de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:06

Idd moet er niks van hebben. In voorjaar een koningin gezien die gelijk omzeep geholpen. Geen nest in de buurt van mijn tuin.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:43

Heb tot nu toe weinig last van ze, maar het is een rot geluid dat getik op het hardhout.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:18

Wespen zijn juist handig toch,die eten weer anderen insecten als muggen en vliegen die we wel,graag willen missen.
Ze eten ook buxusmotten las ik op een facebook site over moestuinen.
Heb ze ook al gezien hier, waren ze aan het drinken van de schaaltjes water die ik her en der heb staan.



Bij mij is ook niet alles gekiemd van zadenenzo hoor.
Maar heb toch 3 peperplanten, 2 aubergines
. Stuk of 5 paprikas en dan 2 soorten daar van.
Heb uhm even tellen 7 tomatenplanten
En nog wat pompoen,kalebas en die courgette.
Maar heb zelf ook niet goed voorgezaaid.


Oh die gele bietjes. :D Smaken die ook anders??

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:27

ellepel schreef:
Oh die gele bietjes. :D Smaken die ook anders??

Niet echt, maar ze zijn wel erg lekker.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 02:23

Ze zullen best handig zijn maar ik vind ze verschrikkelijk stalkende steek monsters. In de wespen tijd zie je mij niks buiten eten of drinken. Als ik met me fam eet ga ik ook gerust alleen binnen zitten. Ben licht allergies krijg mega plekken van wespen steek dus als de dood voor die beesten.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 06:24

En ik ben er doodsbang voor aangezien ik niet weet of ik allergisch ben, maar mijn vader wel allergisch is (behoorlijk ook). Tel daarbij ik soms helemaal alleen ben op het achterste stuk van de moestuin en een 1 km moet lopen om weer vooraan te komen (waar mensen zijn) met een sloot met hoge rand.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 06:53

Gisteravond de wespenvanger ergens uit de schuur opgediept. Echt ik denk wel 10 jaar niet gebruikt, maar we hebben er nu al veel en ook binnen. Met twee honden (due gelukkig niet naar vliegen happen, maar toch... )en een allergische vriend hoop ik ze een zoete dood te kunnen geven.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 06:55

Heb ook een wespenvanger liggen, maar nadeel dat je ook extra wespen aan trekt.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:47

Hier nog geen 1 wesp. Best apart aangezien ik de hele week limonade op tafel heb staan met die kinderen zodat ze ten alle tijdens drinken hebben. Echter staat er ook een emmer sop, zodat de bekers kunnen omgespoeld worden.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:20

Marcella schreef:
Heb ook een wespenvanger liggen, maar nadeel dat je ook extra wespen aan trekt.

Daarom heb ik m ook ver weg gehangen. Maar je hebt gelijk, dat is ook een van de redenen geweest om hem lang niet te gebruiken, maar het waren er nu al echt vrij veel.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:56

Marcella schreef:
En ik ben er doodsbang voor aangezien ik niet weet of ik allergisch ben, maar mijn vader wel allergisch is (behoorlijk ook). Tel daarbij ik soms helemaal alleen ben op het achterste stuk van de moestuin en een 1 km moet lopen om weer vooraan te komen (waar mensen zijn) met een sloot met hoge rand.

Doosje antihistamine bij je hebben. Dat spul werkt ook hiervoor, maar let wel het is meestal niet de eerste steek/keer die een probleem is, maar de 2e of 3e keer dat je gestoken wordt. Als je immuunsysteem overreageerd is het dan pas.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:13

Hoe gaat het met iedere zijn moestuin en de droogte. -O-

Enige voordeel van dit weer is dat het perfect voor de tomaten, komkommers en meloenen is. :j En vanavond bramen waterijs maken en weet nu al dat ik gewoon geen waterijs meer gauw gaat kopen, want zelf maken is super simpel. :j :9 :9 :9

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 20:30

Welke tuin :Y) Zelfs de herenmoes sterft samen met de brandnetels. Morgen even schoonmaakazijn kopen en dat er bijna puur overheen voor de laatste hardnekkige planten. Ik moet 15de mijn tuin schoon hebben voor een bbq.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:20

Enige probleem is dat alles zo godverlaten snel groeit. Ik heb zelfs de 1e flespompoen al geoogst, dingen worden enorm. En dat alles zo snel doorschiet (geen andijvie voor ons dit jaar). Ik kan geen courgettesoep meer zien en er staan inmiddels 20 potten augurken in de kast en heb al voor 30 potten augurken weg gegeven :')

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:11

Courgetten zijn hier stervende, pompoen is nog niet begonnen, pepers groeien goed, maar moeten nog rood worden en komkommer is klaar zo te zien. Verder staat er wat aan uien, etc. nog mooi groen bij, maar hoeveel dat wordt is nog afwachten. Dit weekeind maar nieuwe bedden klaar maken en inzaaien voor najaar/winter, heb wat lage tunnels voor antivorst gehaald daarvoor. Als het in de zomer te heet is, dan maar najaar/winter proberen.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:17

Ik weet nu wel dat ik volgend jaar minder in potten ga zetten
Wat een gesjouw met,water :')
En moet ook meer bemesten heb ik het idee.
Maar heb al flink boontjes gegeten, courgette inderdaad en hier ook,al wat pompoenen gezien.
paprika, en pepers groeien door en ik krijg ook aardig wat aubergines als die zo door groeien *\o/*

Maar dit jaar was toch eerste probeerseltje in mijn tuin om te kijken hoe ik het dan volgend jaar beter kan gaan doen..
Oh ja en morgen ga ik snijbiet eten :D

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:31

Als je andijvie doorschieten geef je teveel water. Het liefst niks tot zeer weinig geven.

