Ideeën avond eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Ideeën avond eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 17:53

Hallo,

Binnenkort gaan mijn vriend en ik samenwonen, en ik ben nu niet bepaald een kook wonder maar zal dit toch wel grotendeels gaan moeten doen.
Nu eten mijn vriend en ik beide van ouderlijk huis uit gemiddeld 3 a 4 keer per week gekookte aardappels, iets wat ons nu dus ook echt wel de keel uithangt :p

Wij willen graag iets anders gaan eten s'avonds dan standaard gekookte aardappelen met groente.
Ook willen we varatia in eten.
Van huis uit hebben we beide van die standaard dagen als: maandag - aardappelen, dinsdag: pasta, woensdag - aardappelen etc

Nu is mijn vraag: wat eten jullie als avondeten?
Iemand lekkere recepten?

Renaatt92
Berichten: 310
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Ideeën avond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:57

Ik woon net een maand samen met mijn vriend. Ik kijk altijd op www.lekkerensimpel.nl. Ik heb hier al super veel lekkere recepten vandaan gehaald :)
Vooral de kipsalon beviel erg goed.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:00

Ik ben heel erg van de (maaltijd)salades en oosterse keuken (vooral de maaltijdsoepen) Lekker aan de kokkerel en veel resultaat. Ik kook wel uit tijdschriften of kookboeken. Meeste recepten op internet moet ik al aanpassen op het moment dat ik ze lees omdat ik een bepaalde kruiden combinatie niet lekker vind of om een andere reden. Ik wissel dit af met af en toe oerhollandse pot (aardappelen, vlees en groente) maar met een twist. Dus ipv gekookte aardappel een gebakken, geploft, uit de oven enz. Vlees dan apart kruiden (indien geploft met bepaalde kruiden dan komen die kruiden of goed bijpassende kruiden op het vlees) en groente kan je ook voldoende twisten.

Verder is heel veel uitproberen.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 18:00

Renaatt92 schreef:
Ik woon net een maand samen met mijn vriend. Ik kijk altijd op http://www.lekkerensimpel.nl. Ik heb hier al super veel lekkere recepten vandaan gehaald :)
Vooral de kipsalon beviel erg goed.


Daar zitten recepten tussen die mij echt wel aanspreken, meteen maar uitproberen binnenkort! Bedankt voor de tip :D

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Ideeën avond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:03

Het helpt ook om bv recepten uit de allerhande van AH te proberen. Je kunt ze ook goed online vinden. Veel verschillende recepten maar de meeste niet te ingewikkeld.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:04

Ik vind de site van de appie heel handig. Dan kan je 1 of meer ingrediënten intypen en dan komt ie met alle recepten waar dat in zit. Heel handig als je iets over hebt van de dag ervoor of als je gewoon heel veel zin hebt in iets maar je weet even niet waarmee het mee kan combineren.

Zijn jullie allebei verder makkelijke eters? Dat maakt gewoon maar iets proberen ook best heel leuk :)
En... Bijna alles qua bereidingswijze/kooktijd etc kan je tegenwoordig wel googelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:05

Ik zou zeggen, begin met wat standaardgerechten leren maken en breid dan gewoon uit :) Als je weet hoe je pasta met roomsaus maakt, weet je ook hoe je pasta met champignonroomsaus of groentenroomsaus maakt.

Verder een tip, haal inspiratie uit pakjes als de Knorr wereldgerechten maar laat ze staan. Zorg dat je zelf een goede voorraad aan kruiden hebt staan en ga zelf wat varieren omdat soort gerechten in elkaar te zetten. Ik vind een echte essential qua koken curry, dus een pot currypasta misstaat zeker niet in de keuken. Heel makkelijk te maken. Ik maak hem altijd met groenten en zoete aardappel, eventueel over wat rijst als ik echt honger heb, maar je kan ook varieren met bijvoorbeeld kip of andere soorten groenten.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:05

Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 05-12-16 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:06

Jamie Oliver doet ook programma's met 15/30-minute meals en daar haal ik ook vaak inspiratie uit!

Ohja, en als edit: wees niet bang om met kruiden te koken. Ik vind de NL'se keuken vaak extreem gematigd qua smaak terwijl een rode peper door een gerecht gooien juist zo veel toe kan voegen. Als je niet zo van pittig houdt kan je de pitjes uit de pepertjes halen, dat scheelt al een heel stuk. Ook dingen als djintan, katoembar of kerriepoeder kunnen fantastische toevoegingen aan je eten zijn. Vaak ruik je het al heel goed en als je je groenten roerbakt kan je er iets spannends van maken door er kruiden overheen te gooien. Maakt echt een verschil! En door eten goed te kruiden maak je het toevoegen van extra zout vaak onnodig, wat weer gezond is :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-16 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:06


Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Ideeën avond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:08

Dat dilemma hebben wij nu ook. We hebben de gekookte aardappels vervangen voor krieltjes gebakken met spekjes of eerst aardappels koken, dan stukjes snijden, kruiden en in de pan bakken. Toch weer wat anders.

Maar verder zijn wij ook nog aan het puzzelen. Verrassend genoeg hebben we na 2 maanden nog maar 1x de frituurpan aangehad.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Ideeën avond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:26

www.allerhande.nl voor heel veel inspiratie :)
Maar je kunt heel veel variëren met rijst, pasta en wraps. Van simpele macaroni tot curry's. Internet staat tegenwoordig vol met recepten. Oh en noodles vind ik ook heerlijk, snel en simpel en kun je ook veel mee variëren. Noodles hoef je maar 2 min te koken, in een (wok)pan vlees of vis en groente en dan de noodles erbij met een lekkere woksaus.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ideeën avond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:32

Quiche is gemakkelijk en lekker. Bv. met spekjes en prei of met zalm en brocolli.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:37

Couscous is een echte aanrader het is makkelijk simpel en snel. Wij kopen er vaak een groentepakket bij en feta en dan kunnen we smullen.

Risotto is ook erg lekker bijv met paprika en tomaat.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:40

Wat ik erg lekker vind en dat ik zelf ook kan maken ( :') ) zijn oosterse wraps, het is een familie pak van de honig. Als ik wraps over heb doe ik er aluminium folie omheen en doe ik ze in de diepvries, het blijft lekker en als je eens geen zin hebt om te koken pak je ze er zo weer uit en doe je ze in de oven.

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:42

Ik eet nooit gekookte aardappelen.
Ik eet groenten zonder aardappelen (en over het algemeen zonder vlees). Met kaas, zongedroogde tomaatjes of champignons, of saus. Soms meerdere groenten doorlekaar in de hapjespan. Ik ben ook niet zo van groenten koken.
Ik wissel dat af met pasta gerechten, couscous of humus en een enkele keer iets met rijst.
Verder houd ik van salades en maaltijdsoepen, en bonengerechten warm of koud.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:51

Emmaa_ schreef:
Verder een tip, haal inspiratie uit pakjes als de Knorr wereldgerechten maar laat ze staan. Zorg dat je zelf een goede voorraad aan kruiden hebt staan en ga zelf wat varieren omdat soort gerechten in elkaar te zetten.

Dit. Inspiratie opdoen bij de pakjes en dan googlen voor een recept en zelf maken. Zoveel leuker, lekkerder (als je het eenmaal in de vingers hebt, nieuwe gerechten zijn hier ook nog weleens een risico maar dat is ook juist de 'sport') en vooral gezonder!

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Ideeën avond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:02

Noodles, nasi?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 07:49