Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gezonder eten, tips?

 
Profiel   

Hee hoi!
Ik heb dus besloten wat gezonder te gaan eten.
Ik ben een moeilijke eter, lust veel dingen niet, en ben gek op chocola.
Hoe het er bij mij op een dag uitzag?
's Ochtends; 2 broodjes, met hagelslag/chocopasta/ vlokken oid, zo nu en dan een keer kaas ofzo but thats it.
Tussen de middag: ik haal wat op stage (broodje beenham, uitsmijter), of ja, een boterham met hagelslag.
Avond eten: varierend, van aardappels met groenten en een stukje vlees, tot nasi, van iets uit de oven tot sla..

Ik ontbijt rond 08.00, en lunch ergens tussen 12.30 en 14.00 (afhankelijk van drukte op stage). Avond eten is rond 18.00.
Tussendoor begint mijn maag natuurlijk te rommelen en heb ik een koekje. (simpel koekje dat kinderen mee naar school nemen)

Nu ik dit zo lees denk ik echt; oef wat slecht.
Gelukkig bedacht ik me van de week: We gaan wat veranderen!
We hadden een blender in huis, en gister was het zo ver: Lading fruit in huis gehaald zodat ik lekker zelf gezonde smoothies kan maken, crackers, slankie smeerkaas, vleeswaren die wat langer ongekoeld bewaard kunnen worden (voor op brood naar stage), we hebben snoep komkommertjes gehaald ipv de koekjes..

De fruit smoothies zijn lekker dik dus die vullen ook natuurlijk. Ik ben heel benieuwd of ik er wat van ga merken.

Ik ben niet dik, maar ook niet mooi slank (er zou best een kilo of 15 af mogen om te beginnen).
Uiteraard rij ik paard, maar daarnaast doe ik geen andere sport. Zou best willen, maar mijn stage is van 9.00 tot 18.30, ik werk achter een balie achter een computer, maar geloof het of niet: aan het einde van de dag ben ik kapot, en rond een uur of 22.00 / 22.30 ben ik kapot en vertrek ik richting bed.
De energie heb ik niet om nu na werk nog andere dingen te gaan doen. Mijn stage is net begonnen dus ik krijg nog veel informatie om te verwerken.

Nu mijn vraag:
Hebben jullie tips qua variatie?
Vandaag heb ik een smoothie met banaan, mango en sinasappel.
Voor morgen wil ik er een proberen met aardbeien en sinasappel, maar verder dan deze 2 variaties kom ik eigenlijk niet.

Mijn moeder heeft al aangeboden om me recepten uit het sonja bakker boek te geven, maar ik weet nu al dat ik dat niet volhoud. Ik kan niet leven op 2 crackers in de ochtend en 2 in de middag :+ , daarnaast ken ik mijzelf te goed en weet ik dat ik tussendoor echt wel lekker ga spijbelen en hele andere dingen ga eten. Daarna voel ik mij schuldig dat ik dat gedaan heb.
Mijn intentie is ook niet meteen om af te vallen maar om gezonder te gaan eten. Ik mag tussendoor best wel eens lekker wat snoepen van mezelf. Een chippie eten of een stuk chocola. (wij eten 1x per week patat ivm paardrijden. Mijn vriend werkt ook gewoon dus wanneer wij dan zelf moeten koken red ik dit niet, dus ik wil ook gewoon 1x per week een patatje mogen eten)

De intentie is om in elk geval van de gewoonte af te komen om steeds maar ongezonde dingen te eten ipv eens wat gezonds te kiezen.

Nu is dat natuurlijk lastig als je niet weet hoe je hier lekker in kan varieren. Zoals ik al zei: ik ben een moeilijke eter, veel dingen lust ik absoluut niet en laten me kokhalzen :=

Daarom ben ik dus op zoek naar combinaties, en ideeen die bij anderen in elk geval al goed in de smaak vielen, zodat ik daar zelf weer lekker mee kan varieren en wat ideeen op doe.

