de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:39

Ging net naar de bloemkool kijken, nu zijn de bladeren geel aan het verkleuren... help? -O-

Tortilla

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-05-14

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:59

Ik ben stille meelezer, maar wil hier nu toch een vraag stellen..

Ik heb stamslabonen staan, in potten, maar nu worden alle bonen die al aan de plant hangen geel. De grotere lijken ook geen echte bonen erin te hebben? Kan ik hier iets aan doen, of zijn ze simpelweg niet bevrucht, of?

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:05

Chubby schreef:
Maar aaltjes bestrijden toch slakken?

Hmmm, dat wist ik niet. Ik denk altijd maar zo: als de boerman het doet is het vast gied, want hij gaat geen hectares volzetten met iets als het niet gied zou zijn. Iets met kosten. Nu stonden die afrikaantjes er wel in het najaar.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:13

SETEFURII & Tortilla kan zoveel zijn te klein behuisd, zuurgraad verkeerd of te weinig voeding.

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:37

SETEFURII schreef:
Ging net naar de bloemkool kijken, nu zijn de bladeren geel aan het verkleuren... help? -O-

Hoop voor jou dat de wortels niet doorgegeten zijn.. Was hier ook zo. Werden geel en gingen slap. Andere mogelijkheid is dat ze niet genoeg voeding hebben

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:10

Laurievc schreef:
SETEFURII schreef:
Ging net naar de bloemkool kijken, nu zijn de bladeren geel aan het verkleuren... help? -O-

Hoop voor jou dat de wortels niet doorgegeten zijn.. Was hier ook zo. Werden geel en gingen slap. Andere mogelijkheid is dat ze niet genoeg voeding hebben

Ze staan wel nog fris en fruitig zeg maar, 2 hebben een verkleurd blad. Ze zijn net verpot, ik vermoed dat ze wel genoeg voeding hadden in het blokje/kluitje waar ze aan hingen.
Verkeerde zuurtegraad zou kunnen, maar alle andere groentjes staan er wel lekker bij. Heb niet zo'n goed idee over de PH die een bloemkool verkiest. Ik ga het even afwachten.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:18

Bloemkool heeft wel behoorlijk veel voeding nodig, en bij het verpotten krijgen ze ook weer even een tik, dus het zou natuurlijk wel kunnen. Welke potgrond gebruik je? Ik heb wel eens de fout gemaakt om met goedkope grond te werken, maar daar zat gewoon echt te weinig in, ondanks dat erop stond ‘voor drie maanden voeding’ :=

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:36

Ik heb gisteren ook bij het verplanten van mijn kolen allemaal wat kunstmest gegeven als extraatje, maar ook omdat waar ze nu staan zeer waarschijnlijk schrale grond is (3 jaar aardbeien gestaan en weinig mee gedaan).

Heb hier een ander probleem op volkstuincomplex is coloradokever volop actief. Heb nog niks kunnen vinden bij mijn planten, maar zal een kwestie van tijd zijn ben ik bang. Zit er over na te denken om preventief aaltjes te kopen en uit te zetten.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:52

Hier gaat het inmiddels ook weer lekker, de tuinkas staat vol met vleestomaat, komkommer, paprika, pepers, Cherrytomaat en 1 aubergine plant.

De aubergine planten buiten doen het echter veel beter, die zijn werkelijk al gigantisch.

Bij alles is de vruchtontwikkeling allemaal net begonnen.

De aardbeien plantjes heb ik dit jaar alleen maar heel veel mest en nieuw potgrond en water gegeven. Krijg nu veel nieuwe scheuten. Hopelijk volgend jaar dan mooie planten met vrucht!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:31

Mijn preitjes in de tuin aan de zijkant komen op, lijken nu net grassprietjes van een afstandje.

Verder gaat het hier wel lekker in de bakken denk ik, ook al wordt er van alles gejat door plaagbeesten of gesloopt.

De erwten, 2 varianten.
Afbeelding

Zo lijken mijn bolcourgettes wel helemaal oke, maar helaas te veel bladluis en mier.. Heb ze gespoten met groenezeep en spiritus.
Afbeelding

Afbeelding

Wortels
Afbeelding

Komkommers
Afbeelding

tomaat in potten op grond met bloemkool of spruiten, geen idee en hoog zonnebloemen met andere van die 2 koolsoorten en in andere bak pompoen.
Afbeelding

En ehhh, bieslook.. met zwijn....(kwam die reuzenspaarpot laatst tegen bij de kringloop, kon hem niet laten staan..)
Afbeelding

Heb nog uitgelopen aardappels liggen, heeft het nog zin die in de grond te zetten?
En net als bij iemand anders hier 1 struik aalbesloos (vielen bleosempjes al direct af met steeltje) en de andere is ook loos?? Die had eerst wel wat en een witte, die uiteindelijk ook rood moet worden daar zitten er maar paar aan, wat kan dat zijn?

Oh... en net nog boterhamzakje vol slakken geoogst.. }:)

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:38

Wat leuk dat varken, wij hebben er ook een :). Hebben je courgettes geen voeding gebrek? Het blad lijkt zo gelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:39

Ziet er goed uit! Hier worden mijn groene courgettes opgegeten door de mieren. Kan die beesten wel wat doen. Even uitzoeken wat ze kan tegen houden...

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:41

Weissjee schreef:
Wat leuk dat varken, wij hebben er ook een :). Hebben je courgettes geen voeding gebrek? Het blad lijkt zo gelig.

Had ik vorig jaar ook, maar later in het seizoen, heb ze al bijgevoerd, maar ?? Ze zitten dus wel onder de mieren en bladluis net zoals bij demolenhoek, zal ze ook geen goed doen...

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:24

8nnemiek schreef:
Bloemkool heeft wel behoorlijk veel voeding nodig, en bij het verpotten krijgen ze ook weer even een tik, dus het zou natuurlijk wel kunnen. Welke potgrond gebruik je? Ik heb wel eens de fout gemaakt om met goedkope grond te werken, maar daar zat gewoon echt te weinig in, ondanks dat erop stond ‘voor drie maanden voeding’ :=

Ik heb ze in de volle aarde gezet. Ik doe altijd een handje extra potgrond die 'extreem' verrijkt is. Zou goed zijn voor een half jaar. Is ook wel iets duurder dan de andere zakken.

Marcella schreef:
Ik heb gisteren ook bij het verplanten van mijn kolen allemaal wat kunstmest gegeven als extraatje, maar ook omdat waar ze nu staan zeer waarschijnlijk schrale grond is (3 jaar aardbeien gestaan en weinig mee gedaan).

Heb hier een ander probleem op volkstuincomplex is coloradokever volop actief. Heb nog niks kunnen vinden bij mijn planten, maar zal een kwestie van tijd zijn ben ik bang. Zit er over na te denken om preventief aaltjes te kopen en uit te zetten.


Zou ik ook doen. Anders is al je werk voor niets geweest :n


Leuke foto's sjolvir!

We zijn net even bij Buren gaan kijken, wat een prachtige kersen hebben ze staan! Het jammere is dat je ze wel moet sproeien, anders zitten ze vol wormen.. net iets minder smakelijk :Y)

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:27

En wie weet zitten er nog eitjes/larven van de colorado kever in de grond dan pak ik die ook natuurlijk gelijk mee met preventief aaltjes uitzetten (hoop ik). Maar bestelling is gedaan en hopelijk dit weekend binnen dan kan ik zondag avond gelijk beginnen met uitzetten moet alleen nog even kijken hoe ik dat gaat doen.

Van wat ik ook hoorden waren het ook Lekkerlanders die goed in de smaak vielen bij de colorado kever.

