Wat voor eten invriezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 04:51

Hallo,

Hier 35 weken zwanger en wil tijdens mijn verlof wat extra eten maken en invriezen.
Gewoon voor de zekerheid.

Wij vriezen eigenlijk nooit wat in.
Wat kan je goed invriezen en is na het ontdooien nog lekker?

Iemand tips?

Gr

Anoniem

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 05:11

In principe kan je alles invriezen ook al gaat het vaak ten kosten van de knapperigheid. Ik zou dus vooral verse groentes uit de vriezer houden want wat eruit komt smaakt slap en saai.

Enkele gerechten vind ik uit de vriezer bijna lekkerder dan vers; denk vooral aan dingen die lang moeten marineren of die je lang moet stoven. En dan vooral in combinatie met aardappels omdat de smaak lekker in de aardappels kan trekken over tijd (tijdens het afkoelen en het ontdooien).

Dus:
Stoofvlees met aardappels
Gehaktbrood met zoete aardappels
Pastasaus (even snel de pasta zelf koken voor het eten)
Hasjee

Verder ligt het er maar net aan wat je lekker vind; zelf vries ik veel geroosterde kip in en veel Thaise gerechten (kip met cashewnoten, kip met gember, etc). Alles gaat in maaltijdporties inclusief de rijst de vriezer in.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 05:17

Lasagne
Bami/nasi
Noodles
Macaroni ( ik maak meestal een grote pan saus, dat de vriezer in, dan is macaroni koken net zo lang werk als de saus ontdooien en een stuk lekkerder.

Ik vind de diepvriesmaaltijden van aviko ook erg lekker trouwens. Aardappeltjes, groente en vlees/kip in een zak, in 10 min klaar. Zit genoeg groente in. En ze zijn nog goed te betalen vind ik.

Wij zijn absoluut geen aardappels groente vlees mensen trouwens, dus daar geen ervaring mee.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 05:58

Hier vriezen we erg veel in, vooral ook omdat ik vaak avonden werk en dus iets te eten mee moet nemen naar mijn werk.
Het enige dat ik merk dat niet goed gaat is aardappelpuree, dat wordt echt een smerig goedje uit de vriezer haha. En ook producten met gesmolten kaas doen het niet bijzonder goed, dus ovenschotels enz met kaas is geen succes, al is dat nog wel te doen als je een beetje snel eet en de smaak negeert haha

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 06:54

Er zijn idd van Iglo hele lekkere diepvriesmaaltijden. Vooral bij Jumbo is daarin veel keus. :) Ik maak ook vaak pastasaus in voor in de vriezer en wat ook nog prima gaat in stamppotten. Kun je lekker opbakken met zo'n krokant randje.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 07:14

Ik vries alleen maar tomatensaus en nasi in. En zelfs dat niet meer. :o
Ik vind het een enorme aantasting van de smaak. De tijdswinst vind ik daarbij minimaal. (De bordjes 1 voor in de magnetron of 1 x lang) ook moet je er aan denken om in de ochtend iets uit de vriezer te halen.(niet mijn sterkste punt...)

Ik zorg om tijd te besparen voor een strak menu met makkelijke gerechten voor door de week.
Ik neem dan voorgesneden groenten omdat daar meestal de meeste tijd in zit. Iets duurder maar tijd is ook geld ga ik vanuit. Ik kijk bijvoorbeeld op AH.nl voor recepten(de ingrediënten hoef je uiteraard daar niet perse te kopen) Je hebt bijvoorbeeld veel makkelijke recepten en de tijd die je er ongeveer aan kwijt ben staat erbij.
Op zaterdag doe ik dan boodschappen voor 1 week en let daarbij op de houdbaarheidsdatum met wanneer ik wat eet in de week.

Wat ik wel doe op zondag zo af en toe is een grote pan soep of nasi maken die we dan op maandag en soms dinsdag nog oppeuzelen.

Geen diepvriesfan hier dus maar misschien heb je hier ook wat aan.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 07:15

Wij gooien eigenlijk alles wat we over houden met eten in de vriezer. Alleen losse groente kan niet heel goed enbde kaas word brokkelig. Maar verder kan volgens mij alles wel.

Vind vriezer ideaal.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 07:32

Ik vries alleen soep in.

Heel soms nasi of macaroni maar de nasi is dan alleen nog te eten met veeeel saté saus en macaroni met heel veel ketchup.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:38

Ik kook regelmatig een aantal kleine ovenschoteltjes die ik daarna invries voor als ik 's avonds moet werken. Dan gooi ik mijn schoteltje op het werk in de magnetron en mijn vriend kan thuis snel eten zonder veel moeite. Ideaal! Dat kan met pastaschotels, lasagne, aardappelschotels, groenteschotels.. Quiche iets minder omdat het korstje eigenlijk krokant hoort te zijn, maar dat is wel op te lossen door hem niet in de magnetron op te warmen maar gewoon in de oven op 200 graden afbakken. Dat kan met bijna alles wat knapperig moet zijn.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 03:09

Aangezien ik van heerlijk koken en eten hou, maar helemaal alleen woon, vries ik vaak ook dingen in.

Inderdaad een pan macaroni, in 1 persoons porties verdelen en hup de vriezer in. Makkelijk voor als je weinig tijd hebt. Ontdooien doe ik meestal overigens gewoon op de ontdooistand in de magnetron.
Als ik bij de (Turkse) slager langs ga haal ik vaak wat extra vlees zodat ik wat op voorraad heb. Ook dat gaat dan soms de vriezer in.

En ook handig: altijd wat kipfilets en wat shoarma/runder/varkensreepjes in je vriezer hebben; daar maak je in no-time een wokgerecht mee.
Ook diepgevroren garnalen etc.

En nog een tip: ik maak eens in de zoveel tijd een pan echt goede lekkere jus, en dat vries ik in in ijsblokjesvormpjes; heel makkelijk te portioneren. Hoef ik niet een pannetje jus te maken die ik vervolgens toch niet op ga krijgen in m'n eentje.

Zelfgemaakte soepen ook in de vriezer.
En dan daarbij meteen van die stokbroden gevuld met kruidenboter voor in de oven.
Ik heb ook altijd een voorraadje Ristorante Pizza's liggen.
En zakken Paella/Spaanse Schotel van de Aldi; lekker makkelijk.

Hier gaat echt behoorlijk wat in de vriezer; zonder vriezer kan ik ECHT niet :')

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 06:00

Bedankt voor alle reacties.

In het verleden inderdaad weleens pasta ingevroren.
Kan mij ook nog vaag herinneren dat het daarna ook niet heel lekker was.
Heb je inderdaad curry nodig.

Soep hou ik wel van ja.
Dat is een goed idee.
Ik zal eens op zoek gaan naar lekkere echte soep gerechten.

Pastasaus heb ik ook nog nooit zelf gemaakt!
Stoofgerechten ga ik ook onthouden!
Diepvriesmaaltijden liep ik altijd voorbij!
Ik ga er eens opletten wat er bij ons allemaal ligt.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:22

Ik vind ingevroren pasta nooit zo lekker. Dus ik maak dan een grote pan saus en vries dat in. Dan is het alleen nog even opwarmen en pasta koken.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:34

Ik wilde hier eigenlijk reageren dat (zelfgemaakte) soep in ieder geval niet meer op te warmen valt, maar blijkbaar zijn er toch mensen die het lukt? :? Ik heb hier regelmatig geprobeerd om soep na invriezen weer op te warmen, verschillende soorten en op verschillende manieren maar dat wordt dus echt nooit van z'n leven meer vloeibaar, wordt echt een hele smerige gelei := wat voor soort soepen/strategie gebruiken de mensen die het wel lukt?

Ik vind wokgerechten ook heel erg goed in te vriezen, komt er altijd heerlijk uit. Zelfs met rijst vind ik dat ook nog lekker na invriezen, alles van pasta (ook lasagna) is juist niet meer te eten. Nasi/bami blijft ook lekker. Ovenschotels of gerechten met aardappel erin verwerkt vind ik eigenlijk nooit lekker meer als het ingevroren is geweest.

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:07

Niet gebonden soep invriezen lukt hier wel, zoals tomaten-, groente- of kippensoep. Pastasaus vries ik ook vaak in, net zoals aziatische gerechten. Meestal kook ik de pasta of rijst wel op de dag zelf en opwarmen doe ik niet in de magnetron, maar in een pan.
Verder als ik weinig tijd heb idd een iglomaaltijd oid. Hier in de buurt zitten ook nog wat groentewinkels en slagerijen die zelf maaltijden maken. Die zijn ook erg lekker en als je een beetje de aanbiedingen in de gaten houdt ook nog wel betaalbaar. In de winter was het bijvoorbeeld elke woensdag stamppotdag, in de zomer is de woensdag juist saladedag.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:13

Memories schreef:
Ik wilde hier eigenlijk reageren dat (zelfgemaakte) soep in ieder geval niet meer op te warmen valt, maar blijkbaar zijn er toch mensen die het lukt? :? Ik heb hier regelmatig geprobeerd om soep na invriezen weer op te warmen, verschillende soorten en op verschillende manieren maar dat wordt dus echt nooit van z'n leven meer vloeibaar, wordt echt een hele smerige gelei := wat voor soort soepen/strategie gebruiken de mensen die het wel lukt?

Ik vind wokgerechten ook heel erg goed in te vriezen, komt er altijd heerlijk uit. Zelfs met rijst vind ik dat ook nog lekker na invriezen, alles van pasta (ook lasagna) is juist niet meer te eten. Nasi/bami blijft ook lekker. Ovenschotels of gerechten met aardappel erin verwerkt vind ik eigenlijk nooit lekker meer als het ingevroren is geweest.

Klein beetje water erbij om het weer vloeibaar te krijgen :j
Niet te veel, anders ben je de smaak kwijt. Maar wel wat water, anders is het idd niet te eten.

Anoniem

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:26

Ik heb verschillende soorten soep in de vriezer zitten, gegrilde groenten voor lasanga, vol-au-vent (vers gemaakt), konijn met kriekbier en pruimen. Maak ik stoofvlees of te veel pastasaus, gaat dat ook de vriezer in en overschotjes van pasta en rijsgerechten gaan er ook in. Ik heb nog nooit last gehad van smaakverlies of blubbersoep.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:36

Ik vries ook heel veel in..
Pastaslierten koken en invriezen per portie, pastasaus, stoofvlees, soep, overschot van vlees dat nog niet gebakken is,.. Ik woon maar alleen en heb dus altijd wel wat over (je kunt heel moeilijk voor 1 persoon koken vind ik) en dat gaat in de vriezer. Zelfs cupcakes die over zijn, omdat ik het zonde vind om te laten uitdrogen, die zijn wel niet meer zo lekker als ze uit de vriezer komen maar is beter dan te moeten weggooien. Ik kook groentjes en doe ze dan in de vriezer per portie, zelfs als ik parmezaanse kaas of gewone kaas geraspt heb voor over de pasta gaat de overschot in de vriezer, maakt echt geen verschil qua smaak of textuur. Hup hup alles in de vriezer :D Heb gisteren een grote lading gehaktballetjes in tomatensaus gemaakt en ingevroren, jummm

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:38

Curry's zijn ook goed in te vriezen, vooral de curry's zonder paprika want paprika wordt echt vies snot na vriezen.

Ik vries overigens ook graag stukken fruit in welke ik goedkoop kan krijgen zoals mango, galiameloen, ananas..

Een bakje met bevroren blokjes plakt helemaal aan elkaar, maar even stromend water erover en je kunt ze zo eraf trekken of hakken.

In een kannetje, beetje citroensap, kwak yoghurt eroverheen en/of wat water of melk, staafmixer erop en je hebt een heerlijke verse smoothie.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:45

Die soeppakketten van AH zijn heerlijk en makkelijk in te vriezen en ontdooien. Biet is hier favoriet!

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:27

Hier vanavond nog een pan soep gemaakt, 4 porties ingevroren.
En rijs met kip met bloemkool, ui, kerrie poeder en kokosmelk. Ook 4 porties.

Verder nog pasta in huis om te maken. :j
Boerenkool is altijd heerlijk uit de vriezer, lekker opbakken <3

CKR

Berichten: 972
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:37

Als je soep in siliconencupcake vormpjes invriest, krijg je ook mooie porties.

