Thee Topic?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:40

Dat is wel een heel prettige binnentemperatuur Tazzey, hier is het helaas 26 graden, maar de muren houden hier heel veel warmte vast. In de winter is dat wel leuk, maar nu toch wel een nadeel.

Ach, ieder z'n smaak, ik heb graag lekker warme thee, en van een vlammetje vind ik het net wat aangenamer. Vroeger ook wel een theemuts en een thermopot geprobeerd, maar het vlammetje blijft favoriet. Als ik weg ga neem ik ook kokend water/thee mee in de thermos fles, en hoewel het best heet blijft, is het voor mij echt iets voor onderweg.
Al kan de voorkeur voor het vlammetje mogelijk ook gelinkt worden aan lichtelijke pyromane neigingen O:)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 03:36

Gister bij de grootste theeplantage van Sri Lanka geweest (Damro)
1200 hectare en een productie van 2000 kilo (droge! ) Thee per dag.
Fotos volgen later, WiFi is te traag hier

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Thee Topic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:47

Ben benieuwd naar de foto's, dus spam gerust later :D

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Thee Topic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:26

Zei iemand nou afscheid nemen van een blond Amsterdam thee pot?<3

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 11:35

Ok, om te beginnen: waar je maar kijkt, thee thee en nog eens thee:

Afbeelding

Afbeelding

Damro heeft zo’n 2000 medewerkers, voornamelijk hindoes. Alleen de vrouwen mogen thee plukken, dit zijn er zo’n 900.
Van de theestruik worden alleen de jonge, nieuwe blaadjes geplukt, en dan alleen de bovenste 3 (het blaadje dat nog gerold zit is een gold of silver tip, afhankelijk van de kwaliteit.
Afbeelding

Als het geplukt is komt het de fabriek in en wordt het op de droogtafels gestort (elke tafel kan 2000kg hebben):

Afbeelding

Afbeelding

Twee keer per dag wordt het dan met de hand gedraaid. Hier verdwijnt ongeveer 50% van het vocht.

Hierna gaat het naar de rolmachine, dit kneust de blaadjes waardoor het natuurlijke fermentatie proces in gang komt:

Afbeelding

Hierna worden de blaadjes gesorteerd op grootte en kwaliteit en de takjes verwijderd. Hoe kleiner de blaadjes hoe sterker de thee.

Vervolgens gaat het, in geval van zwarte thee, naar de branders waar de thee verder gedroogd wordt (groene en witte thee komt van dezelfde plant, maar wordt niet gebrand)

Afbeelding


Als laatste wordt het verpakt en verzonden over heel de wereld

Afbeelding

DideH
Berichten: 6995
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Thee Topic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:29

Gaaf om zo te zien (zeg ik terwijl ik aan mn kopje thee zit :') )!

Waarom mogen alleen vrouwen plukken? Omdat die "voorzichtiger" zijn?

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Thee Topic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:48

Wauw wat gaaf! Ruikt het er lekker?

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Thee Topic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:57

Wat moet het daar zalig ruiken! Als het regent ga je met een rietje onder aan de berg plassen leegslurpen? :D

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:29

Loes1996 schreef:
Zei iemand nou afscheid nemen van een blond Amsterdam thee pot?<3

:j

Mooie foto's, en duidelijke uitleg bij het hele proces.
Ben toch ook wel benieuwd of daar nog lekkere luchten hingen <<)

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:40

Gaaf om te zien :j

Ik ga even een bakkie thee zetten...goed plan!

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:08

Wat gaaf LadyMadonna! <3

Ik heb een nieuwe thee ontdekt 'Or Tea?' van de Marqt, echt een winkel waar ik nooit kom omdat het vaak te duur is, maar laatst had ik mijn lunch geskipt en te vieren dat mijn contract verlengt werd dus daar lunch gehaald.

Het gaat om de smaak Lychee White Peony, witte losse thee. Zo lekker <3. En in een leuk blikje.

Sheran schreef:
Heey, mag ik ook weer meekletsen? *\o/*

Ik bewaar mijn losse thee altijd in oude kruidenpotjes van Jonnie Boer (zie foto). Dan komt er geen licht bij.
En heb net in Frankrijk een superleuk theepotje gescoord met filter. :D


[ [url=m/NMXhkq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Overigens echt verliefd op jouw theepot. Ik ben stiekem ook alweer aan het rondkijken naar een nieuwe. De mijne gaat inmiddels alweer een paar jaar mee.

Edit: Wel fijn dat het eindelijk weer slechter weer is, kan ik weer genieten van mijn thee. :')

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Thee Topic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:46

Wat gaaf om te zien zeg!!

Ik ben even aan't rondneuzen op de site van Simon Lévelt omdat ik graag wat nieuwe thee wil bestellen.
En ik hoop eigenlijk op wat aanraders van hier. Ik ben op zoek naar een lekkere zwarte, zoete fruitthee die ik sterk kan trekken - het gaat er dus vooral om dat het zoet is en ik geef een zware voorkeur aan zwarte thee.

M'n oog was zelf al gevallen op o.a.
- zomerthee
- roos/framboos
- sweet love
- red fruit & flowers
- aardbei/kiwi

Ik hoor graag jullie ervaringen met deze smaakjes! Nu snap ik dat iedereen een eigen smaak heeft en iets wat jullie lekker vinden, mij misschien helemaal niet aanstaat, maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen ermee!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Thee Topic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:03

De Sweet Love was voorheen de Lychee Love. Ik vind 'm heerlijk! Fris en fruitig, wat zoetig, maar niet zwaar. Geen zwarte thee, maar witte thee overigens.

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:07

De sweet love lijkt me inderdaad ook erg lekker ja! Ik ben alleen bang, omdat het witte thee is, dat ik 'm niet sterk genoeg vind. Is deze sterk te trekken als je 'm wat langer laat zitten bv? Ik houd wel van een sterke smaak!

De zomerthee staat momenteel ook in het winkelmandje.

Heeft iemand hier tips voor het bewaren van de thee, anders als de potjes van Simon Lévelt zelf? Ik vind ze erg duur voor iets wat ik niet echt heel mooi vind uitzien haha.. Nu gaat 't vooral om de functionaliteit ervan, maar aangezien ik ze in de keuken wil zetten - anders ga ik denk ik voor die doorzichtige potjes met luchtdichte deksel erop, aangezien ik het wel leuk vind als je de thee kunt zien.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:10

Langer trekken en meer thee geeft zeker meer smaak. Maar vooral fruitsmaak :j
Niet met kokend water zetten overigens, want dan wordt de thee bitter. Tenzij je dat lekker vindt natuurlijk :D

Ik heb potjes van Xenos, maar die zijn niet meer te koop geloof ik.
Staan bij mij in de vensterbank in de keuken. Zo leuk :j
Wil er eigenlijk nog een paar bij, maar online zijn ze dus niet te vinden. Zowel, hoor ik het graag :D
Edit, ze zijn er wel weer! *\o/*
http://www.xenos.nl/tafelen/koffie-en-t ... erm=221518
Afbeelding

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Thee Topic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:21

O die potjes zijn heel leuk! Ik ga Xenos dit weekend eens een bezoekje brengen!

Welke temperatuur raad je aan om de thee mee te zetten?
Heb sinds kort een temperatuur regelaar dus YAYY haha.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:31

75-80 graden is het beste :j
Ik heb gelijk 5 doosjes besteld :D
Dan is mijn vensterbank vol :+:

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:34

HelmerG schreef:
De sweet love lijkt me inderdaad ook erg lekker ja! Ik ben alleen bang, omdat het witte thee is, dat ik 'm niet sterk genoeg vind. Is deze sterk te trekken als je 'm wat langer laat zitten bv? Ik houd wel van een sterke smaak!

De zomerthee staat momenteel ook in het winkelmandje.

Heeft iemand hier tips voor het bewaren van de thee, anders als de potjes van Simon Lévelt zelf? Ik vind ze erg duur voor iets wat ik niet echt heel mooi vind uitzien haha.. Nu gaat 't vooral om de functionaliteit ervan, maar aangezien ik ze in de keuken wil zetten - anders ga ik denk ik voor die doorzichtige potjes met luchtdichte deksel erop, aangezien ik het wel leuk vind als je de thee kunt zien.


Thee moet juist donker bewaard blijven. In doorzichtige potjes gaat de smaak echt snel achteruit.

Je kunt alle thee zo sterk maken als je wilt. Je kan uitproberen en variëren met de hoeveelheid thee die je gebruikt en met hoe lang je laat trekken.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:21

verootjoo schreef:
Thee moet juist donker bewaard blijven. In doorzichtige potjes gaat de smaak echt snel achteruit.


Nee joh, echt? Heb ik juist zo leuk van die doorzichtige glazen potjes op een dienblad }:0
Dat is echt zonde van de thee dus, iemand nog tips voor low budget theeblikjes? Niet te groot want ik vind het leuk om ze op een dienblad te hebben staan, de potjes die ik nu heb kan ongeveer 50 gram thee in.

DideH
Berichten: 6995
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:08

Afbeelding

Ik ga maar eens een thee uitproberen die ik van de zomer mee heb genomen uit polen. Vanwege het plaatje verwachtte ik een munt appel thee, maar hij ruikt naar van die after eight chocolaatjes.

Ben benieuwd :=

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:29

mmmm ik ga eens een theetje zetten.
Ik denk dat het gewoon de slaap lekker kruiden van de plaatselijke kruidenwinkel wordt.

Morgen ga ik voor de first pluk ....van Simon Levelt.

Volgende week ga ik weer eens naar kruidenwinkeltje in Bennebroek, daar hebben ze heerlijke boerenthee.

Ik ben fan van zwarte thee, liefst lekker kruidig.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Thee Topic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:26

Ik ga vandaag eindelijk een goede waterkoker kopen, met verschillende temperatuur standen :D.

Ik heb al drie zakjes van Simon staan, maar wilde per se wachten :').

noordje

Berichten: 2204
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Thee Topic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:51

Dat vond ik een hele goede koop. Zo fijn dat je temperaturen in kunt stellen.
Binnenkort maar weer eens shoppen voornieuwe theetjes :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:27

Die kende ik nog niet, ik ga er ook eens voor kijken!

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Thee Topic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:55

Zojuist mijn tweede order geplaatst bij Simon Lévelt.
Een tijdje terug 3 verschillende soorten gekocht om te testen en 1 ervan ben ik doorheen gevlogen want die is al op haha - de zomerthee. Deze heb ik nu opnieuw besteld samen met de herfst thee, die lijkt me ook erg lekker!

Ook voegde ik nog snel deze thee mok toe aan het winkelmandje.
Deze worden handgemaakt. Ik vind 'm zo leuk! Kan niet wachten tot de bestelling binnen is.

Afbeelding