Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar komt jouw vlees vandaag?

Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch.
127 (24%)
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie.
173 (32%)
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt.
146 (27%)
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf.
47 (8%)
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad.
35 (6%)

Totaal aantal stemmen: 528


elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:32

phormicola schreef:
In 100gr gekookte witte bonen zit geen +300kcal hoor, je zal gedroogde bonen hebben gepakt.


zou goed kunnen, maar gaat even om het punt..
van groenten neem je sowieso 200 gram volgens het voedingsadvies, en van vlees zo'n 100-150 gram..
daarmee vallen een deel van de groenten al op of over hetzelfde kcal aantal van het stukje vlees.

Bonen bereid (nog even gekeken) zitten an sich al niet ver af van het genoemde biefstukje.. met aanbevolen porties, zitten zo'n beetje alle bonen erboven.

stefje schreef:
elenaMM77 schreef:
flexitarier bestaat gewoon niet stefje..
...
de term flexitarier is volgens mij gewoon een term die in het leven is geroepen voor mensen die zichzelf graag voor de gek willen houden en hun geweten schoon poetsen op het gebied van vlees eten..

eet je vlees, dan sterft er ergens een dier, waar je gebruik van maakt.. of het dier toch al gestorven is, voor jou uit het wild geplukt, biologisch gefokt, of als mestkalf is opgevoed..


Ik zou niet willen zeggen dat ik mezelf graag voor de gek houd. Ik kies bewust voor meestal geen vlees, en als ik wel vlees eet, dan biologisch. Waarmee houd ik mezelf voor de gek?
Poets ik dan mijn geweten schoon?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:38

stefje schreef:
elenaMM77 schreef:
flexitarier bestaat gewoon niet stefje..
...
de term flexitarier is volgens mij gewoon een term die in het leven is geroepen voor mensen die zichzelf graag voor de gek willen houden en hun geweten schoon poetsen op het gebied van vlees eten..

eet je vlees, dan sterft er ergens een dier, waar je gebruik van maakt.. of het dier toch al gestorven is, voor jou uit het wild geplukt, biologisch gefokt, of als mestkalf is opgevoed..


Ik zou niet willen zeggen dat ik mezelf graag voor de gek houd. Ik kies bewust voor meestal geen vlees, en als ik wel vlees eet, dan biologisch. Waarmee houd ik mezelf voor de gek?
Poets ik dan mijn geweten schoon?
:?

Ik ben niet tegen vlees eten, wel tegen veel/vaak vlees eten en van dierenleed in de reguliere industrie, althans zo wil ik zelf niet eten.


ja.. je bent dus gewoon een vleeseter die bewuste keuzes maakt, geen vegarier..
dat je ook maaltijden eet die geen vlees bevatten maakt je geen halve, kwart of 10%'s vegetarier.. dat maakt je gewoon iemand die weinig vlees eet en nadenkt over voedsel.

om er het etiquetje 'tarier' aan te plakken is inderdaad jezelf bedotten, je gebruikt het etiquet om je goed te voelen en je te onderscheiden van mensen die kiloknallers weghappen bij iedere maaltijd..

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:46

@elena, ik snap je post niet.
Het is toch gewoon beter om bewuste keuzes over vlees eten te maken en niet gedachteloos het goedkoopste bij een kiloknaller te kopen?
Dat is geen bedotten of een poging je beter voor te doen dan je bent.
Het achtervoegsel -tarier is een neutrale term, daar zit geen waardeoordeel in.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:51

VivaLaVida schreef:
ik eet nauwlijks vlees, niet alleen om niet mee te werken aan de bio-industrie maar ook om water te besparen.


ik bespaar in de komende jaren veel meer water en veel meer vlees.. ik heb bewust gekozen om geen kinderen te nemen.

als je een willekeurige voorouder neemt van 500 jaar geleden zijn er gemiddeld 1.000.000 mensen met een verwantschap. streep mijn naam maar vast uit het verwantschapsonderzoek van het jaar 2516 en daarmee ook mijn invloed op het millieu in de komende 500 jaar en waterverbruik en vleesverbruik.. dan kan ik rustig een minuutje langer douchen en mijn biefstukje van goede herkomst eten ;).

