Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gezonder eten, tips?

 
Profiel   

Maak het jezelf makkelijk om te drinken, je zegt dat achter een balie werkt, Neem een waterkoker, theezakjes en een thermoskan mee. In de tijden die jij noemt, kan ik zo makkelijk 2 liter thee drinken. 3 liter als ik echt gelijk een nieuwe kan zet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 17:33 



 
Profiel   

TS ben je een moeilijke eter omdat je het niet lust, of omdat je het nooit echt hebt "leren" eten? Worteltjes bijvoorbeeld kun je op verschillende manieren klaar maken. En noten? Lust je die wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 17:48 



 
Profiel   

Suikers skippen, ook uit dranken. Geen smoothies, maar gewokn fruit en groente knabbelen. Deel van het brood vervangen door: Groente, ei, boekweitwraps, quinoa salades, speltcrackers. A la voedselzandloper. Ik val af! Geen snel resultaat, duurde wel 5 weken voor er iets gebeurde. Nu 1 kg per 3 weken eraf. Gek op chocola? Ga wennen aan 85% chocola, bijv. Aldi. Lekker met noten en rozijnen bij een kopje thee... In het weekend af en toe een koekje. Af en toe een chipje of iets anders waar je van houdt. 80% strikt, 20% wat losser, maar niet vaak suiker. Taart alleen op een feestje. Een half taartje is net zo lekker heb ik gemerkt. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 17:59 



 
Profiel   

Ik ben erg blij met alle reacties! Bedankt daarvoor!
Ik kan gelukkig gratis heet water halen hier dus met een grote beker en wat thee zakjes kom ik een eind. Je wil alleen op een gegeven moment graag iets anders.

Ik ben een moeilijke eter omdat ik de dingen dus echt niet lust. Thuis was het altijd; je eet wat de pot schaft, dus ik heb altijd gewoon mijn prakkie moeten opeten.
Nu woon ik op mijzelf en hoeft dat niet meer. Lust ik iets niet, dan koop ik het niet, of het moet heel fijn zijn dat ik het niet proef.
Noten lust ik wel, ligt er wel aan wat voor. De normale pinda's/cashewnoten vind ik heerlijk, eet ze eigenlijk altijd gezout maar ongezout lust ik ze ook.

In de sonja bakker staan heel veel lekkere gerechten, die dus ook echt wel goed voor je zijn. Mams bood dus ook aan me wat van die recepten te geven, en daar ga ik ook zeker wel gebruik van maken.
De reden dat ik daar niet aan wil beginnen is omdat ik weet dat ik me er niet aan kan houden. Dan ben ik teleurgesteld en boos op mijzelf. Ik heb een onwijs lieve vriend, die me daar voor 300% in zou steunen, maar ik weet dat als ik dan eens een snoepdagje heb bijvoorbeeld, of eens wat anders pak, dat hij dan zegt: dat staat niet in het boek, of: dat mag je helemaal niet eten.
Dat bedoeld hij uiteraard hartstikke goed, maar daar kan ik niet zo goed tegen. :=
Dan zit hij me daarmee te veel op de huid zegmaar.

Wat kilotjes lichter zijn uiteraard mooi mee genomen, maar ik moet nu eerst gaan leren gezonder te gaan eten, zodat het wat makkelijker word als ik wel echt wil gaan afvallen. Ik denk dat dit voor mij een hele goede manier is om te leren wat nu wel en niet goed voor mij is, om te leren varieren in mijn eten en verschillende recepten etc te leren.
Daarnaast ben ik best benieuwd wat de omslag van manier van eten doet met mijn lichaam. Ik ben best benieuwd of bepaalde dingen veranderen of niet.

