Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:18

Fenrir schreef:
Jawel, karmijnzuur wordt gewonnen uit de luis Dactylopius coccus :j Het is rode kleurstof. Denk aan verf, M&Ms, etc. :D

Dat is mij bekend, maar dat betekent niet dat schildluizen ineens bloed hebben gekregen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:24

de pil en dan de hormonen gewonnen uit oa paardenbloed.
(je hebt er ook met synthetische hormonen uit het lab)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:36

oomens schreef:
Fenrir schreef:
Jawel, karmijnzuur wordt gewonnen uit de luis Dactylopius coccus :j Het is rode kleurstof. Denk aan verf, M&Ms, etc. :D

Dat is mij bekend, maar dat betekent niet dat schildluizen ineens bloed hebben gekregen.


Luize- eh mierenn*ker :7 :+

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:25

Waar ik wel oprecht benieuwd naar ben is... hoe staan jullie als vegetariër en veganist tegen over?
Vooral met medicatie?

Puur uit intresse.
(Want ondanks dat ik mijn ervaring deel over dierwelzijn waar ik in gewerkt heb ben ik geen vega hater. Absoluut niet. Want ieder moet gaan en staan waar hij wil. De beweegredenen om geen vlees te eten vind ik ook niet zo belangrijk. Je eet geen vlees.Daar heb je een reden voor en sta jij achter. Nou prima!
Maar hoe dan met bijna niet te ontwijken producten of medicatie?)

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 19:46

Ik denk dat er een woordje mist voor je eerste vraagteken?

En qua medicatie, wat moet dat moet.. Maar hoeveel dieren worden er gehouden voor productie/testen van (soms levensreddende) medicijnen, en hoeveel voor de productie van onnodig vlees?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:02

maralyn schreef:
Waar ik wel oprecht benieuwd naar ben is... hoe staan jullie als vegetariër en veganist tegen over?
Vooral met medicatie?

Puur uit intresse.
(Want ondanks dat ik mijn ervaring deel over dierwelzijn waar ik in gewerkt heb ben ik geen vega hater. Absoluut niet. Want ieder moet gaan en staan waar hij wil. De beweegredenen om geen vlees te eten vind ik ook niet zo belangrijk. Je eet geen vlees.Daar heb je een reden voor en sta jij achter. Nou prima!
Maar hoe dan met bijna niet te ontwijken producten of medicatie?)

Dat probeer ik zoveel als mogelijk is te mijden.Ik heb een antroposofische huisarts.Jammer is dat veel homeopathische medicijnen niet meer te verkrijgen zijn doordat een lobby vindt dat dat kwakzalverij zou zijn-nou dat wil ik graag zelf uitmaken wat ik slik! En wat voor mij werkt!

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:13

Ik ben eigenlijk tegen dierproeven, maar de proeven die gedaan zijn die draai je niet zomaar terug. Daarnaast is mijn moeder chronisch ziek en gebruikt zij ook veel experimentele medicatie die zeker getest is op dieren. Wat doe je daar tegen? Mijn hart breekt bij het zien van die ellende, maar in mijn egoïsme zou ik geen levensreddende behandeling afslaan als deze getest is op dieren.

Alle andere dingen die niet absoluut noodzakelijk zijn mogen ze van mij verbieden. Welk harteloos wezen gaat nu nog make-up testen op dieren? Of dierproeven onnodig herhalen omdat onderzoekers hun bevindingen niet willen delen? Bont? Leer? Wol? Alles wat wij niet nodig hebben, daar moeten we mee stoppen.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:25

Mariska_28 schreef:
Ik denk dat er een woordje mist voor je eerste vraagteken?

En qua medicatie, wat moet dat moet.. Maar hoeveel dieren worden er gehouden voor productie/testen van (soms levensreddende) medicijnen, en hoeveel voor de productie van onnodig vlees?


Dat kan. Ik ben soms woordblind.

Dat geloof ik graag
Alhoewel ik van vlees houd gun ik het dier wél het leven waar ik achter sta. Dit kost n beetje voor minder vlees.
Toch wil ik niet zonder en dat is idd een bewuste keuze. Wel zo bewust dat ik ook bewust eet. Ik eet geen plofkip. Hokjesvarken of krappe ruimte koe. Ook geen biologisch.. want dat is niet persé dier vriendelijker.

Dat ter zijde.

Maar wat als de dieren verder geen pijn hebben. Goede zorg en voldoende fijn leven. Hoe sta je dan tegenover het bijproduct.

