Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:35

Beste mede-bokkers,

Ik werk in de horeca en dat betekent dat ik ook regelmatig tijdens werktijd moet eten, zowel lunch als avondeten. Tot gisteren heb ik eigenlijk altijd een broodje, maaltijd, o.i.d. op mijn werk gekocht en er nooit bij stilgestaan dat dit een aardig duur grapje wordt als je dit gemiddeld 4 dagen per week doet en dan ook gerust biefstuk neemt. *D Toen ik ging berekenen wat dit eten mij de afgelopen maanden allemaal gekost heeft, ben ik best wel geschrokken en heb ik besloten om voortaan zelf eten mee te gaan nemen, zowel voor de lunch als diner en dan af en toe eens wat op mijn werk te "mogen" nemen, bijvoorbeeld in het weekend of als ik erg vroeg moet beginnen. Helaas is dat toch wat makkelijker gezegd dan gedaan als je nog de luxe hebt dat er thuis voor je gekookt wordt...

Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar wat makkelijke, gezonde gerechten voor zowel lunch als het avondeten. Ik ben al niet zo'n brood-eter en zéker niet als mijn brood 's ochtends gesmeerd is en ik het dan een paar uur later op moet eten. Gelukkig was daar een collega die mij erop wees dat ik mijn brood ook "gewoon" op het werk kon smeren, dus dat gaan we maar eens proberen. Daarnaast moet ik natuurlijk ook een gezonde avondmaaltijd gaan bedenken. Ik ben gek op groenten, dus een lekkere maaltijdsalade gaat er altijd wel in. Het enige dat ik écht niet lust is vis.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben dus op zoek naar lekkere gerechten voor een avondmaaltijd, het liefst die niet opgewarmd hoeven te worden in een magnetron. Daarnaast zoek ik op wel wat goede tips voor broodbeleg zodat het brood eten voor mij een stuk aangenamer gaat worden. :) Alvast bedankt voor het meedenken.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:47

gesmeerd brood eet ik ook niet, maar sneetjes brood in een zakje en beleg apart mee werkt prima.

ik kook altijd savonds wat ruimer, en vries dan extra portie's in of neem die de dag erop mee.

Dingen die gemakkelijk zijn:
-spaghetti
-hutsepot
-ovenschotel
-pastasalade
-gewone slaatjes

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:50

Vooraf gesmeerd brood is inderdaad, als je het mij vraagt, niet te eten. Al maak ik het een half uur van te voren klaar, ik krijg het niet weg.

Ik heb de luxe dat ik nog thuis woon en er dus voor mij gekookt wordt als ik thuis eet en we hebben regelmatig stamppot over, maar dit moet opgewarmd worden dus dat maakt het wat lastiger. Het zou kunnen, maar dat maakt het wel meteen een heel gedoe.

Pastasalade kan ik inderdaad wel op de lijst gaan zetten, dat kan ik dan mooi vooraf koken, af laten koelen en er dan een lekkere salade van maken. Bedankt voor de tip. :)

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:52

Kalab schreef:
Vooraf gesmeerd brood is inderdaad, als je het mij vraagt, niet te eten. Al maak ik het een half uur van te voren klaar, ik krijg het niet weg.

Ik heb de luxe dat ik nog thuis woon en er dus voor mij gekookt wordt als ik thuis eet en we hebben regelmatig stamppot over, maar dit moet opgewarmd worden dus dat maakt het wat lastiger. Het zou kunnen, maar dat maakt het wel meteen een heel gedoe.

Pastasalade kan ik inderdaad wel op de lijst gaan zetten, dat kan ik dan mooi vooraf koken, af laten koelen en er dan een lekkere salade van maken. Bedankt voor de tip. :)


Ik eet smiddags vaak een salade
Maar ook pasta salades met:
Paturain/zalm
Pesto/olijven/gedroogde tomaatjes

Snel klaar en kan je invriezen dus ideaal voor een hele week

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:53

Lekkere wraps maken? :9

Is er een tosti-ijzer? Anders een panini?

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:06

Lienek - Bedankt voor de tips. Ik zou de zalm dan voor iets moeten vervangen, maar wellicht dat kip daar de uitkomst biedt. :)

MarlindeRooz - Jij ook bedankt voor de goede tip, aan wraps heb ik nog niet eerder gedacht. Mijn oma heeft op verjaardagen altijd heerlijke wraps, dus ik ga even aan haar vragen of zij het recept voor me op wil schrijven. :) Een tosti-ijzer is er helaas niet voor zover ik weet.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:18

Pannenkoeken of frittata?
Wraps zijn inderdaad ook heel lekker! Bijvoorbeeld met kipfilet, gebakken ei, of carpaccio er op.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:19

Ik heb in de koelkast op het werk kaas en snijvlees liggen en neem zelf brood(jes) mee en beleg het ter plekke

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:20

Ik kook vooruit in mijn slowcooker en dat verdeel ik dan in porties. De vriezer in en als ik eten mee wil nemen laat ik de avond ervoor zo'n gerechtje ontdooien. Ik zorg er voor dat de gerechten ook koud eetbaar zijn, maar ik neem aan dat je wel een magnetron hebt op je werk :)

Petpa

Berichten: 1686
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:38

Rijstsalade als afwisseling van de eerder genoemde pastasalade

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:49

Ik maakte ook altijd wraps voor op het werk :9
Gewoon een tortilla beleggen met hummus of pesto, en sla, komkommer, tomaat, feta, pijnboompitten, augurk/zilverui en daar wat honingmosterddressing overheen.. oprollen, doormidden snijden en strak in folie wikkelen, en dan samen met een servetje in zo'n zakje wat je dicht kan knijpen. Ik vind ze dan na een halve dag zelfs lekkerder dan vers, dan is de smaak er zo lekker in getrokken en is het brood lekker zacht :))

En couscous salade, ook heerlijk en makkelijk mee te nemen :j

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:56

Kliekjes van gister :Y)
Maar nee, quinoa maak ik altijd wel in een kwartiertje klaar, pasta's, wraps, iets met rijst. Ik heb heel vaak dat wanneer ik s ochtends mijn ontbijt maak, ik gelijk ook alles voor de lunch klaar zet, en dan warm maak waneer ik me ontbijt eet. Dan wanneer ik klaar ben met ontbijten is me lunch gaar en kan ik alles in een bakje doen. :)

CecileDV

Berichten: 305
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Hollands Midden

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:08

Couscoussalade vind ik ook héérlijk! Met kip of rund, kikkererwten, bosuitjes, knoflook, gedroogde abrikozen en verder wat je maar lekker vindt. Paprika is er ook erg lekker in, peen julienne kan prima, courgette doen veel mensen maar vind ik zelf minder als het koud is.

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 17:28

Bedankt voor alle tips! Ga alles morgen even rustig bekijken en bedenken wat ik voor zondag ga maken. :)

Ik zit nu lekker aan een eigengemaakte salade en een heerlijk broodje kaas. Ik heb echt meer dan genoeg en dat voor €0,95 in totaal. Dat motiveert om vaker iets zelf te maken en mee te nemen. :D

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:32

Lekkere bananen milkshakes voor in de middag. Die ik heb vult gewoon echt goed.
Savonds pasta met spinazie en kip ik vind dat koud ook lekker te eten :j

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:18

Een salade van kikkererwten, linzen, stukjes paprika, feta en wat olie en kruiden. Lekker, koud te eten en het vult goed.

Het lekkerst is het met uiringetjes of knoflook maar dat is op je werk denk ik niet handig.

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 19:50

Jullie ook nog bedankt voor de tips! :) Knoflook of uienringetjes is niet zo handig in de horeca inderdaad, maar thuis kan ik het zeker eens proberen! :)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:12

Als je een boterham al niet lekker vindt als je m niet vers kan klaar maken, heb je dat probleem ook met wraps.
Maak een lekkere pastasalade,couscous salade etc. Er zijn veel mogelijkheden en ook zonder vis is de keuze reuze

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 14:46

Met wraps heb ik daar gek genoeg tot nu toe nooit problemen mee gehad, maar een wrap is natuurlijk iets heel anders dan een boterham. Ik vind een verse boterham ook niet super lekker, dat eet ik meer omdat het "moet". :)

Voor mijn lunch morgen ga ik spullen meenemen om een broodje gezond te kunnen maken, voor maandagavond ga ik denk ik een pastasalade proberen te maken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Makkelijke, gezonde gerechten voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:58

Is het niet een idee om samen met een paar collega's een tosti ijzer aan te schaffen voor het personeel? Weet neit of jullie daar de ruimte voor hebben?

Ik vind heel veel gerechten koud echt prima te nassen trouwens :j Ik eet heel vaak gerechten van de dg ervoor als lunch en heb dan geen zin om het op te warmen... Maar werkt vaak prima :j Je zou voor de lunch bijvoorbeeld ook soep in een thermoskan kunnen meenemen en dan op je werk even een kommetje lenen ofzo? (Neem aan dat dat wel kan, horeca :D ) Broodje (niet of wel gesmeerd) erbij en je hebt een prima lunch.
Afhankelijk van je werktijden zou je misschien kunnen overwegen om 's avonds nog brood te eten ofzo en dan laat avond te eten, dan kan er thuis iets voor je bewaard worden. Als je moet werken tot, zeg, 20:00 lijkt me dat wel te doen?

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 15:10

Ik zat toevallig net op internet te kijken waar ik eventueel een goedkoop tosti-ijzer vandaan kan halen. De meeste van mijn collega's eten - net als ik deed - altijd gewoon iets van op het werk, maar als ik gewoon een klein tosti-ijzer voor mezelf aan kan schaffen kan ik die prima af en toe meenemen. :j

Ik ben ontzettend gek op groenten en fruit en in het bijzonder op salades, maar elke keer een salade (soms 5x per week) gaat toch wel vervelen ben ik bang. Om die reden heb ik ook het topic geopend om wat meer ideeën op te doen. Je hebt immers nog niet zoveel inspiratie als je thuis nooit hoeft te koken..

De keren dat ik 's avonds moet eten op mijn werk, zijn de keren dat ik tot 22/22.30 moet werken. Om daarna nog te gaan eten wordt dan wel heel erg laat. Anders zou er thuis inderdaad gewoon wat bewaard worden zodat ik dat later kan eten. Dit is wel hoe ik het doe als ik tot een uur of zeven moet werken. :j

Aan soep zat ik ook te denken, lekker makkelijk en met een broodje is het ook nog eens súper lekker.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:55

Dit topic is met een SA geopend, aangezien het SA geband is en dus niet meer kan reageren, hier een slotje.