Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Koken zonder pakjes en zakjes

 

Ik reageerde op het feit dat er staat 'e-nummer vrije recepten', wat dus onmogelijk is. Ik snap wat je bedoelt maar een hele hoop mensen weten niet dat lang niet alle e-nummers gewoon prima gezonde onderdelen zijn en dat het nergens voor nodig is om daar huiverig voor te zijn.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is wat je bedoelt met de 'wereld van verschil' en waar je dat in merkt? Gewoon uit nieuwsgierigheid :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 16:51 



 
Profiel   

Emmaa_ schreef
Ik reageerde op het feit dat er staat 'e-nummer vrije recepten', wat dus onmogelijk is. Ik snap wat je bedoelt maar een hele hoop mensen weten niet dat lang niet alle e-nummers gewoon prima gezonde onderdelen zijn en dat het nergens voor nodig is om daar huiverig voor te zijn.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is wat je bedoelt met de 'wereld van verschil' en waar je dat in merkt? Gewoon uit nieuwsgierigheid :)


Het verschil is dat je geen zooi meer in je lichaam stopt, zoals die gevaarlijke e - nummers ;) Ik heb bijvoorbeeld hele erge eczeem op mijn hoofdhuid, altijd al last van gehad en altijd ziekenhuis in en uit omdat ik het in mijn slaap tot bloedens aan toe openkrabte.. niks hielp. Sinds we dus gezond en "e nummer vrij" (dus de slechte, giftige niet meer eten) in combinatie met een speciale shampoo is dit nu prima onder controle. Ook voel ik me beter, minder moe, kan meer hebben en voel me ook gewoon lekkerder in mijn vel. Sta positiever in het leven :)
Nee voor mij geen zooi meer uit pakjes/zakjes.

Edit. Zo weten mensen ook niet dat er dus echt gevaarlijke stoffen in je eten zitten.. ;)
Dingen waarvan je denkt.. BAH

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 17:24 



 
Profiel   

Nou, gevaarlijk zijn ze niet hoor. Dat is uitvoerig getest. Maar ze zijn zeker suboptimaal vergeleken met echte voeding en er zijn ook mensen die extremer reageren op een voedingspatroon dat niet optimaal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 20:06 



 
Profiel   

phormicola schreef
Nou, gevaarlijk zijn ze niet hoor. Dat is uitvoerig getest. Maar ze zijn zeker suboptimaal vergeleken met echte voeding en er zijn ook mensen die extremer reageren op een voedingspatroon dat niet optimaal is.


Nou dr zitten toch echt stoffen bij waar je echt de kriebels van krijgt als je leest wat daarvan de bijwerkingen kunnen zijn ;) En ja die zijn gevaarlijk en zelfs giftig, zeker niet allemaal en er zijn gelukkig ook goede. En gelukkig is dat ook bewezen :)
Maar ik vind het prima, dacht dat de boeken misschien wat voor jullie.. maar niet dus en ik ga uit dit topic :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 21:25 



 
Profiel   

phormicola schreef
Ik eet zonder zakjes sinds ik op mezelf woon; 13 jaar dus :D Eigenlijk weet ik niet beter.

Mijn favoriet is misschien wel groentesoep van zelfgetrokken bottenbouillon. Zo'n hemelsbreed verschil met tabletten of, godbetert, soep uit blik! Terwijl je het eet vraag je je af of wonderen gewoon nog bestaan.

Ik heb sinds kort een slowcooker en dat maakt alles nog 10x beter!


Soep uit blik :r

Niet te eten en zelf soep maken is echt net zo simpel als uit blik :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 21:34 



 
Profiel   

Kimley schreef
phormicola schreef
Nou, gevaarlijk zijn ze niet hoor. Dat is uitvoerig getest. Maar ze zijn zeker suboptimaal vergeleken met echte voeding en er zijn ook mensen die extremer reageren op een voedingspatroon dat niet optimaal is.