Natuurlijk!! Is dat duurder. Maar boeren nú krijgen ook geen eerlijke prijs en de regels van de staat zijn ook om te huilen.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:59

Als boeren een betere prijs krijgen, misschien hoeft het dan niet allemaal zo massaal. Er zijn organisaties die 'plofkippen' redden, die beesten groeien na een tijd letterlijk dood. Uiteraard zijn ze dan ouder dan de slachtleeftijd :')

Ik eet geen vlees, maar voor mijn vriend haal ik later vlees van koopeenkoe/koopeenvarken/koopeenkip. Beter ben ik het nog niet tegen gekomen. Wel een mooi bedrijf met waterbuffels die ook vlees verkopen, ook bekend van Het Boerenleven (zelfde als die varkenshouders). Overigens maakte ik mij nogal boos over die aflevering van de varkens, die mevrouw vond dat dieren toch echt niet voelen, of emoties hebben, dus dan is doodmaken niet zielig! Ja sorry, daar kan ik niet tegen. Een varken is net zo intelligent als jouw kleine kind.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:08

Riraito schreef:
Als boeren een betere prijs krijgen, misschien hoeft het dan niet allemaal zo massaal. Er zijn organisaties die 'plofkippen' redden, die beesten groeien na een tijd letterlijk dood. Uiteraard zijn ze dan ouder dan de slachtleeftijd :')

Ik eet geen vlees, maar voor mijn vriend haal ik later vlees van koopeenkoe/koopeenvarken/koopeenkip. Beter ben ik het nog niet tegen gekomen. Wel een mooi bedrijf met waterbuffels die ook vlees verkopen, ook bekend van Het Boerenleven (zelfde als die varkenshouders). Overigens maakte ik mij nogal boos over die aflevering van de varkens, die mevrouw vond dat dieren toch echt niet voelen, of emoties hebben, dus dan is doodmaken niet zielig! Ja sorry, daar kan ik niet tegen. Een varken is net zo intelligent als jouw kleine kind.


Vind jij het niet erg om vlees voor een ander te koken of te kopen? Ik weiger dat keihard. Vind het hetzelfde als bijvoorbeeld sigaretten.
(Geen aanval. Gewoon interesse in hoe anderen hier in staan.) ;)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:26

Zelfde als sigaretten kan ik het echt niet vinden :n
Snap die vergelijking ook echt niet trouwens (de gedachtengang er achter zeg maar) (Edit:niet banketstaaf of aanvallend bedoeld, maar gewoon echt kwestie van: Huh? Hoe dan ? Zeg maar)

Ik kan me wel heel levendig voorstellen dat als je heel principieel of vanwege empathische redenen. Geen vlees eet of zelfs dierlijke producten in zijn geheel mijd
Je geen vlees voor een ander klaar gaat staan maken
Zou het ook zelfs respectloos kunnen vinden als die ander zou " eisen" dat je het wel doet

Zelf maakte ik in mijn strenge periode soms wel gewoon vlees voor een ander klaar , maar dan wel vlees wat een goed leven heeft gehad.
En ook zeker niet dagelijks
Ik eet nu Zelf wel weer vlees, maar ook zeker niet dagelijks

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:40

Sonja_vR schreef:
Zelfde als sigaretten kan ik het echt niet vinden :n
Snap die vergelijking ook echt niet trouwens (de gedachtengang er achter zeg maar) (Edit:niet banketstaaf of aanvallend bedoeld, maar gewoon echt kwestie van: Huh? Hoe dan ? Zeg maar)

Ik kan me wel heel levendig voorstellen dat als je heel principieel of vanwege empathische redenen. Geen vlees eet of zelfs dierlijke producten in zijn geheel mijd
Je geen vlees voor een ander klaar gaat staan maken
Zou het ook zelfs respectloos kunnen vinden als die ander zou " eisen" dat je het wel doet

Zelf maakte ik in mijn strenge periode soms wel gewoon vlees voor een ander klaar , maar dan wel vlees wat een goed leven heeft gehad.
En ook zeker niet dagelijks
Ik eet nu Zelf wel weer vlees, maar ook zeker niet dagelijks


Ik zou geen sigaretten voor een ander gaan halen omdat ik niet mee wil werken aan diegene zijn dood.
Hetzelfde geld voor vlees. Ik vind het walgelijk dat dieren gedood worden voor vlees. Gelijk aan moord. Dus dan ga ik ook niet voor een ander vlees kopen en op die manier aan moord meewerken.
Mensen kunnen dat alleen niet altijd hebben want dan beperk ik ze in hun vrijheid. Vinden ze. :')

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:47

Zolang jij accepteerd dat een ander wel vlees eet. Beperk je toch niemand zn vrijheid?
Dat je het niet koopt voor n ander of kookt voor een ander is geen vrijheidsbeperking imo. Ze kunnen het ook aan n ander vragen? Zélfs bestellen. Vrijheid genoeg...??

