheden worden verteld je dit recht mag zetten op een normale manier. Als ik bijvoorbeeld als mercedes liefhebber op een Audi forum, alle Audi-rijders belachelijk maak is dit behoorlijk apart. Maar als de Audi-rijders op het forum beweren dat elke mercedes-auto's vierkante wielen heeft, mag dat worden rechtgezet. Dit klopt simpelweg niet, ongeacht de mening van beide partijen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-16 23:57 



 
Profiel   

Mooi verwoord Nadine!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 08:25 



 
Profiel   

https://www.wakkerdier.nl/plofkip

nadine je pleidooi klopt niet volgens mij.
Je kan ook niet pleiten voor keurmerken die helemaal niet bestaan in het buitenland.

OF wd liegt (weer eens)
of er word toch minder geïmporteerd dan ons wijs wordt gemaakt.

Groente bij de supermarkt is wel zeker weten de groente van herkomst wat er bij staat.
Nu koop ik zelden voor gesneden groente, maar koop je daar paprika's uit NL zijn ze dat ook :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 09:47 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
https://www.wakkerdier.nl/plofkip

nadine je pleidooi klopt niet volgens mij.
Je kan ook niet pleiten voor keurmerken die helemaal niet bestaan in het buitenland.

OF wd liegt (weer eens)
of er word toch minder geïmporteerd dan ons wijs wordt gemaakt.

Groente bij de supermarkt is wel zeker weten de groente van herkomst wat er bij staat.
Nu koop ik zelden voor gesneden groente, maar koop je daar paprika's uit NL zijn ze dat ook :)


Je hebt gelijk dat de term plofkip als zodanig uit Nederland komt (het is immers een nederlands woord). Maar ik bedoel er mee dat het fenomeen van de snelgroeiende kip met zo min mogelijk voederopname wel in alle landen voorkomt, denk aan de grote broiler bedrijven in oa de US.

Met groenten zit je met het voordeel dat de Nederlandse markt super groot is, veel is afkomstig uit Nederland, maar een voorgemaakte salade met bijvoorbeeld mango-stukjes is dan wel verpakt in Nederland, maar die mango groeit hier niet. Ik ben van mening dat de groentensector wel meer voorop loopt met land van herkomst dan de vleessector, ben ook voor nieuwe regels, dat je in ieder geval weet waar je kipfilet vandaan komt. :j

Voor mij is dit de consument bewust maken met vlees en afkomst, ipv verbieden een informerende rol van de overheid en de mensen daardoor bewuster een keus laten maken voor een bepaald product.
Albert Heijn verkoopt overigens wel Iers rund, inclusief afbeelding van een leuke dikbil in een weide in de heuvels van Ierland. Ik ben op een bedrijf in Noord-Ierland geweest. Deze dieren stonden een stuk minder happy erbij als Albert Heijn je wilt laten geloven op de verpakking.

Om terug te komen bij de stelling van het topic (want ik wijk behoorlijk af, sorry daarvoor). Bewust vlees eten kun je alleen als men openheid geeft van situatie en afkomst, daarnaast staat voor mij bewust vlees eten niet synoniem voor niet-bio industrie, want deze is in Nederland echt zo slecht nog niet.

bruintje123 schreef
https://www.wakkerdier.nl/plofkip

nadine je pleidooi klopt niet volgens mij.
Je kan ook niet pleiten voor keurmerken die helemaal niet bestaan in het buitenland.

OF wd liegt (weer eens)
of er word toch minder geïmporteerd dan ons wijs wordt gemaakt.

Groente bij de supermarkt is wel zeker weten de groente van herkomst wat er bij staat.
Nu koop ik zelden voor gesneden groente, maar koop je daar paprika's uit NL zijn ze dat ook :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 10:08 



 
Profiel   

Ik begrijp dat de term Nederlands is.
Maar hoe kun je nu een een sterren systeem ergens aan gaan hangen dat in het buitenland niet bestaat. Dat kan toch alleen op Nederlandse producten?

Dat als je een bakje eet met mango's of ananassen mag je zelf toch ook wel zo slim zijn dat je begrijpt dat dit niet uit Nederland komt?

Maar ik ben het er zeker mee eens dat land van herkomst op alles gewoon er met grote letters op mag staan.
Is het eigenlijk rundvlees als enige ook niet verplicht? In tegenstelling tot ander vlees?
En bij groente ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 10:14 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Ik begrijp dat de term Nederlands is.
Maar hoe kun je nu een een sterren systeem ergens aan gaan hangen dat in het buitenland niet bestaat. Dat kan toch alleen op Nederlandse producten?

Dat als je een bakje eet met mango's of ananassen mag je zelf toch ook wel zo slim zijn dat je begrijpt dat dit niet uit Nederland komt?