Stamppot met wat jus is ook goed in te vriezen. Ovenschotels/aardappelanders blijft niet lekker evenals pasta, de saus kan dan weer wel. De pasta wordt na invriezen/opwarmen heel gauw klef.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:56

Memories schreef:
Ik wilde hier eigenlijk reageren dat (zelfgemaakte) soep in ieder geval niet meer op te warmen valt, maar blijkbaar zijn er toch mensen die het lukt? :? Ik heb hier regelmatig geprobeerd om soep na invriezen weer op te warmen, verschillende soorten en op verschillende manieren maar dat wordt dus echt nooit van z'n leven meer vloeibaar, wordt echt een hele smerige gelei := wat voor soort soepen/strategie gebruiken de mensen die het wel lukt?


Ligt misschien ook aan de soep? Ik maak in de winter altijd een paar pannen pompoensoep die ik invries, en ik herken de gelei niet gelukkig :Y) Groentensoep gaat ook prima. Erwtensoep moet wel altijd wat water bij, anders kun je je lepel er rechtop in zetten.

TS, ik vries eigenlijk alleen soep en af en toe stamppot (zuurkool met ananas, hutspot) in. Dat gaat prima. De rest verliest al snel z'n smaak.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:04

Maik79 schreef:
Ligt misschien ook aan de soep? Ik maak in de winter altijd een paar pannen pompoensoep die ik invries, en ik herken de gelei niet gelukkig :Y) Groentensoep gaat ook prima. Erwtensoep moet wel altijd wat water bij, anders kun je je lepel er rechtop in zetten.

Doe ik ook en zonder problemen. Ik herken de gelei smurrie niet...

Nog nooit zelf pastasaus gemaakt ts!? :oo Wat eet je dan over je pasta? DIT recept van Jamie Oliver is super makkelijk en héél erg lekker volgens mijn vriend. Na invriezen bij nog lekkerder zegt hij. Ik eet zelf geen vlees maar maak af en toe deze saus. Die vries ik vervolgens in porties in zodat vriendlief toch af en toe een portie vlees krijgt...

De pasta kook ik dan wel apart, die vries ik niet in.

Tip: vries geen champignons in, die komen er bij mij als snotjes uit. Echt smerig. :D

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:19

Ir111 schreef:
Maik79 schreef:
Ligt misschien ook aan de soep? Ik maak in de winter altijd een paar pannen pompoensoep die ik invries, en ik herken de gelei niet gelukkig :Y) Groentensoep gaat ook prima. Erwtensoep moet wel altijd wat water bij, anders kun je je lepel er rechtop in zetten.

Doe ik ook en zonder problemen. Ik herken de gelei smurrie niet...

Nog nooit zelf pastasaus gemaakt ts!? :oo Wat eet je dan over je pasta? DIT recept van Jamie Oliver is super makkelijk en héél erg lekker volgens mijn vriend. Na invriezen bij nog lekkerder zegt hij. Ik eet zelf geen vlees maar maak af en toe deze saus. Die vries ik vervolgens in porties in zodat vriendlief toch af en toe een portie vlees krijgt...

De pasta kook ik dan wel apart, die vries ik niet in.

Tip: vries geen champignons in, die komen er bij mij als snotjes uit. Echt smerig. :D


Jij bent mijn bokker van de dag. Die pasta is goddelijk! Komt hier net uit de oven.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Wat voor eten invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:30

Stamppot maak ik altijd heel veel en vries ik in. Daarna opbakken.

Pasta sauzen en rijst sauzen
Pasta en rijst zelf daarna bij koken
Een goeie pasta saus is niet moeilijk. Maar staat wel even te pruttelen.
Ik gebruik als sausbasis een pakje tomatenpuree en een pakje tomaten blokjes. Voor de smaak Italiaanse kruiden, ui en knoflook. En verder alles wat ik lekker vind er in aan groente en gehakt en dan lekker laten pruttelen.

Quiche kan ook maar dan wel opnieuw in de oven bakken

En soep heb ik ook wel gedaan. Idd beetje verdunnen met water
Ovenschotels met aardappel kunnen wel maar niet te lang. Een week of 2 maar dat word wel waterig