Koken zonder pakjes en zakjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 12:11

Persoonlijk ontwikkel plan: Leren koken zonder pakjes en zakjes.

Een kookboek die dezelfde titel draagt, het boek ''eten als een expert'' en internet helpen mij daarbij. Op moment van schrijven ben ik hier al twee weken mee bezig. Behalve veel lekkerder eten, maak ik ook veel gezonder eten. En het is veel minder moeilijk dan ik mezelf heb voorgehouden. :')

In ieder geval merk ik ook dat ik er veel meer over praat en nog bewuster bezig ben met goed eten en de voordelen die dit oplevert. Helaas, weinig mensen in mijn omgeving die hier net zo enthousiast over zijn dan ik inmiddels ben geworden. -O-

Hier mensen die dezelfde doelen nastreven, hier mee willen beginnen of al (lang) zijn begonnen? Leuke recepten? Ervaringen? No-go's?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:17

De allergemakkelijkste: pasta cacio e pepe. Pasta koken, peper er doorheen, kaas (oorspronkelijk: pecorino) erdoorheen. Geen idee wat voor pakje je daarbij zou moeten gebruiken, en zo lekker! Kan met verschillende soorten pasta, kaas, en peper, maar hoe verser hoe beter. Sla met zongedroogde tomaatjes en pijnboompitjes erbij, klaar.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:19

Hier ! :D Ik kook al jaren pakjes-en-zakjes-vrij ! Alles gewoon vers. Ik gebruik enkel olijfolie. Groenten stomen of lichtjes aanbakken in de wokpan. Soep altijd zonder bouillon, gewoon de pure smaak van verse groenten.
Weinig rood vlees. Regelmatig kip en 2x per week een visje :9
Spaghetti is altijd de volkoren variant, evenals brood.
Geen charcuterie, enkel kaas. Chocolade met min 70% cacao. Geen light-versies. Yoghurt gewoon de volle, die met die smeuiige textuur en smaak :D
Bevalt mij helemaal prima :j

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:18

Ik heb ook nooit meer pakjes en zakjes in huis.
Als je alleen al de verpakking leest.. dingen als tomatenpoeder.. waaróm?! En al die 'hulpstoffen', nergens voor nodig! Veel en veel lekkerder (en goedkoper!) om gewoon vers te koken en met je eigen mix van kruiden :9

Ik vind het zelf het makkelijkst om gewoon een flink kruidenrek te hebben en telkens te ruiken aan de verschillende soorten terwijl je kookt, en het wordt steeds makkelijker om dan de smaken die je zoekt erbij te mengen. Zout, sojasaus en/of citroensap gebruik ik als smaakversterker.. Sausjes zijn heel makkelijk zelf te maken van wat boter/olie met meel en dat met water en kruiden of sojasaus tot een lekker romige saus roeren :9

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:56

Zelf koken met zoveel mogelijk verse ingrediënten is zoveel smaakvoller dan meuk uit pakjes en zakjes :j

En het vergt in het begin wel wat handigheid, maar echt moeilijk is het helemaal niet en ook niet echt bewerkelijk.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:02

Ik probeer zo veel mogelijk vers, zonder zakjes en pakjes te koken, maar bij bv nasi loop ik vaak vast. Ik bedenk vaak in de winkel wat ik ga eten en dan weet ik niet welke kruiden ik moet hebben :o Mede doordat ik ook een hekel heb aan boodschappen doen, wil ik graag slagen in een winkel en dat rijmt dan ook niet altijd :o
Maar we doen ons best, ondanks dat ik 3 a 4 avonden per week werk en dus warm eten meeneem naar m'n werk en alleenstaand ben, eet ik in ieder geval nooit kant en klaar maaltijden, vind ik al heel wat :Y)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:03

Vooral weten wat voor smaak kruiden hebben en waar ze bij passen. Dan kom je een heel eind in je natuurlijke smaakmakers :j
Ik kook ook al jaren zo goed als zonder pakjes en zakjes. Heerlijk!

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:08

Wij koken ook altijd zonder pakjes, veel fijner! Wij hebben dan wel weer kruide mixen, maar anders word alles zo saai. :D
Wat geweldig is voor restjes, spaans ei pannekoek (heeft vast een beter naam maar zo noemen wij het) groente, worstjes en aardappels apart koken(aardappels in schijfjes) Wanner het halfgaar is in een pannetje, daar giet je een geklopt ei overheen, kaas erover en dan nog even gaar worden in de oven.

Zo komen wij altijd van restjes groente en vlees af.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:12

Tot hoe ver trek je zonder pakjes en zakjes door? Ik gebruik bijvoorbeeld weer wel producten als passata en kokosmelk.

Mijn recept voor een lekkere spaghettisaus:
1 ui en 2 tenen knoflook (geplet en fijngehakt) fruiten in olijfolie. Rundergehakt (meestal zo'n 200 g) rullen. Gewenste groenten meebakken (meestal courgette, fijngesneden wortel en paprika). Passata doorheen roeren. Spaghetti koken. Beetje kaas eroverheen en klaar is kees. Hier haal je 4 grote maaltijden uit.

Rode curry met kip:
fruit een uitje aan en 4 geplette tenen knoflook. Bak de kipblokjes. Twee flinke eetlepels kerrypoeder en twee rode pepers toevoegen, eventueel een beetje kurkuma en gedroogde koriander toevoegen. Goed doorbakken. Kokosmelk en gepelde tomaten toevoegen (kun je ook makkelijk zelf doen). Boeltje goed doorkoken tot een mooie saus, vissaus en suiker naar smaak toevoegen. Op het laatst nog wat diepvrieserwtjes toevoegen voor de extra groenten. Serveren met rijst of noodles.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:07

vroeg ik mij ook af.. bovenaan lees ik namelijk 'makkelijkste'.
maar dan wordt er neem ik aan wel kant en klare pasta genomen..
want pasta draaien kost wel even tijd en is niet extreem lastig, maar makkelijkst zou ik het ook weer niet willen noemen..

schuif hier graag aan..

ik gebruik met nasi eigenlijk nooit zakjes, simpelweg omdat ik van de natuurlijke smaken van mijn groenten houd en niet zo'n sausjes mens ben.

ik versterk echter rustig mijn getrokken bouillon met een bouillonblokje hier of daar.
of een keer een woksaus om mijn partner een plezier te doen,
ook heb ik nog wel een paar zakjes jus in de kast om als de jus mij wat tegenvalt kwa kracht even nog een half zakje poeder toe te voegen..

mayonaise (als ik echt lekker wil eten tik ik die nog wel zelf) en alle standaard keukenkast sausen die bij vlees horen en ik sporadisch gebruik, staan ook gewoon in flesjes hier in de kast voor mijn partner.. dressings maak ik gewoon weer zelf..


eigenlijk gebruik ik dus weinig pakjes en zakjes zelf, maar ik schuw ze ook niet compleet..
ben wel nieuwsgierig naar eventuele langswaaiende recepten

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:10

Verse pasta van de AH is een goed alternatief voor zelf pasta draaien. Die gebruik ik inderdaad vaak. Daarom ook 'zo goed als'. :D
Zongedroogde tomaatjes komen ook uit een potje. Tonijn soms ook uit blik. Crème fraiche zit ook in een potje, net als slagroom. Melk komt ook uit een pak. Gezeefde tomaat ook. Enz.
Het gaat er om dat er zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen zijn, zoals de Knorr Wereldgerechten bijvoorbeeld. En eerlijk, soms maak ik de Risotto wel eens. Vanwege de heerlijke kruidige smaak. :+
Maar 90% kook ik echt wel vers, met zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:14

oops ja, ik biecht op.. voor maceroni gebruik ik een zakje kruidenmix en mik er tomatenketchup bij in..
ik kan namelijk niet goed tegen verse tomaten. dus daar 'moet' ik wel wat.

de wereldgerechten maak ik idd ook meestal wel zelf.. alleen het jachtpannetje wil ik nog wel eens valsspelen.. want ik krijg die niet lekker zelf voor elkaar helaas..

soepen maak ik wel helemaal zelf (ok, ik vind een bouillonblokje als smaakversterker geperst kruid al valsspelend).. tot en met soto ajam aan toe, die laatste is wel aardig wat werk.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:40

Zelf pasta draaien is hier wel de standaard.
Met een KitchenAid met hulpstukken is dat ook niet eens veel werk.
Vooral kwestie van timen.
En echt, als je dat eenmaal gewend bent, is verse pasta van de Appie ook ineens zo vers niet meer :D

Verse gist is er ook zo een die je eten (pizza, pannenkoeken, etc) veel lekkerder maakt dan gedroogde gistkorrels.

Groentebouillon maken we hier ook standaar zelf. Daar koop ik dan wel een zakje gesneden soepgroenten voor, de goedkoopste die er in het schap ligt van de winkel waar ik toevallig ben dan.
Ook dat is weer niet moeilijk of ingewikkeld, alleen een kwestie van timen. Als ik vanavond soep wil eten, is eerst zelf groentebouillon maken en daarna nog soepvlees laten trekken in die groentebouillon geen optie meer.
Maar als ik morgen soep wil eten kan ik prima vanavond de bouillon laten trekken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:43

Pandora2 schreef:
Hier ! :D Ik kook al jaren pakjes-en-zakjes-vrij ! Alles gewoon vers. Ik gebruik enkel olijfolie. Groenten stomen of lichtjes aanbakken in de wokpan. Soep altijd zonder bouillon, gewoon de pure smaak van verse groenten.
Weinig rood vlees. Regelmatig kip en 2x per week een visje :9
Spaghetti is altijd de volkoren variant, evenals brood.
Geen charcuterie, enkel kaas. Chocolade met min 70% cacao. Geen light-versies. Yoghurt gewoon de volle, die met die smeuiige textuur en smaak :D
Bevalt mij helemaal prima :j



ik en mijn gezin ook, zelfs mijn kindje van 3 helpt mee en kan al aardig wat...ja en zelfs de moestuin er nog bij dat maakt het nog verser en lekkerder! ;)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:58

Jong geleerd, is oud gedaan Kwita ! :D
Hier geen moestuin helaas ...zit te dicht bij Zaventem luchthaven... :+

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:06

Hier ook!!

Net de lasagne zonder pakje in de oven.
Wel met bladen van de winkel.

Ik wil graag meer gerechten leren maken zonder. Dus ik volg.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:14

Gebakken verse zalmfilet met erwtjes en honing + gekookte aardappelen.
Scampi's met vers gemaakte saus van paprika, knoflook, tomaat en een uitje. + wat room
Spaghettisaus maak ik met paprika's, champignons, worteltjes, courgetten, tomaten, verse tomatensaus en gehakt.
Gebakken prei met ongezouten spek en zoete aardappels.
Kipfilet met gebakken paprika en champignons + rijst.
Ik eet eigenlijk weinig pasta, en gebruik ook geen zout. Dus veel mensen vinden het niet zo lekker, maar ach, ik wel ! :D :+

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:47

tagliatelle, met spinazie, als sausje gewoon wat petrella door de pan waar de zalm in gebakken met een scheutje kookroom is et voila, simpel en super lekker..

idee kwam van de diepvries maaltijdstarter zalm met tagliatelle en spinazie.. maar vond daar de saus veel te overvloedig en niet zo lekker.. dus stond eerst de helft van die sausblokjes eruit te peuren voor het in de pan ging.. nodeloos om te zeggen dat ik het na twee maal zelf ben gaan maken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:51

Ik doe niks anders ivm allergie. Kook dus al jaren alles vanaf kale basis inclusief soep omdat ik de tabletten ed ook niet mag hebben. Mag ook geen enkele kant en klare soep meer hebben sinds een recept is gewijzigd en deze soep over al verkocht wordt als eigen merk helaas,

Tomatensaus is zo lekker. Basis is gezeefde tomaten en daarmee kun je oneindig combineren met kruiden, eventueel kazen, vlees, uien, fruit enz.

Soep basis verse of gedroogde kruiden en ui eventueel paddestoelen en rustig laten trekken, daar kun je kip, tomaat, rund groente of wat ook van maken.

Los van het feit dat het lekkerder en gezonder is ook nog veel goedkoper.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:53

Yes, staat hier ook hoog op mijn to-do lijst en speciaal daarvoor nu zelfs een goede week bij twee vrienden die waanzinnig kunnen koken en niets uit een pakje.

Ik kom snel met wat lekkere recepten :)

Anoniem

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:57

Ik vind de makkelijkste manier om zonder pakjes en zakjes te eten vooral kijken wat voor kruiden er in de pakjes/zakjes zitten en die los kopen. Op die manier sla je de conserveringsmiddelen en onnatuurlijke smaakversterkers over en bouw je gelijk een mooie kruidenvoorraad op. Ondertussen weet ik welke kruiden ik voor bepaalde andere soorten kan vervangen (ipv chilipeper gebruik ik meestal cayennepeper bijvoorbeeld) en ik koop niks waarvan ik weet dat ik het maar 1 keer ga gebruiken.

CurlyCoat

Berichten: 235
Geregistreerd: 17-04-16
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:02

Ik kom volgen!
Bij mijn ouders thuis wordt er altijd uit pakjes en zakjes gekookt wat ik niet te eten vond.
Leefde daarom al vanaf mijn 9e (ben nu 23) van droog brood en vla omdat ik dacht dat ik groenten en aardappels gewoonweg niet lustte.

Nu woon ik sinds een half jaar met mijn vriend bij zijn moeder.
Zij kookt zonder al die rotzooi, alles vers en meestal vegetarisch (met soms wat uitzonderingen voor ons of vis).
En wat blijkt, zo lust ik toch een hoop dingen wel!

Dit is op dit moment mijn favorite gerecht: pasta pesto met zalm en broccoli.
NOOIT gedacht dat ik zou zeggen hmmm lekker als je me dit zou voorschotelen hahaha
Een erg makkelijk maar een heerlijk gerecht!

https://kokenmetaanbiedingen.nl/recept/ ... okte-zalm/

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:02

nu ja, echt goedkoper vind ik het zeker niet altijd Karuna.

als je kijkt wat je soms allemaal nodig hebt, dan is het door de fabriek groot ingekocht toch echt wel goedkoper..

of je maakt het lekkerder en 'rijker' waardoor het toch weer duur wordt..

ik maak bijvoorbeeld stew in een grote 5 liter pan. maar dat is toch een kostbaar geintje hoor lol, gaat dan al voor 10 euro aan vlees in, laurierblaadjes, bier om het vlees af te blussen, beetje bloem tel ik niet, kilo aardappel, 300 gram peen, 400 gram minimaal ui, 2 x prei, 400 gram witte kool (en dan nog 4 bouillon blokjes).. is dan wel een rijke stew, maar echt goedkoop.. denk dat een pakket toch een stuk goedkoper is..

idem hier met erwtensoep, daar gaan hier 2x mergpijp, krabbetjes in, karbonade en speklapjes, plus extra soeptgroenten en uitgebakken spekjes om het af te maken.. veeeeeeeeel lekkerder dan blik (lust ik niet eens), maar echt wel flink duurder.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:52

Je eet dan ook ècht eten, dat is de basis waar je op leeft he! Ik snap nooit dat mensen erop willen bezuinigen, want uiteindelijk betaal je er alsnog met je gezondheid voor.

Ik kook nu een aantal jaar zonder e-nummers, dus alleen natuurlijke ingrediënten en (gedroogde) pure kruiden. We eten ook alle vlees, eieren, zuivel, groenten, fruit, pasta, rijst en aardappelen biologisch. Echt eten en zó lekker! Voor gemak en snelheid gebruik ik soms wel bijvoorbeeld tomatenblokjes of bonen uit pot/ blik. En het ongezonde spul komt ook uit een pak/ zak - heb helaas geen tijd om ook nog zelf bijvoorbeeld broodbeleg en koekjes te maken ;)

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:04

Ik moet zeggen dat ik juist vaak goedkoper uit ben.. Nu kook ik wel meestal met seizoensgroente en haal ik kruiden in grotere hoeveelheden bij pit&pit of bij de turkse kraam op de markt. Als ik dan zie dat een Knorr wereldgerecht al snel 2 euro kost.. alleen de kruiden en wat rijst of tortilla := Dan ben je zo veel goedkoper uit als je het zelf mengt!
Geldt ook voor sausjes.. een euro voor een pakje saus?! := Met een theelepel kokosolie, theelepel bloem en wat water/sojasaus/kruiden en evt zetmeel heb ik een heerlijk sausje voor veel en veel minder geld.