Jouw kookblunders.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:23

Leffroi schreef:
Ik kan geen eieren koken -O-

Ik bak, kook, grill en maak je alles klaar. Maar ik kan geen ei koken :')


Hier heb ik lang op moeten oefenen. Maar tegenwoordig kook ik eieren met een scheut azijn en zout in het water. Dan gaat het goed.
Oh en ik moet erop letten dat ik de eieren voorzichtig in het kokende water laat vallen, ik ben van mezelf vrij lomp haha.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:25

Ik doe bij max twee eieren ze in zo'n plastic-aluminium eierkoker in de magnetron (wij hebben hem in de vorm van een kip :') ), dan 7 min op vol vermogen.

Bij meer dan twee eieren: eieren in de pan, water er bij, op t gas, wachten tot het kookt en dàn pas timen tot 8 minuten.

Mijn eieren zijn standaard aan de binnenkant nog iets zacht <3

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:52

Sokje_6 schreef:
Of tussen de grindvloer. Leuk. :=

Ik snap nooit zo goed hoe iemand kan denken dat een (niet volledig afgedichte) grindvloer een goed idee is in de keuken.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 16:16

qua eieren in een pot koken,beetje azijn in het water,zorgt ervoor dat,als eieren openbarsten,ze niet uitlopen.

het is het grote temperatuurverschil die ervoor zorgt dat ze springen.
gewoon eieren van in het begin(koud water) erin leggen helpt vaak ook tegen breken.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:34

Nadeel van eieren in het koude water is dat ik ze veel minder goed kan pellen daarna. Dus ik gooi ze in kokend water, inderdaad met zo'n ding van de xenos dat laat zien hoe goed ze gekookt zijn en accepteer dat ze soms eens breken.

NynkeMarit

Berichten: 626
Geregistreerd: 16-05-14
Woonplaats: Friesland

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:38

Wij gooien hier al jaren de eieren gewoon in kokend water en ik heb er nog nóóit 1 gebroken gehad, ook nooit gaatjes in geprikt oid... vraag me altijd af hoe mensen dat voor elkaar krijgen :')

Ik heb een keer chocolate chip cookies gemaakt... op een rooster :o? Alles lag op ee bodem van de oven :=

tirzasarah10

Berichten: 1831
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:55

Ik had op Facebook gezien dat je hele leuke bakjes kon maken van chocolade :') dus ik chocolade smelten en een ballon opblazen moest de chocolade blijkbaar eerst iets afkoelen voor je de ballon er in ging dopen :wow: er was een explosie met als resultaat het plafond moest gewit worden.... mijn moeder was echt niet blij met mij

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 16:59

hahahaha,om deze moet ik toch ook heel hard lachen!

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:00

Ik wilde een paar weken geleden chocolade fudge maken, daarvoor moest ik de chocolade au bain marie smelten. Ik dacht dat ik het wel kon smelten in mijn glazen kom. Wrong, dat ding spatte dus halverwege uit elkaar en overal zat gesmolten chocola vermengd met stukjes glas.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:02

Oh, krijg zin om weer een misbaksel te gaan maken! (hier gaat ook altijd van alles mis) maar voel me in dit topic helemaal thuis.

Afgieten gaat hier ook vaak fout, heb het opgegeven en zet nu gewoon een vergiet in de wasbak en gooi daar direct de pasta in... ipv in de wasbak.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:13

Voor iedereen die moeite heeft met eieren koken;
Klein steelpannetje. Half tot hele vinger water erin. Eitjes erin doen (en dan niet kwakken, wel met beleid) en dan water erin doen totdat ze net onder staan. Dan pannetje op het gas, vuur niet te hoog, vlam mag niet voorbij de rand komen. Zodra water kookt, gas afzetten en wachten maar. Wil je een zacht eitje? Kan die met 2 a 3 minuten eruit. Hard gekookt minimaal 5 minuten erin laten zitten.

Foolsafe, zelfs mijn vriend die ook echt geen eieren kan koken lukt het op deze manier (en het is nog zuinig ook!)

Anoniem

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:22

Ik zet altijd een pannetje water op het vuur, wacht tot het water kookt, dan doe ik zo'n eiertimer er in (ik heb ze van de wibra, ideaal!) en vervolgens doe ik de eieren er met een theezeef bij. Enige manier waarbij ze bij mij heel blijven :')

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:12

chamion schreef:
Voor iedereen die moeite heeft met eieren koken;
Klein steelpannetje. Half tot hele vinger water erin. Eitjes erin doen (en dan niet kwakken, wel met beleid) en dan water erin doen totdat ze net onder staan. Dan pannetje op het gas, vuur niet te hoog, vlam mag niet voorbij de rand komen. Zodra water kookt, gas afzetten en wachten maar. Wil je een zacht eitje? Kan die met 2 a 3 minuten eruit. Hard gekookt minimaal 5 minuten erin laten zitten.

Foolsafe, zelfs mijn vriend die ook echt geen eieren kan koken lukt het op deze manier (en het is nog zuinig ook!)


Dit doe ik bij het koken van groentesoep, vlees trekken, daarna de groente erbij en gas uit.
Soepgroente blijft lekker en wordt geen pondje snot.

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 01:01

Ik hoor eigenlijk niet thuis in dit topic want bij mij gaat er nooit wat mis :+ maar als ik eieren kook doe ik dat als volgt:

Eerst het water aan de kook brengen. Vervolgens een flinke scheut zout in het water tot het water ervan gaat bruisen. Daarna de eieren rustig laten zakken met een soeplepel. Eieren maatje M kook ik 7 à 8 minuten. Dan heb ik een half zachte dooier, dus zodat hij nog een beetje smeerbaar is. Meteen uit de pan onder de koude kraan of in een ijskoud badje zodat het kookproces stopt en voilà!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:26

Ik doe de eieren altijd al in het water en breng het dan aan de kook. Vriendinlief gevraagd de eitjes te koken... 3 minuten.... deed ze dus ook pas in het water toen hwt water begon te koken.... bah halfrauw ei!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:38

Telt eieren koken zonder water ook? (8 jaar oud) of eieren koken in een waterkoker?
Ik heb iets met eieren...

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:10

Hier ook altijd fe eieren in de pan, water erbij dan koken. Ze na het koken goed laat scrikken, een keer op en neer rollen en pellen maar.

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:35

Tip voor eitjes koken: Kook gewoon een eierkoker :') Daar doe je de aangegeven hoeveelheid water bij, (gaatje prikken nog?), deksel er op en wachten (staat ook op hoe lang)
:')
Wij kopen gekookte eitjes trouwens gewoon in de winkel :') ("vroeger" wel in de eierkoker)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:28

KittyDylan schreef:
Wij kopen gekookte eitjes trouwens gewoon in de winkel :') ("vroeger" wel in de eierkoker)

Verkopen ze daar ook zachtgekookte eieren dan? Beetje jammer als je een eitje kookt voor het ontbijt en de dooier al helemaal gestold is.

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:29

Nee gewoon hardgekookt, en gekleurd ook nog :)) (de schaal dan uiteraard)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:38

Ik 'bak' eieren altijd heel zachtjes in de antiaanbak met de deksel erop. Lekker zacht eitje en veel sneller en je hoeft niet te pellen. Ik vind eieren koken niet moeilijk maar het is wel te veel gedoe.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:52

Afbeelding

Ik ging eens koken tijdens mijn vakantie in Amerika... Iemand is toen in haar auto gestapt, naar een afhaalrestaurant gereden en heeft mij eten gebracht, want ze vond het echt niet kunnen dat ik bovenstaande op zou eten. :')

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:00

Wat is dát?! :wow:

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:10

iets van bonen en tofu in een saus. In het echt zag het er nog erger uit. :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:19

StonedRomy schreef:
iets van bonen en tofu in een saus. In het echt zag het er nog erger uit. :')

Bohhh
Goulash had ik nog kunnen geloven.
Niet begrijpen maar wel geloven :p