zelfs als al je nakomelingen op dezelfde wijze zouden leven (succes om die erfenis in stand te houden vele honderden jaren na je dood ;) ), dan nog verbruiken je nazaten honderdduizenden liters meer (hun groentes moeten ook water hebben, net als per persoon een paar kuub drinkwater per jaar) dan ik in mijn hele leven kan verspillen ;). ik ben an sich wel van mening dat je de ecologisch footprint van je kinderen en diens nazaten rustig op je eigen conto mag bijschrijven :j, is een direct gevolg.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:55

Dammie schreef:
@elena, ik snap je post niet.
Het is toch gewoon beter om bewuste keuzes over vlees eten te maken en niet gedachteloos het goedkoopste bij een kiloknaller te kopen?
Dat is geen bedotten of een poging je beter voor te doen dan je bent.
Het achtervoegsel -tarier is een neutrale term, daar zit geen waardeoordeel in.


Natuurlijk is het beter om bewust te kiezen.. overigens is het niet voor iedereen beter om bewust te kiezen voor goed vlees.. want sommigen hebben vlees wel nodig, maar als je er falliet aan gaat, dan is beter vlees niet een betere keuze ;) (even om duidelijk te maken dat 'beter' ten alle tijden relatief is).

ja het is beter om bewust te kiezen, ja het is jezelf bedotten om dan een etiquetje 'goed' op jezelf te plakken. Zoals je zelf nu ook aangeeft, jij vind je eigen voedselpatroon beter dan die van iemand die kiloknallers eet, dat en daarom alleen kiezen mensen om een niets zeggend etqiquetje te plakken, zonder betekenis.. immers vlees eten is vlees eten, wat de herkomst ook is..

als je dat etiquetje wilt gebruiken, dan kan iemand die vollop kiloknallers koopt, maar slechts 4 x per week vlees eet, hetzelfde etiquetje gebruiken.

vegatarier eet geen vlees
een vlees eter eet vlees, soms, altijd of bijna nooit.. maar hij eet vlees, van een mestkalf, van insekten, van vis, van een biologische kip, maakt geen onderscheid..

je kunt prima etaleren dat je bewust kiest als je dat wilt.. maar een betekenisloos etiquette is zinloos.

als het tarier, geen waardekenmerk voor je heeft, waarom zou je jezelf dan flexitarier noemen..
want dat is de hele wereld.. iedereen denkt in min of meerdere mate wel na over wat waarom hoe en wanneer vlees eten.. Iemand uit alaska, schiet wild, gebruikt alles, hoofdbestanddeel van hun maaltijd is wild.. maar nog kun je van hen stellen dat ze flex zijn.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-12-16 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:56

Wij eten 2 a 3x per week biologisch vlees. Ben niet zo'n vleeseter maar vegetarisch gaat me ook niet lukken.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:07

Ik heb 5 jaar lang volledig vegetarisch gegeten, daarna een paar jaar meer vlees gegeten. De laatste twee jaar ga ik weer heel bewust met voedsel om. Eet heel veel plantaardig, smorgens groene smoothies, voor lunch een veganistische salade of brood met bv humus. We eten nog hooguit 1-2 keer per week vlees met het avondeten. Het vlees wat we dan eten komt van koopeenkoe.nl of eens wat bio kip uit de supermarkt. Ik overweeg soms om over te gaan op een volledig veganistisch dieet. Ik ben er echt van overtuigd dat het goed zou zijn voor mijn lijf maar ik vind het lastig in onze maatschappij.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:02

Macs schreef:
Ik eet zo veel mogelijk biologisch omdat ik dat gewoon lekkerder vind, en zeker 3 keer in de week vegetarisch of veganistisch.
Maar gangbare veehouderij is echt een prima veehouderij. Ik studeer voor kennismanager in de dierensector met dus ook een stuk landbouw en veehouderij en kom regelmatig op gangbare boerderijen. Natuurlijk is er altijd iets te verbeteren maar sinds ik regelmatig in de stallen kom zie ik met eigen ogen dat deze dieren het zeker niet slecht hebben.
Daarnaast zorgt gangbare veehouderij voor minder uitstoot en is dus ook milieuvriendelijker.
Veel dingen die in de wereld geroepen worden als 'zielig' is totaal niet zielig, in tegendeel. Bijvoorbeeld het couperen van staarten van varkens moet gebeuren omdat ze elkaar anders opvreten, en het bijten aan staarten gebeurt ook in de biologische veehouderij.

Wat ook het stomme is aan de biologische veehouderij is dat de boeren aan allemaal regeltjes moeten voldoen die soms niet haalbaar zijn. Veel gangbare boeren liggen net aan de grens biologisch en doen sommige dingen juist nog beter maar omdat ze aan een aantal eisen niet voldoen of niet genoeg geld hebben kunnen ze geen biologische stempel krijgen. Vorige maand nog op zo'n bedrijf geweest die er gewoonweg geweldig uit ziet voor de beestjes.

Ik geef nu een jaar les op het vmbo en geef dus ook lessen over veehouderij en laat de leerlingen zelf ervaren hoe het er aan toe gaat en laat ze hun eigen mening vormen, ook over het stukje vlees op hun bord. En dit zou eigenlijk op elke middelbare school moeten gebeuren vind ik.


Ik zie ook zat voorbij komen waar ik van denk "als dit een hond was geweest, stond heel Nederland op z'n kop". De veehouder laat het zien met het idee dat het goed is, ik zie vaak alleen maar leed.

Kan zijn dat jij net een betere veehouder hebt gezien, maar ik hoor ze regelmatig klagen over hoe dom de EU is, want ze mogen hun zeugen maar een paar dagen vast houden en dat zou blijkbaar slechter zijn voor de bevruchting dan ze lekker een paar weekjes extra vast te zetten. Een varken is zó intelligent, mensen denken zelfs net zo als een dolfijn. En dat arme dier zetten wij vast, laten we bevallen op de vieze, koude vloer en mag met een paar jaar naar de slacht?

Als je zo van dieren houdt, waarom laat je ze dan doden? Ik snap het niet. Ik volg nieuws van beide kanten, de veehouders en anti-groepen. Als ze dan allemaal gewonde en dode dieren vinden, dan hebben ze die ineens zelf meegenomen en in de stal geplaatst? Of nertsenfokkers die roepen dat activisten hun dieren verwonden om er daarna foto's van te maken? Net als dat couperen, daar kan wel degelijk iets tegen gedaan worden. Ja, het komt in zekere mate ook voor bij biologisch, maar daar zitten ze nog steeds dicht op elkaar. Dichter dan ze zelf zouden willen.

Dit is geen aanval tegen 'boeren', maar eerder tegen de slechte kant van het vak. Je mag als veehouder wel heel erg je best doen om een dier op een goede manier te houden. En daarna veroorzaak je alsnog leed, wanneer je varkens laat vergassen. Als je ze hoort schreeuwen, hoef je nooit meer vlees.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:22

Hup! dan allemaal maar aan het groenvoer! Dat wordt honger lijden want de hele wereldbevolking kan niet leven van alleen vegetarisch eten.
Overigens, schreeuwen van varkens zegt niets, die beesten gillen al als je er naar wijst bij wijze van spreken.

Macs

Berichten: 7642
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:25

Kinke schreef:
Hup! dan allemaal maar aan het groenvoer! Dat wordt honger lijden want de hele wereldbevolking kan niet leven van alleen vegetarisch eten.
Overigens, schreeuwen van varkens zegt niets, die beesten gillen al als je er naar wijst bij wijze van spreken.

Ik reageer zo even op mijn quote. Maar idd, als ik de varkens ging voeren mocht je wel oordoppen in doen := leek alsof ze levend gevild werden :')

Anoniem

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:44

Ik wilde net zeggen... een varken schreeuwt om zo'n beetje alles :+

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:26

Een varken schreeuwt idf om van alles. Zelfs om vreugde...

Ja ik ben n moordenaar. So be it.

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:31

Riraito schreef:
Macs schreef:
Ik eet zo veel mogelijk biologisch omdat ik dat gewoon lekkerder vind, en zeker 3 keer in de week vegetarisch of veganistisch.
Maar gangbare veehouderij is echt een prima veehouderij. Ik studeer voor kennismanager in de dierensector met dus ook een stuk landbouw en veehouderij en kom regelmatig op gangbare boerderijen. Natuurlijk is er altijd iets te verbeteren maar sinds ik regelmatig in de stallen kom zie ik met eigen ogen dat deze dieren het zeker niet slecht hebben.
Daarnaast zorgt gangbare veehouderij voor minder uitstoot en is dus ook milieuvriendelijker.
Veel dingen die in de wereld geroepen worden als 'zielig' is totaal niet zielig, in tegendeel. Bijvoorbeeld het couperen van staarten van varkens moet gebeuren omdat ze elkaar anders opvreten, en het bijten aan staarten gebeurt ook in de biologische veehouderij.