Ik hoop eigenlijk dat jullie het feit van mijn omslag naar gezonder willen/leren eten interessanter vinden, dan mijn slechte eetgewoontes haha :=

Ik hoop op goede tips! Misschien dat er meerdere bokkers zijn die dit ook doen nu en we elkaar daarin kunnen helpen/ adviseren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 12:16 



 
Profiel   

Ik vind wraps vooral erg lekker ipv brood :9
Met wat pesto, sla, komkommer, tomaat, augurk, ui.. en bv een klein beetje honing-mosterd dressing.. Gek genoeg vind ik dat nog lekkerder wanneer het een aantal uur in een folietje heeft gezeten, dus ideaal om mee te nemen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 12:24 



 
Profiel   

Goed idee!
Ik lust dan geen tomaat, ui of augurk maar kan dit bijvoorbeeld wel doen met kipfilet en kruidenkaas om er wat meer smaak aan te geven. (wij doen dit nog wel eens met verjaardagen als hapje)

Gaat de sla niet een beetje naar de weet ik het wat als je dit een tijd bewaard buiten de koeling?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 12:27 



 
Profiel   

Op stage nam ik naast mijn boterhammen ook altijd een stuk fruit mee (appel, banaan, mandarijnen of druiven). Ook een bakje met gesneden groente. Paprika in reepjes. Winterpeen in reepjes. Vult veel beter dan zo'n koek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 12:41 



 
Profiel   

Ik denk dat je al aardig goed op weg bent! Let vooral ook heel goed op de tussendoortjes. Je moet jezelf ervan niet ontzien, maar eet gewoon een beetje voor het lekker. Doe chips in een bakje ipv uit de zak. Op die manier kun je beter controleren hoeveel je eet ;)

Qua smooties kan ik je niet heelveel helpen, ik heb het zelf geprobeerd maar ik krijg te snel honger. Ik moet smorgens echt iets te kauwen hebben. Maar qua smooties vond ik avocado echt lekker en kokosmelk. Al is dat misschien al wat te exotisch voor je ;)

Ik heb zelf nu als ontbijt granola, erg makkelijk te maken en ik gebruik geen suiker en er zitten veel noten in. In mijn ogen is het dus een gezond alternatief om goed de dag te beginnen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 12:49 



 
Profiel   

ja kunt bijvoorbeeld je broodjes vervangen door roggebrood. Ik eet mijn roggebrood meestal met kaas.
Iemand die nog goede suggesties heeft voor ander beleg op roggebrood?

Wat ik ook vaak maak is havermout pannekoekjes. Gewoon een ei'tje met wat kwark en havermout en daar een pannekoek van bakken.

Of wat salade maken met kipfilet, sla, ei, komkommer en worteltjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 12:54 



 
Profiel   

Zo'n koek is hier echt een tussendoortje om mezelf even voor de gek te houden.

Vandaag heb ik dan die smoothie mee (2 grote glazen vol), is erg dik zo, en bevat banaan, sinasappel en +- een halve mango. Daarnaast heb ik 3 kleine snoep komkommertjes mee.

En ja, ik zou graag een bakje gesneden groente mee nemen maar zoals ik in mn op al schrijf: Moeilijke eter.. Paprika, wortel, tomaat lust ik helaas allemaal niet, dus moet het met andere dingen zien te doen die ik wel lust. Helaas is er dan al veel dat afvalt, maar ik kan het natuurlijk altijd mn eigen invulling geven met dingen die ik wel lust.

Tot nu toe teer ik al de hele ochtend op mijn smoothie en heb ik dalijk hopelijk rond half 1 mijn pauze. Smoothie is nog niet op haha, maar tot nu toe nog geen trek, dus hij vult wel.

Thuis heb ik ook nog yoghurt staan, dus kan altijd nog een smoothie met yoghurt maken om wat meer vulling te hebben als alleen fruit niet voldoende is.


@Loveslimpie
Chips gaat idd in een bakje, niet omdat ik anders de zak leeg eet, maar juist omdat ik het gewoon makkelijker vasthouden vind :=
Met kokosmelk kan ik misschien wel wat proberen. Jij mixt dus de avocado met kokosmelk? (hoeveel van beide? )
Kokosmelk lust ik dan weer wel, ben gek op de smaak, is wat zoeter (vooral met rijst! Gek op indisch eten, kook ik zelf ook wel eens dus kokosmelk valt niet meteen af).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 12:56 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
ja kunt bijvoorbeeld je broodjes vervangen door roggebrood. Ik eet mijn roggebrood meestal met kaas.
Iemand die nog goede suggesties heeft voor ander beleg op roggebrood?

Wat ik ook vaak maak is havermout pannekoekjes. Gewoon een ei'tje met wat kwark en havermout en daar een pannekoek van bakken.

Of wat salade maken met kipfilet, sla, ei, komkommer en worteltjes?


Geloof dat mijn moeder wel eens roggebrood at met appelstroop.
Heb het ooit wel eens gegeten maar kan me niet herinneren of ik het lekker vond.
Kan het altijd nog aan mijn ouders geven dus wel het proberen waard haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 12:58 



 
Profiel   

Ik eet roggebrood altijd met smeer leverworst

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 12:59 



 
Profiel   

Een handje havermout in je smoothie helpt ook voor de vulling :j
Misschien vind je het niks (kan zijn dat je de textuur niet zo lekker vindt) maar geef het een kans, havermout is een mega vuller.

Je kunt 't trouwens ook voor ontbijt eten, hazelnootmelk met havermout, rozijnen, kaneel en een halve geraspte appel, 5 minuutjes in de magnetron, is echt hemels <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 13:01 



 
Profiel   

Ik geloof dat ik vanavond eens even rustig met een briefje het topic nog na ga lezen en dingen op ga schrijven die me wel aanspreken :j
Dan heb ik in elk geval variatie! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 13:10 



 
Profiel   

Ik denk altijd maar zo:
Een koekje/chips/lekkers is lekker voor maar 5 min ofzo. Daarna heb je er niks aan maar er komt toch wel wat bij op de teller van je weegschaal.
Ik drink niks anders meer dan water of eigen gemaakt fruitwater.
Smorgens yoghurt, heel soms met wat honing.
smiddags 2 broodjes, en als ik zin heb in kaas wel 30+ kaas. Geen hagelslag ofzoiets.
savonds gewoon wat de pot schaft.
Dit doe ik nu ong. 4/5 weken en ben ruim 4 kilo afgevallen. Ik sport niet, ik heb wel een hond die ik elke keer 50 min of meer uit laat.

'Ontbijten als een keizer, lunchen als een koning en dinner als een zwerver'
Natuurlijk mag af en toe iets lekkers ook wel !

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 13:17 



 
Profiel   

Groentes door je smoothie? Het was voor ons ook wel even wennen, maar het is een goede en gezonde vuller. In het weekend maken we smoothies voor elke ochtend (vriezen we in). Daarin gaan: ananas, bananen, kiwi's, mango, blauwe bessen, citroen, peren, avocado en seizoensfruit (bijv. perzikken). Ook gaan daar standaard bevroren blokjes spinazi en boerenkool in. Door de blender en in jodenkoekenblikken en de vriezer in. Elke avond halen we het uit de vriezer, schenkt mijn vriend zijn portie in een beker en eet ik de rest uit de jodenkoekenbak. Daar doen we nog 2/3 scheppen mix van havermout/gebroken lijnzaad/gepureerde amandelen in. Heb ik een drukke ochtend dan schep ik extra havermout bij. Ik eet om half 8 en heb dan pas rond twaalf uur weer trek.

Brood is ook heel gezond, dus zou het niet helemaal uit je voeding halen. Neem dan wel de gezonde varianten (volkoren) en ik neem ook altijd wat zoets op mijn brood, want vleeswaren bederven uiteindelijk altijd bij ons. Verder snoep ik weinig, dus een lekker broodje met vlokken is ook mijn snoepmomentje :D :D Meestal eet ik 3/4 broodjes tussen de middag en dan kan ik door tot eind van de dag om vervolgens lekker warm te eten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 13:23 



 
Profiel   

Dat is wel een goeie!
De smoothie die ik nu heb is wel erg dik, hij is zo dik dat ik er echt op ga kauwen als ik hem drink haha.
Hij vult prima, idd heel erg wennen, dat wel.

Heb nu ook wel een aantal receptjes gevonden op internet die me aanspreken.
Een salade met kip, sla, avocado en aardbeien met pecannoten en balsamicodressing.
Een pasta met zalm (vergelijkbaar met pasta carbonara maar dan met zalm)

Dus die wil ik ook wel eens gaan proberen. Kan beiden ook koud mee nemen denk ik zo. :j

Daarnaast ben ik wel gewoon van plan in de avond lekker te eten waar we trek in hebben hoor. :j Wel afwisselend maar niet speciaal op gezond afgestemd. Ik denk dat als we dat doet er niks meer van mijn vriend overblijft. Die is al zo mager haha. Voor morgen wil ik een lekkere zelfgemaakte kippensoep in elkaar vlansen, vanavond laat ik mij verassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 13:33 



 
Profiel   

Te veel fruit bevat ook suikers waar je, met zo weinig beweging, juist van kunt aankomen. Hoeveel water drinken je per dag? Ik zou toch zeker ook zorgen 2L water per dag binnen te krijgen. Smoothies vind ik lekker met spinazie, rucola, spirulina, banaan, blauwe bes en wat water. Pro tip om het heeel vullend te maken (en heel gezond + goed voor de stoelgang!) is om er een klein handje lijnzaad en havervlokken door te doen!

