de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:32

Ik haal bij wijze van proef een peper en 2 paprika planten naar binnen als het buiten te koud word.
Ben wel benieuwd, van de een hoor ik dat ze onder de luis komen te zitten en dat dus niet,wil.
Weer een ander zegt terug snoeien en komt wel goed.

Tomaten lekker nog even laten hangen hoor.
Ik heb ook planten buiten,laat ze net zo lang staan tot het echt niet meer kan.
Had een aantal groene tomaten er afgehaald en binnen laten rijpen,maar die worden vreemd zacht, niet lekker :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:01

Ik heb 5 paprika planten, 2 staan er binnen in pot, 2 buiten in pot en de laatste staat gewoon in de tuin. Ben heel benieuwd of iets het overleefd.

En mocht iemand nog een paprika plant willen, je mag erbij mij in [woonplaats] eentje komen halen.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:46

Zo, het is erg stil hier! Ik heb de laatste tomaten vorige week geoogst, de meeste waren nog groen maar ze zijn netjes gekleurd ondertussen. Er staat nog spinazie (winterreuzen) in de tuin, daar gaan we nog een tijd van kunnen eten :j Ook de laatste ijsbergsla staat nog met de voetjes in de grond. Er staan nog enkele kleine plantjes tussen, dus ik hoop op een kleine groeispurt. Volgende week staan er vriestemperaturen aangegeven! De winterandijvie wil niet zo goed lukken, de planten lijken klein te blijven. Veldsla heeft denk ik meeldauw, dus die gaan we maar uittrekken, best jammer want ik keek er naar uit.. -O-

Er staat nog wat venkel (erg klein) en wortelen in de tuin, we zien wel wat ervan komt!
Hoe is het bij jullie?

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:47

Hier al meerdere keren vorst gehad 's nachts dus alles is kapot :( Courgetten zijn kapot gevroren, paprikas en tomaten doen niet meer verder. Koolrabi heb ik wel vorige week nog geoogst :) Waren geplant in april en door de hele hete zomer waren ze nu pas klaar...

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:52

Leuk, wat leven in het topic!
Ik heb pas geleden een oesterzwam growkit gekocht, dus nu een beetje binnen aan het tuinieren :))
Wat heb je lekker lang tomaten kunnen oogsten zeg! Hier zijn die al heel lang verwelkt.. Ik heb wel nog enorm veel prei in de tuin staan, en nog veel rode biet en wortel.. en verder nog snijbiet en aardpeer.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:01

Ik heb een flinke tijd terug de tuin al leeg getrokken. Dus ook niet zoveel te vertellen :'). Wel knoflook geplant en die komt al boven.

En toevallig van het weekend een shi take kweekpakketje gekocht en onder de daglicht lampen staan. Gister zag ik al dat ze al flink aan het groeien waren :). Niet dat ik champignons lust maar mijn vriend wel en het kweken blijkt dus heel simpel.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:18

Heb nog winterprei, winterandijvie, gewone andijvie, krulandijvie, bieten, koolraap, boerenkool en winterbloemkolen staan. Zo even kijken hoe de andijvie/bieten erbij staat en maar even doek overheen leggen.

En soms kan het ook voordelen hebben om planten te dicht bij elkaar te zetten zeker nu het kouder word heb ik gemerkt. En zo even kijken om een bergje mest in de kas te gooien voor extra warmte.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:03

8nnemiek schreef:
Leuk, wat leven in het topic!
Ik heb pas geleden een oesterzwam growkit gekocht, dus nu een beetje binnen aan het tuinieren :))
Wat heb je lekker lang tomaten kunnen oogsten zeg! Hier zijn die al heel lang verwelkt.. Ik heb wel nog enorm veel prei in de tuin staan, en nog veel rode biet en wortel.. en verder nog snijbiet en aardpeer.


Gezien vorig jaar februari de tomatenplanten geen zin hadden in groeien, had ik maar struikjes gekocht. Besloten de tomatenzaadjes toch nog uit te komen in de zomer! Ze stonden op een erg zonnig plekje en maakten op het einde alleen nog 'kleinere' tomaten aan. Ter grote van een vijg zeg maar! Ze zijn niet allemaal meer rijp geworden, maar ik heb er toch heel lang véél profijt van gehad!µ
Lukken de oesterzwammen? Lijkt me een toffe uitdaging voor volgend jaar!


Weissjee schreef:
Ik heb een flinke tijd terug de tuin al leeg getrokken. Dus ook niet zoveel te vertellen :'). Wel knoflook geplant en die komt al boven.

En toevallig van het weekend een shi take kweekpakketje gekocht en onder de daglicht lampen staan. Gister zag ik al dat ze al flink aan het groeien waren :). Niet dat ik champignons lust maar mijn vriend wel en het kweken blijkt dus heel simpel.

Ik zou ook nog knoflook willen planten, maar dan moet ik de tuin afzetten met piketten, zodat mijn 'planning' of schema klopt met de realiteit. Ik denk dat ik mijn moestuin wat te vol geboekt heb :D


Marcella schreef:
Heb nog winterprei, winterandijvie, gewone andijvie, krulandijvie, bieten, koolraap, boerenkool en winterbloemkolen staan. Zo even kijken hoe de andijvie/bieten erbij staat en maar even doek overheen leggen.

En soms kan het ook voordelen hebben om planten te dicht bij elkaar te zetten zeker nu het kouder word heb ik gemerkt. En zo even kijken om een bergje mest in de kas te gooien voor extra warmte.