Maar ik ben het er zeker mee eens dat land van herkomst op alles gewoon er met grote letters op mag staan.
Is het eigenlijk rundvlees als enige ook niet verplicht? In tegenstelling tot ander vlees?
En bij groente ook?


Een sterrensysteem opleggen aan het buitenland is inderdaad moeilijk, je kunt wel het vlees wat je invoert onderwerpen aan onze richtlijnen en er dan wel of geen ster op plakken. Maar ja, dat vind ik ook moeilijk... Het sterrensysteem lijkt op dit moment verkapte marketing (wat zegt nu 1 ster?) maar het is wel een goed begin denk ik.
Dierenwelzijn is iets relatiefs, wij kunnen niet aan een dier vragen hoe hij zich voelt. Wel kun je aan de hand van gedegen onderzoek parameters bepalen die invloed hebben op dierenwelzijn. (denk aan licht, stof, ruimte, wel of geen koolverrijking) en dan daar een waarde aan hangen en dit controleren. Je kunt bijvoorbeeld controleren hoeveel oppervlakte gemiddeld een kip had bij zijn opfok,, of welk type voer hij heeft gehad.
Naar dierwelzijn en dergelijke zaken gebeurt nu veel onderzoek en de toekomst zal ons leren wat daar uit komt. Ik vind het wel een interessante discussie (zoals je waarschijnlijk wel door had :') ) en denk er zelf geregeld over na. Helaas is er (denk ik) niet echt een duidelijke oplossing voor alle problemen en hangt alles nauw samen.

Ik weet niet of het bij rundvlees echt verplicht is, misschien wel als het direct van de koe komt. En alles is traceerbaar wanneer je in de sector zelf zit (volgens mij) via de tracking & tracing systemen terug te voeren naar waar het vlees oorspronkelijk vandaan kwam. Maarja, bijna elk vlees wordt wel eerst verwerkt voor het in de supermarkt komt en daarom staat er voornamelijk de plaats van verpakking/verwerking op de verpakking.

Bij groente is het verplicht het land van herkomst te vermelden. In de supermarkten zie je bij de onverwerkte producten altijd de plek van herkomst. Bij verwerkte producten dan weer niet, dit is de plek van verpakking en daar gelden dan weer andere regels voor. Daarnaast is het natuurlijk ook lastig om elk stukje groenten in je roerbakmix te verantwoorden op de verpakking, dit zal een lange lijst worden. Dit maakt het natuurlijk dubbel, want waar trek je de lijn? Moet in een kipkerrie-salade ook staan waar de kip vandaan kwam? Of wanneer in een frikandel 3 soorten vlees verwerkt worden?
Toch lijkt dit idee me nog steeds prettig om te weten, zodat ik weet waar mijn vlees vandaan komt, maar of alles praktisch haalbaar is weet ik niet.

Daarom denk ik dat we vooral moeten beginnen met mensen bewust maken van het proces, hoe wordt mijn vlees 'gemaakt' (from pork to fork). Voor mij is vlees eten niet het grootste probleem (voor nu dan) maar vooral de verspilling en de overdaad waarin mensen vlees en dierlijke producten consumeren. Eigenlijk niet alleen dierlijke producten, ook plantaardige producten. Er wordt zoveel onnodig weggegooid. Neem gewoon wat je nodig hebt, eet dit bewust op en verspil niets - dat is denk ik voor mij bewust omgaan met voedsel en dus ook vlees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 16:25 



 
Profiel   

Nadine schreef
bruintje123 schreef
Ik begrijp dat de term Nederlands is.
Maar hoe kun je nu een een sterren systeem ergens aan gaan hangen dat in het buitenland niet bestaat. Dat kan toch alleen op Nederlandse producten?

Dat als je een bakje eet met mango's of ananassen mag je zelf toch ook wel zo slim zijn dat je begrijpt dat dit niet uit Nederland komt?

Maar ik ben het er zeker mee eens dat land van herkomst op alles gewoon er met grote letters op mag staan.
Is het eigenlijk rundvlees als enige ook niet verplicht? In tegenstelling tot ander vlees?
En bij groente ook?


Een sterrensysteem opleggen aan het buitenland is inderdaad moeilijk, je kunt wel het vlees wat je invoert onderwerpen aan onze richtlijnen en er dan wel of geen ster op plakken. Maar ja, dat vind ik ook moeilijk... Het sterrensysteem lijkt op dit moment verkapte marketing (wat zegt nu 1 ster?) maar het is wel een goed begin denk ik.
Dierenwelzijn is iets relatiefs, wij kunnen niet aan een dier vragen hoe hij zich voelt. Wel kun je aan de hand van gedegen onderzoek parameters bepalen die invloed hebben op dierenwelzijn. (denk aan licht, stof, ruimte, wel of geen koolverrijking) en dan daar een waarde aan hangen en dit controleren. Je kunt bijvoorbeeld controleren hoeveel oppervlakte gemiddeld een kip had bij zijn opfok,, of welk type voer hij heeft gehad.
Naar dierwelzijn en dergelijke zaken gebeurt nu veel onderzoek en de toekomst zal ons leren wat daar uit komt. Ik vind het wel een interessante discussie (zoals je waarschijnlijk wel door had :') ) en denk er zelf geregeld over na. Helaas is er (denk ik) niet echt een duidelijke oplossing voor alle problemen en hangt alles nauw samen.

