Sauzen: 'Na openen beperkt houdbaar'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Sauzen: 'Na openen beperkt houdbaar'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 14:30

Woksauzen, chilisaus, teriyaki, of andere sauzen.. Hoe lang kan je ze bewaren? Ik lees overal dat het na openen wel lang houdbaar is in de koelkast (ongv. 9 maanden), en je verder moet vertrouwen op je reuk- en smaakvermogen.

Maar.. chilisaus in de koelkast ruikt bij mij binnen 2 maanden al vrij zuur. Een poos terug had ik een restje woksaus een week bewaard (buiten de koelkast) en die was ook al niet meer goed, echt een misselijkmakende zure smaak.

Nu gebruik ik sauzen niet zo vaak, maar vind ik het wel handig om ze bij de hand te hebben voor wanneer ik het wel nodig heb. Ook gooi ik liever geen restjes weg omdat ik ze voor een volgende keer kan gebruiken. Alleen heb ik het idee dat het al heel snel bederft. -O- Iemand een goede richtlijn/ervaring?
Laatst bijgewerkt door Art_ofLiving op 13-03-17 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:35

Alleen het feit al dat het niet binnen een paar dagen bederft zou al reden moeten zijn om het niet te eten. Ik vind het raar hoor dat je zulke dingen kunt openen en daarn nog tijden in de koelkast kan laten staan.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Sauzen: 'Na openen beperkt houdbaar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:39

Mijn ervaring is dat sauzen ontzettend lang houdbaar zijn.
De chilisaus in mijn koelkast staat daar al zeker een jaar en daar eet ik nog geregeld van :Y)

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:45

Goede vraag! Ik twijfel ook vaak, bijvoorbeeld pesto geeft aan 'enkele dagen houdbaar' maar sommige merken/soorten schimmelen na 3 dagen en sommige na een maand nog niet. Rode lijkt hier vele malen langer houdbaar te zijn dan groene.

Hier gaat alles weg wat over de houdbaarheidsdatum is (dus dan staat het al veeeeel te lang open), waarvan ik ben vergeten hoe lang het er al staat (te lang vermoedelijk), waar pluis op groeit of er om een andere reden niet meer goed uit ziet of goed ruikt. Bij twijfel mik ik het weg, maar ik ben er ook weleens te laat achter gekomen dat de ketchup al een half jaar over de datum was en dus vermoedelijk al minimaal dubbel zo lang open. Niets aan overgehouden trouwens, sterke maag en veel conserveringsmiddelen zijn een goede combi klaarblijkelijk :=

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:48

daarom kun je sauzen beter zelf maken, je weet wat erin zit en je maakt wat je nodig hebt.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:48

Femek2902 schreef:
Mijn ervaring is dat sauzen ontzettend lang houdbaar zijn.
De chilisaus in mijn koelkast staat daar al zeker een jaar en daar eet ik nog geregeld van :Y)


Wij hebben nog BBQ-sausjes staan die al... geruime tijd over datum zijn maar er nog prime uitzien en prima ruiken en smaken. Nog nooit beroerd van geweest.

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:48

Hahaa, ik zie nu het hoofd van mijn vriend voor mij :+ Slasaus op zn sla, 1 hap en dat was behoorlijk zuur zei die. Wat dus gelijk de prullenbak in kon :+ Dus laat inmiddels bij twijfel hem proeven :o En als hij er niet is, gaat het bij twijfel al weg. Ik ga van zure luchtjes vrij snel over mn nek, dus zal niet snel ruiken of proeven.

Frietsaus, curry, ketchup en chilisaus gaan hier lang mee.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:53

Jennyj01 schreef:
Alleen het feit al dat het niet binnen een paar dagen bederft zou al reden moeten zijn om het niet te eten. Ik vind het raar hoor dat je zulke dingen kunt openen en daarn nog tijden in de koelkast kan laten staan.


Honing bederft ook niet, moeten we daar ook vanaf blijven dan? :D


Gewoon je neus gebruiken, houdbaarheid hangt enorm af van het product, maar ook van hoe het gebruikt is (schone lepel gebruikt, hoe lang buiten de koelkast, etc). 'Traditionele' producten (sambal, sriracha, teriyaki) zijn vaak langer houdbaarder dan sauzen zoals woksauzen, doordat die laatste vaak meer bederfelijke dingen bevat. Andere merken kunnen ook nog verschil maken :j

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 14:57

Yessy schreef:
Goede vraag! Ik twijfel ook vaak, bijvoorbeeld pesto geeft aan 'enkele dagen houdbaar' maar sommige merken/soorten schimmelen na 3 dagen en sommige na een maand nog niet. Rode lijkt hier vele malen langer houdbaar te zijn dan groene.