Verder inderdaad wraps, crackers, bakje (plantaardige) yoghurt mee of een zelfgemaakte groentesoep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 14:30 



 
Profiel   

neem als tussendoortje een sinaasappel of een handje snoeptomaatjes. Met de sinaasappel ben je wel even bezig en snoeptomaatjes geven net voldoende structuur en suikers dat je daar ook een vergelijkbaar gevoel hebt als van fruit maar zijn een stuk gezonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 14:39 



 
Profiel   

Water bij de smoothie? Ik wist niet dat dat goed zou gaan/kon! Maakt het wel wat dunner denk ik.

Wat ik wel weet is dat een banaan qua voeding gelijk zou staan aan een boterham. Die probeer ik dus wel mee te nemen maar de smaak overheerst wel haha.

Helaas lust ik geen tomaat dus snoep tomaatjes vallen af. Heb wel snoep komkommertjes.

Water drinken kan meer dan wat ik nu doe. Denk dat ik aan een liter per dag zit, hangt een beetje af van hoeveel thee ik drink op stage, dan is het meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 14:47 



 
Profiel   

friesam schreef
Ik eet roggebrood altijd met smeer leverworst


Dat is nou niet de gezonde keuze die ik zocht haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 15:02 



 
Profiel   

Water kan goed bij de smoothie, of een fruitsoort wat sappig is, zoals ananas en een rijpe peer. Ook kun je er bijvoorbeeld magere yoghurt bij doen. Daarnaast is kauwen op smoothies ook niet erg, want met kauwen produceer je speeksel die helpt bij een goede vertering.

Alleen appels doe ik niet in de smoothie en die eet ik lekker uit het knuisje :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 15:19 



 
Profiel   

Ik heb idd magere yoghurt staan! :j
Een klein pakje om het eens te proberen haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 15:29 



 
Profiel   

Kijk wel een beetje uit met smoothies, hier zit volgens jou dan gezond spul in maar dit zijn bijelkaar, maar kan ook snel te calorie rijk zijn ;)

Tussendoortjes:
250 gr kwark (naturel en mager)
2 eieren
30 gram gemengde ongeroosterd/ongezouten nootjes
Inderdaad iets van rauwkost (komkommer/worteltjes)

Ik begin mijn dag eigenlijk altijd met havermout (opgewarm met water), chiazaad, fruit
Eet maar ongeveer 2 x in de week brood en voor de rest meestal sla met kip/tonijn/zalm

Ook eet ik weleens mijn "avondeten" in de lunchpauze, maar dit is meestal als ik 's avonds rond 19 uur ga sporten en dan om 16:30 geen zware maaltijd meer wil eten, meestal pak ik dan iets makkelijk, eitje ofzo met ham en rijstcrackers (of brood)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 15:32 



 
Profiel   

Bedankt voor je tip!
Zou eigenlijk een schematje voor mezelf moeten maken met wat ik hoevaak mag eten van mezelf.
Bijvoorbeeld 3x in de week zo'n smoothie (fruit blijft hier anders simpelweg liggen) in de ochtend, en de rest van de dagen afwisselen met crackers en brood. En dan wel dat mn beleg wat gezonder/afwisselender is.

Ik ben gek op ei, te gek eigenlijk, veel te lekker haha, daar moet ik juist weer wat in dimmen.
Weet wel een lekkere eiersalde op recept van Sonja bakker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 16:54 



 
Profiel   

Fruit kun je veel beter zo eten en niet blenden want je maakt de vezels stuk en een overkill aan fruitsuikers zijn ook niet gezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 17:00 



 
Profiel   

Ik zal je niet om de oren slaan met alles wat je nog kan veranderen of wat eigenlijk niet zó gezond is als je denkt, want je bent hartstikke goed op weg (voeding&gezondheid-studerende). Maar ik heb misschien wel een leuke aanvulling op je veranderingen: noten en zaden. Zeer voedzaam, rijk aan belangrijke voedingsstoffen en lekker! Denk dan aan zonnebloempitten, pompoenpitten, amandelen, walnoten, paranoten. Let wel op de hoeveelheden, een handje per dag is genoeg.

Stoer dat je dit zo besloten hebt, succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 17:10 



 
Profiel   

Sonia bakker is helemaal niet zo slecht hoor het bevat meerdere kleine eet momenten op een dag en dat is juist goed waar je geen honger van krijgt en die wissel lijstjes zijn handig is er altijd iets wat je lust. Ik zou alleen bepaalde tussendoortjes vervangen door rauwkost ( sommige tussendoortjes bevatten ook te veel suiker naar mijn idee)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 17:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen