Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar komt jouw vlees vandaag?

Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch.
127 (24%)
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie.
173 (32%)
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt.
146 (27%)
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf.
47 (8%)
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad.
35 (6%)

Totaal aantal stemmen: 528


mvdende

Berichten: 5750
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:38

Ik haal mn vlees uit de supermarkt. Daarbij Let ik als het kan zoveel mogelijk op de aanbiedingen. Ik zou wel anders willen maar daar heb ik het geld niet voor. Ik eet bijna elke week 7x vlees, het is een stuk voedzamer dan groenten. Ik ben nogal een grote eter en als ik vegetarisch eet, heb ik vaak na een uur weer honger. Dan kan je noten eten ipv vlees, maar wil je dezelfde voedingswaarde dan zijn noten Veel duurder. In de winter wil ik nog wel eens vis op de markt halen als mn budget het toe laat. In de zomer liggen mijn budget prioriteiten ergens anders.

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:39

kohtje schreef:
__Sannne schreef:

Waarom geloof je daar niet in als ik vragen mag? (Geen aanvalling, maar oprechte benieuwdheid)


Er wordt zoveel gerommeld denk ik.
Zo geloof ook niet in biologisch hondenvoer . Je gaat me toch niet vertellen dat je super goed vlees in hondenvoer doen.

Slachtafvallen van biologische gehouden dieren kunnen toch prima in het hondenvoer terechtkomen en mogen dan toch ook het keurmerk biologisch dragen?

Fantast schreef:
Wij halen ons vlees bij de noodslager, deze dieren mankeren iets en Noorwegen toch worden afgemaakt. Maar ik hallo het soms ook gewoon in de supermarkt

Je telefoon gaat een beetje aan de haal met de autocorrect en je tekst is ietwat vreemd leesbaar.
Kun je je post nog even ondertitelen?

Sansevieria
Berichten: 4226
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:47

Als het even kan koop ik een deel van een rund, van een boer die ik ken, waar ik weet dat de dieren een goed leven hadden. Lamsvlees van dieren uit eigen opfok. Beiden niet biologisch.
En af en toe biologisch vlees uit de supermarkt.

Ik denk er wel over na waar ons vlees vandaan komt, uit Nieuw Zeeland geïmporteerd lamsvlees komt er hier bijv. dus niet in.
We kiezen bewust, en eten steeds minder vlees.
Liever minder maar goed vlees, het liefst zo lokaal mogelijk gekocht.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:48

Ik verplaats je topic van Nieuws en Maatschappij naar Voedertijd omdat het over eten gaat.

Sansevieria
Berichten: 4226
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:53

Marije_jiplover schreef:
Slachtafvallen van biologische gehouden dieren kunnen toch prima in het hondenvoer terechtkomen en mogen dan toch ook het keurmerk biologisch dragen?

Darf kvv is er zo een, geproduceerd door een biologische slager die zo ook de resten van het biologisch vlees verwerken kan.
En ja, mijn honden krijgen voor een groot deel Darf, ook wel andere kvv, maar ik vind het wel een prettig idee dat ze minder met o.a.antibiotica volgestopte resten van dieren moeten eten.

lor1_1984

Berichten: 12068
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:18

Ik koop gewoon in de supermarkt en ivm budget meestal toch het goedkopere vlees.
Wel eet ik minder grote hoeveelheden, thuis deden we bijv een kg gehakt in een pan macaroni en ik doe 250-350gr op een grote pan (8-10 porties) waardoor je uitkomt op ong 25-45gr per portie.
En ik eet 1-2x per week vis (afhankelijk van het budget) en heb vaak een dag in de week dat ik geen vlees eet.
Dus komt al neer op 4-5 dagen vlees ipv elke dag en kleinere hoeveelheden.

