de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:49

moonsparkle schreef:
Marcella schreef:
Ben nog aan het wachten op verkleuren wel verschillende meloentjes hangen.


Wat voor meloentjes? Bij meloentjes moet ik denken aan muismeloen :D

Die heb ik ook hangen. Soort zou het eigenlijk niet weten zal morgen eens kijken of ik kan zien welke het zijn.

Heb ook al flinke paprika hangen nu afwachten of ze verkleuren.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:27

Ik loop nu elke dag een rondje langs alle planten. Het gaat nu zo hard!

Afbeelding

Een aantal van de pompoenen zijn nu vruchten aan het zetten en ontwikkelen. Andere laten nog even op zich wachten. Ook de achorn courgette zet zijn eerste bestoven vruchten. Ik hoop dat we er een flinke oogst van krijgen want ze zijn gewoon al mooi voor de sier en met vijf planten zou het moeten lukken.

Momenteel oogsten we courgette, snijbiet, sperziebonen, pompoen toppen, bietenblad, komkommer en oost Indische kers. Worteltjes trek ik er alleen voor de hond uit of om in de tuin te snacken en ook de Cherry tomaten zijn gewoon snacktomaatjes voor in de tuin. De moneymakers en Roma zijn nu ook aan het verkleuren. Tot nu toe gaat het goed. Verder staat de suikermaïs in bloei. Daar zijn alleen zo veel planten uitgevallen dat ik maar probeer te helpen met de bestuiving door stuifmeel om te vangen en bij de andere plant weer loslaat. We gaan het zien...

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:57

Hoe vriezsn jullie rode bieten in? In mijn "tuinoogst bewaren" boek staat 1 a 2 uur koken in hun geheel en daarna kun je ze invriezen. Nu lees ik online 3 a 4 minuten blancheren, dit is nogal een verschil.
Kunnen jullie al ervaringsdeskundigen bij adviseren?

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:02

DemDeempel schreef:
Hoe vriezsn jullie rode bieten in? In mijn "tuinoogst bewaren" boek staat 1 a 2 uur koken in hun geheel en daarna kun je ze invriezen. Nu lees ik online 3 a 4 minuten blancheren, dit is nogal een verschil.
Kunnen jullie al ervaringsdeskundigen bij adviseren?


Ligt er aan hoe groot ze zijn, ik kook ze wel tot de gaar zijn, ongeveer 40 minuten maar dus afhankelijk van het formaat. Dan snij ik ze in plakjes en dan vries ik ze in.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:11

Van invriezen worden groentes zachter. Lijkt mij dat als je bieten eerst zo lang kookt je puree over houdt na ontdooien, ook al doe je ze bevroren bij het gerecht. Biet net als wortel om dezelfde reden zou ik dus niet invriezen. Wortel is via kuilen of in de grond laten lang goed te houden, biet ook, maar anders in zuur of weck conserveren.
Ik conserveer weinig groentes op het moment (tuin te klein ook nog), maar deze 2 staan hierom niet op een wensenlijst qua overschot voor de vriezer. Erwten, peulen en spercibonen wel, prei (en het groen van de andere ui/knoflook soorten) bv echter doen het wel goed in de vriezer (en zijn voor mij juist niet aantrekkelijk uit pot/blik/weck).
En mijn voorkeur is vers of buiten iets als een vriezer te bewaren, dan heb ik nl genoeg ruimte in de vriezer voor (eigen gebakken) brood en vlees, wat moeilijker goed te houden is in pot oid. Ik droog sommige dingen (champignons uit de winkel werken voor mij het beste), Dat is redelijk simpel en makkelijk goed te houden, al wordt de smaak sterker en daar moet je rekening mee houden met koken.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:14

Ik blanceer wortels maar ik kook de bieten wel gaar, als je ze invriest en daarna ontdooid hoef je ze enkel op te warmen. Nooit gehad dat het daarna te zacht is, maar je moet ze natuurlijk niet laten overgaren bij het koken.

Wortels snij ik in stukjes en dan blanceer ik ze dus die moet ik daarna wel echt weer koken, ook nooit te zacht geworden hierdoor.

Met courgette heb ik wel de ervaring van bovenstaande blokker, daar maak ik dan courgette soep van of doe het in spaghetti saus in de vriezer.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:12

Wortels en mais blancheer ik. Bieten heb dit jaar voor het eerst geweckt.

Anders koken, velletje eraf pellen, plakjes snijden en dan met ui koken. Wat over bleef ging in porties de vriezer in noot snot gehad.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:52

Bedankt voor alle tips!
Ik heb ze nu op staan en ga ze daarna pellen, in stukjes snijden en per portie invriezen. Mocht het niet goed zijn gegaan dan probeer in het de volgende geen anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:10

Ik maak bietjes altijd in. Wortel ook deels, maar meeste is voor m'n paard.

Net de meeste boterbonen de vriezer ingewerkt.. bijna 3,5 kg. Viel me mee, de planten waren dit jaar raar gestrekt, deel daardoor gaan schimmelen. Ook nog wat apart gehouden voor de picalilly die ik dinsdagavond wil maken. Maar van het kleine stuk dat er stond niet verkeerd. Kunnen weer een aantal keren curry eten :D

Onze patisson heeft tot nu toe 1 vrouwelijke bloem gemaakt. Die is wel al flink aan de maat geworden. Maar beetje jammer, dat het verder niks lijkt te worden. De spaghettipompoen hangen er 2 aan.. dat waren er 2 jaar terug 25+ :+

De bolcourgette doet het dan wel weer heel goed. En de rode bieten zijn af en toe formaat knolselderij..

Zaaien jullie momenteel nog iets?

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:23

idinn schreef:
Ik maak bietjes altijd in. Wortel ook deels, maar meeste is voor m'n paard.

Net de meeste boterbonen de vriezer ingewerkt.. bijna 3,5 kg. Viel me mee, de planten waren dit jaar raar gestrekt, deel daardoor gaan schimmelen. Ook nog wat apart gehouden voor de picalilly die ik dinsdagavond wil maken. Maar van het kleine stuk dat er stond niet verkeerd. Kunnen weer een aantal keren curry eten :D

Onze patisson heeft tot nu toe 1 vrouwelijke bloem gemaakt. Die is wel al flink aan de maat geworden. Maar beetje jammer, dat het verder niks lijkt te worden. De spaghettipompoen hangen er 2 aan.. dat waren er 2 jaar terug 25+ :+

De bolcourgette doet het dan wel weer heel goed. En de rode bieten zijn af en toe formaat knolselderij..

Zaaien jullie momenteel nog iets?

Alleen nog stamsperziebonen en paksoi

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:18

Wil nog winterwortel zaaien.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:11

Boodschappen gedaan in eigen tuin *\o/* <3
Afbeelding

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:43

Hmm lekker !

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 23:34

Iemand nog tips om brandnetel weg te krijgen. Heb al enkele kilo's kalk gestrooid.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:18

Is het veel?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:14

Eerder hardnekkig en hierdoor wel moeilijk onder controle te krijgen. Moet ook nog uitkijken met verwijderen krijg blaasjes bij contact.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:32

Brandnetels uittrekken doe je met handschoenen en lange mouwen. raak je het toch aan : op de plek spugen en wrijven (nee geen grap, oude tuinmantrucje, verklaart ook het kunnen eten ervan, speeksel breekt die irritatiestof af).

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:45

Ja speciale handschoenen en mouwen. Weet het nog voor elkaar te krijgen. _O- _O-

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:31

Ik ook hoor, gezicht, of dwars door de stof heen -O- .

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:00

Mijn onkruid groeit op het moment harder dan de planten.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:47

Marcella schreef:
Mijn onkruid groeit op het moment harder dan de planten.


Dat is hier het hele moestuinseizoen al :') Heb ik eindelijk plantjes worden ze op gegeten.

Tomaten doen het redelijk, sommigen hebben iets last van de tomatenziekte. Maar kan wel iets oogsten. Sperziebonen doen het goed. Snijbiet wilt dit jaar echt niet groeien. Geen idee waar die last van heeft. Jammer want die vind ik erg lekker. Boerenkool heb ik al op meerdere manieren gezaaid en geplant, maar komt niet op of wordt opgegeten :\
Geen top seizoen voor ons.

Volgend jaar even wat dingen anders doen in het voorjaar...

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:05

Zaaien doe ik alleen nog wortel en radijs in de volle grond. Rest zaai ik voor in bakjes in de kas. Nu extra blij met plankje, want bakjes op de grond was ook planten die weg gegeten werden.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:27

Voorgaande jaren ging het wel goed, maar toen had ik ook een veel betere basis laag liggen om in te zaaien. Ik heb het idee dat ik dat nu mis, de grond doet erg zanderig aan. Waarschijnlijk te weinig compost erop gelegd.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:15

Wij trekken ook brandnetels uit met de hand. Inmiddels pak ik ze zelfs met blote handen beet als het moet, ik krijg er amper jeuk meer van :')

Ik heb een ander soort courgette gezaaid, een licht gele met een soort puisten erop. Die planten geven me toch een courgettes! Ze zijn wat steviger dan de reguliere soorten en daardoor minder zompig na bakken, echt lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:17

Klinkt lekker! Wij hebben bolcourgettes.. mega veel, vriend is ze al beetje zat. Ik vind het lekker. Enige nadeel is dat ze lastig te drogen zijn, een gewone in plakken is makkelijker. Dus om te drogen kaap ik binnenkort denk maar wat gewone van de huisbaas :')