Nou dr zitten toch echt stoffen bij waar je echt de kriebels van krijgt als je leest wat daarvan de bijwerkingen kunnen zijn ;) En ja die zijn gevaarlijk en zelfs giftig, zeker niet allemaal en er zijn gelukkig ook goede. En gelukkig is dat ook bewezen :)
Maar ik vind het prima, dacht dat de boeken misschien wat voor jullie.. maar niet dus en ik ga uit dit topic :)


Alle stoffen die op de wereld bestaan zijn giftig als je er genoeg van eet. Dus ja, een hele emmer E3648383243758 is giftig, maar in die minimale hoeveelheden dat het zich in je eten bevindt (en daar zijn allerlei richtlijnen voor) is het niet schadelijk :) tenzij je overgevoelig bent. Maar dat is brood ook voor mensen met coeliakie terwijl brood op zich niet slecht is ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 21:43 



 
Profiel   

Ik ben even inspiratieloos voor het eten van vanavond.
Iemand nog lekkere recepten? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-16 13:08 



 

CurlyCoat schreef
Ik ben even inspiratieloos voor het eten van vanavond.
Iemand nog lekkere recepten? :)

Wraps met zelfgemaakte falafel!

400g kikkererwten gewassen en gedroogd
1 theelepel gemalen komijn (djintan)
1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)
4 theelepels bloem
Een kleine rode ui, gesnipperd
Een teentje knoflook
Een halve chilipeper zonder zaadlijsten (anders worden ze heel pittig, moet je smaak zijn)
50g panko of paneermeel (ik gebruik gekruid paneermeel, stuk lekkerder)

1. Gooi de ui, knoflook en chili in relatief kleine stukjes in een keukenmachine en zet hem aan tot de boel echt fijngesneden is
2. Gooi de kikkererwten, kruiden, bloem en paneermeel erbij en laat de keukenmachine weer even een tijdje aanstaan
3. Test even of het mengsel korrelig is, maar wel blijft plakken als je er een balletje van kneedt. Het moet een beetje voelen als deeg voor zandkoekjes. Als het echt te kruimelig is en de balletjes blijven niet heel moet je het nog even door de keukenmachine halen met een scheutje zonnebloemolie
4. Draai er balletjes ter grootte van golfballen van en maak ze een beetje plat
5. Zet een uur in de koelkast om op te stijven
6. Bak in een flinke laag zonnebloemolie (minstens 1 cm, ze moeten echt een beetje frituren) in een non-stick pan (echt belangrijk want anders vallen ze uit elkaar)
7. Verwarm wat wraps (volkoren wraps zijn er het lekkerst bij imo) en vul de wraps buiten de falafel nog met dingen die je lekker vindt. Mais is goed, stukjes paprika, sla, misschien een zelfgemaakt knoflook-yoghurtsausje.

Het klinkt als super veel werk maar het is echt met 5 min klaar, en dan dus een uurtje in de koelkast. Uit dit recept haal je ongeveer 12 balletjes falafel, dat is wel genoeg om met z'n tweeen flink van te eten. Anders gewoon het recept verdubbelen.

Groot voordeel (voor mij) is dat er maar 60 kcal per stukje falafel in zit en dat het dus ook nog eens best dieet-proof is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-16 13:14 



 
Profiel   

Zuurkool met verhouding aardappel/appel 3/1
Verder lekker stukjes banaan, mandarijn, ananas.

Rundersaucijsje erbij en spekjes.

In ovenschaal met wat klontjes boter en paneermeel.

Lekker bij deze kou *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-16 17:21 



 
Profiel   

Wij koken ook zoveel mogelijk zonder pakjes.
Dit omdat er vaak melkeiwitten in pakjes zitten en ik daar ziek van word.
Uiteraard is vers zoveel lekkerder.

Enige nadeel is dat uit eten of eten bij anderen best tegen kan vallen.

Iemand nog een recept voor een milde curry?
Zie in veel recepten currypasta staan en ben bang dat er melkeiwitten inzitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-17 12:35 



 
Profiel   

Cabelona schreef
Rode curry met kip:
fruit een uitje aan en 4 geplette tenen knoflook. Bak de kipblokjes. Twee flinke eetlepels kerrypoeder en twee rode pepers toevoegen, eventueel een beetje kurkuma en gedroogde koriander toevoegen. Goed doorbakken. Kokosmelk en gepelde tomaten toevoegen (kun je ook makkelijk zelf doen). Boeltje goed doorkoken tot een mooie saus, vissaus en suiker naar smaak toevoegen. Op het laatst nog wat diepvrieserwtjes toevoegen voor de extra groenten. Serveren met rijst of noodles.


mezelf even gequote. Als je het minder heet wilt kun je de pepers weglaten of minder toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-17 13:42 



 
Profiel   

Cabelona dank je wel.
Ga het recept opslaan.
Vissaus is te koop bij de AH of toko?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-17 21:23 



 
Profiel   

Ja, vissaus is daar te koop.
Het is wel een heel specifieke smaak, ik vond het niet lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-17 21:25 



 
Profiel   

Vissaus haal ik bij de ah. Het is de zoute smaakmaker in veel oosterse gerechten

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-17 21:55 



 
Profiel   

A3a1 schreef
Zuurkool met verhouding aardappel/appel 3/1
Verder lekker stukjes banaan, mandarijn, ananas.