Ooh, bloemkool. Wat had ik deze graag geoogst. Jammer genoeg mislukt dit jaar, en volgend jaar zet ik er geen. Kolen, het is een ellende voor een beginner :=

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:56

Ik hoop volgend jaar de moestuin groter en serieuzer aan te gaan pakken.
We hebben een huis met wat grond gekocht waar we volgend jaar in kunnen. Tot nu toe vooral mijn moestuinplanten in potten gehad. Maar dat wil ik met de nieuwe tuin toch anders gaan aanpakken.

Ik heb volledig carta blanca, hoe zouden jullie dat aanpakken?
Mijn bedoeling is om genoeg planten te groeien, zodat ik die gewassen niet meer hoef te kopen in de winkel. Maar ook niet zo veel dat ik er een weeshuis van zou kunnen voeden.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:05

Verspreid zaaien, maar het weer + daglengte heeft invloed. Verder ook groentes kiezen die lang te bewaren zijn zonder gedoe (pompoen is een bekende), kruiden (kan je van blijven oogsten) en paar tunnelkasjes voor vorstbescherming en vrijwel hele jaar door verse groente oogsten, mits je op tijd zaait.
Lading noten en fruit bomen/struiken er bij helpt ook een stuk. Dure soorten die je lekker vindt scheelt erg veel, ik heb bv aalbessen, aardbeien en frambozen groeien, zacht fruit dus waarvan 2 zeker duur in de winkel. Dingen als noten duren wat langer, maar ook die zijn duur in de winkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:43

Ik heb volgend jaar een ruimte van 2.10 bij 3 meter beschikbaar voor een moestuin. Is dat een beetje een mooie ruimte voor 2 personen?

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 01:55

Paralian schreef:
Ik heb volgend jaar een ruimte van 2.10 bij 3 meter beschikbaar voor een moestuin. Is dat een beetje een mooie ruimte voor 2 personen?

Dan ga je geen grote oogsten hebben, maar je kan gerust sla, een tomatenplant, of een courgetteplant planten en wat kruiden erbij.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 04:35

Mijn broccoli blijft maar gaan :') tomaten ook nog steeds ondanks dat het kouder is snachts. Appel staat ook nog met groen blad.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 17:22

Ben ik de enige die al bezig is met de tuin van volgend jaar? Die zonnige dagen kriebelen een beetje in mijn moestuinbuik :D

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:43

Hoi allemaal,

Eeuwen geleden al eens meegekletst hier. Inmiddels verhuisd en een heerlijke grote tuin met weiland en veel meer ruimte om een echte moestuin te beginnen.

Ik heb bakken gemaakt van pallets en die zijn deels gevuld met paardenmest, zwart zand, bladeren, korte takjes en helemaal bovenop weer bemeste tuinaarde. Bovenop ligt nu ook hooi en stro voor de winter.

Ik heb nu 8 bakken gemaakt en ik ben rustig aan het bekijken wat de indeling gaat worden voor 2019. De voorpret is al super leuk!

Ik laat een aantal planten en bomen binnen in de serre overwinteren. Een Citroen boompje, limoen mijn passievrucht en mijn (paarse mini)bananenplant.

Is het goed dat ik (weer) mee kom kletsen hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:25

SETEFURII schreef:
Paralian schreef:
Ik heb volgend jaar een ruimte van 2.10 bij 3 meter beschikbaar voor een moestuin. Is dat een beetje een mooie ruimte voor 2 personen?

Dan ga je geen grote oogsten hebben, maar je kan gerust sla, een tomatenplant, of een courgetteplant planten en wat kruiden erbij.


Dat hoeft ook niet, het is nu puur om te proberen of het te combineren valt met werk/studie. De moestuin is volgend jaar eventueel groter te maken. Kruiden hoeven er ook niet in want die hebben al een plek.

Buiten die 3 bij 2 meter hebben we dit al:
- 2 paprika planten
- perenboom
- monsterlijk grote braam
- aalbes
- blauwe bes
- 2 citroenboompjes
- 2 mandarijnboompjes
- 2 cherrytomaatplantjes

En een verticale kruidentuin met 8 soorten kruiden.

Ik zou graag een courgetteplant willen, een normale tomatenplant en verder weten we het nog niet.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:48

Voor die ruimte kun je misschien het beste kijken naar de makkelijke moestuin methode, in bakken. Dan zou je 2/3 bakken kunnen zetten.

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:15

Hoihoi, ik kom hier eventjes binnenvallen :+

Ik heb van mijn tante een pompoen gekregen. Harstikke leuk natuurlijk *\o/* maar.. ik heb geen idee of deze eetbaar is. Weet iemand hier dat toevallig?

Afbeelding

Alvast bedankt! :D

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:31

Waarschijnlijk wel. Enige manier om erachter te komen is om een klein stukje af te snijden en te proeven. Is dit erg bitter, dan is de pompoen niet eetbaar. Dan ga je er echt niet dood van, maar is hij gewoon niet lekker. Pompoenen zijn erg gevoelig voor kruisbestuiving van soorten onderling en dat levert niet altijd eetbare pompoenen op.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:41

Gewoon even proeven voordat je hem kookt inderdaad :j

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:58

Vandaag de laatste bieten meegenomen van de tuin. :=

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:21

Iemand interesse in aardpeer? Af te halen in Cuijk.

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:27

Misschien kan iemand van jullie me helpen. Ik heb een aantal stekken van een vijgenboom staan en deze beginnen aan te slaan.
Alleen ontwikkelen er voornamelijk vijgen en nog niet echt blad, jullie enig idee wat ik het beste kan doen?

Vijgen laten zitten of eraf halen zodat er meer energie gaat naar bladontwikkeling?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:26

Ik zou ze eraf halen :j
Vijgen zijn idd leuk om te stekken! Ik heb er ook een aantal staan. Ze groeien echt enorm hard.

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:27

Thanks! Ze zijn zeker leuk om te stekken, hoop dat ik er nu weer 2 mooie aan overhoud.