Voor mij is dit een mooie middenweg omdat ik zo gewoon ruim voldoende boodschappen kan doen zonder heel erg op de prijzen te moeten letten en ik kan mijn katten ook nog fatsoenlijk verzorgen. :)

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:24

Je hebt hele fijne websites/organisaties waar je vlees kunt kopen. Zoals http://www.koopeenkoe.nl. Ze slachten daar pas een koe als die volledig 'verkocht' is, waardoor je geen overproductie krijgt en verspilling van vlees. Je koopt in 1x een groot pakket,

Het is daarom heel duurzaam, de koeien komen ook allemaal uit Nederland en het is, vind ik, biologisch, ondanks dat ze niet het officiële keurmerk hebben

Citaat:
De enige reden dat koopeenkoe.nl geen biologisch keurmerk heeft, is dat we juist eigen gras gebruiken en geen gecertificeerd voer. De koeien krijgen geen officieel biologisch geteeld voer. Ze eten een mix van gras en kruiden. Dit gras wordt natuurlijk bemest zonder gebruik van kunstmest. Feitelijk kan het niet veel puurder worden dan een onbespoten weide. De koeien worden bijgevoederd met(grotendeels eigen) tarwe, bietenpulp en bierbostel. Antibiotica wordt alleen toegediend als de dieren ziek zijn, dus niet preventief.


Dan heb je ook nog 'wild vlees', verschillende stichtingen bieden wildvlees aan
http://www.freenature.nl/free/p000008/wildernisvlees
https://www.utrechtslandschap.nl/wildernisvlees

En zo zijn er nog meer websites. Dat is vlees van de dieren die er teveel zijn en niet herplaatst worden maar naar de slacht gaan. Die dieren hebben een prima leventje gehad.

Sansevieria
Berichten: 4226
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:26

ElineS, ik mag mijn lamsvlees ook niet biologisch noemen, omdat er geen keurmerk aanhangt, dat doe ik dan ook niet, maar ik weet wel precies wat erin gegaan is ;)

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:38

Goof schreef:
phormicola schreef:

Omdat dat niet bestaat. Je eet dierlijke producten of niet.


Inderdaad.
Flexitarier is gewoon een heel hip woord voor mensen die een stempel willen omdat ze niet dagelijks vlees eten.
Maar feit is; je eet gewoon vlees. :j

Mee eens. Maar de stelling in dit topic is hoe bewust men met vlees omgaat. En er zit imo een groot verschil tussen iemand die een halve kilo vlees per dag wegwerkt en iemand die twee keer per week 100 gram vlees eet.

Dus de optie had er wel tussen mogen staan, bv 'ik eet bewust zo min mogelijk vlees'. En niet alszijnde flexitariër. :)
Laatst bijgewerkt door Palmera op 02-12-16 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 14:39

Wow!! wat veel reacties! Ik moet even bijlezen.

Excuus voor de vele ontbrekende pol-opties.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:47

Palmera schreef:
:z
Mee eens. Maar de stelling in dit topic is hoe bewust men met vlees omgaat. En er zit imo een groot verschil tussen iemand die een halve kilo vlees per dag wegwerkt en iemand die twee keer per week 100 gram vlees eet.

Dus de optie had er wel tussen mogen staan, bv 'ik eet bewust zo min mogelijk vlees'. En niet alszijnde flexitariër. :)

Dat vind ik ook. Dat woord slaat weer nergens op, maar zeker bij de vraag 'hoe bewust ga jij met vlees om' is dat wel een belangrijke optie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:59

Waar vrienden van mij zich vaak aan storen is dat als je geen vegetariër of veganist bent men er vaak vanuit gaat dat je dan automatisch een bak vlees wil eten. Als je je bijv aanmeldt voor een bbq als niet-vegetarier kun je alleen maar worstjes eten en niet groenten grillen ofzo. Dat zou ook wel wat minder mogen.

lor1_1984

Berichten: 12068
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:04

Ik vind het heel normaal om juist beide aan te bieden als ik ga gourmetten of bbquen of op z'n minst even te overleggen wat iemand naast het vlees wil aan groenten/salades/etc.
Al staat er vrijwel standaard iig komkommer, paprika, champignons en ananas op tafel.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 15:07

@Blue_Eyes: het is ook een beetje onnozel van me dat die optie er niet tussen staat.

Ik eet bewust minder vlees en bij voorkeur gekocht bij een plaatselijke boer zodat ik de herkomst van het dier ken en waarvan ik weet dat het dier een goed leven heeft gehad, vooral dat laatste vind ik belangrijk. Dat ze geen lange rit naar een slachthuis hebben hoeven afleggen en dat ze gewoon lekker hebben buiten gelopen en voldoende ruimte hebben gehad. Ook dit heb ik niet als optie zo opgenomen (het was al laat :')).

Aan degene die als belangrijkste argument hebben aangedragen het milieu of hun portemonnee. Kunnen jullie dat uitleggen? Waarom wordt het dier niet als eerste argument genoemd? Ik ben van mening dat ik vlees kan eten zonder het dierenwelzijn uit het oog te verliezen. Ik hoef niet perse vegetariër te zijn. Als je om je portemonnee moet denken dat kan dat door minder vlees te eten en als het dier een goed leven heeft gehad is dat ook direct minder milieubelastend.

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:08

Nou dat is ook wel zo met bqq.
Groente grillen... heerlijk!! Courgette aubergine champignon (veeeeel champss) wortel. Prei. Selderij. Chinese kool. Paprika. Ui... met n zelf gemaakte saus.. heerlijk!
Beetje frisse salade erbij en n klein stukje vlees. Voor erbij n zelf afgebakken stokbroodje met kruidenkaas.
Jammmmmie


En hoeveel vlees eet je dan??

Dus van mij mag t oon wel anders.

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:14

Wij bestellen ons vlees bij koopeenkoe.nl. Hier wordt de koe pas geslacht als deze verkocht is, beestje heeft een goed leven gehad en er is geen voedsel verspilling. Omdat wij maar 1 a 2 keer in de week vlees eten doe we erg lang met het pakket.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 15:15

Heb ik ook een keer gedaan, Spelt. Ik vond het wel onpraktisch dat je ook thuis moet zijn als het afgeleverd wordt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:19

Wij eten nooit steak of biefstuk, dus daar hebben we niet zoveel aan.
Het idee vind ik wel heel mooi.

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:22

_Anneruth schreef:
Heb ik ook een keer gedaan, Spelt. Ik vond het wel onpraktisch dat je ook thuis moet zijn als het afgeleverd wordt.


Ja dat is waar, gelukkig kon ik kiezen voor de bezorging in de avond tussen 6 en 9 dus dat viel weer mee :D Je hebt inderdaad veel soorten vlees in het pakket, ook dingen die wij niet vaak eten. Maar mijn vriend vind dat altijd weer een mooie uitdaging om er wat lekkers van te maken *\o/*

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:23

Die uitdaging gaan wij al aan met de AH boxen :)

mvdende

Berichten: 5750
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:38

Waarom mijn portemonnee voor gaat op dierenwelzijn? Op dit moment de belangrijkste reden is dat ik geen vervanger heb voor vlees. Vales enz is 10x zo duur, noten ook. Courgette vind ik niet geweldig en is als je het om rekend ook duurder en ik zou er veel meer van moeten eten. Ik ben nl een grote eter, bij een simpele boerenkool gaan bijvoorbeeld al 4 grote aardappels. Rijst (zilvervlies) ongekookt 150 gram. Spaghetti 165 g. Dat zijn al de minimale hoeveelheden. Groentes koop ik zo veel mogelijk diepvries. Behalve de soepgroenten voor de spaghetti en prei voor de nasi. Als ik een lekker goedkoop en simpel vegetarisch gerecht tegen kom wat ook goed vult, dan wil ik best overstappen.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:04

Don't shoot me maar ik vind vlees (en ook min 2x per week vis) gewoon erg lekker en imo hoort het ook bij de natuurlijke voeding van een mens (het heet niet voor niks vlees vervangers al geloof ik wel dat je niet elke dag vlees/vis hoeft) Daarom eet ik vlees en verkies dat ook boven het welzijn van het dier. Kan nu een smoes verzinnen maar het is gewoon zo.Laatst bij de slager biologisch vlees gehaald en was letterlijk 3x zo veel kwijt voor 4 simpele worstjes tov de supermarkt. Dat gaat me te ver om praktisch elke dag te doen. Zeker omdat ik ook nog denk dat het deels uit commercieel oogpunt is en niet 3x beter voor mij of voor die koe. Al haal ik nu dus 2 a 3 keer per week wel bij de slager in de aanbieding maar het "gewone vlees" dus niet perse biologisch.

Ik eet bewust vlees maar ik zou het missen als ik het niet of maar 3 dagen per week eet oid. En ja ik geniet ook van een vegetarische maaltijd bij een vriendin. Vegetarisch kan ook zeker lekker zijn.

Kortom ik geniet van vlees en vis eten.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:28

_Anneruth schreef:
@Blue_Eyes: het is ook een beetje onnozel van me dat die optie er niet tussen staat.

Ik eet bewust minder vlees en bij voorkeur gekocht bij een plaatselijke boer zodat ik de herkomst van het dier ken en waarvan ik weet dat het dier een goed leven heeft gehad, vooral dat laatste vind ik belangrijk. Dat ze geen lange rit naar een slachthuis hebben hoeven afleggen en dat ze gewoon lekker hebben buiten gelopen en voldoende ruimte hebben gehad. Ook dit heb ik niet als optie zo opgenomen (het was al laat :')).

Aan degene die als belangrijkste argument hebben aangedragen het milieu of hun portemonnee. Kunnen jullie dat uitleggen? Waarom wordt het dier niet als eerste argument genoemd? Ik ben van mening dat ik vlees kan eten zonder het dierenwelzijn uit het oog te verliezen. Ik hoef niet perse vegetariër te zijn. Als je om je portemonnee moet denken dat kan dat door minder vlees te eten en als het dier een goed leven heeft gehad is dat ook direct minder milieubelastend.


Bij mij staat persoonlijke gezondheid voorop. Dus erg goed vlees en iets minder dan gemiddeld.

Er zijn zoveel problemen die haaks op elkaar staan. Doodgaan hoort bij het leven, opgegeten worden ook, maar niet op de schaal die wij gecreëerd hebben. Er is niets mis met een koe die wordt geslacht en waarvan alles opgaat. Er is wel wat mis met miljoenen afgeslachte koeien waarvan dan ook nog eens een hele hoop wordt weggegooid om verscheidene redenen, waaronder de ongelijke distributie van voeding.

De bioindustrie is duurzamer dan alle dieren biologisch houden op weilanden. Net als dat hutjemutje op elkaar leven in steden duurzamer is dan iedereen de wijde natuur in te schoppen. Als iedereen biologisch vlees zou gaan eten en we dat zouden moeten produceren dan zou het milieu ons absoluut niet dankbaar zijn. Ondanks dat de dieren dat fijner zullen vinden.
Alleen maar plantaardig eten met z'n allen is ook niet duurzaam en heeft ook allerlei haken en ogen. Monocultuur wordt dan een steeds groter probleem, want alles moet ook zo natuurlijk mogelijk dan en waar ga je al die mest vandaan halen voor je land? Ik noem maar een dwarsstraat.

Er is niets mis met goed vlees eten zo af en toe. Sterker nog: naast een rijk plantaardig dieet af en toe wat grasgevoerd vlees eten is nog gezonder dan vega zijn. Er is wel wat mis met 200gr+ vlees per dag wegstouwen, om het even waar het vandaan komt. Dit gaat vaak in de vorm van bewerkt voedsel en in sommige delen van de wereld gepaard met gefrituurde zooi en andere bewerkte troep. Da's niet gezond nee en duurzaam ook niet.

Kortom: alles staat haaks op elkaar en niets werkt meer.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 16:35

Wat je zegt over de bio-industrie dat dat duurzamer is dan biologisch dat wist ik niet. Is daar ergens nadere info over te vinden?

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:42

_Anneruth schreef:
Wat je zegt over de bio-industrie dat dat duurzamer is dan biologisch dat wist ik niet. Is daar ergens nadere info over te vinden?


Even een snelle greep:

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... ch-voedsel

"Als het gaat om het nut van biologische boerderijen voor natuurbescherming, lopen de meningen uiteen. Zo merkte de plantwetenschapper Anthony Trewavas in 2001 in het blad Nature op dat zolang biologische boerderijen voor die ene kilo groente meer landbouwgrond nodig hebben dan gewone boeren, ze dus ook per definitie meer natuurgebied moeten innemen om dezelfde hoeveelheid voedsel te leveren. Als heel de wereld morgen zou overstappen op biologisch boeren, zouden we talloze hectares aan bos, regenwoud en graslanden moeten opofferen om voldoende te kunnen verbouwen."

http://www.duurzamestudent.nl/2013/01/0 ... goed-idee/

"Een ander nadeel van de biologische vleesproductie is de uitstoot van broeikasgassen die ermee gepaard gaat. Er zijn verschillende broeikasgassen, die allen een ander effect op de klimaatverandering hebben. Hoewel uit onderzoek blijkt dat biologisch gehouden koeien minder CO2 uitstoten, zorgt hun natuurlijke dieet ervoor dat ze wel meer methaan en lachgas (N2O) uitstoten (5). Omdat deze laatste twee gassen een sterker broeikaseffect hebben dan CO2, zorgen dieren uit de biologische vleessector naar verhouding voor meer klimaatverandering."

Ik kan later wel even wat dieper gaan zoeken als mensen dat interessant vinden :)