Hier gaat alles weg wat over de houdbaarheidsdatum is (dus dan staat het al veeeeel te lang open), waarvan ik ben vergeten hoe lang het er al staat (te lang vermoedelijk), waar pluis op groeit of er om een andere reden niet meer goed uit ziet of goed ruikt. Bij twijfel mik ik het weg, maar ik ben er ook weleens te laat achter gekomen dat de ketchup al een half jaar over de datum was en dus vermoedelijk al minimaal dubbel zo lang open. Niets aan overgehouden trouwens, sterke maag en veel conserveringsmiddelen zijn een goede combi klaarblijkelijk :=


Blijkbaar zit er inderdaad veel verschil tussen de houdbaarheid van verschillende soorten sauzen (en hun merken). :Y) Gelukkig had je een sterke maag!

Ik vraag me ook altijd af of ik een (extra) lichtzure geur me niet inbeeld, omdat bijv. chilisaus van zichzelf al zuur is.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Sauzen: 'Na openen beperkt houdbaar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:00

Ruik eens goed aan een spiksplinternieuwe fles

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:34

Qimm schreef:
Femek2902 schreef:
Mijn ervaring is dat sauzen ontzettend lang houdbaar zijn.
De chilisaus in mijn koelkast staat daar al zeker een jaar en daar eet ik nog geregeld van :Y)


Wij hebben nog BBQ-sausjes staan die al... geruime tijd over datum zijn maar er nog prime uitzien en prima ruiken en smaken. Nog nooit beroerd van geweest.

Hier nog een, en die dingen staan ook nooit in de koelkast hier. Gewoon in het keukenkastje, niks mee aan de hand.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Sauzen: 'Na openen beperkt houdbaar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:36

Ik heb ook zat sauzen staan die allang over de datum zijn maar nog steeds goed zijn. Ben nog nooit ziek geworden ervan

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Sauzen: 'Na openen beperkt houdbaar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:39

Heb ze dan nog net wel in de koelkast staan. :')

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:40

loempiasaus oid gebruik ik ook nog lang na datum hoor. Mijn spaghettikruiden zijn trouwens in 2013 vervallen. Is nog niks aan.
Woksaus uit een potje of pesto vervalt wel snel. Dat spul vries ik direct na openen in. dat lukt prima. in een ijsblokjesvorm. die kun je zo uitdrukken in je wokpan :)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:43

Exitium schreef:
Qimm schreef:
Wij hebben nog BBQ-sausjes staan die al... geruime tijd over datum zijn maar er nog prime uitzien en prima ruiken en smaken. Nog nooit beroerd van geweest.

Hier nog een, en die dingen staan ook nooit in de koelkast hier. Gewoon in het keukenkastje, niks mee aan de hand.
Dit is dan ook precies de rede waarom ik al jaren mijn eigen sausjes maak/breng wanneer ik ga bbq-en bij vrienden :j

moonsparkle
Berichten: 21715
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:44

Ik heb dat met satésaus en tzazikisaus, bij beide staat er na openen beperkt houdbaar in de koelkast, maar ik krijg het nooit in 1 of 2 dagen op.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Sauzen: 'Na openen beperkt houdbaar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:50

Satesaus maken we altijd zelf net zoals het gross van de sausjes.
Als we saus uit een flesje kopen dan is het meestal na een maand wel op :')
Dan heb ik het over ketjap, soyasaus en bbqsaus.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:00

Sausjes staan hier ook in de gewone keukenkastjes :+ gaat prima. Heb wel een keer een ongeopende fles fritessaus gehad wat er een beetje in klontjes uitkwam. Die bleek wel een behoorlijk tijdje over de datum en dus niet meer zo heel fijn :')

Woksaus, yogonaise, satesaus en pesto gaan wel de koelkast in na openen. Yogonaise houdt het wel even vol. Woksaus en satesaus een weekje ofzo. Pesto wel langer als je na gebruik het randje even schoonmaakt en alles weer onder de olijfolie zet. Dat scheelt echt een hoop!