Sodabrood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Sodabrood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:13

Ik ben zoekende naar sodabrood recepten ZONDER melkproducten of citroenen. (ben allergisch voor beide)

Via google kom ik alleen maar recepten tegen met melk/yoghurt/karnemelk/citroensap, en da's wel een beetje balen voor mij. Zeker gezien ik ook geen gistproducten meer mag. Dat is de reden om sodabrood te gaan bakken.

Ik weet dat bij sodabrood een zuur toegevoegd moet worden, heb azijn geprobeerd, maar het was niet te bikken :n Of te weinig azijn of azijn is geen goed zuur ik weet het niet, maar baal lichtelijk.

Zijn hier mensen die een lekker broodrecept hebben met baking soda zonder boven genoemde zuren?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:19

Wil je perse recepten met baking soda?
Er zijn genoeg lekkere broodrecepten te vinden zonder citroenzuur en melk, maar bij baking soda heb je (citroen)zuur nodig om het brood luchtig te krijgen. Zonder zuur werkt de soda niet.

Frans stokbrood bestaat uit niets anders dan meel, gist, zout en water, en dat smaakt héérlijk :9
Met dezelfde ingrediënten zijn ook heerlijke harde broodjes en franse broden te maken. Om zachte broodjes en broden te krijgen wordt meestal melk toegevoegd, maar dat kan prima worden vervangen door sojamelk.
Google eens op levine. Zij heeft een site met heerlijke recepten en heeft ook een boek uitgegeven. Echt een aanrader!

Edit, ik lees net dat je ook geen gist mag, ik zat even te slapen :z
Maar dan zou ik toch even door de recepten van levine bladeren, volgens mij heeft zij ook recepten zonder gist.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Sodabrood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:22

Misschien limoenen of grapefruit of ben je daar ook allergisch voor?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sodabrood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:23

Citroensap zou je ook kunnen vervangen door azijn trouwens, maar ik weet niet of dat een slechte smaak aan het brood geeft.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Sodabrood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:26

Heel simpel gedacht, maar ben je ook allergisch voor limoen?
En het zuur reageert, maakt dat nog een verschil voor je allergie?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Sodabrood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:38

Geen idee hoe ik op limoenen reageer. Is te proberen.

8nnemiek ik heb azijn geprobeerd, waarschijnlijk toch te weinig gebruikt als ik lees dat er iets van 50 ml citroensap gebruikt word. Al verschild dit ook weer per recept waardoor het moeilijk word om de juiste hoeveelheid te bepalen voor wat lekker is.
De fles azijn staat ook al een tijdje.

Soja word hem ook niet om te gebruiken, wij zijn geen goede vriendjes :D

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:39

Wat dacht je van zuurdesumbrood? Ik eet op dit moment weinig tot geen brood vanwege de gist maar echt zuurdesumbrood dus niet de supermarktversie waar wel bakkersgist in zit, is heel puur en vrij van de ingrediënten die jij noemt. Is mij te veel werk om zelf te maken dus eet nu crackers van wasa de vezelrijk versie daar zit geen gist enzo in.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:42

Citroenzuur is geloof ik zuurder dan azijnzuur, dus waarschijnlijk moet je meer toevoegen dan de hoeveelheid citroenzuur in het recept aangegeven.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Sodabrood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:51

Zuurdesem is een nog grotere no go dan gist brood. Dan kom ik de wc niet meer af.

Yunomi ben nieuwsgierig geworden en heb het opgezocht, blijken even zuur te zijn.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sodabrood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:03

Ik zat even te wat te zoeken op google op 'brood zonder gist' en kwam dit recept tegen: http://www.smulweb.nl/recepten/1439354/ ... onder-gist

Durf niet te zeggen of het echt wat is, maar als je olie gebruikt, dan zit er zo te zien niks in wat je niet mag hebben. Boekweitmeel kun je vaak wel vinden in het glutenvrije schap van de supermarkt. Vind ik ook lekker voor pannenkoeken trouwens.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Sodabrood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:04


Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:06

Is brood maken met bakpoeder (gewoon uit de supermarkt) geen optie? Daar hoeft geen zuur bij.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Sodabrood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 15:38

Annick75 boekweitmeel gebruik ik ook regelmatig, meer als pannenkoek, maar als brood kan ook.

ryukapple dit recept staat mij wat tegen door soja of rijstmeel. Er is te kort aan rijst in de delen waar dit verbouwd word (gaat allemaal naar westerse landen, zelfs in diervoer) dat ik dat niet meer neem.

Yunomi heb ik ook al geprobeerd, was meer een grote oliebol dan brood :o