Sjouw me rot aan water en dan staat alles in de volle grond. Aardappelen rooien is ook niet leuk meer met een keiharde grond (opgedroogde klei).

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:05

chamion schreef:
Welke tuin :Y) Zelfs de herenmoes sterft samen met de brandnetels. Morgen even schoonmaakazijn kopen en dat er bijna puur overheen voor de laatste hardnekkige planten. Ik moet 15de mijn tuin schoon hebben voor een bbq.


Realiseer je wel dat azijn niet goed is voor het bodemleven en waterleven. Het lijkt zelfs schadelijk voor insecten zoals bijen. Vaak denken mensen dat het natuurlijk is en geen kwaad kan. Maar het is helaas echt schadelijk, heeft weinig blijvend effect en bovendien verboden in Nederland.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:46

Ik heb een vraag: wanneer kun je appels oogsten? Vanwege de droogte vallen er al wat af. Ook zitten de vogels er aardig in te pikken en dat vind ik eigenlijk best wel jammer. Ze lijken nu nog zo hard en zuur. De pluk is normaal gesproken toch september? Rijpen ze na , als ik ze nu pluk en in manden wegzet?

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 03:08

Lastig ene sterft een langzame dood en de rest groeid als kool. Normaal last van verzopen moestuin met de afgelopen natte zomers maar nu tegenovergestelde.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 06:55

Malenka schreef:
chamion schreef:
Welke tuin :Y) Zelfs de herenmoes sterft samen met de brandnetels. Morgen even schoonmaakazijn kopen en dat er bijna puur overheen voor de laatste hardnekkige planten. Ik moet 15de mijn tuin schoon hebben voor een bbq.


Realiseer je wel dat azijn niet goed is voor het bodemleven en waterleven. Het lijkt zelfs schadelijk voor insecten zoals bijen. Vaak denken mensen dat het natuurlijk is en geen kwaad kan. Maar het is helaas echt schadelijk, heeft weinig blijvend effect en bovendien verboden in Nederland.


Ik ben ervan op de hoogte, helaas geen andere optie meer over. Het staat hier een halve meter hoog en met schoffelen ben ik er niet. Ik heb geen tijd om met de hand alles te trekken. Branden was de enigste optie die een soort van werkte voor een maand of 2. Maar ik ga nu niet branden (tenzij er binnen nu en een week een bui overkomt, dan brand ik in de regen...) als er iets in de hens vliegt is niemand hier in de wijk gelukkig.

Betreft trouwens herenmoes die tussen de stenen door op komt, die in de bakken snoei ik klein. Kettingzaag ligt al aan de lader. En trek ik na de "vakantie" eruit.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:00

Afbeelding
Aan het wachten tot ik kan oogsten (galia meloen).
Afbeelding
Watermeloen in wording.

Straks nog wat bramen plukken en dan vanmiddag of vanavond even kijken om jam te maken. Heb in ieder geval een nieuw partij bramen waterijsjes in de vriezer. :9 Moet eigenlijk ook nog pruimen jam maken. :9

Mag komende tijd ook nog de bramen plukken bij de buurman. Maar heb nu al meer bramen jam dan aardbeien jam en dat ik niet helemaal verwacht.

Ben zeer positief over lavameel om te gebruiken met heermoes, maar je moet er wel veel van gebruiken dus minimaal 1x per maand wat rondstrooien. En alles wat ik zeker van kolen uitzet krijg wat lavameel en mestkorrels.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:05

Even buiten de moestuin: Waar ik zo verbaasd over ben, is dat de bramen in de natuur het zo overvloedig doen. Ik had verwacht dat zode vruchten klein en verschrompeld zouden zijn door de droogte, maar de hoeveelheid en grootte van de vruchten heb ik nog nooit zo gezien. Elke avond een handvol voor de honden die helemaal gek zijn op bramen (en ander fruit en groente)

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:26

Ik geef mijn bramenstruik wel wat water, maar die was ineens een hoop vruchten aan het afstoten/afsterven en dat vond ik erg zonde (staat nu 1 jaar).

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:29

Marcella schreef:
Ben zeer positief over lavameel om te gebruiken met heermoes, maar je moet er wel veel van gebruiken dus minimaal 1x per maand wat rondstrooien. En alles wat ik zeker van kolen uitzet krijg wat lavameel en mestkorrels.


Dank je voor de tip. Heb gelijk 20 kg gekocht en op transport gezet naar mijn huisje :+ :+
Ik wil best geloven dat de bodem arm is geworden. Al 10 jaar niks aan gedaan. Dus hoop dat het helpt.