"Nieuwjaarsborrel" met de quiltdames

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

"Nieuwjaarsborrel" met de quiltdames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 19:11

Iedere maand komen we met een paar dames bij elkaar om gezellig een avond te kletsen, theeleuten en met stofjes te frobelen. Deze week is het de beurt aan mij om de dames te ontvangen.
Nou grapte ik vorige keer dat we er dan een nieuwjaarsborrel van gingen maken en de dames gingen al dobbelen wie de BOB dan zou zijn. Alleen ben ik dus niet zo'n geweldige gastvrouw dat ik zo een leuke borrel in elkaar draai. Wie helpt mij uit de brand en geeft mij ideeën over wat ik op tafel kan zetten?

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: "Nieuwjaarsborrel" met de quiltdames

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:37

Dit topic past beter op het forum waar over eten en drinken gepraat wordt, dus ik verplaats het even naar Voedertijd :)

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:38

Lekkere hapjes, kijk bijvoorbeeld op internet voor lekkere en makkelijke recepten.
versier de tafel leuk met wat kaarsen etc.
Borrel nootjes doen t ook altijd goed.
je kan lekkere dip sausjes maken en dan met naturel chips of rauwe paprika, worteltjes etc

qua drankjes zou ik gewoon even vragen wat iedereen lekker vind, want daarin verschillen de smaken erg.

Hoop dat je hier wat aan hebt, anders mag je altijd een pb sturen.

Ik zie dat er in dit topic ook erg veel ideeën zijn:)
KLIK HIER

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: "Nieuwjaarsborrel" met de quiltdames

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:33

Lekkere quiches maken, turks brood met aioli of andere lekkere smeerseltjes, gehakballetjes, kip met honing/mosterd spiesjes, kaasstengels, wraps (kun je eindeloos mee variëren), ga zo maar verder...

Misschien is het leuk om een bepaald thema te kiezen als Franse hapjes, tapas.. vis... ?

Succes :)

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 13:56

Ik moet eerst een idee krijgen over hoe je zoiets in elkaar moet zetten voordat ik kan googelen op recepten. Ik heb geen flauw idee in welke categorie ik die recepten moet gaan zoeken. Dat probeer ik juist uit te vinden.

Overigens ben ik geen keukenprinses en laat de planning het ook niet toe om uitgebreid te gaan kokkerellen dus ik zoek meer ideeën op het gebied van kant-en-klare dingen die ik op tafel kan zetten.

Qua drankjes betreft zit het denk ik wel goed. Ik heb wat dat betreft meestal genoeg in huis.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: "Nieuwjaarsborrel" met de quiltdames

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:03

sowieso kun je bij de jumbo en albert heijn altijd bakjes met "tapas" krijgen: garnaaltjes, lekkere salades en dipsmeersels, kaasjes enz. Daar ben je al vrij snel mee geholpen. Dan wat toastjes er bij, stokbrood en eventueel van die korte broodstengels om te dippen of zoiets.
Dan kun je de boel nog aankleden met bijvoorbeeld champignons die je kort opbakt in wat olie en knoflook met wat tijm, kleine kipsatespiesjes en gehaktballetjes. Daar heb je je warme gerechtjes. Eventueel ook nog aan te vullen (afhankelijk van hoe vullend het moet zijn, is het ipv een maaltijd of gewoon wat hapjes) met inderdaad quiche of andere hartige taart. Die zijn niet zo moeilijk zelf te maken als je bijvoorbeeld eens kijkt bij de allerhande, maar ook die zijn kant en klaar te kopen als je dat liever doet. Die kun je in kleine puntjes of vierkantjes snijden en opwarmen in de oven.
Eventueel wat dingen er tussen als nootjes e.d. en dan heb je een snel en makkelijk tapasbuffetje.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: "Nieuwjaarsborrel" met de quiltdames

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:40

Je kunt ook wat lekker kaasjes halen, die doen het hier altijd erg goed. Daarnaast wat toastjes neerzetten met wat dingen voor erop (brie, filet, kruidenkaas, zalm-/tonijnsalade, enz.) Als je dan verder nog wat nootjes en chips neerzet kom je echt al een heel end.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: "Nieuwjaarsborrel" met de quiltdames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 16:54

Dit is allemaal veel uitgebreider dan op de tafel gaat passen :=

We zitten aan de eettafel en je moet je voorstellen dat die voor een groot deel al vol ligt met lapjes stof, patronen en andere materialen nodig voor het handwerk. Het is ook absoluut niet de bedoeling een volledige maaltijd op tafel te gaan zetten of om de halve avond in de keuken te staan om dingen op te warmen oid.

Normaal is het een beetje theeleuten en staan er een paar koekjes, grote koeken/cakejes en mss een paar chocolaatjes op tafel die echt niet allemaal op gaan. Ik heb het idee dat jullie allemaal veel groter uitpakken dan gepast gaat zijn.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: "Nieuwjaarsborrel" met de quiltdames

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:56

Dan kies je uit de voorbeelden wat je wel gepast vind.... ik snap niet zo goed wat nou je probleem is? Dan haal je alleen wat kaas en broodjes met smeersels, of alleen wat bakjes tapas, of alleen..... wat jij wil dan toch?

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: "Nieuwjaarsborrel" met de quiltdames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 22:42

Mijn probleem is dat ik nooit zulke dingen doe, nooit zulke dingen gedaan heb en het verre van mijn talent is om zulke dingen te doen. Ik weet gewoon echt niet wat gepast is om te doen.
Ik weet alleen dat een tafel vol plempen met vanalles en nogwat niet gaat werken met de overige activiteiten van de avond, maar wat dan wel heb ik geen flauw idee van.
Dus wat ik wil? Geen idee. Daarom vraag ik hier om raad, anders was heel dat topic niet nodig geweest of had ik wel om recept ideeën gevraagd. Mijn vraag is veel meer basic.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: "Nieuwjaarsborrel" met de quiltdames

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:11

Misschien kun je vóórdat de lapjes stof op tafel komen met een glaasje bubbels toosten op het nieuwe jaar? Dan heb je meteen het nieuwjaarsborrel-gevoel te pakken. En waar je normaal de koekjes en chocolaatjes hebt staan, zet je nu wat borrelhapjes neer. Ik zou vooral hapjes neerzetten die je niet meer hoeft te smeren/dippen, dan kun je met één hand je naaiwerkje vasthouden (mocht dat nodig zijn). De tapashapjes die secricible noemt, zijn dan heel geschikt volgens mij. Albert Heijn heeft die trouwens ook. En mocht je toch nog iets warms willen (maar niet de hele avond in de keuken willen staan): Mora heeft veel snacks die geschikt zijn voor in de oven. Of schuif van die minipizzaatjes in de oven. Beide zijn te vinden in het vriesvak van de supermarkt.

Is dit meer wat je zoekt?

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:15

De mensen die hier reageren willen je alleen maar helpen hè. 8)7 Er worden ideeën geopperd en dan kun je toch zelf een selectie maken? Een beetje vriendelijker reageren zou je niet misstaan.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:21

Adem in, adem uit!

Je zou bijvoorbeeld een vaas oid op de kop kunnen zetten en daar een bord bovenop met hapjes. Dan staat dit van de tafel af, kunnen de stoffen op tafel liggen zonder dat het vies wordt en heb je toch wat extra's.

Ik zou dan 2 borden maken als het om 6 dames of meer gaat en anders 1 bord.

Daarop:
Plakjes worst of droge worst stukjes.
Blokjes kaas met een honing/mosterd dip (kant en klaar bijvoorbeeld bij de Jumbo)
Komkommerplakjes
Cherry tomaatjes
Eventueel in het midden van het bord een klein bakje met borrelnootjes

Feestelijk, makkelijk te maken en toch wat extra's bij de 'borrel'.

Anoniem

Re: "Nieuwjaarsborrel" met de quiltdames

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:29

Je hoeft daar helemaal geen talent en zeker geen stress voor te hebben!
Jullie gaan doen wat je altijd doet toch? Freubelen met stofjes. Normaal staat er dus koek/cake/chocolade? Dat kun je nu ook doen hoor. Maar je kunt idd ook kaas, hapjes, snacks neerzetten. Als je begint met een glaasje bubbels en elkaar een super 2017 wensen is het al snel een Nieuwjaarsborrel ;)
De ideeën die aangedragen worden zijn geen slechte ideeën!