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:12

De oogst van vandaag
Afbeelding
En verwerkt tot...
Afbeelding

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:47

Dat ziet er goed uit Ceetje!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:48

SETEFURII schreef:
We zijn net even bij Buren gaan kijken, wat een prachtige kersen hebben ze staan! Het jammere is dat je ze wel moet sproeien, anders zitten ze vol wormen.. net iets minder smakelijk :Y)


Wat? Ehhhhh.... Wij eten al dagen kersen recht uit de boom :\

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 04:07

Eerste potje aardbeien jam is een feit en andere potje is betreffende vacuum niet gelukt, maar die gaat gewoon voor direct consumptie. *\o/* :9

Hou normaal helemaal niet van jam, maar gisteren gelijk pan uitgelikt...jammie zo lekker was het. :')

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:29

Eigen spul is altijd jummie. Zo lust ik geen pruimen, maar raad eens wat ik hier direct van de boom eet?

Ik heb ook mieren bij mijn courgette. Wie heeft de tip hiervoor? Of hiertegen, net hoe je het wilt zien. Plant zit in een pot, dus hopelijk enkel lopers en geen nest bij de wortels, want van mijn 4 zaadjes is er maar 1tje opgekomen....

Pompoen is vrucht aan het maken (nouja, bloemen) en de mais vind de verhuizing geweldig. Met veldsla vond het met zijn 4en in en 25 liter emmer te druk, dus ik ga kijken of ik die nog ga uitzetten. Broccoli op de volle grond maakt veel blad aan maar een bloem of vrucht nog niet gezien. Die in de potten lijken wat achter te blijven, misschien dat ik deze later deze week nog ga overzetten in de volle grond. Maar dan moet ik eerst even een plek vrij maken van onkruid hahaha.

Vogels vinden de rode bes heerlijk. Mooi, ik namelijk niet...

Aardappels groeien uit hun pot heb ik het idee. Die plastic pot van 45 liter begint namelijk steeds boller te staan. Tomaat en paprika zijn overleden en heb daar ook geen zaad meer van. Zal ik dit nog kopen? Of wordt het nu toch echt te laat in het seizoen?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:41

Misschien dat het nog gaat. Maar zaad daarvan hoef je niet te kopen hoor!

Gewoon lekkere bio tomaatjes en paprika kopen en deze opsmikkelen en de zaadjes daarvan gebruik je :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:45

Mijn ‘gratis’ tomaatjes hadden als eerste bloemen van de drie soorten. Ik had van die snacktomaatjes van de Lidl geplant. Nu wacht ik ongeduldig tor de eerste vruchten zich gaan vormen.
Afbeelding

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:03

Helaas gisteren paar rupsen van mijn braam en framboos afgehaald... Elke jaar weer die rot beesten

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:51

Ik heb bladluis op een paar aardappelen planten en er lag weer een plant om van de pootaardappel was niks meer terug te vinden. Misschien erg laat maar had er nog een paar liggen dus nieuwe gelegd anders worden dat maar krieltjes. Had ook nog dat een plantje alsnog weer niet omhoog wilde komen ben gaan graven pootaardappel foetsie en daar de laatste gelegd, maar vond wel een gat en uiteindelijk gele eitjes die ik uitgegraven heb en met bonk klei op een steen langs de slootkant in mijn graskantje gelegd heb. Voor de vogeltjes om op te eten. :+

En ik moet gaan dooreten. :')

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:11

Chubby schreef:
SETEFURII schreef:
We zijn net even bij Buren gaan kijken, wat een prachtige kersen hebben ze staan! Het jammere is dat je ze wel moet sproeien, anders zitten ze vol wormen.. net iets minder smakelijk :Y)


Wat? Ehhhhh.... Wij eten al dagen kersen recht uit de boom :\


Ik heb ooit gereden voor klanten en die hadden 2 bomen staan. Ze gebruikten geen sproeistoffen en hadden bij gevolg 1 boom volledig vrij en 1 volledig vergeven van de maden. Het jammere is dat je niet kan zien aan de buitenkant of de made in je kers zit :+. Het eitje zit al in de bloesem en de made ontwikkeld zich in de kers. Ik bijt altijd kersen in 2 en kijk dan of ik niet zie kruipen.

Als je confituur of jam wilt maken van je kersen moet ze ze eerst een halfuurtje in een emmer water zetten. Dan kruipen die krengen zelf naar buiten. Weet je ineens of je maden hebt.