Kerstdessert, wat maak jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Re: Kerstdessert, wat maak jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:41

Citroentaart met vanilleijs en slagroom! Maak ik vooral mezelf blij mee haha

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:56

zonnetje1903 schreef:
Ik maak een schuimrol uit de allerhande 2015. Die is lekker!!!!


Heb hem even opgezocht, die ziet er goed uit!

Whizz, inderdaad, zat eerst een beetje te twijfelen. Vond hem in eerste instantie niet zo maar had hem niet lang genoeg laten staan, de volgende ochtend was hij opgesteven en erg lekker.

Whizz
Berichten: 1048
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 15:57

Soesita en Jalenka_kiya, ik heb jullie desserts gecombineerd :j de lichtere variant sprak me erg aan na de baksteen van gisteren en de coulis vond ik ook een super idee. Het staat nu af te koelen!

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Kerstdessert, wat maak jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:00

Hollandse tiramisu :) Zit te twijfelen wat voor koek ik erin zal doen. Speculaas en oreo vallen erg in de smaak, maar als iemand nog andere suggesties heeft? O:)

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:18

Dag 1 blijft oma eten en maak ik bitterkoekjes pudding met amarene kersen en dag 2 pistache ijs (zelf gemaakt), aardbeien panna cotta en ws frambozen likeur :)

Maar misschien doe ik hier nog andere inspiratie op :')
Laatst bijgewerkt door Letizia op 18-12-16 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:19

Leuk topic *\o/*

Ik maak op eerste kerstdag een voorgerecht (ik denk gevulde portobellos) en op de andere dag het toetje. Ik denk nu aan chocolade/frambozen clafoutis :)
Lastige is dat ik zelf wel van de hele zware chocolade/notes/caramel achtige toetjes ben, en de rest van de familie meer van de luchtige fruit toetjes, dus even een puzzel :)

Whizz
Berichten: 1048
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 16:21

Enamorada, misschien cantucinni, van die keiharde Italiaanse koekjes. Friese duimpjes lijkt me ook lekker, maar dat is een smaak waar je van moet houden.

:D Blijheid, dank je

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:07

Lijkt veel werk, maar het valt mee.
Bovendien maak ik het voor een man of 12-20.

Ricotta sinaasappel(bombes) 4 personen

2 sinaasappels, schoongeboend
200 gr suiker
2 eetl sinaasappellikeur
1 ei
1 eierdooier
250 gram ricotta
250 ml ijskoude slagroom

Gerecht is het lekkerst als het enkele dagen (max 3 dgn) van tevoren is gemaakt.
Met een dunschiller van 1 sinaasappel de schil er dun afhalen, om er fijne reepjes van te kunnen maken.
Van de andere sinaasappel de schil raspen.
Beide sinaasappels persen.
100 ml sinaasappelsap en 100 gram suiker en de sinaasappelschil reepjes aan de kook brengen en 10 min zachtjes laten doorkoken zodat het indikt.
Daarna siroop af laten koelen.
Sinaasappellikeur erbij doen en buiten de koelkast op een koele plek bewaren.
Rest van de suiker met ei en eidooier in een hittebestendige kom doen en au bain-marie in heet water, 5-8 min dik kloppen. Daarna kom uit heet water nemen en inhoud nog 2 minuten doorkloppen.
Klop de ricotta en 3 eetl van de siroop (zonder reepjes) door het eimengsel, geheel aflaten koelen.
IJskoude slagroom lobbig kloppen, vervolgens de sinaasappelrasp er doorheen spatelen, beide mengsel samen voegen.

Eventueel porties verdelen en in de vriezer zetten.
De sinaasappelsiroop met reepjes gebruiken als sausje over de bombe.

Ik heb het gewoon in een afsluitbare diepvriesschaal gedaan en wie wil moet er maar van nemen en zelf de saus erbij doen.

Whizz
Berichten: 1048
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Kerstdessert, wat maak jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 17:47

Oh Tienus, ik geloof dat ik toch meer van de desserts ben dan ik dacht Y)(^) is het te vergelijken met ijs?

LisaXLoll
Berichten: 243
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:56

Tiramisu! <3
Gewoon de standaard tiramisu met koffie en amaretto.. heel lekker en makkelijk om te maken :j

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:09

Ik maak een toetjesbuffet:

-sticky toffee
- citroenmerengue
-soesjestoren met chocolade en banketbakkersroom
- Apple crumble
- lavacake

Maar ff voor mijn beeldvorming, maken jullie de toetjes nu al?

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:25

Whizz schreef:
Oh Tienus, ik geloof dat ik toch meer van de desserts ben dan ik dacht Y)(^) is het te vergelijken met ijs?

Het wordt idd een soort ijs.

Hoewel wij hetgeen overblijft, niet meer terugzetten in de diepvries maar in de koelkast. En die gesmolten variant is ook heerlijk :D

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Kerstdessert, wat maak jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:01

Ik lees mee! Ben dit jaar ook 'belast' met het toetje en wil heel graag iets met appels maken, maar ik weet niet wat. Ik vind kant en klaar wat betreft toetjes heel makkelijk :o maar ze verkopen hier in de supermarkt niet eens een mix voor appel crumble.. alle suggesties zijn dus welkom! Ik lees hier heel veel over sinaasappel desserts en die maken ook een goede kans..

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:09

Douce schreef:
Ik lees mee! Ben dit jaar ook 'belast' met het toetje en wil heel graag iets met appels maken, maar ik weet niet wat. Ik vind kant en klaar wat betreft toetjes heel makkelijk :o maar ze verkopen hier in de supermarkt niet eens een mix voor appel crumble.. alle suggesties zijn dus welkom! Ik lees hier heel veel over sinaasappel desserts en die maken ook een goede kans..



Mix voor Apple crumble

Bloem, suiker en boter

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:11

Caira schreef:
Douce schreef:
Ik lees mee! Ben dit jaar ook 'belast' met het toetje en wil heel graag iets met appels maken, maar ik weet niet wat. Ik vind kant en klaar wat betreft toetjes heel makkelijk :o maar ze verkopen hier in de supermarkt niet eens een mix voor appel crumble.. alle suggesties zijn dus welkom! Ik lees hier heel veel over sinaasappel desserts en die maken ook een goede kans..



Mix voor Apple crumble

Bloem, suiker en boter

Kun je nagaan op welk niveau mijn deserts momenteel zitten :D . Zonder pakjes en zakjes maak ik allerlei voor- en hoofdgerechten maar deze wereld heb ik me nooit in verdiept.

Aangezien ik ingrediënten standaard in huis heb moet ik het toch een keer proberen :+

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Kerstdessert, wat maak jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:21

Vorig jaar hadden wij een chocolade fondue, erg lekker :D
Dit jaar heb ik de totale regie over het kerstdiner; gezond en vegetarisch.
Toetje moet hier dus wel bijpassen. Had zelf al iets bedacht van warm fruit (appel/peren) uit de oven met kaneel- en notenijs. Maar dat is niet erg origineel.. Als iemand nog suggesties heeft! :+

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:26

Bountytaart! Gemaakt van dadels, rauwe cacao, amandelen en kokos! :9

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Kerstdessert, wat maak jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:33

Ook ik heb de dessert opdracht binnen en ik ga heerlijk hier meelezen en ideeën opdoen. Ik maak meestal niet al te ingewikkelde dingen en kan er zelf niets van eten, dus ook niet proeven. Dat maakt het iets lastiger.

Mijn standaardrecept voor een leuk dessert voor grotere gezelschappen is een laag koek(biscuit, speculaas, jodenkoeken of bastogne) daarover heen een emmertje griekse yoghurt waar ik twee zakjes vanillesuiker en twee zakjes klopfix doorheen geroerd heb en dan bovenop iets van fruit, mandarijn, banaan, frambozen, aardbeien etc. Lekker simpel en lekker.

Ook heerlijk de laatste keer was de bitterkoekjes tiramisu. Bitterkoekjes op de bodem, drenken in mandarijnsap, mascarpone met twee vanilletoetjes mengen en een laag eroverheen, dan weer een laag koekjes met mandarijnsap en een laag mascarponemengsel eroverheen en garneren met mandarijn. Die was én fris maar ook winters!

Mijn familie houdt echter van ijs....te saai voor woorden maar ik verzin er wel iets omheen!

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Kerstdessert, wat maak jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:54

@daffodil, de sinaasappelricotta, perfecte huwelijk tussen ijs en wat anders.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:55

Caira schreef:
Bountytaart! Gemaakt van dadels, rauwe cacao, amandelen en kokos! :9


Dat klinkt goed! En ook nog eens glutenvrij (altijd leuk al die allergieën ;) )

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:58

tienus63 schreef:
@daffodil, de sinaasappelricotta, perfecte huwelijk tussen ijs en wat anders.


Ja die zat ik ook al met belangstelling te lezen!!! Leuk!

soesita

Berichten: 5167
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:22

Whizz schreef:
Soesita en Jalenka_kiya, ik heb jullie desserts gecombineerd :j de lichtere variant sprak me erg aan na de baksteen van gisteren en de coulis vond ik ook een super idee. Het staat nu af te koelen!


Da's nu nog eens een leuk idee van jou, zie! Dat ga ik ook eens uitproberen. 8-)

Oshaa
Berichten: 1048
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Kerstdessert, wat maak jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:34

Ik wil heel graag een sneeuwpop maken als toetjes op kerstavond.
Liever niet van cake, maar iets met chocolademousse en bavarois.
Het doel is dat die rechtop kan staan (hoeft niet enorm groot te zijn), maar heb totaal geen idee hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Heeft er hier iemand een idee =D?

Eelmo

Berichten: 2940
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:10

Oshaa schreef:
Ik wil heel graag een sneeuwpop maken als toetjes op kerstavond.
Liever niet van cake, maar iets met chocolademousse en bavarois.
Het doel is dat die rechtop kan staan (hoeft niet enorm groot te zijn), maar heb totaal geen idee hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Heeft er hier iemand een idee =D?


Mijn vader en ik hebben 2 jaar terug een sneeuwpop van soezen gemaakt. Gewoon 3 soesjes van verschillende grootte op elkaar stapelen. Voor de stevigheid hebben we er wel een sateprikker in gestoken. Die hield ook meteen de aardbei vast die we als muts gebruikt hadden. De onderste soes wilden we vullen met ijs, maar dat werkte in de praktijk niet zo :+

Dit jaar maken paps en ik een soezentoren :D

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:20

Fruit cobbler van Jamie Oliver! Hebben we hier tot nu toe altijd succes mee :')
Laatst bijgewerkt door RobinSputnik op 19-12-16 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt