Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:01

creme fraiche is ook niet vega. Kookroom ed ook niet.
Zelf zou ik ook wat tabasco en een klein beetje ketjap er bij doen.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:05

Let even op of er geen gluten in het bouillonblokje zitten ;)

Anoniem

Re: Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:08

Ik zou persoonlijk creme fraiche vervangen voor kookroom en bij de soep in al een fijngesneden rood pepertje doen. Dan kan je er evt naar smaak nog wat cayennepeper in doen (ik ben dol op pittig eten dus misschien niet helemaal de beste maatstaaf in dit soort gevallen). Als je niet zo van pittig houdt kan je de zaadjes uit de rode peper halen, dan haal je het grootste deel van de scherpte eruit maar heeft hij wel een net iets spannender geheel

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:13

beatje schreef:
creme fraiche is ook niet vega. Kookroom ed ook niet.
Zelf zou ik ook wat tabasco en een klein beetje ketjap er bij doen.


Vega = vegetarisch toch? Vegan zou zijn dat je ook niets eet van dierlijke afkomst zoals zuivel.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:23

Ik vind de hoeveelheid tomaten nogal gering. Denk dat je soep sterker en pittiger wordt als je bijvoorbeeld 1,5 kg tomaten neemt en de soep wat laat inkoken.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:31

Chubby schreef:
beatje schreef:
creme fraiche is ook niet vega. Kookroom ed ook niet.
Zelf zou ik ook wat tabasco en een klein beetje ketjap er bij doen.


Vega = vegetarisch toch? Vegan zou zijn dat je ook niets eet van dierlijke afkomst zoals zuivel.


Ligt eraan, in de meeste creme fraîche zit stremsel, ofwel koeienmaag. Sommige mensen eten dat wel en noemen zich vega en sommige mensen eten het niet en noemen degenen die dat wel eten niet vega.. :P

In principe is het volgens mij gewoon vega maar niet veganistisch. Ligt er aan hoe je de stremsel'regel' opvat

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:27

Als je kruiden gebruikt even goed nakijken of deze glutenvrij zijn. Vaak niet namelijk!

Evenals bouillonblokjes. Hier zitten vaak ook gluten in. Je hebt wel speciale gluten vrije.

Moet het volledig glutenvrij of mag het wel sporen bevatten?

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:33

Inney schreef:
Als je kruiden gebruikt even goed nakijken of deze glutenvrij zijn. Vaak niet namelijk!

Evenals bouillonblokjes. Hier zitten vaak ook gluten in. Je hebt wel speciale gluten vrije.

Moet het volledig glutenvrij of mag het wel sporen bevatten?

Ik wil het net zeggen!
Echt nóóit zomaar ergens van uit gaan zonder dat je alles gelezen hebt op de verpakkingen, ze stoppen het in de gekste dingen.
De mooiste vond ik nog plantaardige boter waar gewoon koemelk in bleek te zitten.
Wat nou plantaardig denk je dan, met gluten hetzelfde: echt lezen.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 02:07

Ik doe zelf altijd uien erdoor, tomatenketchup en een scheutje ketjap :j

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 03:15

Ik zou de tomatenpuree weglaten (is lekker, maar bindt ook erg goed) en inderdaad tabasco toevoegen om 'm wat pittiger te maken. :)

- Uitje en wat bleekselderij fruiten in je soeppan en na een minuutje of vijf één of twee teentjes knoflook toevoegen
- Een minuut na de knoflook 500 ml bouillon en je geroosterde tomaten toevoegen
- Laten pruttelen en wat zout, peper en paprikapoeder toevoegen
- 1-2 eetlepels rijst (bindmiddel, en je gaat later toch pureren) toevoegen en 35-45 minuten laten pruttelen en ondertussen afschuimen
- Soep pureren tot die helemaal glad is
- 100 ml slagroom of crème fraîche toevoegen en erdoor roeren
- Als de soep te dik is, wat extra bouillon toevoegen. Als de soep te dun is, kun je deze iets in laten koken
- Even proeven en indien gewenst wat zout / suiker / tabasco toevoegen

Serveren met basilicum (niet meekoken, maar er later overheen gooien) en nog wat crème fraîche. Eventueel kun je er ook een Spaanse peper in ringetjes snijden en er een paar als garnering gebruiken, of bijvoorbeeld plakjes stokbrood met kaas even grillen en erbij serveren. :9

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 06:46

Je kan er een Italiaanse twist aan geven door vlak voor het serveren er een dot pesto op te doen, en dan snippers Parmesan bij op tafel te zetten. Alleen ga je dan weer van de vegan toer af...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:46

CastaMickey schreef:
Chubby schreef:


Vega = vegetarisch toch? Vegan zou zijn dat je ook niets eet van dierlijke afkomst zoals zuivel.


Ligt eraan, in de meeste creme fraîche zit stremsel, ofwel koeienmaag. Sommige mensen eten dat wel en noemen zich vega en sommige mensen eten het niet en noemen degenen die dat wel eten niet vega.. :P

In principe is het volgens mij gewoon vega maar niet veganistisch. Ligt er aan hoe je de stremsel'regel' opvat


Crème fraiche bestraat uit room met een Melkzuur bacterie toevoeging
Daar heb je helemaal geen stremsel bij nodig
Het Is geen kaas maar een zuur melk product
Gros van de stremsels die tegenwoordig in kaas word gebruikt is trouwens microbieel ipv dierlijk

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:49

Sonja_vR schreef:
CastaMickey schreef:

Crème fraiche bestraat uit room met een yoghurt bactie cultuur achtige toevoeging
Daar heb je helemaal geen stremsel bij nodig
Het Is geen kaas maar een zuur melk product
Gros van de stremsels die tegenwoordig in kaas word gebruikt is trouwens microbieel ipv dierlijk


Oh dat wist ik niet! Thanks :)
Dat laatste klopt niet (altijd). Hier in de albert heijn XL is er maar een soort kaas met vegetarisch stremsel, de rest is gewoon stremsel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:50

Er zijn er bij AH meer te krijgen met microbieel stremsel

Zoek even op vegatopia.com naar de kaaslijst
Die hebben een heel uitgebreid overzicht gemaakt

Edit: hier een linkje
http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak ... h-gestremd

Edit2:Vlgns mij is de lijst niet helemaal up to date maar evt kun je ook producenten mailen :)

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:56

Om van die papperigheid af te komen kun je de soep door een fijne zeef halen. Daar wordt ie heerlijk glad van, doe ik ook altijd met aardappelpuree :D

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:01

Wanneer gluten echt een probleem vormen, is hygiene heel belangrijk om alle sporen te wissen. Voor aanvang van koken alles nogmaals goed schoonmaken.
Komt bij gluten allergie best wel heel nauw.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:30

8nnemiek schreef:
Ik doe de peperkorrels meestal heel even in de vijzel. Wat grove peper kan erg lekker zijn idd :j


Het gaat bij, mijn recept dan, erom dat ze juist heel zijn, het gaat om de smaak die het geeft als je ze openbijt.
Heel apart iets van fris en pittig.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:48

https://www.okokorecepten.nl/recept/soe ... de-tomaten

Ik gebruik dit recept heel vaak als basis. Geen idee of er gluten inzitten trouwens. Tomatenpuree zou ik niet snel gebruiken. Word het vaak wat zuur van tenzij je het eerst aanbakt. Ik pak dan meestal iets van frito of tomatenblokjes met knoflook en basilicum als ik het snel wil maken. Dat doe ik gewoon naar smaak erbij.

Mocht je dit recept zo volgen is hij vrij flauw en wat waterig. Je zou dan eventueel wel roux kunnen maken zodat het echt een creme soep word. Maar volgens mij wil je er ook geen boter in?

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:56

Mijn allerbeste recept van geroosterde tomatensoep is als volgt:

Oven verwarmen op 200 graden. Tomaten en twee uien halveren of in kwarten. Drie tenen knoflook met vel eromheen. Alles in een schaal met wat olijfolie en daarmee coaten. Daarna op een bakblik en een beetje besprenkelen met balsamico. Daarna 30-45 minuten de oven in.

De knoflooktenen er tussenuit halen en de rest inclusief sappen in een soeppan. Knijp de knoflooktenen uit hun vel en voeg bij de rest. Voeg tomato frito toe. Hier doe je water bij, wat kookroom en doe een aantal bouillontabletten erbij, warm op, voeg basilicum toe (inclusief takjes). pureer met de staafmixer. Breng op smaak met gerookt paprikapoeder, chilipoeder, oregano en ketjap.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:58

Wat een tips heel erg bedankt allemaal :D
Om nog even terug te komen op mijn ingrediënten, ik had er 2 eetlepels kookroom doorheen gedaan en de crème fraîche alleen gebruikt voor het hartje.

Heb ze even op een rijtje gezet:
Pittiger:
- rode peper
- geroosterde paprika
- extra knoflook
- meer peper en zout
- tabasco

Dunner maken:
- zeef
- meer bouillon

Extra toevoegen:
- laurierblaadjes
- bleekselderij
- tijm


Ik heb ervoor gekozen om voor de volgende keer (2de kerstdag) een paprika mee te roosteren met de tomaten en meer knoflook en peper en zout toe te voegen om de smaak wat beter te maken. En daarnaast ook meer groentebouillon toe te voegen.

Nou heb ik nog een aantal vragen:
- Hoeveel paprika voeg ik toe voor een soep voor 6 personen?
- Hoeveel bouillion voeg ik toe voor 6 personen? (ik had nu 500 en dat werd dik en was net genoeg voo 2 personen.. dus ik gok 1,5L? Het is wel een voorgerecht dus niet te veel)
- ik zit er misschien aan te denken wat vulling aan de soep toe te voegen nadat deze is gepureerd. Zoals prei en ui? gooi ik dat er gewoon in na het pureren en laat ik het even meekoken?

Ik vind het allemaal maar spannend en zou nog wel 20x willen oefenen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:16

Ik zou dan als ik jou was en je hebt de tijd, de soep 1e kerstdag maken.
De tweede dag vind ik het altijd het lekkerst en je hebt de kans om nog even te proberen enzo.
Ik zou er geen (grove) stukken prei of ui aan toevoegen, lijkt mij niet echt lekker op om te bijten.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:30

Je zou eventueel hele fijne ringetjes lente ui aan de soep kunnen toevoegen net voor het serveren.

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:58

Ik zou 1 paprika per 500 gram tomaten doen. Extra groente kan je na het pureren toevoegen en dan koken tot je de groente gaar genoeg vindt. Prei en ui kan. Je kan ook soepgroente kopen. Of bloemkool in kleine roosjes is erg lekker en kan je kort meekoken, zodat de bloemkool nog beet heeft. Ik gooi zelf overal diepvries doperwten door, die hoeven ook maar ongeveer 5 minuten mee te koken. Hoeveel bouillon je nodig hebt weet ik niet, ik kook meestal maar voor 1 of 2 personen en doe het op de gok en restjes in de vriezer. Van 1 tablet kan je wel ca, 1,5 tot 2 liter bouillon krijgen. (Of zelf bouillon trekken).

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Hoe tomatensoep lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:45

Persoonlijk vind ik grove stukken prei of ui, ook lenteui, echt een serieuze domper bij soepen... Zou ik niet doen, smaakt erg af en dan proef je je heerlijke soep niet meer! Je kan eventueel wat dingetjes op tafel zetten zodat de mensen het er zelf kunnen bijdoen? Zoals lenteuitjes in ringetjes etc?

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:46

je kan om het iets pittiger te maken wat sambal toevoegen doe ik ook altijd in de soep .