Rundersaucijsje erbij en spekjes.

In ovenschaal met wat klontjes boter en paneermeel.

Lekker bij deze kou *\o/*


Klinkt erg lekker! Opgeslagen.

Enne; gefeliciteerd met je verjaardag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-17 17:01 



 
Profiel   

Emmaa_ schreef
CurlyCoat schreef
Ik ben even inspiratieloos voor het eten van vanavond.
Iemand nog lekkere recepten? :)

Wraps met zelfgemaakte falafel!

400g kikkererwten gewassen en gedroogd
1 theelepel gemalen komijn (djintan)
1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)
4 theelepels bloem
Een kleine rode ui, gesnipperd
Een teentje knoflook
Een halve chilipeper zonder zaadlijsten (anders worden ze heel pittig, moet je smaak zijn)
50g panko of paneermeel (ik gebruik gekruid paneermeel, stuk lekkerder)

1. Gooi de ui, knoflook en chili in relatief kleine stukjes in een keukenmachine en zet hem aan tot de boel echt fijngesneden is
2. Gooi de kikkererwten, kruiden, bloem en paneermeel erbij en laat de keukenmachine weer even een tijdje aanstaan
3. Test even of het mengsel korrelig is, maar wel blijft plakken als je er een balletje van kneedt. Het moet een beetje voelen als deeg voor zandkoekjes. Als het echt te kruimelig is en de balletjes blijven niet heel moet je het nog even door de keukenmachine halen met een scheutje zonnebloemolie
4. Draai er balletjes ter grootte van golfballen van en maak ze een beetje plat
5. Zet een uur in de koelkast om op te stijven
6. Bak in een flinke laag zonnebloemolie (minstens 1 cm, ze moeten echt een beetje frituren) in een non-stick pan (echt belangrijk want anders vallen ze uit elkaar)
7. Verwarm wat wraps (volkoren wraps zijn er het lekkerst bij imo) en vul de wraps buiten de falafel nog met dingen die je lekker vindt. Mais is goed, stukjes paprika, sla, misschien een zelfgemaakt knoflook-yoghurtsausje.

Het klinkt als super veel werk maar het is echt met 5 min klaar, en dan dus een uurtje in de koelkast. Uit dit recept haal je ongeveer 12 balletjes falafel, dat is wel genoeg om met z'n tweeen flink van te eten. Anders gewoon het recept verdubbelen.

Groot voordeel (voor mij) is dat er maar 60 kcal per stukje falafel in zit en dat het dus ook nog eens best dieet-proof is.

Bedankt voor dit recept! Het was heerlijk! :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-17 19:11 



 
Profiel   

Ik ben zelf gek op roti, maar mijn vriend en schoonmoeder lusten geen sperziebonen.
Weet er iemand een lekker roti recept zonder bonen?
Heb geen idee of kousenband anders smaakt dan sperziebonen. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 19:17 



 
Profiel   

Kan ook met bloemkool of broccoli :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 19:37 



 
Profiel   

Kimley schreef
phormicola schreef
Nou, gevaarlijk zijn ze niet hoor. Dat is uitvoerig getest. Maar ze zijn zeker suboptimaal vergeleken met echte voeding en er zijn ook mensen die extremer reageren op een voedingspatroon dat niet optimaal is.


Nou dr zitten toch echt stoffen bij waar je echt de kriebels van krijgt als je leest wat daarvan de bijwerkingen kunnen zijn ;) En ja die zijn gevaarlijk en zelfs giftig, zeker niet allemaal en er zijn gelukkig ook goede. En gelukkig is dat ook bewezen :)
Maar ik vind het prima, dacht dat de boeken misschien wat voor jullie.. maar niet dus en ik ga uit dit topic :)



alles dat opgegeten mag worden in Nederland is voorzien van een E nummer (niet zozeer het voedingsmiddel, maar waar het uit bestaat, niet alleen wat er is toegevoegd)... er bestaan dus geen e nummer vrije producten..

