Slowcooker recepten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Slowcooker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 10:33

Dit topic is bedoeld om énkel recepten te plaatsen specifiek voor de slowcooker.

We willen vermijden om hier tussendoor geklets te hebben zodat het topic mooi overzichtelijk blijft.
Indien er vragen zijn over een bepaald recept/ over gaartijden, kruidingen, soort of merk slowcooker, stel deze dan in het volgende topic:

[VT] crockpot

(als je hier een recept plaatst, stip het andere topic zeker aan om eventuele vragen te beantwoorden)



Maak de recepten met de volgende lay-out:

Titel (letter extra groot

Ingrediënten (groot)
- bloem
- water
- ...

Bereiding (groot)

...

En dit bij voorkeur met een foto :)

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:55

Oma’s draadjesvlees

Ingrediënten (4 personen)

- 1 kilo sudderlappen (niet de magerste, bijv. sucadelappen/ riblappen)
- Ca. 250 ml water met bouillonblokje (rundvleesbouillon)
- Braadboter
- 1 ui
- 5 kruidnagels
- 2 laurierblaadjes
- Zout en peper
- Teentje knoflook naar smaak
- Scheut wijn/ azijn
- Evt. aardappelzetmeel/ maizena (1 el)

Bereiding

Snijd de ui in stukken, snijd de knoflook fijn, verwarm het water met het bouillonblokje in een pannetje. Smelt de boter tot hij bruin is. Kruid het vlees met zout en versgemalen peper. Braad het even snel om en om in de gebruinde boter. Doe in de pan: de ui, de kruiden, het vlees en het vocht als laatste: bouillon en wijn/azijn. Het geheel moet ongeveer voor de helft onder staan in het vocht. Het vlees zakt vanzelf naar beneden. De deksel erop en het kan 10 tot 12 uur op stand low blijven staan. Het wordt eigenlijk alleen maar lekkerder naarmate het langer staat. Vind je het lekker dan kun je de jus binden met aardappelmeel of maizena, aangemaakt met een scheutje water.

Ik vrees dat het er op een bord mooier uitziet, dus wellicht edit ik als het morgen op een bord eten ligt :+

Afbeelding

Afbeelding

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:12

Roti, Surinaams kipgerecht
voor 2 volwassenen en 2 kinderen

Ingrediënten
4 grote tortilla's of lavash brood
500 gr kipfilet in kleine blokjes
500 gr aardappelen in kleine blokjes
200 gr sperzieboontjes/kousenband in kleine stukjes
1/2 rode peper of 2 cm harissa
2 uien, fijngehakt
2,5 theel. kerriepoeder
1 eetl tomatenpuree
1 kipbouillonblokje
zonnebloemolie (geen andere olie gebruiken!)
water, peper en zout

Bereiding
Braadt in een koekenpan in 2 eetl. zonnebloemolie alle uien, knoflook, kerrie, bouillonblokje en tomatenpuree (in één keer). Laat alles zo'n 3-5 min. pruttelen. Doe het over in de slow cooker. Braad in dezelfde pan in nog wat zonnebloemolie de kipblokjes snel rondom bruin. Gooi ze in de slowcooker samen met de aardappelstukjes en de boontjes. Hussel alles door elkaar, 150 ml water erbij en laat ca. 4 uur op 'laag' gaar worden.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:58

Goulash van gehakt
minimaal 5-6 porties

Ingrediënten
-250-500gr gehakt
- evt eetlepel bloem
- 3 paprika's
- blikje mais
- 250-400gr champignons
- 3-5 uien
- blikje tomatenpuree
- zakje goulashkruiden (of zelf samenstellen)
- 1 bouillonblokje (vlees/rundvlees)
- water
- koffiemelk
- 1 theelepel paprikapoeder
- evt peper en (zee)zout
- evt knoflook

Bereiding
Rul het gehakt lichtjes in een pan en strooi er evt een eetlepel bloem overheen (bloem neemt overtollig vocht op), doe het gehakt vervolgens in de slowcooker.
Snij de champignons, paprika en uien in stukjes en doe het op het gehakt.
Laat de mais uitlekken en voeg de mais toe.
Pak 200ml water, 200ml koffiemelk en meng dit, kruimel het bouillonblokje erdoor en roer het.
Voeg de tomatenpuree, goulashmix en paprikapoeder toe en meng het geheel.
Giet het mengsel over de groenten.
Indien je wilt: pel en pers/snipper 2-3 teentjes knoflook en roer dat door het geheel heen.
Zet de slowcooker op low en laat 8-12u pruttelen, langer mag ook (ik laat het ong 19u pruttelen).
Breng het geheel (al dan niet tussendoor) zo nodig op smaak met peper en (zee)zout.

Kan gegeten worden met aardappels, rijst of stokbrood/ciabatta met kruidenboter.
Als ik eters krijg serveer ik alle 3 erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 21:37

Kalkoenrollade met honing mosterdsaus


Ingrediënten
- Kalkoenrollade
- een grote ui
- honing
- mosterd
- bruine maizena express.

Bereiding
Snij een grote ui in grove ringen. Leg deze onderaan in de slowcooker. Maak in een potje een mengsel van honing en mosterd (verhouding naar smaak, ik hou van zoet nl), eventueel met een scheutje olie erbij.
smeer met een kwastje de rollade goed in (hier was het de rollade uit de diepvries van de aldi, buitenste plastiek eraf gedaan maar "kookplastic" en netje er rond gelaten. mengsel gewoon aan de buitenkant gesmeerd.)
De rest van de saus giet je er gewoon over/bij.

6 -7 uur op low.

Daarna de jus eruit scheppen en naar gewenst in een pannetje oproeren met bruine roux, eventueel wat extra honing/mosterd erbij doen en wat roomboter.
Saus terug over het vlees in de SC en nog eventjes laten doorwarmen. Opdienen en smakelijk!

Afbeelding

Afbeelding

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:52

Stoofpeertjes

Ingrediënten
- Ca. 1 kilo stoofpeertjes
- Suiker naar smaak (hier ca. 80 gram)
- 1 of 2 kaneelstokjes
- Sap van een kwart citroen
- Twee kruidnagels (heel)
- Ca. 2 dl rodebessensap (of zoete rode wijn)
- Evt. wat aardappelzetmeel

Bereiding

Schil de peertjes en halveer ze eventueel. Als je ze halveert, ook even het klokhuis wegschillen.
Verhit in een pan het bessensap/ de wijn met het suiker en de kruidnagels en het citroensap.
Doe in de pot: De peertjes, de kaneelstok en giet de vloeistof eroverheen. Ze moeten ongeveer 1 kwart in het vocht liggen. Ze slinken nog verder in het vocht. Laat dit echt lang staan op stand low, ong 12 uur. Zijn ze klaar dan doe je ze voorzichtig over in een schaal en het vocht in een pan. Dit kun je dan met een beetje aardappelmeel (1 eetlepel) aangelengd met water iets indikken.

Vanochtend om 9 uur (ca. 9 uur in de pot)
Afbeelding

Vanavond om 5 uur: (ca. 12 uur in de pot, daarna nog 5 uur op warmhoudstand tot ik thuis was)
Afbeelding

Ik vind ze net iets te donker, dus ik doe de volgende keer wat korter. De smaak is wel goed!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Slowcooker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:28

oeh, die peertjes ga ik proberen.

vraag over de rollade; ik had vorige week varkensrollade maar die werd gortdroog en viel volledig uit elkaar. leek meer pulled pork :+
wat ging er mis?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Slowcooker recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:25

Ik denk dat je een rollade beter in een braadpan kan klaarmaken. Ik ben gek op de slowcooker, masr niet voor alles.

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:49

benangelique schreef:
Roti, Surinaams kipgerecht
voor 2 volwassenen en 2 kinderen

Ingrediënten
4 grote tortilla's of lavash brood
500 gr kipfilet in kleine blokjes
500 gr aardappelen in kleine blokjes
200 gr sperzieboontjes/kousenband in kleine stukjes
1/2 rode peper of 2 cm harissa
2 uien, fijngehakt
2,5 theel. kerriepoeder
1 eetl tomatenpuree
1 kipbouillonblokje
zonnebloemolie (geen andere olie gebruiken!)
water, peper en zout

Bereiding
Braadt in een koekenpan in 2 eetl. zonnebloemolie alle uien, knoflook, kerrie, bouillonblokje en tomatenpuree (in één keer). Laat alles zo'n 3-5 min. pruttelen. Doe het over in de slow cooker. Braad in dezelfde pan in nog wat zonnebloemolie de kipblokjes snel rondom bruin. Gooi ze in de slowcooker samen met de aardappelstukjes en de boontjes. Hussel alles door elkaar, 150 ml water erbij en laat ca. 4 uur op 'laag' gaar worden.

Lekker. Ik heb alleen geen slow cooker.

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:18

Kip teriyaki

Ingrediënten (2/3 personen)

- 600 gram drumsticks
- 6 eetlepels sojasaus
- 1 eetlepel honing
- klein beetje water (± 4 eetlepels)
- 2 teentjes knoflook
- 1 theelepel gemberpoeder
- 1 eetlepel maïzena
- sesamzaadjes
- bosui

Bereiding
Leg de drumsticks onderin de slowcooker. 2. Meng voor de Teriyakisaus de sojasaus, honing, fijngehakte teentjes knoflook en het gemberpoeder door elkaar. Schenk de Teriyakisaus over de drumsticks. Draai de slowcooker op stand Low en gaar de drumsticks in ongeveer 6 uur tot het vlees van het bot valt. Leg de drumsticks in een schaal. Roer de maïzena los in het water en schenk dit bij de Teriyakisaus in de slowcooker. Roer goed door tot de saus dik wordt. Schenk de saus over de drumsticks en maak het gerecht af met bosui en sesamzaadjes.

(recept van Oh my foodness: http://www.ohmyfoodness.nl/omf-kookt/di ... uit-de-pan)

Afbeelding

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:28

Pindarotsjes

Ingrediënten
- 900 gram chocolade naar keuze (hier 600g puur en 300g wit met crunch)
- 500 gram ongezouten pinda's

Bereiden
Breek de chocola en doe het in de pan, leg daarop de pinda's.
Zet de slowcooker 1 uur op low, goed door elkaar roeren, hoopjes maken op bakpapier en af laten koelen.

Tadaaa, eet smakelijk!


Afbeelding

Afbeelding

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:32

Ik heb de gehakt goulash gemaakt. Heerlijk! Ik heb het gegeten in een tortilla met kaas en zure room, ook een aanrader.

Ook de stoofperen uitgeprobeerd, ook erg goed gelukt al zeg ik het zelf :o

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 23:43

Lien2 schreef:
Ik heb de gehakt goulash gemaakt. Heerlijk! Ik heb het gegeten in een tortilla met kaas en zure room, ook een aanrader.

Ook de stoofperen uitgeprobeerd, ook erg goed gelukt al zeg ik het zelf :o

Dit topic is enkel voor recepten bedoeld, graag gewone reactie's hier plaatsen: [VT] crockpot

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 12:47

Stoofvlees met Rodenbach

Ingrediënten
- 1.5 kilo runderstoofvlees (of varkensstoofvlees, of vleesribben)
- 1 flesje rodenbach
- 2 laurierblaadjes
-1 grote snee brood, besmeerd met mosterd (en eventueel een koffielepel bruine suiker om het zure van de rodenbach af te zwakken)
-1 ui
-stoofvleeskruiden

Bereiding (groot)

- indien gewenst kan je de ui en het stoofvlees aanbraden in boter. Ik doe dit soms wel, soms niet.
- vlees kruiden met stoofvleeskruiden, en samen met de ui, de rodenbach (of een ander bruin bier), laurierblaadjes in de pot doen. Je besmeert een snede brood (liefst bruin) met een laag mosterd (mag een redelijke laag zijn, afhankelijk naar smaak en pittigheid. De pitjesmosterd is het beste, maar kan met zon gelige mosterd ook) en eventueel met wat bruine suiker. Die leg je bovenop het vlees met de mosterdkant naar beneden.
- laten pruttelen op low (mijn sc doet er 8-10 uur over voor varken, een uurtje of 10-11 voor rund) tot het vlees supermals is.
- daarna nog even op high zonder deksel, de boel door elkaar mengen dat het brood opgenomen wordt en eventueel oproeren met bruine maizena of met een roux-papje.

Smakelijk!

Afbeelding

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:15

Variatie op Magiritsa (Griekse soep)

Deze soep wordt vooral met Pasen gegeten. Ze wordt direct na de nachtmis op Paaszaterdag geserveerd om het vasten te beeindigen.
Het origineel recept gebruikt voor deze soep orgaanvlees. Omdat ik meer houd van de smaak van normaal lamsvlees heb ik er dus voor gekozen ietwat van het recept af te wijken.


Ingrediënten:
500 gram lamskotelleten (of ander gewenst lamsvlees)
1 ui
3 lenteuitjes
4 penen
1 romeinse sla
2 koppen kippenbouillon
scheutje ciderazijn
sap van 2 a 3 citroenen
2 eieren
olijfolie
peper en zout naar smaak
3 knoflooktenen
1 theelepel gemengde tuinkruiden ( rozemarijn, peterselie, dille, salie)
1 theelepel basilicum pasta of een hand vol fijngesneden verse blaadjes
1/2 theelepel kaneel
5 laurierblaadjes
1 kopje orzo pasta (te vervangen door macaroni, rijst of gekookte aardappelen)

Bereiding:
1. Marineer de lam met olijfolie, alle kruiden, een fijngesneden ui en de lente uitjes en laat dit een half uurtje rusten
2. Optionele stap: Braad het lamsvlees even aan met de olie en de kruiden en de uien. Dit maakt de soep nog net iets smaakvoller in mijn ervaring.
3. Doe de lam en ui in de slowcooker samen met alle sappen van het eventuele aanbraden en voeg de gesneden peen toe.
4. Voeg ook de ciderazijn en de kippenbouillon toe en roer het even door
5. Laat dit op high in een uur of vijf pruttelen
6. Haal de lam uit de pan en verwijder het bot en voeg het daarna weer toe aan de pan
7. Snij de romeinse sla in dunne repen van ongeveer anderhalve cm en voeg dit samen met het kopje orzo pasta (of de vervanger) toe
8. Terwijl dit nog een minuut of 15 pruttelt, dienen de eieren in de citroensap losgeklopt te worden zodat dit een mengsel wordt.
9. Als de slowcooker klaar is moet de deksel eraf worden gehaald en de even een minuut of vijf deels koelen zodat het niet meer borrelt of pruttelt.
10. Voeg beetje bij beetje wat warme soep toe aan het ei-citroenmengsel, goed kloppen zodat er geen stukjes ei ‘hard’ worden. Het dient vloeibaar te blijven. Mocht het toch gebeuren dat er witte kleine sliertjes ei vormen is dat geen probleem, je proef er niets van. Het ‘hoort’ alleen niet.
11. Voeg nu het ei-citroenmengsel terug toe aan de soep en deze is nu klaar om te eten

Ik eet het zelf met verse afbakbroodjes met kruidenboter.


Afbeelding