Wat ook het stomme is aan de biologische veehouderij is dat de boeren aan allemaal regeltjes moeten voldoen die soms niet haalbaar zijn. Veel gangbare boeren liggen net aan de grens biologisch en doen sommige dingen juist nog beter maar omdat ze aan een aantal eisen niet voldoen of niet genoeg geld hebben kunnen ze geen biologische stempel krijgen. Vorige maand nog op zo'n bedrijf geweest die er gewoonweg geweldig uit ziet voor de beestjes.

Ik geef nu een jaar les op het vmbo en geef dus ook lessen over veehouderij en laat de leerlingen zelf ervaren hoe het er aan toe gaat en laat ze hun eigen mening vormen, ook over het stukje vlees op hun bord. En dit zou eigenlijk op elke middelbare school moeten gebeuren vind ik.


Ik zie ook zat voorbij komen waar ik van denk "als dit een hond was geweest, stond heel Nederland op z'n kop". De veehouder laat het zien met het idee dat het goed is, ik zie vaak alleen maar leed.

Kan zijn dat jij net een betere veehouder hebt gezien, maar ik hoor ze regelmatig klagen over hoe dom de EU is, want ze mogen hun zeugen maar een paar dagen vast houden en dat zou blijkbaar slechter zijn voor de bevruchting dan ze lekker een paar weekjes extra vast te zetten. Een varken is zó intelligent, mensen denken zelfs net zo als een dolfijn. En dat arme dier zetten wij vast, laten we bevallen op de vieze, koude vloer en mag met een paar jaar naar de slacht?

Als je zo van dieren houdt, waarom laat je ze dan doden? Ik snap het niet. Ik volg nieuws van beide kanten, de veehouders en anti-groepen. Als ze dan allemaal gewonde en dode dieren vinden, dan hebben ze die ineens zelf meegenomen en in de stal geplaatst? Of nertsenfokkers die roepen dat activisten hun dieren verwonden om er daarna foto's van te maken? Net als dat couperen, daar kan wel degelijk iets tegen gedaan worden. Ja, het komt in zekere mate ook voor bij biologisch, maar daar zitten ze nog steeds dicht op elkaar. Dichter dan ze zelf zouden willen.

Dit is geen aanval tegen 'boeren', maar eerder tegen de slechte kant van het vak. Je mag als veehouder wel heel erg je best doen om een dier op een goede manier te houden. En daarna veroorzaak je alsnog leed, wanneer je varkens laat vergassen. Als je ze hoort schreeuwen, hoef je nooit meer vlees.


Jij ziet alleen leed?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:38

Ik bestel heel bewust mijn vlees bij een boerderij die hun dieren een goed leven bieden. Daar kun je ook gaan kijken om het zelf te zien. Koeien, varkens, kippen, alles komt gewoon lekker buiten. kalfjes, biggen, worden niet direct bij moeders weggehaald maar moge gewoon een jaar bij mams blijven. De stal heeft een dikke laag stro. Geen raar voer. Krijgen gewoon medicijnen als ze ziek zijn. Het gaat mij dan ook niet om mijn eigen gezondheid (daarom koop ik geen biologisch vlees, geef de dieren wat ze nodig hebben als ze ziek zijn verdorie!) maar om het welzijn van de dieren. Ze zeggen dat het niet duurder is dan ergens anders, maar dat is wel gewoon zo. Supermarkt vlees is goedkoper, maar ik heb het er voor over. Ik eet gewoon niet meer iedere dag vlees. Ik ben al hypocriet genoeg om dieren te eten, en eerlijk gezegd wil ik geen vegetarier worden omdat ik vlees te lekker vindt. Maar dan wil ik het niet nog erger maken door supermarktvlees of vlees van de slager waarvan niemand kan garanderen dat de dieren een goed leven hebben gehad.

Ik bestel mijn vlees in Nederland, maar ik heb hier net een hof ontdekt (hier = in Duitsland) waar diervriendelijkheid ook op de eerste plaats staat, zonder dat je gelijk 20x zoveel betaald. Ook hier wel wat duurder, maar dat kan niet anders.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:32

Kinke schreef:
Hup! dan allemaal maar aan het groenvoer! Dat wordt honger lijden want de hele wereldbevolking kan niet leven van alleen vegetarisch eten.
Overigens, schreeuwen van varkens zegt niets, die beesten gillen al als je er naar wijst bij wijze van spreken.


