Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 19:26

Als ik voor mijzelf mag spreken...
Ik koop leer als dit de beste keuze is qua werking/duurzaamheid. En dan gaat dat jaren mee, in tegenstelling tot een stuk vlees bij de maaltijd die je de volgende dag weer uitpoept.. :D Dus ja, ik kan leer kopen en nog steeds vinden dat ik door het niet eten van vlees bijdraag aan minder dierenleed.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:33

Mariska_28 schreef:
Als ik voor mijzelf mag spreken...
Ik koop leer als dit de beste keuze is qua werking/duurzaamheid. En dan gaat dat jaren mee, in tegenstelling tot een stuk vlees bij de maaltijd die je de volgende dag weer uitpoept.. :D Dus ja, ik kan leer kopen en nog steeds vinden dat ik door het niet eten van vlees bijdraag aan minder dierenleed.

Hoewel ik zelf geen leer koop vind ik om deze redenen leer inderdaad op een ander niveau staan dan vlees eten. De leren producten die ik nog van vroeger heb ben ik ook van plan af te dragen tot ze aan vervanging toe zijn (ik ben namelijk ook geen fan van verspilling, en de 'schade' is nu toch al gedaan)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:48

Maralyn, ik erger me behoorlijk aan je reactie. Ik benoem een uitzending op tv, waarbij de eigenaren van het varkensbedrijf vol trots laten zien hoe het er bij hun aan toe gaat. Negrens zeg ik dat dit overal zo plaats vindt?
Je kunt de uitzending zo terugkijken op uzg npo het boerenleven. Dan zie je biggetjes in een dichte schuur, zonder bodembedekking op een kale vloer. De inspectie voor dierenwelzijn komt langs en geeft aan dat ze de biggen wat te doen moeten geven want ze knagen aan elkaar. De eigenaren gaan akkoord al vinden ze het een beetje overdreven. Ze hangen een ketting op en een borstel om te schuren. That's it.
Kijk het zelf even terug en verwijt een ander niet wat je zelf doet.

Maar voor je gaat zeggen dat het hier een uitzondering betreft: ik woon hier midden tussen de varkensboeren. Je ruikt de stank en je hoort de varkens als ze krijsend op de wagen staan te wachten voor transport. Verder komen ze niet buiten. Nooit.

En wat je vertelt over de melkkoeien: dat koeien zo achterlijk veel melk produceren dat ze niet eens meer op een normale manier hun kalfjes kunnen voeden is toch echt door mensen zo gecreëerd en is zeer schrijnend.
Alles voor de megaproductie, bah om van te kotsen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 18-01-17 21:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 20:58

Ik denk dat varkensvlees samen met kippenvlees het zieligste vlees is.. Als ik al vlees zou eten zou dat van scharrel runderen zijn.. Maar ik mis het echt niet en red mij prima met de alternatieven. Waar trouwens veel meer keus in is dan circa 25 jaar geleden toen ik stopte met het eten van vlees.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:14

Fenrir schreef:
Iedereen maakt afwegingen in wat hij/zij wel of niet wil inleveren om iets bij te dragen aan wat zij een goede zaak vinden, in dit geval draait het dan vaak om het milieu en dierenwelzijn, maar wie ben jij om te bepalen of dat genoeg is of niet.


Precies :j

En als mensen wel vlees eten is dat ook aan hun, maar dat net doen of de dieren het zo geweldig hebben irriteert me mateloos.
Bijna iedereen maakt wel eens keuzes die ten koste gaan van anderen, het milieu of dieren. Daar zijn we niet altijd blij mee maar in meer of mindere mate is het soms niet anders.
Maar laat men daar niet huichelachtig over doen asjeblieft.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:17

Tja, voor hetzelfde geld werken vegetariërs en veganisten bij een bedrijf die ontzettend vervuild, of hebben ze weetikhoeveel kinderen, een enorme belasting voor moeder aarde. Daar hoor ik nooit iemand over.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:23


minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:29

In het schuim van de senseo zat ook varkensvet, zelfde met veel oploscappuccino.

Het vraagstuk over vega en leer, ik koop alles tweedehands.
Als het beestje toch dood is gemaakt voor vlees en het velletje gebruikt is dan heb ik er geen moeite mee om het een " nieuw" leven te geven.
Ik word zelf een beetje misselijk van de massaconsumptie die momenteel heerst. :)


Wat ik wel zou aanraden om te lezen is " Het grote groene misverstand."
http://landwerk.nl/winkel/het-grote-gro ... stand-pdf/

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:31

Goed hoor, Bruintje, deze kritische noot, maar ik kijk graag naar documentaires vanuit het boerenleven zelf, waarin boeren zelf vertellen hoe het zit.
Lijkt me toch niet dat ze onwaarheden vertellen over hun eigen bedrijf?
Ik geloof ook direct dat de boeren met hart en ziel voor hun bedrijf gaan en het zijn zeker hardwerkende mensen. Maar ik ben het niet altijd eens met hun visie op de veehouderij.
Dat staat los van het feit dat het niet altijd makkelijk of betaalbaar is om veranderingen door te voeren.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:33

Maar hoeveel procent van " ons" vlees komt uit Nederland en niet uit bijv. een koeienflat in Brazilië?

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 21:40

Hoe kun je aan een ingrediënten lijst op het etiket zien of er vlees in zit? Gelatine kan dus uit dieren of planten komen.. Nog meer dingen waaraan je 'vlees' in een product kan herkennen?

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:46

E120 is luizenbloed :)

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:06

Wauw nikaaas jij voelt je wel aangevallen zeg. Ik ga de discussie niet verder aan omdat jij er zo over blijft denken en dus alle bedrijven over een kam scheertook al schrijf je dat je dat niet doet.

Edit.. het bericht was niet op jou gericht maar algemeen.
Daarbij docus doen mij niks. Ik kijk liever zélf waar ik mn vlees weg haal. En dáár sta ik achter.

Fijne avond verder

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:13

Ja gek hè, je haalt mij aan, en op een niet zo fijne manier. Dat roept idd irritatie op. En dan gauw roepen dat je niet meer in gesprek gaat, beetje slappe hap.
Je moet niet proberen recht te praten wat krom is. Heb t lef om de waarheid onder ogen te zien. (Maar nee dus, gezien je post).

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:53

Magrathea schreef:
Ik heb iemand op Bokt een rechthoekig hokje van ca. 1x1.5m zien aanduiden als 'wiegje' voor een nog niet geboren kalfje, omdat ie daar direct naar de geboorte in zou gaan.
Ik vind persoonlijk heel wat mis met dat het doodnormaal is (en zogezegd nodig) om (zoog)dieren bij hun moeder weg te halen, maar dan gaan we wel erg offtopic.

Je zegt dat men beter research moet doen, maar ik begrijp dan weer niet helemaal waarom iets waarbij ik letterlijk herhaal wat een ander zegt (en die ander is dan een echte boer) dit ineens niet goed is. Ik vind dit soort discussies altijd lastig te volgen.


Het is niet mijn bedoeling geweest om tegen jou in te gaan wat betreft het iglo verhaal, ik wou alleen bevestigen dat dit inderdaad de soort iglo's zijn die worden gebruikt.

FlyAway, ik schrik wel van jouw verhaal. Ben het dan ook absoluut niet eens met deze manier van huisvesting. Als het voor mij enigzins in de buurt is wil ik best eens een kijkje komen nemen ja!

Wat ik los hiervan wel kan zeggen dat het steeds meer gaat leven in de veehouderij dat het systeem zoals het nu is niet kan, lineaire productie, schaalvergroting, en kostprijsreductie. Er zit een transitie aan te komen, zoals sommigen het noemen. Ik merk nog verschillende dingen op, er zijn boeren die vinden het wel prima zo, er zijn boeren die weten dat het anders moet maar weten nog niet goed hoe, en er zijn echt ondernemers die actief bezig zijn om verandering in het systeem in te brengen. Wat opgenoemd wordt is een nieuw systeem, en dan meer circulair. Kleinere, regionale kringlopen. Produceren waar vraag naar is en niet meer explosieve groei en zoveel mogelijk exporteren. Export is belangrijk maar het zou niet het hoofddoel moeten zijn, dat is voor een klein land als Nederland helemaal niet weg gelegd.

Ikzelf zou ook wel graag een andere manier van veehouderij zien, kan niet wachten op de transitie. Wat tevens een grote rol speelt zijn de consumenten, iedereen kan zijn steentje bijdragen. Uiteindelijk is de macht van de consument nog relatief groot, zolang er maar vraag naar 'goede' (bijv duurzame/biologische) producten is zal de productie ervan volgen. Natuurlijk is dit niet de enige oplossing maar het kan er wel aan bijdragen.

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:00

minikatje schreef:
Maar hoeveel procent van " ons" vlees komt uit Nederland en niet uit bijv. een koeienflat in Brazilië?


Dat durf ik niet te zeggen, maar stel he, het grootste gedeelte (of iedereen nog beter) zou daar op letten (staat als het goed is op het etiket) en men zou alleen vlees kopen wat uit Nederland komt, dan gaan de supermarkten echt wel minder vlees uit het buitenland inkopen.

Zo houdt de maatschappij dit ook deels in stand.

Vleeseter, vegetarier of veganist maakt niks uit, ik en blij dat jullie hier allemaal graag je eigen mening en pad willen volgen, ookal is dat niet voor iedereen hetzelfde. Zouden meer mensen moeten doen!

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 23:01

@Mathilde: Maar waarom vlees eten? Ik mis het niet.. Tuurlijk is biologisch beter, maar waarom moet er een dier sterven omdat ik het zo nodig op wil eten? Nee, schaf de veeteelt maar voor 80% af, maak vlees zo duur dat de mensen die het perse willen het af en toe kunnen kopen, en zo is het houdbaar voor de overgebleven veeboeren.. Vlees zou een luxe artikel moeten zijn en geen kiloknaller.. Utopie ik weet het..

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:07

Ik vermijd gewoon zoveel mogelijk eten uit pakjes;) Eet nu helemaal geen dierlijke producten meer en dat gaat best makkelijk. Er zijn ook genoeg koekjes enzo die je kan eten dan, als je dat tenminste wil;p Ik probeer ook gezonder te eten haha. En kook nu veel meer en lekkerder. Ik woon in Duitsland en daar zijn er ook steeds meer vegan producten in de supermarkt.

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:09

Tja goed.. dat is een keus die ieder voor zich moet maken denk ik. Het is ook een stukje cultuur, cultuur die ingebakken zit krijg je er niet zomaar uit.
Als we in een wereld leefden waar geen vlees werd gegeten had ik het ook best gevonden, maar dat is niet zo. Dus vind ik het belangrijk dat het vlees wat wel gegeten wordt ook op een gezonde manier wordt geproduceerd. En dat gezond is natuurlijk vrij aan interpretatie, maar wat ik graag zou zien is een manier waarop geproduceerd wordt welke in balans is met de omgeving en verschillende belangen.

Wat je nu helaas vaak ziet is dat er alleen oog is voor economisch belang en dat dit ten koste gaat van bijvoorbeeld milieu, landschap, water-, lucht- en bodemkwaliteit. Maar vergeet niet, achter de schermen wordt er hard aan gewerkt!

Misschien is het juist wel heel belangrijk om deze transitie te steunen. Nederland wordt gezien als een kennisland, Nederland exporteert zijn kennis (over het huidige systeem) naar het buitenland waardoor in het buitenland ook dieren worden gehouden op de manier zoals het in Nederland gebeurd. Nederland staat nu aan de voorvoet van een nieuwe weg. De hoop en verwachting is dat wanneer Nederland een nieuwe weg in slaat, de rest van de wereld zal volgen (ondanks dat deze omslag traag gaat). Nederland moet voorop blijven om kennis te kunnen blijven exporteren.

We zijn een klein land maar zo kunnen we wel degelijk een verschil maken voor de rest van de wereld. Ik geloof dat ik nu alleen ontzettend offtopic ga.

@FlyAway, wat ik me afvraag, zou het op meer bedrijven zo gaan zoals bij jouw buurman, of is hij een ontzettende rotte appel..
Laatst bijgewerkt door xMathilde op 18-01-17 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:10

xMathilde schreef:
Magrathea schreef:
Ik heb iemand op Bokt een rechthoekig hokje van ca. 1x1.5m zien aanduiden als 'wiegje' voor een nog niet geboren kalfje, omdat ie daar direct naar de geboorte in zou gaan.
Ik vind persoonlijk heel wat mis met dat het doodnormaal is (en zogezegd nodig) om (zoog)dieren bij hun moeder weg te halen, maar dan gaan we wel erg offtopic.

Je zegt dat men beter research moet doen, maar ik begrijp dan weer niet helemaal waarom iets waarbij ik letterlijk herhaal wat een ander zegt (en die ander is dan een echte boer) dit ineens niet goed is. Ik vind dit soort discussies altijd lastig te volgen.


Het is niet mijn bedoeling geweest om tegen jou in te gaan wat betreft het iglo verhaal, ik wou alleen bevestigen dat dit inderdaad de soort iglo's zijn die worden gebruikt.

FlyAway, ik schrik wel van jouw verhaal. Ben het dan ook absoluut niet eens met deze manier van huisvesting. Als het voor mij enigzins in de buurt is wil ik best eens een kijkje komen nemen ja!

Wat ik los hiervan wel kan zeggen dat het steeds meer gaat leven in de veehouderij dat het systeem zoals het nu is niet kan, lineaire productie, schaalvergroting, en kostprijsreductie. Er zit een transitie aan te komen, zoals sommigen het noemen. Ik merk nog verschillende dingen op, er zijn boeren die vinden het wel prima zo, er zijn boeren die weten dat het anders moet maar weten nog niet goed hoe, en er zijn echt ondernemers die actief bezig zijn om verandering in het systeem in te brengen. Wat opgenoemd wordt is een nieuw systeem, en dan meer circulair. Kleinere, regionale kringlopen. Produceren waar vraag naar is en niet meer explosieve groei en zoveel mogelijk exporteren. Export is belangrijk maar het zou niet het hoofddoel moeten zijn, dat is voor een klein land als Nederland helemaal niet weg gelegd.

Ikzelf zou ook wel graag een andere manier van veehouderij zien, kan niet wachten op de transitie. Wat tevens een grote rol speelt zijn de consumenten, iedereen kan zijn steentje bijdragen. Uiteindelijk is de macht van de consument nog relatief groot, zolang er maar vraag naar 'goede' (bijv duurzame/biologische) producten is zal de productie ervan volgen. Natuurlijk is dit niet de enige oplossing maar het kan er wel aan bijdragen.



Je hebt altijd geode en slechte boeren.... die die het netter doen dan moet en die die proberen minder te doen dan moet, is in elke beroepsgroep zo, bij boeren ook. Kom ook wel eens op varkens bedrijven, van die waar alles tiptop in orde is tot die waar bv het lichtknopje in huis zit, zodat dat overdag in de stallen uit is, maar wel in geval van inspectie direct aan te doen is... (en nog wel meer te verzinnen), weet niet of die laatste nog in bedrijf is, hoop het niet, was afbouwende laatste keer dat ik er was, was maar goed ook, denk dat anders ondertussen alles op instorten zou staan (toen al trouwens).

Gelukkig is het gros van de modern boeren zich heel goed bewust van dierenwelzijn en wil zelf ook leuk werken met dieren zonder frustraties. (Waarbij de frustraties denk ik voornamelijk komen doordat wij als consumenten het verrekken om ook maar duppie meer te betalen voor ons hamlapje). We willen wel dierenwelzijn, maar mag niets kosten, dat gaat dus niet.. En tegen de tijd dat we alle boeren hier in NL het failliesement in hebben gejaagd (regelgeving in NL best streng) krijgen we de kiloknallers wel uit het buitenland alwaar doorgaans regels minder streng zijn en de controles ook.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:10

Dat is idd ook een mooie gedachte :j maar hoe kan je dit steunen?

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:17

@Poes,
Ik weet niet overal antwoord op helaas, maar wat ik zou doen is opzoek gaan naar boeren bij jou in de omgeving en proberen daar lokaal voedsel te kopen. Of bij bijvoorbeeld streekwinkels/boerderijwinkels. Of toch minstens in de supermarkt de herkomst van de producten checken. Dit geldt overigens ook voor groenten (voor de vega's onder ons). Groenten eten is natuurlijk top, hoe dichterbij ze geproduceerd worden hoe beter (logistieke uitstoot etc.)
Probeer dus bijvoorbeeld ook groenten en fruit te eten in de oogstseizoenen. Tropische vruchten (ik noem maar wat) die in de winter in de supermarkt liggen moeten vaak van ver komen, dat draagt ook niet bepaald bij aan verbetering van het klimaat.

Ik zie dat je van Gent komt, of er in België

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:49

Waarom gaat dit topic nu over slachtdieren? In dieren zit vlees, dat is niet echt verstopt.
De hele discussie over huishouding past hier niet echt tussen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:56

minikatje schreef:
E120 is luizenbloed :)

Dat kan niet waar zijn.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:09

oomens schreef:
minikatje schreef:
E120 is luizenbloed :)

Dat kan niet waar zijn.


Jawel, karmijnzuur wordt gewonnen uit de luis Dactylopius coccus :j Het is rode kleurstof. Denk aan verf, M&Ms, etc. :D