Whisky restaurant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:43

Vjestagirl schreef:
http://www.schotsrestauranthielander.nl

Dit restaurant is 100% iedere reistijd waard.


:j Gerund door een echte Schot die uren kan bomen over whisky, zolang je geen cola bij je whisky vraagt :D

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:33

Kaka schreef:
Vjestagirl schreef:
http://www.schotsrestauranthielander.nl

Dit restaurant is 100% iedere reistijd waard.


:j Gerund door een echte Schot die uren kan bomen over whisky, zolang je geen cola bij je whisky vraagt :D


Dit is echt super!
Ik woon vlakbij alkmaar, en het is dan welliswaar niet mijn vriend waar het in dit geval om gaat maar om mn beste vriend. Dus ik heb een tweedelig cadeau gevonden!

Eerst maar ns naar dat whiskey festival dat hij organiseert een maand van te voren en vervolgens een week na zn verjaardag maar zo'n thema avond meepakken!

Ik hoop dat TS ook iets geschikts vind, maar ik ben voorzien dankzij jullie! toppers *\o/*

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Whisky restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 11:06

Die hielander ziet er goed uit!

Vriend heeft vorig jaar een fles whisky van zijn bouwjaar gekregen :D gedeeld met de familie zo was ie betaalbaar.

Ik ga eens kijken naar whisky met smaakje, denk niet dat hij er liefhebber van gaat zijn.

Ben nu ook aan het mailen met een Ierse pub in Maastricht die ook whisky tasting houdt. Dacht om die 2 dan te combineren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:14

Voor mijn vriend (ook whiskyliefhebber) heb ik zelf een soort mini 'tasting' georganiseerd, thuis. Voor de prijs van veel van de tastings (als je niet in een enorme groep wilt) kan je ook zelf zoiets doen, dacht ik, met mini-flesjes of grotere soms zelf... en dan heb je nog whisky over aan het einde ook :D

Ik heb 6 soorten whisky uitgezocht met een opbouw van zacht naar voller, rokeriger (omdat wij daar van houden), en bij elke whisky een klein hapje gemaakt dat de smaak van de whisky zou moeten aanvullen of nog meer naar voren zou moeten brengen. Dan bij elke whisky wat informatie opgezocht op verschillende sites en daar een beetje een achtergrondverhaaltje van gemaakt (over de geschiedenis van de distilleerderij en over het proces van de whisky) en dat uitgeprint/gelamineerd bij elke whisky gezet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Whisky restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:33

dat is leuk!

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Whisky restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:21

Wat een leuk idee van je! Heb je enig idee wat voor soort whisky je vriend lekker vindt? Ik ben een echte whisky liefhebber en van sommige suggesties hier schrik ik echt wel.
Sowieso alles wat gespeld wordt als whiskey, met een "e" er in dus, heb ik al vraagtekens bij. Whisky met kersen? Gruwel! No offence, maar de meeste "echte" whisky liefhebbers worden hier niet blij van! En Jim Beam komt bij mij echt de deur niet in... Ierse whisky moet je ook van houden, is zeker niet mijn ding. Die Ierse pub in Apeldoorn ken ik en wat ik me er van herinner, is dat daar weinig fatsoenlijke whisky aanwezig was.
Nederlandse whisky is geinig, maar meer een noviteit dan echt goed. Tot nu toe vallen ze in het niet bij de Schotse (of bijvoorbeeld Japanse!). Wat dan misschien wel leuk is, is Frysk Hynder. Friese whisky, met als logo een Fries paard, zelfs de kurk is in de vorm van een Fries paardenhoofd. Deze whisky is, afhankelijk van de botteling en uiteraard je smaak, ook nog best drinkbaar.

Ik heb even wat namen van zaken in het zuiden van het land opgezocht, waar je misschien eens kunt informeren:
- The whisky friend in Sittard, www.thewhiskyfriend.nl is een slijterij, maar kan je misschien wel op weg helpen
- Whiskyslijterij de Koning in Den Bosch, ook slijter, maar wie weet...
- Myriam's whisky bar & shop in Roeselare (B), groostste whisky speciaalzaak van Belgie

In Belgie zijn er nog veel meer. Dit is wat ik even snel uit een whisky magazine gehaald heb. Ken ze geen van allen zelf, is te ver uit de buurt voor mij...

Qua whisky diners is vooral Hielander in Alkmaar inderdaad erg bekend en in Nunspeet zit ook iets, maar ook dat is erg uit de buurt voor jou.

Verder zijn er vaak plaatselijke Gall en Galls die wel eens zo'n diner organiseren, daar zou je ook nog eens naar kunnen informeren in de buurt. En is Vlissingen misschien nog te doen? Zie dan www.whiskybythesea.nl, zij organiseren festivals, tastings en diners. Als je even Googled op "whisky diner" vind je zo ook een heleboel aanbieders.

Succes, je kunt vast wat leuks vinden!

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Whisky restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:49

Deborah2 mocht ik ergens in de komende weken nog eens een vraag hebben over iets Whisky's gerelateerd zou ik dan een berichtje mogen doen?

Ik zag dat ik een van de sjaken was die Whiskey schreef, en hoe stom ook, als ik het nu typ denk ik echt hoe kwam ik er bij haha. Ik weet dat het zonder 'e' is, maar het liep even mis :o

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:50

Toch nog wat meer gevonden, ik ben aan het wachten op een pakje wat te laat is en verveel me... :o

in Sittard http://pretzels.nl/menukaart geen echt whisky diner, maar wel menu met whisky suggesties en misschien kunnen ze op verzoek wel meer organiseren.

In Lebbeke, Belgie: http://www.desnuiver.be/ ook ggen specifiek whisky diner, maar wel restaurant met groot aanbod in whisky's

Nabij Gent in Belgie, compleet whisky diner, http://www.cluysenaer.com/

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:53


Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:55

@Yltje, tuurlijk, pb maar! En die "e", tja dat is een dingetje bij whisky hoor :D Voor een leek is het allemaal hetzelfde en niemand zal je er ook op aankijken als je dat verkeerd doet. Het is alleen wel zo dat die ene e een ander product oplevert. Grofweg is alles zonder e Schots en zonder niet (uitzonderingen daargelaten)... En mijn persoonlijke voorkeur is duidelijk alles zonder die e er in ;)

Ok. Pakje is er inmiddels, tijd om stallen te gaan mesten :D

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:01

Deborah2 schreef:
@Yltje, tuurlijk, pb maar! En die "e", tja dat is een dingetje bij whisky hoor :D Voor een leek is het allemaal hetzelfde en niemand zal je er ook op aankijken als je dat verkeerd doet. Het is alleen wel zo dat die ene e een ander product oplevert. Grofweg is alles zonder e Schots en zonder niet (uitzonderingen daargelaten)... En mijn persoonlijke voorkeur is duidelijk alles zonder die e er in ;)

Ok. Pakje is er inmiddels, tijd om stallen te gaan mesten :D


Haha dat blijkt ja! Nu weet ik het verschil in ieder geval ook!
Ik had voor Valentijnsdag vorig jaar een fles Glenfiddich single malt scotch whisky van 18 jaar gehaald. Ik heb geen idee of het kwaliteit was of lekker is want ik drink niet echt whisky :+

Vriendlief vond het in ieder geval wel lekker, maar ik weet dat ik hem met zoiets nog wel een plezier doe en anders is hij zo lastig om iets voor te bedenken. :o

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:05

haha, ik lees ook even mee. Ik heb een man die vergelijkbaar is met Deborah. Alle single malt schotse whiskys zijn lekker. In het verleden heeft hij eenmaal van mij een Japanse gehad die goed smaakte en zelf heeft hij bij een bevriend brouwer een flesje limited whisky gekocht die hij zelf eenmalig gebrouwen had. Ik begreep dat die ook prima was ;)

Ik zie hier wel hele leuke suggesties langs komen, verjaardag van mijn man duurt nog eventjes, maar ik zie leuke dingen om even op te gaan slaan!

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:11

Ik ben geen whiskyliefhebber, maar mijn vriend wel heel erg... whisky met kersen zou ik nog lusten, maar hij ziet dat echt als heiligschennis hoor :D

Zocht nog een cadeau voor hem, en een whisky naar zijn geboortejaar is een tof idee. Kijk je dan naar het botteljaar of naar het jaar van destilleren?

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:16

Szan schreef:
Ik ben geen whiskyliefhebber, maar mijn vriend wel heel erg... whisky met kersen zou ik nog lusten, maar hij ziet dat echt als heiligschennis hoor :D

Zocht nog een cadeau voor hem, en een whisky naar zijn geboortejaar is een tof idee. Kijk je dan naar het botteljaar of naar het jaar van destilleren?

Jaar van distilleren is waar je naar kijkt. Wil je leeftijd van de whisky weten, is dat het verschil tussen botteljaar en distilleerjaartal.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 13:17

Whisky krijg ik er niet in :') In schotland zijn we naar The Whisky Experience geweest, de kenner beloofde me dat ik op het einde van de rit sowieso een whisky heb gevonden die ik lekker zou vinden. Nou niet dus :D Die kerel noemde me hopeloos haha

Dank je voor het opzoeken van een aantal slijterijen!
Oeh dat restaurant in Sittard eens bekijken! Dank je :D

Edit: Die PretZel in Sittard gaat hem worden! De manier waarop ze hun menu voorstellen is al geweldig! Dank je wel :D

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:26

_mexx_lady_ schreef:
Whisky krijg ik er niet in :') In schotland zijn we naar The Whisky Experience geweest, de kenner beloofde me dat ik op het einde van de rit sowieso een whisky heb gevonden die ik lekker zou vinden. Nou niet dus :D Die kerel noemde me hopeloos haha

Dank je voor het opzoeken van een aantal slijterijen!
Oeh dat restaurant in Sittard eens bekijken! Dank je :D


Haha, smaken verschillen gelukkig! Maar toch, een vriendin van mij dacht ook geen whisky te lusten. Zij had vaak van die "hele zachte" (mijn vertaling = smakeloze...) whisky gekregen. Heb zelfs eens een whisky "kenner" horen zeggen dat vrouwen dat nou eenmaal lekkerder vinden... 8)7 Van mij kreeg ze een whisky met flink veel turf er in en die vond ze ineens wel lekker! Zoveel mensen, zoveel smaken gelukkig!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Whisky restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 13:30

Ik had een zachte, eentje van de Lowlands geloof ik, vriend had eentje met redelijk wat turf.
Die kreeg ik er ook niet in :D

Geef mij maar gewoon een gin tonic met veeeeel tonic en een drupje gin

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:32

Hoe zoek je op leeftijd zeg maar? ik heb wat termen geprobeerd maar het is wel duidelijk dat ik een leek ben haha.

Ik las net even gauw ergens dat het 'verouderingsproces' vrijwel stopt zodra de whisky gebotteld word?
Klopt dit?

Ik moet toegeven ik hoopte van whisky altijd dat het iets is wat ik graag zou lusten, ik vind het alleen al zo interessant en ook zoveel erover weten lijkt me al mooi. Maar tot nu toe moet ik zeggen dat ik het niks vind, ik heb de jack daniels gehad ( ik geloof dat dat ook een beetje vloeken in de kerk is als het om whisky gaat? waarom dan? puur nieuwsgierig allemaal inmiddels haha! ) en dan een glaasje van die Glenfiddich die ik voor mn vriend had gekocht, maar die vond ik ook niet echt lekker..

Dus zo'n proeverij lijkt mij ook nog wel leuk, misschien kom ik er dan achter wat ik wel of niet lekker vind haha

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Whisky restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:34

Mijn man is jaren geleden als eens naar een whisky diner geweest van deze man https://goossenwhisky.com/
Hij heeft het er nog steeds over, dus het was blijkbaar écht heel goed.
Manlief is ook echt een liefhebber :j

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 13:35

Ik heb toen geloof ik gewoon een aantal slijterijen gemaild met de boodschap dat ik op zoek ben naar een whisky van geboortejaar of zij deze hadden of eventueel een idee hadden hoe ik zulke whisky het best kan opsporen?

Ik heb mijne toen gekocht in Houthalen (BE), heel veel keuze... En vriendelijke mensen!

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:37

Yltje schreef:
Hoe zoek je op leeftijd zeg maar? ik heb wat termen geprobeerd maar het is wel duidelijk dat ik een leek ben haha.

Ik las net even gauw ergens dat het 'verouderingsproces' vrijwel stopt zodra de whisky gebotteld word?
Klopt dit?

Ik moet toegeven ik hoopte van whisky altijd dat het iets is wat ik graag zou lusten, ik vind het alleen al zo interessant en ook zoveel erover weten lijkt me al mooi. Maar tot nu toe moet ik zeggen dat ik het niks vind, ik heb de jack daniels gehad ( ik geloof dat dat ook een beetje vloeken in de kerk is als het om whisky gaat? waarom dan? puur nieuwsgierig allemaal inmiddels haha! ) en dan een glaasje van die Glenfiddich die ik voor mn vriend had gekocht, maar die vond ik ook niet echt lekker..