Er zijn ook mensen allergisch voor citrusvruchten.. dus dan is het e nummer dat voor citroenzuur staat wellicht 'gevaarlijk' voor ze..

als je exceem hebt van voedingsmiddelen is het zaak om uit te zoeken van welk voedingsmiddel exact en dan eventueel nog welke stof daaruit.. die stof moet je dan vermijden.. alle andere so called gevaarlijke e nummers (bestaan niet) kun je gewoon eten.


gevaarlijke e nummers is een contradictie.. e nummers worden alleen toegekend aan zaken die je in je giechel mag duwen ;).. Je hebt natuurlijke e nummers en allerlei andere e nummers, maar zelfs de e nummers die door de mens zijn gemaakt hoeven helemaal niet per definitie schadelijk te zijn.
En niet alle e nummers die natuurlijk zijn, hoeven allemaal goed voor je te zijn.. Dat er een grens is tot waar je een product veilig kunt eten, dat is met veel, ook natuurlijke voedingsstoffen het geval.. Een kilo maanzaad naar binnen schuiven en je bent zo high als een kanarie, zelfde geldt voor nootmuskaat.

dat wil niet zeggen dat het boek per definitie een slecht boek is.. maar dat de gedachte waarmee je het leest niet een correcte is.. E nummer vrij.. dan mag je dus geen enkele plant meer opeten, want bijna iedere plant bevat chlorofyl, E140


als je echt E nummer vrij wilt eten... dan bestaat je dieet uit water, suiker (pure dus) en zout (pure, let op dat er geen antiklontermiddel in zit).
deze zijn E nummervrij.. (eet smakelijk lol)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 22:00 



 
Profiel   

Ik heb nooit geleerd mét pakjes te koken haha. Mijn moeder kookte altijd wel met pakjes, maar toen ik met mijn vriend (nu man) ging samenwonen ben ik meteen "echt" gaan koken. Dosis kruiden in huis gehaald en combineren maar. Echt.. met gebruik van de juiste kruiden kun je zoveel. Van heerlijke tajine's tot hollandse pot en van soepen tot salades. Gewoon proberen, pakjes uit huis gooien en je moet wel haha :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 22:20 



 
Profiel   

Elena, een e nummer is pas een e nummer als je het los aan een product toevoegt
Zo zijn die nummers ook ooit bedoeld

Roepen dat een tomaat e nummers bevat omdat een stofje welke aan producten word toegevoegd waar het niet in hoort, van nature voorkomt in een tomaat is natuurlijk een ontzettend non argument
Zeggen dat ze allemaal slecht voor je zijn is onzinnig
zeggen dat alle e nummers veilig zijn is ook onzin
Nog nIet eens zo heel lang geleden zijn. Er nog nummers verboden geworden omdat Ze niet zo veilig waren als dat gedacht werd
En zijn er stoffen die relatief kort geleden verboden zijn geworden in baby voeding
Omdat ze toch niet zo gezond waren als gedacht

En andere stoffen zijn idd gewoon natuurlijk voorkomende stoffen die je in voldoende gezonde zaken tegenkomt

De in voeding toegestane e nummers zijn stoffen die op dit moment onschadelijk geacht worden.

Met e nummer vrij word ook helemaal niet bedoeld dat je alle e nummers moet pf wil mijden
Maar gewoon puur eten zonder gekunstelde voeding

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-17 00:17 



 
Profiel   

Klopt Sonja, daarom zijn water, zout en suiker ook e nummerloos..
Overigens is een e nummer een vastgesteld nummer.. niet pas nadat het ergens aan toe is gevoegd.. het staat voor die stof, ook als het in de natuur gewoon in het product zit waar het van nature al inzit..
alleen hoef je het niet te vermelden als het niet 'overgebracht' is naar een ander product..

als je hele spinazie verwerkt in quiche, dan staat het waarschijnlijk niet vermeld.. gebruik je spinazie als kleurstof.. ook als je de hele spinazie gebruikt daarvoor.. dan moet je wel het e nummer van chlorofiel gebruiken.. omdat je daarom die spinazie hebt toegevoegd. als bietensap gebruikt is als kleurstof, moet het e nummer gebruikt worden.. ook al is de bietensap als puur geperste bietensap toegevoegd.

Van nature komt de tomaat niet voor hangend aan een boom op een pizza.. daarom bevat de pizza e nummers die in de tomaat zitten..

als je een pizza maakt vanaf scratch, dan zit ie nog vol e nummers.

Natuurlijk zijn niet alle e nummers altijd veilig.. sterker nog, veel stoffen mag niet niet onbeperkt eten.. staat los van e nummers... Als een e nummer onveilig of schadelijk is, dan wordt het gebruik van dat e nummer verboden.. Voor alle goedgekeurde hulpstoffen met een E-nummer is een ADI vastgesteld (dagelijks aanvaardbare inname) en die worden ook met regelmaat heronderzocht.

Het ligt niet zozeer aan het feit dat een 'e nummer' slecht is.. maar dat hernieuwde onderzoeken uitwijzen dat iets niet goed voor ons is.. zowel natuurlijk als syntetisch.

dit gebeurd overigens zowel met syntetische als met natuurlijke e nummers..



als men spreekt van syntetische toevoegingen zoveel mogelijk vermijden.. Soit.. daar kan ik inkomen..
Maar noem dan niet het woord E nummer in dezelfde zin. En zeker dan het populistische 'enummers mijden, of e nummer vrij' is gewoon een loze kreet.

als je een banaan staat te prakken om door je cakebeslag heen te doen.. dan stop je er tig e nummers in.. Als je vervolgens een gebakken banentaart uit het schap in de supermarkt pakt, dan wordt men hysterisch omdat al die enummers vermeld staan (moet).. het is echter gewoon diezelfde banaan en de e nummers in die banaan kun je er zelf doorheenprakken en dan hoef je het nooit te lezen.. of je koopt een bananencake en dat staan ze voor je uitgekauwd.. dat maakt een gebakken banencake die door de bakker dagelijks via de supermarkt verkocht wordt niet ineens 'enummerrijk' en je eigen bananencake niet ineens e nummer arm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-17 00:45 



 
Profiel   

Emmaa_ schreef
CurlyCoat schreef
Ik ben even inspiratieloos voor het eten van vanavond.
Iemand nog lekkere recepten? :)

Wraps met zelfgemaakte falafel!

400g kikkererwten gewassen en gedroogd
1 theelepel gemalen komijn (djintan)
1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)
4 theelepels bloem
Een kleine rode ui, gesnipperd
Een teentje knoflook
Een halve chilipeper zonder zaadlijsten (anders worden ze heel pittig, moet je smaak zijn)
50g panko of paneermeel (ik gebruik gekruid paneermeel, stuk lekkerder)

1. Gooi de ui, knoflook en chili in relatief kleine stukjes in een keukenmachine en zet hem aan tot de boel echt fijngesneden is
2. Gooi de kikkererwten, kruiden, bloem en paneermeel erbij en laat de keukenmachine weer even een tijdje aanstaan
3. Test even of het mengsel korrelig is, maar wel blijft plakken als je er een balletje van kneedt. Het moet een beetje voelen als deeg voor zandkoekjes. Als het echt te kruimelig is en de balletjes blijven niet heel moet je het nog even door de keukenmachine halen met een scheutje zonnebloemolie
4. Draai er balletjes ter grootte van golfballen van en maak ze een beetje plat
5. Zet een uur in de koelkast om op te stijven
6. Bak in een flinke laag zonnebloemolie (minstens 1 cm, ze moeten echt een beetje frituren) in een non-stick pan (echt belangrijk want anders vallen ze uit elkaar)
7. Verwarm wat wraps (volkoren wraps zijn er het lekkerst bij imo) en vul de wraps buiten de falafel nog met dingen die je lekker vindt. Mais is goed, stukjes paprika, sla, misschien een zelfgemaakt knoflook-yoghurtsausje.

Het klinkt als super veel werk maar het is echt met 5 min klaar, en dan dus een uurtje in de koelkast. Uit dit recept haal je ongeveer 12 balletjes falafel, dat is wel genoeg om met z'n tweeen flink van te eten. Anders gewoon het recept verdubbelen.

Groot voordeel (voor mij) is dat er maar 60 kcal per stukje falafel in zit en dat het dus ook nog eens best dieet-proof is.


Deze ga ik ook proberen! Vond het wereldgerecht niet zo maar heb inmiddels wel geleerd dat dit niet te vergelijken is. Maak zelf m'n burritos en Turkse durum..bobotie. Lekker hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-17 22:39 



 
Profiel   

phormicola schreef
Kan ook met bloemkool of broccoli :)



Ik ga het eens met broccoli proberen!
Bedankt voor de tip.

Weten jullie een lekkere marinade voor de roti?
De laatste keren dat ik het gegeten heb kwam het wel allemaal uit pakjes.. :P
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-17 16:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen