Arretjescake/Kelderkook!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Arretjescake/Kelderkook!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:05

Moet je perse biscuitjes gebruiken of kunnen andere koekjes ook? Oreo's of overgebleven speculaasjes?

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:06

@karuna,
ik weet niet of dit een variant is die je aanstaat, maar ik heb een kookboek waar nog in de oude taal geschreven wordt en daar staat het recept met frietvet (reddy achtige blokken) in plaats van Boter. ik zal m opzoeken en een foto plaatsen.

Anoniem

Re: Arretjescake/Kelderkook!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:09

Bah, ik kan geen arretjescake meer zien.. :p elke keer nadat ik op het werk een plaat had gemaakt moest ik toch ff proeven en nu vind ik het maar ranzig! Wel jammer, eerder vond ik het heeeeerlijk!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:11

Hoe ouder het kookboek hoe beter. :j ossewit geprobeert maar mogelijk met de verkeerde hoeveelheid. Was best lekker maar eeeeh daarna :') liep goed door zullen we maar zeggen. Of teveel weggeknaagd dat kan ook.

Maar ik doe er ook altijd sterke koffie bij. :j

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:13

karuna schreef:
Die zijn dus lactose arm en niet lactose vrij helaas. Is een heel groot misverstand dat rondgaat. Voor mensen die een beetje kunnen verdragen wel te doen voor mensen die echt heel gevoelig zijn worden er als nog kotsziek van. %)

Oh jeetje -O-. Heb je dat ook als je het icm een lactasepreparaat gebruikt?

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:13

ankep schreef:
@karuna,
ik weet niet of dit een variant is die je aanstaat, maar ik heb een kookboek waar nog in de oude taal geschreven wordt en daar staat het recept met frietvet (reddy achtige blokken) in plaats van Boter. ik zal m opzoeken en een foto plaatsen.

Klopt, die blokken Diamant frituurvet zijn er perfect voor. Heb het recept van m'n oma thuis liggen, die zoek ik wel even op als ik van het weekend weer thuis ben :)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Arretjescake/Kelderkook!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:17

haha blokken frituurvet, het klinkt wel ranzig. alsof je echt een hap vet neemt. Is met boter niet anders, maar de associatie maakt t hem.

lastig karuna! ik ken het helaas wel (2 kinderen met koemelkallergie), maar zij verdragen wel een heel klein beetje lactose per dag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Arretjescake/Kelderkook!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:29

Graag ben echt op zoek naar een goed recept. Mis het gewoon.

Lollieloes die preparaten zijn alleen geschikt voor lactose arm gebruik. Eigenlijk is de zogenaamde lactose vrije melk van koemelk gewone melk dat behandeld is met een dergelijk preparaat. Alleen bij echt lactose vrij doet een lichaam helemaal niks met welke vorm van lactose of de versies na omzetting.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:33

karuna schreef:
Graag ben echt op zoek naar een goed recept. Mis het gewoon.

Lollieloes die preparaten zijn alleen geschikt voor lactose arm gebruik. Eigenlijk is de zogenaamde lactose vrije melk van koemelk gewone melk dat behandeld is met een dergelijk preparaat. Alleen bij echt lactose vrij doet een lichaam helemaal niks met welke vorm van lactose of de versies na omzetting.

Ik ben zelf ook lactose-intolerant dus ik weet er alles van, maar kan gelukkig wel gewoon tegen de melk van campina, of normale melkproducten met een lactase-pilletje. Vervelend dat jij daar niet tegen kan. Zou je als vet niet olie toe kunnen voegen aan bv. amandelmelk?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:42

Beretto schreef:
Sinterklaas variant ziet er lekker uit.
Kom maar door met dat recept!!

Ik heb op gevoel maar wat gedaan, dus de exacte hoeveelheden weet ik niet meer, maar op zich kun je er niet zoveel verkeerd aan doen. :+

Benodigdheden:
- ongeveer 400 gram (denk ik) pepernoten
- 3 repen chocola (melk, wit en puur)
- 250 gram roomboter
- 2 eieren
- bruine basterdsuiker (naar smaak)
- cacaopoeder (naar smaak)
- een groot cakeblik
- bakpapier

Gebruik het cakeblik om af te meten hoeveel pepernoten je nodig hebt. Houd er rekening mee dat er nog ingrediënten bij komen. Als je drie centimeter onder de rand blijft hoef je je geen zorgen te maken of het zal passen. Tip: het liefst leg je de pepernoten een dagje onafgedekt op een plaat of in een kom, want als je dat niet doet blijven ze vrij krokant. Het bakpapier doe je in het cakeblik zodat je de cake makkelijker kunt storten. Het blik hoeft niet helemaal bedekt te zijn.

Klop de eieren los met een vork. Smelt 1/3 van het pakje boter en doe de reep witte chocola erbij. De hoeveelheid komt niet zo precies, bij mij verdween ook een stukje in het mondje. :o Als het boter-chocolademengsel wat is afgekoeld doe je ongeveer 1/3 van het losgeklopte ei erbij. Meng dit vervolgens met 1/3 van de pepernoten, stort het in het cakeblik en druk het stevig aan met een lepel.

Als je wilt kun je nu bruine basterdsuiker bij het losgeklopte ei doen. Niet eerder, want dan blijft je witte mengsel niet wit. :Y) De witte chocola is zoet genoeg van zichzelf. Ik heb er ongeveer twee eetlepels bij gedaan. Smelt weer 1/3 van het pakje roomboter en doe nu de melkchocola erbij. Verder hetzelfde ritueel als met de witte chocola.

Als laatste maak je de laag met pure chocola. Waarom deze volgorde? Dan hoef je tussendoor niet steeds af te wassen. ;) Eventueel kun je hier nog cacaopoeder aan toevoegen. Als je van erg pure chocola houdt en goedkope chocola hebt gebruikt is dat zeker een goed idee. Ik heb er volgens mij twee eetlepels bij gedaan.

Het laatste onderdeel is het moeilijkste: laat het geheel een paar uur opstijven in de koelkast. :+

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 18:52

Jannepauli schreef:
Moet je perse biscuitjes gebruiken of kunnen andere koekjes ook? Oreo's of overgebleven speculaasjes?


Yep, kan ook.
Oreo's lijkt me lekker... dat ga ik eens proberen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 14:45

leestmee schreef:
Miefje schreef:
Hier ons recept:
-250g suiker
-100g cacaopoeder
-250g boter (roomboter)
-1 ei
-mariabescuitjes

Je smelt de boter in een pan, doet de cacao en suiker erbij.
Je breekt de koekjes alvast.
Je breekt het ei in een kopje, je doet er steeds een schep van het mengsel bij zodat het kan wennen (wel steeds roeren) en dat doe je er ook bij.
Je mengt de koekjes door het mengsel heen, bekleed een bakvorm met bakpapier (laat aan de randen een flink stuk over, dit heb je later nog nodig) en daar stort je het in.
Vouw nu het bakpapier aan de randen er over heen en druk het hard aan (erop leunen werkt het best, met twee handen).
Zet het een nachtje in de kelder/koelkast/ een paar uur in de vriezer en klaar is kees!
Echt de beste arretjesscake/kelderkook ter wereld, jammie _/-\o_


Recept opgeslagen. Bedankt!
ik gebruik de helft van deze ingrediënten en dan wel 1 ei, anders krijgen we het nooit op haha!!

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 14:59

Exitium schreef:
ankep schreef:
@karuna,
ik weet niet of dit een variant is die je aanstaat, maar ik heb een kookboek waar nog in de oude taal geschreven wordt en daar staat het recept met frietvet (reddy achtige blokken) in plaats van Boter. ik zal m opzoeken en een foto plaatsen.

Klopt, die blokken Diamant frituurvet zijn er perfect voor. Heb het recept van m'n oma thuis liggen, die zoek ik wel even op als ik van het weekend weer thuis ben :)

Het recept van mijn oma:

- Eén pak theebiscuits
- 125 gram Diamant frituurvet (Diamant Original Vast, een half blok)
- 8-10 eetlepels suiker
- 8-10 eetlepels cacaopoeder
- 2 eieren
- Hagelslag

Eieren kloppen, suiker en cacaopoeder erbij en goed mengen. Biscuitjes in kleine stukjes breken en erdoor roeren. Vet laten smelten (niet aan de kook laten komen) en door mengsel roeren. Een taart- of cakevorm met bakpapier bekleden en mengsel erin doen. Goed aandrukken en als laatste nog wat hagelslag erover doen. Dan in de koelkast op laten stijven.

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 15:06

Beretto schreef:
Ik maak hem zo:
100 gr pure chocolade en 100 gr melkchocolade smelten in 200 gr boter met een klein kopje espresso erdoor. 200 gr gezouten noten branden in droge koekenpan en hakken mixen met 200 gr biscuitjes en Door het gesmolten mengsel roeren. Ik maak dan altijd een soort worst in plastic folie en dan de koelkast in

Kan je ipv espresso ook gewoon koffie er door heen mengen? :)
En wordt dit niet heel waterig?

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 16:42

WillBokkers schreef:
Beretto schreef:
Ik maak hem zo:
100 gr pure chocolade en 100 gr melkchocolade smelten in 200 gr boter met een klein kopje espresso erdoor. 200 gr gezouten noten branden in droge koekenpan en hakken mixen met 200 gr biscuitjes en Door het gesmolten mengsel roeren. Ik maak dan altijd een soort worst in plastic folie en dan de koelkast in

Kan je ipv espresso ook gewoon koffie er door heen mengen? :)
En wordt dit niet heel waterig?



Dat zal vast wel kunnen,t gaat om de hoeveelheid dus gewoon klein beetje indoen