Dus zo'n proeverij lijkt mij ook nog wel leuk, misschien kom ik er dan achter wat ik wel of niet lekker vind haha


Ik reageer hier even later op, kost iets meer tijd en die stallen moeten nu toch echt eerst gedaan worden :o

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:38

Ik houd niet van whisky met turf. Vooral de Talisker is een merk met redelijk veel turf. Ik heb ooit een whisky mogen proeven die gevonden was bij een berging van een oud schip. Die flessen hebben jaren in het ijs gelegen. Flesje koste €1500... maar hij was ook echt lekker :D
Whisky's die gerijpt zijn op oude sherry of port vaten vind ik wel lekker (bijv. Edradour) en de Glenmorganie's zijn ook lekker.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:18

Kennen jullie Vom Fass al? Daar kun je allerlei soorten whisky (veel meer dan op hun website staat) proeven alvorens te kopen, erg leuk... daardoor kun je ook flesjes van verschillende hoeveelheden kiezen en hoef je niet meteen een liter drank aan iemand cadeau te geven. Geloof dat ze nu alleen nog maar in Duitsland, België en Den Haag zitten, maar ze gaan verder uitbreiden in Nederland.

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:20

Zo, paarden staan er weer netjes en gevoerd bij, tijd voor andere dingen! ;)

Yltje schreef:
Hoe zoek je op leeftijd zeg maar? ik heb wat termen geprobeerd maar het is wel duidelijk dat ik een leek ben haha.


Dat is nog niet zo heel makkelijk inderdaad, best is waarschijnlijk bellen met een goede whiskyhandel, zoals Van Wees in Amersfoort, of Versailles in Nijmegen bijvoorbeeld.

Even whisky voor beginners in het kort :D
Whisky wordt gemaakt door graan te distilleren en het distillaat te laten rijpen. Dat kunnen allerlei soorten graan zijn, grootste aandeel is echter gerst. Wordt een whisky uitsluitend van gerst gemaakt, heb je het over een "malt" whisky. Vaak is dit een mengsel van whisky's uit verschillende ditilleerderijen (zoals Famous Grouse, Johhny Walker).
Grote distillerderijen, zoals Glenfiddich, Talisker, Highland Park hebben vaste recepten voor hun whisky. Als deze whisky niet gemengd wordt met whisky van andere distilleerderijen heb je het over een "single malt". Zij produceren grote aantallen vaten en mengen die van verschillende leeftijden door elkaar tot ze de gewenste smaak hebben. De leeftijd van de whisky die dan op de fles staat, is de leeftijd van de jongste whisky (12 jaar bijvoorbeeld) die in het mengsel zit. In zo'n mengsel kan dus ook makkelijk whisky van 25 jaar oud ofzo zitten. Je weet dus nooit hoe oude deze whisky precies is, want het is een mengsel (van single malt whisky) van verschillende leeftijden. Bovendien wordt er niet vermeld wanneer deze whisky nu gestookt is.
Ok, als je nu nog nietafgehaakt bent :D , is dit waar het eigenlijk om gaat: sommige distilleerderijen maken echter ook "single cask" whisky. Dit is whisky, afkomstig van 1 enkel vat, van 1 distilleerderij. Hiervan weet je dus wel uit welk jaar deze is en hoe oud precies. Dit zijn de whisky's die je zoekt! Nu zijn er niet heel veel distillerderijen die dit doen, maar gelukkig zijn er independent bottelaars :D Dit zijn mensen / bedrijven die vaten opkopen van distilleerderijen, nog voordat deze gebotteld zijn. Zij bedenken zelf hoe lang zo'n vat het best kan rijpen en wanneer die het best gebotteld kan worden. En doen de whisky soms zelfs over in een ander soort vat (sherry, port, wijn). Zij bottelen de flessen vervolgens onder hun eigen naam (bijvoorbeeld Signatory, Ultimate, Gordon Macphail, Kintra, enz.), maar met vermelding van waar de whisky gedistilleerd is (dus bijvoorbeeld Glenfiddich, Highland Park enz) en zetten er precies op wanneer deze whisky is gedistilleerd en wanneer deze is gebotteld en zelfs op welk vat en hoeveel flessen er van gemaakt zijn. Deze whisky's wijken dus qua smaak vaak iets, soms veel, af van de "gewone" bottelingen die er op de markt zijn. Voor iemand die echt houdt van een bepaalde, specifieke smaak (bijvoorbeeld Macallan 15 jaar oud), is dit misschien niet zo'n goed idee. Iemand die wat avontuurlijker is en graag verschillende dingen wil proeven, kan dit waarschijnlijk beter waarderen.
Deze whisky's zijn vaak, niet altijd, een stuk sterker. Ze worden namelijk vaak op vatsterkte gebotteld. Whisky gaat met een bepaald percentage op het vat (bijvoorbeeld 65%). Door het rijpen verdampt er echter ook alcohol. Hoe langer de whisky rijpt, hoe meer alcohol er verdampt. Commerciele whisky wordt voor het bottelen vaak terug verdund naar een standaard percentage alcohol, bijvoorbeeld 40, of 46%. Single cask whisky worden soms gewoon gebotteld op het percentage wat er "over" is gebleven (maar altijd minstens 40%), dus dat kan maar zo 60,2% o.i.d. zijn. Dit heet "cask strength".

Hier vind je een aantal prijslijsten: http://www.whiskyworld.nl/ (onder prijslijsten uiteraard). Als je daar de lijsten bekijkt van de bottelaars die ik net noemde, zie je bijvoorbeeld wel de jaartallen staan. En de prijzen, dan heb je vast een beetje een idee waar je aan begint :o De namen van de distilleerderijn staan er ook bij.

Yltje schreef:
Ik las net even gauw ergens dat het 'verouderingsproces' vrijwel stopt zodra de whisky gebotteld word?
Klopt dit?


Dat klopt inderdaad. Zodra het op fles zit, verandert de smaak niet (nauwelijks) meer. In theorie is een ongeopende fles dan ook bijna eeuwig houdbaar. Als een fles eenmaal open is en er meer dan de helft uit is, kun je deze wel het best niet te lang bewaren (of overgieten in bijvoorbeeld een kleinere fles), doordat er dan zoveel lucht in de fles zit, ten opzichte van de whisky, kan de smaak dan veranderen door oxidatie.

Yltje schreef:
Ik moet toegeven ik hoopte van whisky altijd dat het iets is wat ik graag zou lusten, ik vind het alleen al zo interessant en ook zoveel erover weten lijkt me al mooi. Maar tot nu toe moet ik zeggen dat ik het niks vind, ik heb de jack daniels gehad ( ik geloof dat dat ook een beetje vloeken in de kerk is als het om whisky gaat? waarom dan? puur nieuwsgierig allemaal inmiddels haha! ) en dan een glaasje van die Glenfiddich die ik voor mn vriend had gekocht, maar die vond ik ook niet echt lekker..


Je kunt ook beginnen met de whisky te ruiken bijvoorbeeld! Verschillende soorten whisky's hebben echt een heel andere geur, die al heel veel zegt over de whisky. Er is ook echt heel veel leuks aan whisky te ontdekken! Jack Daniels is Amerikaans (dus met een "e" er in ;) ) voor mij alleen geschikt voor in de cola! Glenfiddich is wel "echte" Schotse single malt. Op zich prima whisky hoor, maar is ook vaak de whisky waarmee mensen beginnen, als ze eens een wat luxere whisky willen dan een Johnny Walker. En na verloop van tijd kom je er dan achter dat er veel meer soorten whisky zijn, die veel interessanter smaken :D

Yltje schreef:
Dus zo'n proeverij lijkt mij ook nog wel leuk, misschien kom ik er dan achter wat ik wel of niet lekker vind haha


Proeverij is zeker leuk hoor, maar misschien een festival ook wel. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar in april is er weer een kleiner festival in Wageningen : http://www.whiskyevent.nl Hier vind je dan een stuk of 20 stands met allemaal een stuk of 10-20 whisky's. Je betaalt 25,- entree. Een groot deel van de whisky's kun je hier dan gratis en onbeperkt proeven. De standhouders kunnen en willen je graag alles er over vertellen. Voor echt exclusieve whisky's moet je munten bij betalen.

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:22

Szan schreef:
Kennen jullie Vom Fass al? Daar kun je allerlei soorten whisky (veel meer dan op hun website staat) proeven alvorens te kopen, erg leuk... daardoor kun je ook flesjes van verschillende hoeveelheden kiezen en hoef je niet meteen een liter drank aan iemand cadeau te geven. Geloof dat ze nu alleen nog maar in Duitsland, België en Den Haag zitten, maar ze gaan verder uitbreiden in Nederland.

Dit kende ik nog niet, maar vond het aanbod whisky erg beperkt, wat ik zo snel zag. Bij de meeste in whisky gespecialiseerde slijterijen, kun je tegenwoordig ook al heel veel proeven van zij te koop hebben. Dat is vaak al meer dan ik op die site zag staan.