Waar baseer je dit op? Is het niet zo dat het graan, mais en soja dat nu in het veevoer gestoken wordt net zo goed geschikt is voor menselijke consumptie? Al is het maar voor de mensen in derdewereldlanden, die met liefde een groot deel opeten van waar wij hier in het Westen onze neus voor ophalen?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:38

Nee Magrathea, granen, mais en soja die voor veevoeder bestemd is komt absoluut niet op de markt als geschikt voor mensen.


Ik mis eigenlijk wat opties in de poll. Ik weet nl niet altijd waar het vlees vandaan komt, in de zin van hoe goed leven de dieren hebben gehad, maar ik koop ver-schrik-ke-lijk weinig vlees.
Ik denk dat ik aan krap 1 kilo over een heel jaar kom...
Ik vind dat ook een vorm van bewust er mee om gaan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:40

Lusitana schreef:
Nee Magrathea, granen, mais en soja die voor veevoeder bestemd is komt absoluut niet op de markt als geschikt voor mensen.

Maar waarom niet? Is het de grond waar het op staat, de manier waarop het geoogst wordt?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:48

Magrathea schreef:
Lusitana schreef:
Nee Magrathea, granen, mais en soja die voor veevoeder bestemd is komt absoluut niet op de markt als geschikt voor mensen.

Maar waarom niet? Is het de grond waar het op staat, de manier waarop het geoogst wordt?

Andere rassen sowieso. Die niet zulke perfecte kolfen of aren geven, over het algemeen genetisch gemanipuleerd en behoorlijk met pesticiden behandeld.
Er worden maar weinig dieren biologisch geteeld voer aangeboden.

En niet om het een of ander, die enorme velden met soja voor de beesten oa in Nederland, staan in Brazilïe op land wat van indianen was die gewoon bedreigd en vermoord worden om ze te verdrijven.
Een ander deel komt ut andere arme landen waar mensen doodgaan van de honger, maar het beesten vetmesten in de rijke landen moet vooral doorgaan, want het stukje vlees moet of tafel of aan de huisdieren gevoerd....

Als je je er in verdiept word je er niet vrolijk van.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:22

mvdende schreef:
Don't shoot me maar ik heb ernstig de twijfel of vlees uit bijvoorbeeld Ierland wel zo slecht is? Ik hoor hier in het topic ook vaak geklaag dat lamsvlees vaak uit Nieuw Zeeland komt. Klopt. Maar de dieren hebben het daar zo slecht nog niet. Ben zelf niet in een stal daar geweest, maar zag wel overal de schapen en lammeren buiten lopen. En dat zijn niet van die kleine "postzegel" weitjes zoals we die in Nederland kennen. In mijn ogen is dat juist heel eerlijk vlees. Beest lekker buiten hobbelen, slachten. Het enige struikel blok kan de vlucht naar Nederland zijn.
Ierland heeft veel meer ruimte, ik vermoed dat de koeien daar gewoon naar buiten gaan. Vlees uit "westerse" landen is misschien wel "diervriendelijker" dan het Nederlandse vlees waar de koeien op "postzegel" weides staan. Let daarbij op dat Polen enz. Niet onder "westerse" landen vallen. Maar Nieuw Zeeland en Ierland wel.


Die was van mij, dat van het lamsvlees. Zal even duidelijker zeggen waarom ik (lams)vlees uit nederland wil.
Ik wil mijn ecologische voet afdruk zo klein mogelijk houden. Vlees (en ook andere producten) van buiten de EU koop ik niet, en het liefst niet eens buiten NL. Ik kan niet zonder vlees dus is dit het steentje wat ik bijdraag aan een "beter" milieu.
Andere mensen kiezen er voor om geen dierlijke producten te eten om zo hun ecologische voet afdruk te verlagen om het milieu te sparen.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:33

Ik mis ook de optie om wel vlees te eten maar bewust niet alle dagen vlees bij de maaltijd.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:07

Lusitana
Maar die velden veevoer kun je ook volzetten met mensenvoer welke wel geschikt zijn voor humane consumptie

Dat er nu veevoer op staat wil niet zeggen dat er alleen veevoer kan groeien
En een mens heeft heel wat minder soja(om even bij dezelfde soort te blijven )
Nodig dan een koe
Dus met 1 hectare produceer je heel wat meer peulvruchten als dat je er vlees mee kweekt
Dat niet je wel meenemen in het verhaal.


Even het vlees uit buitenland verhaal
Ik snap Aikon wel
Hier ook geen nieuw Zeelands schaap op bord
Want een beest kan wel leuk leven in NZ
Maar dat vliegtuig loopt niet op water :n

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:04

Ah, zo. Ja, die velden kunnen nadien niet meer gebruikt, maar in plaats van wel, natuurlijk. Hoewel ik in de plaats van regenwoud nog steeds onacceptabel vindt.

En wat buitenlands vlees betreft, dieren in Europa krijgen buitenlands voedsel, net zo erg.

Ik eet trouwens alles zo lokaal mogelijk, dat betekent dus ook meteen dat het seizoensgebonden is, maar persoonljk vind ik dat geen probleem.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:41

Qua regenwoud verhaal ben ik helemaal eens hoor
Maar het verschil is dat je bij het produceren van een kilo dierlijk eiwit, neem rund als voorbeeld .
Heel wat meer oppervlakte landbouwgrond nodig hebt
Dan als de mens dat eiwit direct plantaardig tot zich zou nemen
Daar hoeven geen regenwouden voor te sneuvelen , dan kan Europa zichzelf voorlopig wel voeden

Niemand hoeft van mij puur plantaardig te gaan leven
Maar als de mensheid de vlees consumptie heel flink mindert zou je vele malen minder landbouwgrond voor veevoeder nodig hebben welke je prima voor de productie van plantaardig eiwit kunt gebruiken waarbij je veel meer mensen per hectare kan voederen ;)
Dan dat je met het vlees van de koeien kunt voeren die van dieZelfde hectare gevoerd worden

Zelf ben ik ook van het zo veel mogelijk lokaal verkrijgen van je eten en zo milieu vriendelijk als mogelijk
nu is biologische veehouderij misschien niet in alle opzichten milieu vriendelijk doordat dieren ouder worden en meer ruimte krijgen
Maar dat kun je denk ik oplossen door vele malen minder vlees te eten dan minstens 100 gram dagelijks
(Ken mensen die standaard 2 ons alleen al bij het avond eten doen )
Als je 2 keer per week een onsje pakt
Scheelt dat wel minstens een pond per week
En een bak geld wat voor genoeg mensen toch ook fijn is

(Word pas een issue met complexere dieet problemen zoals allergieën waarbij eiwit opname verstoord raakt etc
Maar het gros van de mensheid kan meer dan prima toe zonder of met een zEer beperkte hoeveelheid vlees )

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:28

Moet je maar net wel dat eiwit uit plantaardige voeding kunnen halen. En er zijn genoeg mensen met darmproblemen die dat niet meer kunnen.

Maar waarom zou minder landbouw grond voor veevoer meer voeding voor de mens beteken?
Er is vandaag de dag genoeg groente en fruit voor alle bewoners op aarde, helaas oneerlijk verdeelt waardoor een grote groep mensen er niks van ziet. Jaarlijks worden er in westerse landen tonnen aan groente en fruit vernietigt! Of om de binnenlandse prijzen kunstmatig hoog te houden zodat boeren/telers er nog iets aan verdienen of om buitenlandse producten met dikke subsidie binnen te halen. Verder worden er in de westerse landen en rijke stinkers in arme landen vrij veel voedsel weggegooid. Ik volg af en toe dumster divers, als je ziet wat die in 1 dag aan nog goed eten (zelfs verpak!!) uit vuilnisbakken en containers halen schaam je je dood dat je in een westers land woont.
Voor mij gevoel en kennis geeft het verminderen van veeteelt geen meerwaarde aan dat alle mensen voldoende te eten hebben.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:37

ik eet niet zoveel vlees, ik denk 1 keer in de 2 weken.
maar dat is eigenlijk helemaal niet om het dierenwelzijn, wat vaak wel als reden wordt genoemd.
begrijp me niet verkeerd, ik vind het welzijn van de dieren ook héél belangrijk.

de reden voor mij om niet zoveel vlees te eten, is omdat er veel water nodig is voor productie van vlees
voor 200 gram biefstuk is meer dan 10.000 L water nodig, als je naar het gehele productieproces kijkt.
dit is voor plantaardig voedsel véél minder. door deze reden doe ik ook zuinig met koffie drinken, wat veel meer water kost dan gewoon een glas water.

ik ben het ook eens met sonja_vR,

tweede reden is dat er vaak antibiotica gebruikt wordt