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:51

ik wil als vleeseter nog even inhaken op het vitamine B12 verhaal.

1948 vitamine B12 werd gewonnen uit koeien en varkenslever
In de jaren 50 werd het gewonnen als microbiologische fermentatie een bijproduct van de productie van antibiotica's.. tevens werd het ontrokken uit brouwerijafval (ook microbiologische fermentatie) en mest.

de vraag naar vitamine B12 nam toe, waardoor de fabrikanten zochten naar een microbiologisch proces dat een hoge productie had.. Helaas, had deze productie ook schadelijke analogen (dus vitamine B12 lijkende producten, maar dan een schadelijke variant).

welke bacterie of medium (voeding) er ook gebruikt werd, de opbrengst was zeer gering en er waren vrijwel altijd analogen aanwezig.

Inmiddels zijn er enkele honderden fermentatie processen bekend waarbij B12 geproduceerd wordt,
slechts enkelen <10 worden commercieel toegepast.. Hierbij wordt gebruik gemaakt van speciaal geselecteerde en gekweekte bacterien. Dit betreft mutanten, door middel van chemische bewerking, rontgenstraling, of toevallig opgetreden mutaties, maar ook recombinant-DNA technieken worden gebruikt om de microorganismen te creeeren met de hoogste opbrengst.

Vanwege de toenemende vraag van B12, door het toenemende aantal veganisten en vegetariers is men tevens bezig met onderzoek naar de mogelijkheden om in soyamelk een fermentatieproces op gang te krijgen die geen schadelijke analogen bevat.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 19-01-17 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:57

elenaMM77 schreef:
ik wil als vleeseter nog even inhaken op het vitamine B12 verhaal.

Ja, vanuit origine werd vitamine B12 uit de varkens en koeienlever gewonnen
Nee, nu niet meer

Nee, ook niet plantaardig.
En Nee, ook niet chemisch.. Dit laatste was wel de opvolger van de koeien en varkens, maar was zo complex en duur (79 stappen) dat dit ook van tafel is verdwenen.

tegenwoordig komt B12 van Microrganisme die van nature ook B12 produceren en die in grote vaten worden gekweekt. Microbiologische fermentatie dus.. Voor vegetariers vaak een minder groot probleem omdat mircroorganismen niet voldoende aaibaarheidsfactor hebben om als 'dier' gevoeld te worden.


Dat is een duidelijk verhaal.

Scheelt ook dat een microorganisme geen zenuwstelsel heeft. En dat dierenwelzijn en "knuffelfactor" voor veel niet vleeseters niet de enige redenen zijn.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:59

elenaMM77 schreef:
ik wil als vleeseter nog even inhaken op het vitamine B12 verhaal.

Ja, vanuit origine werd vitamine B12 uit de varkens en koeienlever gewonnen
Nee, nu niet meer

Nee, ook niet plantaardig.
En Nee, ook niet chemisch.. Dit laatste was wel de opvolger van de koeien en varkens, maar was zo complex en duur (79 stappen) dat dit ook van tafel is verdwenen.

tegenwoordig komt B12 van Microrganisme die van nature ook B12 produceren en die in grote vaten worden gekweekt. Microbiologische fermentatie dus.. Voor vegetariers vaak een minder groot probleem omdat mircroorganismen niet voldoende aaibaarheidsfactor hebben om als 'dier' gevoeld te worden.

Zo uit mijn hoofd hebben micro-organismen geen zenuwstelsel waarmee ze pijn kunnen voelen. Daar ligt voor de meeste mensen het knelpunt namelijk ;) Geen pijn, geen 'sentience', bewustzijn.

Ja ik koop waarschijnlijk wel vlees voor mijn vriend. Ik ken hem lang genoeg om te weten dat hij niet stopt met het eten en ik ga dan wel lekker egoïstisch kiezen welk vlees hij dan mag eten. Hij zit niet in het zelfde 'wereldje' als ik en denkt er dus ook niet aan. Voor veel mensen is het dus ook heel raar dan anderen geen vlees eten, die staan niet stil bij de gevolgen.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:00

Ik zou zeker geen vlees voor een ander gaan koken.. of vlees kopen. Als ze dat willen eten, koop en kook je het maar mooi zelf. Dat ik erbij ben als ze het eten prima..maar ik kom er niet aan. Ik koop alleen vlees voor de honden;p

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:03

IngeN86 schreef:
Ik zou zeker geen vlees voor een ander gaan koken.. of vlees kopen. Als ze dat willen eten, koop en kook je het maar mooi zelf. Dat ik erbij ben als ze het eten prima..maar ik kom er niet aan. Ik koop alleen vlees voor de honden;p


En als iemand dan met een pakje uit de supermarkt aan komt? Dat wil ik juist voorkomen.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:07

Riraito schreef:
IngeN86 schreef:
Ik zou zeker geen vlees voor een ander gaan koken.. of vlees kopen. Als ze dat willen eten, koop en kook je het maar mooi zelf. Dat ik erbij ben als ze het eten prima..maar ik kom er niet aan. Ik koop alleen vlees voor de honden;p


En als iemand dan met een pakje uit de supermarkt aan komt? Dat wil ik juist voorkomen.


Daar heb je dan ook weer een goed punt mee inderdaat. Zeker als het die dag toch door de persoon gegeten gaat worden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:12

ik heb mijn post nog even aangevuld.. had perongeluk ergens op zend gedrukt..
lol.. eigenlijk heb ik m gewoon herschreven :') maar het komt op hetzelfde neer,
alleen even iets meer achtergrond
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 19-01-17 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:13

Wel een beetje offtopic. Maar ik ga voor een vermindering van vleesconsumptie in het algemeen en vriendlief zal het met minder vlees moeten doen als we samen wonen. Nee, hij wordt niet vega, maar babystapjes zijn ook vooruitgang. Ik weet het, een 'beetje vlees' is voor een dier een 'beetje dood'. Ik denk dat ik voor veel mensen spreek als ik zeg dat ik mijn uiterste best doe :)

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:32

Deoiridh schreef:
Riraito schreef:


En als iemand dan met een pakje uit de supermarkt aan komt? Dat wil ik juist voorkomen.


Daar heb je dan ook weer een goed punt mee inderdaat. Zeker als het die dag toch door de persoon gegeten gaat worden.

Ik heb geen partner dus ik heb daar sowieso verder geen last van.. en als ik dat wel had zou ik wel duidelijk daarover zijn waar ze het moeten kopen als ze perse vlees willen eten. Hoewel ik niet weet of dat wel zou werken;) Als iemand komt eten, hebben ze natuurlijk gewoon pech als ze vlees willen. Dan moet je niet komen eten als je mijn eten niet wil :D Ik at eerst ook altijd veel vlees hoor, maar nu heb ik er ook helemaal geen zin meer in.

xMathilde
Berichten: 1011
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:51

Riraito schreef:
Als boeren een betere prijs krijgen, misschien hoeft het dan niet allemaal zo massaal.


Hier heb je een heel raak punt. Vind het dan ook heel goed om te lezen dat degene die vlees kopen, al dan niet voor de partner, ook voor alternatieve kanalen kiest. Dat vergroot ook de kans dat de ondernemers ook daadwerkelijk een betere prijs krijgen, zodat de ondernemers die moeite doen om op een gezonde duurzame manier proberen te produceren ook beloond worden voor hun werk.
Niet dat ik wil zeggen dat ál het vlees uit de supermarkt slecht is.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:08

Misschien is het een idee om ontopic te blijven?
Deze discussie wordt al op verschillende plaatsen op bokt gevoerd, ik vind dit persoonlijk wel een interessant topic :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:38

maralyn schreef:
Waar ik wel oprecht benieuwd naar ben is... hoe staan jullie als vegetariër en veganist tegen over?
Vooral met medicatie?

Puur uit intresse.
(Want ondanks dat ik mijn ervaring deel over dierwelzijn waar ik in gewerkt heb ben ik geen vega hater. Absoluut niet. Want ieder moet gaan en staan waar hij wil. De beweegredenen om geen vlees te eten vind ik ook niet zo belangrijk. Je eet geen vlees.Daar heb je een reden voor en sta jij achter. Nou prima!
Maar hoe dan met bijna niet te ontwijken producten of medicatie?)


De filosofie achter veganisme is dat je dierlijk lijden mijdt voor zover mogelijk en praktisch. Als ik dus essentiële medicatie moet nemen dan is dat maar zo, liefst kies ik voor een soort die geen dierlijke producten bevat. Dat het op dieren is getest daar doe ik niets aan, en het gaat die dieren ook niet helpen als ik half sterf van de benauwdheid doordat ik weiger de medicatie te nemen.

Daarover: Proefdiervrij is echt een goeie organisatie :j Ze financieren vele innovaties die het aantal proefdierslachtoffers sterk verminderen of bieden alternatieven. Ik wil na mijn studie ook iets gaan doen in de 'proefdiervrij'-sector :j