Ik weet niet of het bij rundvlees echt verplicht is, misschien wel als het direct van de koe komt. En alles is traceerbaar wanneer je in de sector zelf zit (volgens mij) via de tracking & tracing systemen terug te voeren naar waar het vlees oorspronkelijk vandaan kwam. Maarja, bijna elk vlees wordt wel eerst verwerkt voor het in de supermarkt komt en daarom staat er voornamelijk de plaats van verpakking/verwerking op de verpakking.

Bij groente is het verplicht het land van herkomst te vermelden. In de supermarkten zie je bij de onverwerkte producten altijd de plek van herkomst. Bij verwerkte producten dan weer niet, dit is de plek van verpakking en daar gelden dan weer andere regels voor. Daarnaast is het natuurlijk ook lastig om elk stukje groenten in je roerbakmix te verantwoorden op de verpakking, dit zal een lange lijst worden. Dit maakt het natuurlijk dubbel, want waar trek je de lijn? Moet in een kipkerrie-salade ook staan waar de kip vandaan kwam? Of wanneer in een frikandel 3 soorten vlees verwerkt worden?
Toch lijkt dit idee me nog steeds prettig om te weten, zodat ik weet waar mijn vlees vandaan komt, maar of alles praktisch haalbaar is weet ik niet.

Daarom denk ik dat we vooral moeten beginnen met mensen bewust maken van het proces, hoe wordt mijn vlees 'gemaakt' (from pork to fork). Voor mij is vlees eten niet het grootste probleem (voor nu dan) maar vooral de verspilling en de overdaad waarin mensen vlees en dierlijke producten consumeren. Eigenlijk niet alleen dierlijke producten, ook plantaardige producten. Er wordt zoveel onnodig weggegooid. Neem gewoon wat je nodig hebt, eet dit bewust op en verspil niets - dat is denk ik voor mij bewust omgaan met voedsel en dus ook vlees.


edit: http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... gisch.aspx
Heb even de termen van biologisch opgezocht en wat daarbij komt kijken. Bij de varkens en kippensector heeft biologisch wat betreft ruimte voor de dieren een meerwaarde. Er wordt verder weinig gesproken over andere parameters die van invloed zijn op dierenwelzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 17:28 



 
Profiel   

Uhm jongens dit kun je gewoon vinden op internet hoor:
https://beterleven.dierenbescherming.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 17:41 



 
Profiel   

Magrathea schreef
Uhm jongens dit kun je gewoon vinden op internet hoor:
https://beterleven.dierenbescherming.nl/


Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe noemen we het beter leven-vlees? Dit lijkt mij afkomstig uit de bio-industrie, aangezien het niet biologisch wordt aangeboden?
Misschien moet deze optie dan bij de poll gevoegd worden. :j

Nog wat linkjes, heb het geprobeerd uit te zoeken.
https://www.evmi.nl/voedselveiligheid-k ... op-etiket/
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... matie.aspx
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ingredient

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 17:49 



 
Profiel   

Nadine schreef
Nadine schreef


Een sterrensysteem opleggen aan het buitenland is inderdaad moeilijk, je kunt wel het vlees wat je invoert onderwerpen aan onze richtlijnen en er dan wel of geen ster op plakken. Maar ja, dat vind ik ook moeilijk... Het sterrensysteem lijkt op dit moment verkapte marketing (wat zegt nu 1 ster?) maar het is wel een goed begin denk ik.
Dierenwelzijn is iets relatiefs, wij kunnen niet aan een dier vragen hoe hij zich voelt. Wel kun je aan de hand van gedegen onderzoek parameters bepalen die invloed hebben op dierenwelzijn. (denk aan licht, stof, ruimte, wel of geen koolverrijking) en dan daar een waarde aan hangen en dit controleren. Je kunt bijvoorbeeld controleren hoeveel oppervlakte gemiddeld een kip had bij zijn opfok,, of welk type voer hij heeft gehad.
Naar dierwelzijn en dergelijke zaken gebeurt nu veel onderzoek en de toekomst zal ons leren wat daar uit komt. Ik vind het wel een interessante discussie (zoals je waarschijnlijk wel door had :') ) en denk er zelf geregeld over na. Helaas is er (denk ik) niet echt een duidelijke oplossing voor alle problemen en hangt alles nauw samen.

Ik weet niet of het bij rundvlees echt verplicht is, misschien wel als het direct van de koe komt. En alles is traceerbaar wanneer je in de sector zelf zit (volgens mij) via de tracking & tracing systemen terug te voeren naar waar het vlees oorspronkelijk vandaan kwam. Maarja, bijna elk vlees wordt wel eerst verwerkt voor het in de supermarkt komt en daarom staat er voornamelijk de plaats van verpakking/verwerking op de verpakking.

Bij groente is het verplicht het land van herkomst te vermelden. In de supermarkten zie je bij de onverwerkte producten altijd de plek van herkomst. Bij verwerkte producten dan weer niet, dit is de plek van verpakking en daar gelden dan weer andere regels voor. Daarnaast is het natuurlijk ook lastig om elk stukje groenten in je roerbakmix te verantwoorden op de verpakking, dit zal een lange lijst worden. Dit maakt het natuurlijk dubbel, want waar trek je de lijn? Moet in een kipkerrie-salade ook staan waar de kip vandaan kwam? Of wanneer in een frikandel 3 soorten vlees verwerkt worden?
Toch lijkt dit idee me nog steeds prettig om te weten, zodat ik weet waar mijn vlees vandaan komt, maar of alles praktisch haalbaar is weet ik niet.

Daarom denk ik dat we vooral moeten beginnen met mensen bewust maken van het proces, hoe wordt mijn vlees 'gemaakt' (from pork to fork). Voor mij is vlees eten niet het grootste probleem (voor nu dan) maar vooral de verspilling en de overdaad waarin mensen vlees en dierlijke producten consumeren. Eigenlijk niet alleen dierlijke producten, ook plantaardige producten. Er wordt zoveel onnodig weggegooid. Neem gewoon wat je nodig hebt, eet dit bewust op en verspil niets - dat is denk ik voor mij bewust omgaan met voedsel en dus ook vlees.


edit: http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... gisch.aspx
Heb even de termen van biologisch opgezocht en wat daarbij komt kijken. Bij de varkens en kippensector heeft biologisch wat betreft ruimte voor de dieren een meerwaarde. Er wordt verder weinig gesproken over andere parameters die van invloed zijn op dierenwelzijn.


Biologisch daar kun je nog het beste voor op skal.nl kijken
Daar staan de regels per diersoort en doel uitgebreid op (skal is de overkoepelende organisatie voor biologische agrarische industrie in Nl )

(Excuus voor de onnodig lange quote ... iets met mobiel bokken :roll: )

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 18:14 



 
Profiel   

Er is ook nog scharrel.
Dat zit voor varkens en kippen tussen biologisch en gangbaar in en krijgt soms 1 soms 2 sterren van de DB.
Dieren hebben dan idd meer ruimte, niet altijd een buiten uitloop, maar vaak ook wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 18:25 



 
Profiel   

Athelas schreef
Mijn optie staat er ook niet tussen. Wij eten thuis minder vlees, omdat het slecht voor het milieu is, maar we eten het wel. Dus denk aan een keer of drie vegetarisch. :)


Dit geldt ook voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 19:09 



 
Profiel   

Ons rundvlees komt van de schotse hooglander die niet bijgevoerd word en geen anti biotica of andere ellende binnen krijgt, niet in stallen leeft en niet massaal geslacht worden maar in kleine groepjes om de stress te drukken. Daarnaast bestellen we via het bedrijf ook ons varkens en kippenvlees, hierbij hetzelfde verhaal.


Wel duur vlees moet ik bekennen. Voor 13 kilo en 2 droge worstjes hebben we 177 euro betaald. Maar we kunnen wel even voor uit.

Voornamelijk mijn man is erg bewust met voeding, zo eet hij bijvoorbeeld ook geen gluten e.d. Mijn zoontje van 3 en ik eten ook met het dieet mee maar wij eten dan nog wel af en toe gewoon een boterham en andere producten waar wel gluten in zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 19:16 



 
Profiel   

Dat is zeker duur, ik heb vorig jaar schotse Hooglander uit natuurgebieden gekocht en had ook ongeveer 13 kg voor ik meen (minder dan) de helft.
En dat was geen standaardpakket, maar zelf uitgezochte producten, waaronder gehakt, riblappen, hamburgers, lenderollades, entrecote, worsten, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 19:26 



 
Profiel   

Wat betreft antibiotica…dat heeft eigenlijk niets met diervriendelijk eten te maken. Diervriendelijk is juist wanneer je het dier behandelt als er iets mis is. Dat het voor jezelf heel vriendelijk is, is een andere discussie :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-16 19:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 13 [ 317 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen