beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 01:30

Ik heb een macro pas. En lizy eerder deden we dat wel. Hele kip en zelf portioneren en van karkas heerlijke soep maken. Alleen de hele kemper kip is ook diepvries en ik wil juist een verse filet hebben. De kemper ligt al in poten en vleugels in de vriezer.

Label rouge ken ik uit frankrijk. Lekker kippetje. Maar kemper hoen is ook heel erg smakelijk. Alleen zo verrekte lastig te krijgen en al helemaal niet vers -O-

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:40

Merk jij echt verschil tussen vers en uit de vriezer? Wij eten praktisch altijd uit de vriezer vanwege de pakketten die we kopen maar ik merk dan echt geen verschil als ik een keer zo een stukje vlees haal.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:40

Citaat:
maar nog is het stevig duurder dan gangbaar vlees en daardoor voor een flinke groep in Nederland lastiger te betalen/een grotere drempel.


Mooi voorgerekend zeg! Erg inzichtelijk op die manier, dat maakt dat ik met nog meer "ja" de hogere prijs voor mijn biologisch vlees wil betalen.

Ik ben van mening dat het een kwestie van prioriteren is bij veel mensen. Want met de uitspraak "ik kan duurder vlees niet betalen", maar tegelijk wel een iphone hebben en roken, zegt men toch eigenlijk "ik wíl die hogere prijs niet betalen". I don't care, dus eigenlijk.

En ik maak me er ook schuldig aan: zeggen dat biologisch vlees duurder is. Terwijl het wmb de norm zou moeten zijn. Het is een normale prijs om op enigszins normale wijze om te gaan met dieren(welzijn) en bedrijfsmanagement. Al het andere vlees zou gelabeld moeten worden als te goedkoop om waar te zijn

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:06

Ben het helemaal met je eens chubby. De huidige vleesprijs is gewoon niet reëel. Gelukkig is er langzaam een verschuiving op gang aan het komen. Albert Heijn verkoopt geen plofkip meer, alleen nog maar de 'nieuwe' kip. Op die manier proberen ze als grote speler in de markt zowel de boeren als de consument te stimuleren om te veranderen, maar zo'n proces gaat heel langzaam, want als Albert Heijn morgen kiest om alleen nog biologisch kippenvlees te verkopen, dan rent iedereen naar de concurrent en schiet je je doel voorbij.

Aan TS, kan jou arts aangeven wat het is in vlees wat je mist? (Huis)artsen zijn geen voedingsdeskundigen en wellicht kan je het toch deels vervangen met iets anders zodat je je etnisch gezien prettiger voelt bij je eigen voedingswijze.

Verder kan ik je koopeenkip.nl aanraden. Dit vlees wordt vers geleverd. Ik vries het daarna zelf in en merk werkelijk geen verschil tussen vers of ingevroren. Hele mooie kwaliteit traceerbaar vlees. Je krijgt alle delen van de kip, dus zowel filet als poot, maar wel alvast netjes opgedeeld en vacuüm verpakt.

Anoniem

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:11

@mizora heldere info en interessant om te lezen. Thanks!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 10:14

Wat betreft vleesprijs, het is idd gewoon niet realistisch die lage prijzen. Zelfs de meest simpel gehouden eigen koe kost in kilo prijs al meer dan de "standaard" vleesprijs.

Ik loop bij ziekenhuis dietiste en word grondig in de gaten gehouden. Ook door bloedtesten. Ik heb fikse voedselallergie oa lactose, soya, peulvruchten enz. en aantal dingen ook waardoor opname van stoffen wat moeizamer gaat. Heb jaren niet kunnen sporten en kwam niks te kort. Nu ik weer ben gaan sporten heb/had ik een meetbaar eiwit tekort. Wat ik met voedsel en extra vlees niet voldoende op peil kreeg. Vul dat nu aan met smerige eiwit poeders en dat helpt. B12 prik ik al bij.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:18

Heel herkenbaar. Ik kan ook geen soya en lactose verdragen. Ook aan de eiwitpoeder voor het sporten. Gelukkig kan ik wel af met een bijna vegetarisch dieet en hoef ik niet dagelijks vlees te eten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 10:24

Ik kom dan domweg teveel te kort, heb lijstje moeten bijhouden en bij heel veel eten ook eieren en zo kwam ik nog steeds minstens 10 gram te kort per dag met wat ik binnenkreeg. En ik krijg die hoeveelheid niet eens iedere dag naar binnen. Vegetarisch volledig is me ook ernstig afgeraden al jaren geleden.

Blijft gewoon balen dat diervriendelijk gehouden vleesdieren zo lastig te vinden zijn. -O- daarom ben ik altijd blij met het wildseizoen. :j

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:43

Dat maakt het inderdaad lastig. Zeker als je dan ook nog zoveel last hebt van allergieën waardoor je ook niet zelf kippen en konijnen kan houden.
Als je nu wat meer in de buurt had gewoond had je bij ons je kippetjes en konijn kunnen kopen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 10:58

Oh mjam, en tsja was de bedoeling geweest maar helaas. :+ Kan wel een keer langsrijden en camper volgooien. :Y) hoop daar toch wel een keer de tijd voor te hebben. Al ontbreekt die me nu echt continue ongeveer.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:11

Zit er bij jou dan geen veehouder in de buurt die vlees aan huis verkoopt?
Welke regio woon je eigenlijk Karuna?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 11:14

Achterhoek. Rund is voldoende te krijgen hier, maar daarvan heb ik nog een krappe kwart lakenvelder in het vrieshuis liggen. Varken is biologisch of vrije uitloop ook nog wel te krijgen. Maar kip is gewoon een ramp, niet te vinden behalve de kemperkip die ik bij een boerderij winkel diepgevroren kan halen. Maar vooral dus de filets is een lastige. Poten en vleugels meer dan voldoende in de vriezer inmiddels.

Voorheen kwamen mijn kipjes uit Lelystad :j stukje rijden vind ik geen probleem maar red het niet om wekelijks die einden te rijden. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-12-16 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:14

karuna schreef:
Ik kom dan domweg teveel te kort, heb lijstje moeten bijhouden en bij heel veel eten ook eieren en zo kwam ik nog steeds minstens 10 gram te kort per dag met wat ik binnenkreeg. En ik krijg die hoeveelheid niet eens iedere dag naar binnen. Vegetarisch volledig is me ook ernstig afgeraden al jaren geleden.

Blijft gewoon balen dat diervriendelijk gehouden vleesdieren zo lastig te vinden zijn. -O- daarom ben ik altijd blij met het wildseizoen. :j


Neem zelf kippen. :)*

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:15

even uit interesse, waar haal jij je lakenvelder vlees? mijn schoonvader fokt ze :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 11:15

Heb ik gehad zoals ik al eerder had neergezet. Maar helaas allergisch geworden voor hun stof. Ze zijn niet zo lang geleden daarom noodgedwongen verhuisd.

Lakenvelder komt af van stalhouder waar ik gestaan heb. Stier is geslacht na een zomer doen wat stieren zoal doen. Daarvoor ook aantal keren limousine gehad. Wat mijn allergrootste voorkeur heeft naast blonde aquitane. Als lakenvelder bijna op is ga ik weer op zoek naar een deel van van de drie maar bij voorkeur de laatste twee. Laatste keer was een halve stier maar dat was net iets te veel. Kwart of derde is een mooiere hoeveelheid,

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:20

Maar waarom wil je kip eten? Rund is veel beter en in kip zit niets dat je gaat missen als je het niet eet. Net als varkensvlees.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:22

karuna schreef:
Heb ik gehad zoals ik al eerder had neergezet. Maar helaas allergisch geworden voor hun stof. Ze zijn niet zo lang geleden daarom noodgedwongen verhuisd.

Lakenvelder komt af van stalhouder waar ik gestaan heb. Stier is geslacht na een zomer doen wat stieren zoal doen. Daarvoor ook aantal keren limousine gehad. Wat mijn allergrootste voorkeur heeft naast blonde aquitane. Als lakenvelder bijna op is ga ik weer op zoek naar een deel van van de drie maar bij voorkeur de laatste twee. Laatste keer was een halve stier maar dat was net iets te veel. Kwart of derde is een mooiere hoeveelheid,


Zijn maar weinig afmesters voor lakenvelders, leuk! :D
Mijn vriend en ik gaan misschien later ook lakenvelders voor het vlees houden. :j

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:19

Wij hebben ook biologische vleeskuikens gehad, nu hebben we biologische opfokleghennen, dus die gaan na 17 weken naar de biologische legbedrijven.

Het probleem met die biologische vleeskuikens is dat ze geslacht worden met 10 weken, tot die 10 weken heb je dus geen vlees en dan na die 10 weken heb je opeens een hele hoop vlees, daar is natuurlijk op dat moment geen afname voor, dus het wordt ingevroren, daar is het vlees niet minder om.
Er zijn momenteel nog gewoon te weinig biologische bedrijven om elke dag gewoon vers vlees te leveren.
Er zijn zoveel bedrijven met 'gangbare' vleeskuikens dat er gewoon een doorlopende aanvoer is, dus steeds vers in de vakken v.d. supermarkt.
Met eieren is het veel gemakkelijker, als ze aan de leg zijn komt er elke dag een eitje, dus er is steeds aanvoer, dus kun je elke dag een biologisch eitje kopen.

Zag ook een plaatje voorbijkomen hoe de kippen gehouden worden, een ster, enz. dat is echter een plaatje van legkippen, bij vleeskuikens is het toch een heel ander verhaal.
Ze worden wel vaker door elkaar gehaald, maar er zijn zoveel verschillende bedrijven waar kippen gehouden worden, voor het vlees, voor eieren, voor de opfok, zoveel dingen waar eieren voor gebruikt worden, zoveel verschillende doelen waar kippen voor opgefokt worden en elk heeft zijn eigen manier van stalinrichting, hygienevoorschriften en regeltjes waar je je specifiek aan moet houden.
Tja, rundvlees, je houdt ervan of niet, ik heb liever varken of kip, ik heb te vaak verkeerd rundvlees op mijn bord gehad, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:16

Oef met 10 weken al slachten. Wij slachten niet voor het half jaar. Pas dan is het echt de moeite voor vlees. De hennen mogen blijven en worden dan voor hun tweede geslacht.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:32

Anders moet er gewoon te veel voer in, duurdere kip en meer belasting voor het milieu. Dat is ook het probleem van biologisch, leeft langer, eet meer en dus ook belastender.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:29

In vergelijking met de plofkippen (5,5/6 weken) is het al een hele vooruitgang, ze mogen tenslotte ook naar buiten.
Je hebt verschillende soorten kippen, als je de plofkippen 10 weken of een half jaar laat lopen wordt niemand daar gelukkig van, de kip niet, want die gaat door zijn poten, de eigenaar niet want die heeft een kreupele of niet kunnen lopende kip.
De biologische mestkuikens zijn een trager groeiend ras, die zijn veel sterker lopen dan ook op buiten.
De legkip is weer een heel ander soort, kun je ook nog de biologische rassen en de gangbare onderscheiden, die krijgen heel ander voer, voer waarvan ze niet alleen hoeven te groeien, maar voer voor hun gehele ontwikkeling, ze moeten tenslotte nog een tijdje mee.

Biologisch leeft trouwens niet altijd langer, gaat alleen op bij de mestkuikens, zover ik kan bedenken en die biologische mestkuikens worden nog maar op kleine schaal gehouden, dus denk dat het dierwelzijn hierbij belangrijker is dan de belasting.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:54

Wij hebben sowieso een combiras en kruisen daar ook gewoon weer mee zodat we een schone gezonde bloedlijn houden. Momenteel loopt er een combinatie van Marans, Sussex en een klein beetje zijdehoender. Binnenkort op zoek naar een nieuwe haan dus maar eens kijken waar we aan kunnen komen. Wil er eigenlijk graag Australorp bloed bij maar dat is hier bijna niet te krijgen en de laatste keer dat we eieren kochten kwam er een uit en die was niet goed. Dat doen we dus niet meer.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:24

Wij hebben momenteel steeds dekalb white in de opfok, zijn gekruiste nakomelingen van de leghorns, zijn echte legmachines, grote witte eieren en ontzettend mooi met hun mooie staarten.
De biologische legbedrijven in Duitsland willen alleen deze nog maar.
Wij hebben nog wel een haantje over :), als hij groter is heeft hij een enorme kam en is dan zo statig, de hanen gaan ook als eerste naar buiten om te zien of alles oke is, als het dat is mogen de hennen komen.

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:44

Ik heb dit topic van NM naar VT verplaatst.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: beter leven kip met 1 ster hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:07

Interessant om even mee te lezen. Ik ben geen vegetariër, maar probeer wel minimaal twee keer per week vegetarisch te eten en zoveel mogelijk te kiezen voor vlees van dieren die beter gehouden zijn. Ik vraag me ook altijd af in hoeverre er verschil is tussen de sterren van 'beter leven'.

Van kip koop ik altijd de scharrelkip (Aldi of AH), maar hoeveel beter dat is dan de kiloknallers van de plofkip weet ik niet, het smaakt in ieder geval wél veel beter.