de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:45

Afbeelding
En dit zijn dus al de droge bonen net geplukt.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:47

Zoooo :oo
Dan wil ik niet weten hoeveel je al gegeten en ingevroren hebt... Hier heeft helaas de droogte die paar planten die nog boven de grond wilden komen de das omgedaan. En de drie bonen die er hangen is ook de moeite niet waard. Ik ga denk ik de stokken maar opruimen voor dit jaar.
De courgette staat nog in dat bed, misschien dat ik nog een poging doe met wat andijvie. Kan ik dat gelijk in het bed zaaien, of is voorzaaien in de kas een beter idee?

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:04

Mijn augurken en tomaten beginnen ook langzaam af te sterven nu denk ook hun tijd gehad voor dit jaar. Al kleuren de tomaten nu pas. Augurken al flink van geoogst de afgelopen 2 maanden.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:49

Wat een rampzomer was dit! Zeker als je honderden dingen hebt geplant dit voorjaar.. maar wat zijn planten en bomen sterk!
De blauwe bessen waren naar mijn idee allemaal dood van de droogte, maar tot mijn verrassing zie ik ze weer tot leven komen. Ook een aantal fruitbomen zijn volledig kaal geweest maar zit nu weer blad aan. Helaas niks kunnen oogsten zowat, alle vruchten zijn eraf gevallen of opgevreten door vogels en wespen. Er hing toch behoorlijk wat in. Appels, peren, nashiperen, blauwe bessen... uiteindelijk drie pruimen gegeten en wat aalbessen en honingbessen en kruisbessen. En er zitten iets van 6 walnoten in de boom nog. Ook niet echt de moeite.
Van het najaar ga ik heel veel nieuws aanplanten (ja ik heb ervan geleerd, niet aanplanten in het voorjaar maar gelijk in het najaar.. nu maar hopen dat het niet ineens -25 wordt deze winter.. nouja waarschijnlijk dus wel want je bent een pechvogel of je bent het niet).
Ik ben echter geen moestuinierder zoals jullie. Ik ben lui. Dus ik ga allemaal dingen neerzetten waar je alleen maar van hoeft te plukken. Allemaal groentes die qua naam beginnen met bijv: eeuwig(e), oer-, meerjarig(e), enz. Ik wil dus alleen een soort van vaste groentes. En met name megaveel fruit.
Het idee is als volgt. Het wordt een soort mini bos met zowel sierwaarde als eerbaarheid. Van het najaar ga ik beginnen met het aanplanten van eetbare bomen (fruit-/notenbomen maar ook bijv bomen met eetbaar blad, te gebruiken als sla) en sierbomen met bijv een mooie bloeiwijze of mooie (al dan niet giftige) bessen. Ook ga ik struiken en heesters planten, ofwel voor de sier, ofwel eetbaar. Ook plant ik allerlei bessen en besachtigen. Bessen zijn altijd leuk, die doen het al bijna meteen en stellen niet vaak teleur. Het kleinere grut (bodembedekkers -liefst eetbare- en vaste groentes en kruiden) ga ik pas planten als het bos wat gegroeid is en dus ook al beschutting kan bieden. Dat wordt dus ws over 2 a 3 jaar pas beginnen.
Maargoed.. ik ben al wel aan het uitzoeken welke groentes en fruitsoorten er allemaal in mijn eetbare sierbos zullen komen te staan. Uiteraard de standaard dingen maar die vind ik niet zo interessant om te bespreken. De wat "bijzonderdere" soorten des te meer. Wellicht ook interessant voor jullie, aangezien ook een moestuinierder misschien wel wat voelt voor meerjarige of vaste groentes en niet alledaagse fruitsoorten die het prima doen in Nederland. Dus bij deze wil ik mijn vergaarde kennis met jullie delen. Ik noem zomaar eens wat leuke dingen op, google is your best friend, maar uiteraard kan ik ook gewoon uitleg geven als iemand ergens vragen over heeft. Sommige dingen heb ik namelijk zelf al gezien of geproefd.
Een selectie van soorten die ik interessant vind (waarvan een deel al in de grond staat, een deel aangekocht is en in pot staat te wachten, en een deel nog aangekocht moet worden in een later stadium:
- moerbeibomen (aanrader!!!! geniaal lekker en makkelijke boom)
- pecannoot
- overblijvende broccoli nine star
- oerprei
- rankspinazie
- witte braam
- daslook
- aardpeer (woekeraar!)
- japanse wijnbes (heel lekker en geeft prachtig plaagvrij fruit)
- kiwibes (nee geen kiwi maar kiwibes, wel een onzekere oogst in ons klimaat)
- pawpaw
- kroos (soort pruimachtig fruit)
- kornoeljekers
- tamme kastanje
- zilverbes
- nashipeer
- peerlijsterbes
- uiensoepboom (héél lekker blad, te gebruiken in de sla)
- prachtframboos
- eetbare fuchsia (bessen)
- amerikaanse wijnbes
- nepalese framboos
- turkse rabarber

Verder wat dingen die een aantal jaar staan. Denk aan asperges, artisjokken, meerjarige peterselie enz

En toch nog wat soorten die je toch wel moet zaaien als eenjarig gewas, maar die ik erg lekker vind en dus toch een plekje zullen krijgen in een moestuin-achtig stukje van het bos
- daglelie
- zomerpostelein
- aardbeispinazie

Als iemand van jullie al ervaring heeft met 1 van bovenstaande soorten.. daar ben ik erg benieuwd naar!
Ook tips voor vaste groentes (dus onderhoudsvrij en terugkomend of blijvend) zijn welkom. Ik ben nog een leek op dit gebied. Heb me in eerste instantie meer gericht op fruit dan groente

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:48

Weet wel dat er volgend jaar een goede pomp kom zodat ik me niet een bult hoef te sjouwen aan gieters. :=

Ik heb mijn vriezer behoorlijk vol in ieder geval (incl. de suikermais die voor de vogels waren eigenlijk :Y) ). Aardige voorraad potten met jam staan diverse smaken. En nu ook de eerste potten peren/appel compote. :9 :9 Moet nog even wachten tot de rest van appels en peren na gerijpt zijn. Mijn aalbessen en zwarte bes zijn flink verbrand.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:52

Marcella mijn bessenstruiken zien er ook niet uit. Maar dat trekt wel bij. Volgend jaar nieuwe kansen

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:15

Afbeelding
Bakje is al op. :P
Afbeelding
Afbeelding
Nieuwe lage bonen.
Afbeelding
Een randje bieten met 2 verschillende andijvie.
Afbeelding
Nieuwe stokbonen van eigen zaad met er omheen nog de oude bij de stokken. :')

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:32

Ik heb geen problemen met het woekeren van de aardpeer, maar dat komt door waar die staat. Let er wel op dat sommige mensen nogal gasvorming krijgen van het eten ervan.
Ik mis in je rijtje in elk geval nog eeuwig moos/moes (koolsoort) makkelijk te stekken ook, maar wil aardig voedsel en beschermen tegen vlinders (koolwitjes) en slakkenvraat.
Verder : siberische erwt (jonge peulen roerbak, volwassen peulen doppen en stoofschotel, is ook goed kippenvoer met 35% eiwit) en mimosaboontje, linzenachtige peultjes.
Beide zijn vorstbestendige struiken. Dan nog chinese kastanje die een eetbaar nootje geeft en chinese dadel (fruit).
Bergthee, bodembedekker met eetbare besjes en van wat ik begrijp laat in het seizoen en blijven aan de plant lang goed.
Voor de uien familie natuurlijk bieslook, sjalotten en iets als wandeluien. Oerprei vraagt toch wat zorg en daslook is ook behoorlijk kwetsbaar.
Dan nog als wat bijzondere vaste kruidenplant kleine pimpernel, ook mooi voor bijen, blad (liefst jong) is eetbaar. Verhaal is smaakt naar komkommer, maar ik vindt het wat te droog, al kan het zijn dat ik ze jonger moet plukken. Kan wel zo in vrijwel alle soepen, etc. als vulling en hoewel niet groenblijvend blijven ze lang groen en beginnen ook weer vroeg. Wel beschermen tegen wind, ik ben de volwassen planten kwijt geraakt met de oosten wind van afgelopen winter, gelukkig aantal jonge planten gevonden in de tuin.

Zowel vreeken als voedselbos arborealis hebben veel info over mogelijke soorten.
http://www.vreeken.nl
https://voedselbos.arborealis.nl/

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 02:38

Hier idd rare zomer en voorjaar ene ging goed groeide als kool andere ging dood of werd opgegeten. Had broccoli afgesneden en nu heeft die weer nieuwe scheuten en roosjes aangemaakt := . Appels kleuren nu ook dus bijna oogsten en heb de boom flink vol hangen := stoofpeer ook. Heb iedergeval weer hoop bijgeleerd voor volgend jaar.

Moet wel 2 nieuwe frambozen kopen helaas bijde niet gered. Maar wat is beter in het najaar of voorjaar planten?

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:25

Najaar kan je in het voorjaar oogsten, maar ook weer niet te laat in het najaar en ruim voor er vorst is zodat plant eerst goed kan wortelen.

Zit te twijfelen wil misschien nog een paar boompjes erbij hebben en nog een gele framboos (en misschien kijken of ze roze aalbes hebben).

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:04

Hier zijn de tomaten de schade aan het inhalen, bloemen bij de vleet en groeien als gekken ineens. Ik ben helemaal blij :D
Van de week een Oscar Gaunthier-tomaat geoogst. Niet echt een eet-exemplaar, maar voor zaadoogst en proeven prima geschikt. Vandaag ook de eerste gele Teton de Venus-tomaten geplukt, wat een smaak, licht zuur maar zo tomaat.... Die komt ook voor volgend jaar op de lijst, mede doordat ze bijna een structuur als een vleestomaat hebben, maar dat niet zijn +:)+

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:13

Hier ook een soort gele tomaat gehad en die was ook heel lekker. Alles begint aan een 2de leven hier. Courgette, tomaat, meloen. Helaas heeft mijn komkommerplant het niet overleeft :(

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:49

Mijn komkommer heeft gelukkig in de schaduw wel overleefd, alsnog genoeg schade door de hitte opgelopen, maar gelukkig is die ook aan een inhaalslag begonnen. Groener dan hij dit hele jaar nog niet geweest is, groter blad en meer jonge komkommers dan tot nu toe.
De courgette doet het nog steeds prima, maar die heeft nu zijn eigen privé-watervoorziening, en de mini-aubergine mag daarvan mee genieten. Ik hoop alleen wel dat die ook alsnog op gang gaat komen nu. Heb nog geen mini-aubergine gezien dit jaar :(

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:13

Mijn komkommer en augurken worden nu geel/bruin dus gok op, want mest geven werkte ook niet. Heb er veel vruchten van gehad.

Had een gele en roze framboos beide niet overleeft balen want de roze had ik pas net 1 jaar. Hmm begin oktober lijkt mij beste voor planten dan? Wil graag volgend jaar wel vruchten hebben. Tayberrie is wel goed aangeslagen ondanks de droogte mooi groen en flink gegroeid die zal volgend jaar ook wel vruchten geven.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:50

En ik zit er serieus over na te denken om mijn komkommer eruit te trekken die heeft het veel te goed naar zijn zin. Met daarbij dat ik het niet eet wegens dat ik er buikpijn van krijg.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:32

Als je het niet eet, moet je het gewoon niet zaaien hoor, doe ik ook :j
Ik heb een bloedhekel aan worteltjes, dus die komen hier echt de tuin niet in. Hoewel ik dit jaar een bescheiden poging heb gedaan (blijkt dat mijn vader verse worteltjes direct uit de tuin wel lekker vind :+)

Dit jaar heb ik als experiment alles bemest met de mestkorrels van de Action, en daar blijken de productieplanten in pot zeer goed op te reageren. Beter dan ik verwacht had, dus die hou ik er voor volgend jaar nog even in :j

En ik stel mijn vraag nog een keer: andijvie nu nog zaaien, wat is dan de beste manier, in potjes in de kas of gelijk buiten?
Ik heb nooit eerder andijvie gezaaid, maar ik hoop eigenlijk nog een beetje goed naseizoen te krijgen zo :)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:20

Het was inderdaad een rampjaar. Ik had mijn moestuin opgegeven. 200m2 in mijn uppie met 30 uur per week buiten het seizoen en 6 weken meer dan 50 uur (lees dus 6 weken lang geen aandacht) was het gewoon te veel. Dan had ik weer een dag waar ik een flink stuk had zitten te bunkeren en dan een week later zag je er niks meer van. Dus ik dacht ik verhuis naar mijn achtertuin. Helaas slechte start gehad daarin en veel te laat begonnen met zaaien. Meer dan 80% niet opgekomen door de droogte. Of dood gebrand nog voordat ik had gezien dat ze opkwamen. En nu heb ik 2 mini pompoenen (officieel moeten het net zulke joekels wezen als 8nnemiek liet zien, maar nu niet groter dan een mini watermeloen) Ik weet niet eens of ze eetbaar zijn. De courgette die het overleefd heeft, gaf maar 1 vrucht. Mais wordt morgen eraf gehaald (6 stuks) en de aardappelen gaan uit de pot.

Plannen voor de herfst? Alle sierplanten eruit in de grote bakken die ik heb. Hier komen volgend jaar de pompoen, aardappels en courgette te staan. De kruidentuin gaat in de planten bakken en in de kruidentuin wordt de nieuwe plaats voor de mais en vroege sla soorten.

Paprika en tomaat gaan in een nieuwe kas die ik wil maken, in potten.

Ook wil ik plannen maken om water op te vangen en een composthoop/bak te maken. Ik heb een groene bak die ik maar 1 keer in de 3 maanden hoef te legen en ik wil dat nog verder naar beneden bijzetten.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:41

Wortels uit de winkel zijn niet te eten.

Iemand die het weet mijn bloemkool is een beetje bruinig geworden in de vriezer.

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:57

Oh kan je nog andijvie zaaien dan nu? Mijn cavia’s vreten dat als gekken dus als ik nu nog kan zaaien zou dat handig zijn.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:33

Ik heb dat wel vaker gehoord, alleen zelf nog nooit geprobeerd. Zelf nog nooit andijvie gezaaid zelfs, gebruikte maar zo weinig vroeger dat een paar jonge planten goedkoper en sneller was voor ons.
Maar als het alsnog wil lukken (desnoods met kleine kropjes), dan is het seizoen in ieder geval nog een beetje gered.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:14

Tamary eeuwig moes stond idd ook op het lijstje. Thanks voor de toevoeging. Kleine pimpernel had ik maar die is dood gegaan in de droogte.
Chinese kastanje staat heel toevallig nog op mijn lijstje "uitzoeken of het wat voor mij is" dus dat is toevallig. Chinese dadel zal ik eens googlen, klinkt leuk. Heb jij er zelf ervaring mee? Vraag me af hoe het zit qua bestuiving ook.
Roosje01 hoe dan dat jij een framboos dood krijgt? Knap hoor! +:)+

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:53

De chinese dadel zitten zaden van in pot, of die opkomen is nog afwachten, de kastanje staan 2 struikjes van, maar die zijn nu nog te jong voor bloemen en noten.
arborealis zit hier in de buurt, dus dat is makkelijker winkelen. Zaaien en zaailingen groot genoeg krijgen is lastig (slakkenvraat o.a.), wel goedkoper als het lukt, maar het duurt weer langer.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:02

tamary schreef:
De chinese dadel zitten zaden van in pot, of die opkomen is nog afwachten, de kastanje staan 2 struikjes van, maar die zijn nu nog te jong voor bloemen en noten.
arborealis zit hier in de buurt, dus dat is makkelijker winkelen. Zaaien en zaailingen groot genoeg krijgen is lastig (slakkenvraat o.a.), wel goedkoper als het lukt, maar het duurt weer langer.

Ik ben wel bij arborealis geweest, en ik ga zo jaarrond steeds wel een paar keer een tripje in een bepaald gebied maken. Zo heb ik een tripje België gedaan naar De Moerbeiboom en Kwekerij Zoetewei.. en een keer naar De Smallekamp en Arborealis.. Op de planning staan oa nog De Batterijen en Wind in de Wilgen. Vind het fijn om de kwekers persoonlijk te kennen.
Ik koop liever bomen omdat zaailingen vaak minder betrouwbaar zijn dan geënte. En ik vind het wachten dan zonde als ik uiteindelijk niet krijg wat ik hoopte.
Ik ben de Chinese dadel al eerder tegengekomen onder de naam Jujube, maar niet gekocht want ik twijfel over de bestuiving en de winterhardheid. Ik wil eigenlijk niet inpakken enz. Dus daar selecteer ik op. Ik ga wel 1 hoekje maken waar ik alle randgevallen bij elkaar zet zodat ik ze iig de eerste jaren makkelijk bij elkaar heb voor het afdekken. Na 2 jaar moeten ze zich echt zelf redden zonder gedoe

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:38

Ik heb spontane zaailingen van de walnoot... (dankzij eekhoorns en een paar noten in de buurt) die zijn lastig te verwijderen! Wat is het toch voor een soort wet dat zaailingen nooit daar opkomen waar je ze wel zou willen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:07

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb spontane zaailingen van de walnoot... (dankzij eekhoorns en een paar noten in de buurt) die zijn lastig te verwijderen! Wat is het toch voor een soort wet dat zaailingen nooit daar opkomen waar je ze wel zou willen.

Dat vind ik het allermoeilijkste aan tuinieren.. dat planten een eigen wil hebben. Dan zet je planten dus wel dicht bij elkaar want je wilt geen lege ruimtes ivm onkruid. Zoek je helemaal uit hóe dicht ze dan moeten staan.. en dan gaat die plant lekker eigenwijs veel sneller of langzamer groeien dan in het boekje stond, of hij wordt helemaal niet zo groot als zou moeten... of juist veel groter. En dan overgroeit de ene plant de andere, ondertussen staat er op een andere plek weer megahoog onkruid omdat er een plant niet zo zin had om te groeien.. vind het superlastig. Het blijft uiteindelijk toch gewoon gokken, hoewel sommige mensen gewoon altijd goed gokken, en anderen niet. Iets met feeling ervoor hebben