Dus de eerste intentie is niet afvallen, maar gewoon eindelijk eens mijzelf ertoe zetten om wat gezonder te gaan leven. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 18:27 



 
Profiel   

Sonja Bakker biedt te weinig calorieën, dus pas daar mee op.Honger hebben hoeft echt niet. Ook geen zoetstoffen nemen, alleen evt.Stevia.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 18:34 



 
Profiel   

Je hebt best een hoop dingen die je niet lust. Misschien heb je een kooklustige vriendin (of zelf natuurlijk) die kan proberen om een manier te vinden ze lekker te maken. Dat geeft een stuk meer mogelijkheden. En je raakt het negatieve associatie met eten kwijt. Of je nieuwschierigheid naar nieuwe/ lekkere dingen komt weer terug. Net hoe je het wil zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 19:33 



 
Profiel   

daar het vooral over eten en recepten gaat verplaats ik dit topic van mws naar Voedertijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-16 22:26 



 
Profiel   

Ik zie hier toch wel vaak langskomen dat teveel fruit ongezond is want suiker en calorien... Hallo doe eens even normaal, kan iemand een voorbeeld noemen van iemand die (veel) te dik is geworden van het eten van fruit? :+ Zolang je voldoende varieert is er niks aan de hand. En zelfs als je 20 bananen op een dag eet (Freelee the banana girl) kan je kerngezond zijn. Niet dat ik zeg dat je dat moet doen, maar ik verbaas me altijd over zij die claimen dat fruit zo ongezond is. Voordat dat gebeurt moet je meer fruit eten dan je fysiek op kan. Dus ik denk niet dat die ochtendsmoothie kwaad kan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 10:02 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Je hebt best een hoop dingen die je niet lust. Misschien heb je een kooklustige vriendin (of zelf natuurlijk) die kan proberen om een manier te vinden ze lekker te maken. Dat geeft een stuk meer mogelijkheden. En je raakt het negatieve associatie met eten kwijt. Of je nieuwschierigheid naar nieuwe/ lekkere dingen komt weer terug. Net hoe je het wil zien.


Ik ben zeker aan het uitproberen. Gerechten waar ik bijvoorbeeld ui in moet gebruiken :r
Ik pak dan ipv grote stukken gesneden ui, of een hele uit, pak ik een bakje met klein gesneden uitjes. Proef je vrijwel niks van, maar ik eet het wel.
Paprika? Verschrikkelijk, lust ik absoluut niet, niet gebakken, niet rauw. Maar inimini stukjes door mijn eten gaat nog wel en eet ik gewoon op.
Tomaat lust ik ook echt niet, is eigenlijk het enige (naast spruiten) dat ik niet eet.
Kleine stukjes niet, grote stukken niet, snoep tomaatjes niet..

Verder, als het echt moet, eet ik alles wel wat tot nu toe in me op komt.
Het is dus echt niet dat ik al die dingen nooit eet. Als we bijvoorbeeld een macaroni maken en ik laat alles weg wat ik niet lust, blijft er over de macaroni zelf, het gehakt, de saus en de kaas. Ik denk niet dat mijn vriend daar vrolijk van word := Er wordt altijd netjes een zakje groenten gehaald. Alles wat te groot is leg ik aan de kant, en de rest gaat gewoon naar binnen. :j

Vaak zie je dat mensen rode kool niet lusten. Daar ben ik dan juist weer gek op. :+

Er blijft gelukkig genoeg over voor afwisseling hoor! Vlees, vis, groenten, aardappels, sla, pasta, iets uit de oven. Het is vooral een kwestie van dingen gaan uitproberen wat we wel en niet lekker vinden, wat makkelijk klaar te maken is, wat wat langer duurt.
En natuurlijk wat ik overdag beter kan eten dan die boterham met hagelslag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 10:40 



 
Profiel   

Magrathea schreef
Ik zie hier toch wel vaak langskomen dat teveel fruit ongezond is want suiker en calorien... Hallo doe eens even normaal, kan iemand een voorbeeld noemen van iemand die (veel) te dik is geworden van het eten van fruit? :+ Zolang je voldoende varieert is er niks aan de hand. En zelfs als je 20 bananen op een dag eet (Freelee the banana girl) kan je kerngezond zijn. Niet dat ik zeg dat je dat moet doen, maar ik verbaas me altijd over zij die claimen dat fruit zo ongezond is. Voordat dat gebeurt moet je meer fruit eten dan je fysiek op kan. Dus ik denk niet dat die ochtendsmoothie kwaad kan :)


kan ook zeker geen kwaad, maar feit blijft dat een stuk fruit gewoon eten meer voor je lijf doet dan het tot sap of pulp malen. Dit ivm de vezels ed.

Op roggebrood is trouwens een laagje kwark met schijfjes banaan of aardbei heerlijk.

Gezien je van zoet houd TS: rooster eens een boterham en beleg deze heel dun met pindakaas (goede vetten), een banaan en eventueel wat honing voor het zoetje. Vult goed en lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 10:50 



 
Profiel   

Goed idee, broodrooster hebben we staan dus daar kan ik wel wat mee! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 10:55 



 
Profiel   

Ik neem iedere morgen een smoothie. 1 banaan, amandelmelk (die van de AH proef je niet, van Jumbo zit meer smaak aan, mocht je het vies vinden). Dan scheutje diepvries blauwe bessen, doe ik op gevoel.

En mixen maar, als ik een intensieve dag heb gooi ik er ook een advocado in. Ook drink ik 1 glas water voor de smoothie en 1 nadat ik het op heb. Zo zit ik goed voel. Ik heb echt heel sneller weer honger/trek, maar dit gaat prima.

Als tussendoortje neem ik die dunne Wasa crackers met zeezout en dan rozemarijn of sesamzaad, of ze gezond zijn is vraag 2.


De rest van de dag gaat het meestal fout en komen er toch wel meer ongezonde dingen bij kijken. Wel drink ik niets anders dan water en thee (groene).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 11:03 



 
Profiel   

Magrathea schreef
Ik zie hier toch wel vaak langskomen dat teveel fruit ongezond is want suiker en calorien... Hallo doe eens even normaal, kan iemand een voorbeeld noemen van iemand die (veel) te dik is geworden van het eten van fruit? :+ Zolang je voldoende varieert is er niks aan de hand. En zelfs als je 20 bananen op een dag eet (Freelee the banana girl) kan je kerngezond zijn. Niet dat ik zeg dat je dat moet doen, maar ik verbaas me altijd over zij die claimen dat fruit zo ongezond is. Voordat dat gebeurt moet je meer fruit eten dan je fysiek op kan. Dus ik denk niet dat die ochtendsmoothie kwaad kan :)


Er zit een groot verschil tussen fruit blenden en fruit eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 11:19 



 
Profiel   

Ik wil er in elk geval voor gaan dat mn 'basis' gezond is.
Dus gewoon gezond ontbijten en lunchen. Als ik tussendoor wat wil snoepen, prima, maar probeer een gezonder alternatief te vinden dan een koekje. Nu dus de snoep komkommertjes.
Na mijn stage, dus vanaf een uur of 6 mag ik van mezelf spijbelen. Dus het avond eten is gewoon wat we die dag eten. En ik mag best een chipje pakken of wat anders in de avond.

Vanavond staat er lekker zelfgemaakte kippensoep op het menu. Voor het eerst dat ik dit zelf maak, gister avond gemaakt voor vanavond. Dan is het vandaag enkel een kwestie van opwarmen.
Had zacht de soep opstaan gister, maar was natuurlijk even vergeten dat ie op stond dus de onderkant is wat groenten en kip aangekoekt, maar verder smaakte hij goed gister, dus ben benieuwd hoe die vandaag smaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 11:19 



 
Profiel   

Kijk eens op http://www.projectgezond.nl :D
das afvallen en gezond eten. ik ben sinds half september nu 10 kg kwijt
je past je caloriebehoefte aan op wat je wilt, afvallen, stabiel blijven of aankomen.
maar met name gaat het om het gezond eten.
en je hoeft echt geen honger te leiden, totaal niet zelfs. krijg het vaak al helemaal niet op.
ik kan smorgens ook niet starten met een beschuit of cracker maar wel met kwark of yoghurt met fruit.
meestal komt dat wel als tussendoortje terug, dan pak ik dat gewoon als ontbijt en de cracker dan als tussendoortje.
als lunch zijn het vaak 3! boterhammen of zoiets, echt niet dat je het de hele dag moet doen met 1 boterham, juist niet.

probeer wel wat meer water/thee te drinken dan 1 liter op een dag, ik deed dat ook nooit, maar heb me dat inmiddels toch enkele jaren geleden aangewend,
of ik drink 2 literflessen water leeg op een dag of nu met die koude weer 2 potten thee van een liter.
je went er aan. ik heb het tegenwoordig zo op terwijl ik vroeger nog niet eens een halve liter aan tikte
ook het naar de wc blijven gaan wordt minder :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 11:21 



 
Profiel   

benangelique schreef
Magrathea schreef
Ik zie hier toch wel vaak langskomen dat teveel fruit ongezond is want suiker en calorien... Hallo doe eens even normaal, kan iemand een voorbeeld noemen van iemand die (veel) te dik is geworden van het eten van fruit? :+ Zolang je voldoende varieert is er niks aan de hand. En zelfs als je 20 bananen op een dag eet (Freelee the banana girl) kan je kerngezond zijn. Niet dat ik zeg dat je dat moet doen, maar ik verbaas me altijd over zij die claimen dat fruit zo ongezond is. Voordat dat gebeurt moet je meer fruit eten dan je fysiek op kan. Dus ik denk niet dat die ochtendsmoothie kwaad kan :)


kan ook zeker geen kwaad, maar feit blijft dat een stuk fruit gewoon eten meer voor je lijf doet dan het tot sap of pulp malen. Dit ivm de vezels ed.

Op roggebrood is trouwens een laagje kwark met schijfjes banaan of aardbei heerlijk.

Gezien je van zoet houd TS: rooster eens een boterham en beleg deze heel dun met pindakaas (goede vetten), een banaan en eventueel wat honing voor het zoetje. Vult goed en lang.



Bedankt voor de tip met de kwark op roggebrood!!!!! Heel blij mee.

Wat ik nog wil aanvullen is dat pindakaas niet heel gezond is, pinda's zijn namelijk geen noten maar peulvruchten. Zou de pindakaas vervangen door echte notenpasta, dat is gezonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 11:29 



 
Profiel   

notenpasta is zeker gezonder maar niet overal verkrijgbaar dacht ik? moet zeggen dat ik er niet zo op let hoor, ik neem gewoon een lik uit de pindakaaspot die hier toch al staat :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 11:33 



 
Profiel   

Evelyne79 schreef
Kijk eens op http://www.projectgezond.nl :D
das afvallen en gezond eten. ik ben sinds half september nu 10 kg kwijt
je past je caloriebehoefte aan op wat je wilt, afvallen, stabiel blijven of aankomen.
maar met name gaat het om het gezond eten.
en je hoeft echt geen honger te leiden, totaal niet zelfs. krijg het vaak al helemaal niet op.
ik kan smorgens ook niet starten met een beschuit of cracker maar wel met kwark of yoghurt met fruit.
meestal komt dat wel als tussendoortje terug, dan pak ik dat gewoon als ontbijt en de cracker dan als tussendoortje.
als lunch zijn het vaak 3! boterhammen of zoiets, echt niet dat je het de hele dag moet doen met 1 boterham, juist niet.

probeer wel wat meer water/thee te drinken dan 1 liter op een dag, ik deed dat ook nooit, maar heb me dat inmiddels toch enkele jaren geleden aangewend,
of ik drink 2 literflessen water leeg op een dag of nu met die koude weer 2 potten thee van een liter.
je went er aan. ik heb het tegenwoordig zo op terwijl ik vroeger nog niet eens een halve liter aan tikte
ook het naar de wc blijven gaan wordt minder :o


Bedankt!
Ik ga eens rondneuzen! :j

benangelique schreef
notenpasta is zeker gezonder maar niet overal verkrijgbaar dacht ik? moet zeggen dat ik er niet zo op let hoor, ik neem gewoon een lik uit de pindakaaspot die hier toch al staat :+


Haha leuk voor de volgende die pindakaas wil eten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 11:38 



 
Profiel   

Klopt dat notenpasta niet overal verkrijgbaar is en bij sommige winkels staat er notenpasta op de pot terwijl er nog een groot percentage pinda's is. Is behoorlijk misleidend. Haal het meestal bij de gezondheidswinkel ofzo. Supermarkt is meestal geen goede. Zelfs bij de gezondheidswinkel trof ik pas een pot aan met wel 55% pinda's. Die heb ik dus lekker laten staan, als ik pinda's wil koop ik wel een pot pindakaas, veel goedkoper!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 11:48 



 
Profiel   

haha niet zo letterlijk uit de pot Ts!

ik realiseer me dat notenpasta hier het huis niet in mag ivm ernstige notenallergie van dochterlief. ik hou het dus maar bij die 'lik' uit de pindakaaspot. Neemt niet weg dat er heel veel misleiding is als het gaat om etikettering, goed lezen dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 11:54 



 
Profiel   

@ lieveli, absoluut. Het ligt eraan wat je doel is :j als je gezonder wil leven (en dus meer groenten/fruit binnen wil krijgen) kun je best een smoothie drinken. Zoek je meer vulling om te voorkomen dat je naar de snacks grijpt dan is het fruit zelf een betere optie. Beiden heeft zijn voordelen :j

Edit: om te zeggen dat 'blenden de vezels kapot maakt' is een generalisering, er zijn heel veel soorten vezels en een paar daarvan worden er niet beter op van blenden, nee. Maar daartegen staat wel weer dat de voedingsstoffen makkelijker vrij komen (in labs gebruikt men ook blenders om dit te doen). Die voedingsstoffen worden dan ook beter opgenomen, juist omdat er minder vezels 'in de weg zitten' als het ware. Bovendien is het m.i. een beetje overtrokken om enkel en alleen vanwege de vezels blenden af te wijzen... Het is ook niet alsof water of thee ineens slecht is omdat er geen vezels in zitten toch :D

Punt is dat zowel vast fruit eten als blenden (en sappen trouwens ook) allemaal fantastische voordelen hebben, dus je moet vooral doen wat je zelf lekker vindt. Of nog beter: van alles een beetje zodat je van alle voordelen profiteert +:)+


Laatst bijgewerkt door Magrathea op 21-12-16 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 11:59 



 
Profiel   

Ik heb nu lekker snoepkomkommertjes.
Kijken of ik die kan gebruiken als tussendoortje. Bestaat natuurlijk voornamelijk uit water en water vult ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 12:07 



 
Profiel   

LoveUggs schreef
Ik heb nu lekker snoepkomkommertjes.
Kijken of ik die kan gebruiken als tussendoortje. Bestaat natuurlijk voornamelijk uit water en water vult ook.

Ik snij ze wel eens doormiddel met een beetje peper en zout, yummy <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 12:09 



 
Profiel   

Volgens de website van Evelyne79 mag ik 2.247 kcal per dag.
Wanneer ik 1 pond (hoeveel kilogram is dit? Ben ik nooit geod in geweest :=) wil afvallen per week zit je op 1.747 per dag.

Ik vind het er zeker interessant uitzien! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 12:14 



 
Profiel   

Een halve kilo per week is wel pittig hoor :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-16 12:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen