de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:55

Ik moest draad hebben voor de bosmaaier. Dat heb ik besteld.

Maar ze hadden ook bio zaad en root trainer kweekpotjes, die zijn ook spontaan in mijn winkelmandje gesproken. Moest toch wat extra bestellen om geen verzendkosten te betalen? O:)

Oja wie nog zaden wil bestellen, ik heb een 15% kortingscode voor zaden en zo. Geen limiet aan aantal mensen.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:23

Ik mocht vanavond even neuzen in bijna de gehele Ferme de Sainte Marthe biologische zadencollectie. Daar word ik wel een klein beetje hebberig van :')

Afbeelding

Ik heb me kunnen inhouden, ik heb al meer zaden dan er ooit in m'n tuin passen, maar wel wat leuke dingen meegenomen *\o/*

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 06:49

Oh dat is echt heel slecht, zon schat voor je neus en dan eigenlijk niks dat meer in je tuin past :')

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:14

Oei dat is wel heel leuk om eens in te neuzen ja!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:30

Ik ben gisteren bij het volkstuinencomplex wezen kijken en ga daar dit jaar beginnen met een tuin :D
Thuis houd ik dan nog wel wat stukjes bestaan voor kruiden en aardbeien bijvoorbeeld, maar dan heb ik dit jaar de ruimte om los te gaan.

Op het stukje tuin wat ik waarschijnlijk ga huren staat nog een kas. Qua grootte denk ik 2 x 3,5 ongeveer. Mogelijk kan ik die overkopen, dat is nog even afwachten.

Het is tot het muurtje met wilgentakken. 1,5 are

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:50

Oh dat zou wel fijn zijn als je die kas kunt overnemen, ziet er wel netjes uit. Een kas vind ik echt fijn.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:17

Leuke tuin Mjetterd, en een kas is ideaal!

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:37

black_kelpie schreef:
Ik mocht vanavond even neuzen in bijna de gehele Ferme de Sainte Marthe biologische zadencollectie. Daar word ik wel een klein beetje hebberig van :')

[ [url=m/pq1jG6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb me kunnen inhouden, ik heb al meer zaden dan er ooit in m'n tuin passen, maar wel wat leuke dingen meegenomen *\o/*


Oh wauw! Hebberig en jaloers word ik hier van hoor :P veel plezier ermee!

Mjetterd schreef:
Ik ben gisteren bij het volkstuinencomplex wezen kijken en ga daar dit jaar beginnen met een tuin :D
Thuis houd ik dan nog wel wat stukjes bestaan voor kruiden en aardbeien bijvoorbeeld, maar dan heb ik dit jaar de ruimte om los te gaan.

Op het stukje tuin wat ik waarschijnlijk ga huren staat nog een kas. Qua grootte denk ik 2 x 3,5 ongeveer. Mogelijk kan ik die overkopen, dat is nog even afwachten.

Het is tot het muurtje met wilgentakken. 1,5 are

[ [url=m/eX2n5M.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat leuk zeg! Het zou wel leuk zijn als je die kast kan overnemen. Perfect voor alle zaden die je bijv. moet zaaien maar je eigenlijk geen plek voor hebt :D ;)

Hier thuis gaan we binnenkort weer naar de kwekerij in de buurt. Moet het wel wat beter weer worden (wat meer lente) en dan gaan we. Ik zit er over na te denken om m’n oude pot een klein beetje leeg te halen en die planten overal en nergens te planten. En dan als ik in die kwekerij ben geweest de nieuwe planten in de pot zetten.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:03

Vorig jaar mijn no-dig moestuin aangelegd met karton en daarop flinke laag champignonmest en (alleen in de kas) daarop nog fijnere bio-kultura compost. Gister de eerste jaarlijkse compostgift gegeven: heb op alle bedden een laag wormencompost vermengd met lavameel gegooid. Dat was nog een hele workout haha, maar ook niet meer te vergelijken met de aanleg van vorig jaar, dát was pas een klus :) Heb veel goede verhalen gehoord van combi wormencompost en lavameel, dus erg benieuwd! Zaten ook nog veel levende wormen nog bij in de big bag! **\O/** En toen ik klaar was heeft het lekker de hele avond in kunnen regenen!

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:50

Wat goed! Lekker bezig!
Wij hebben vorig jaar de tweede laag gedaan en ik twijfel nu of ik compost bestel. Ik vind het echt mega duur geworden en houtsnippers hebben even prioriteit ivm gras wat er doorheen groeit.
Baal nog steeds dat ik geen trekhaak heb, het laten bezorgen is echt het allerduurst :')
Dus eigenlijk wil ik kijken wat er gebeurt als ik een jaar geen compost erop gooi..

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:56

Heb je geen compost-afhaal dag in de gemeente? Daar heb ik jaren lang mijn gratis compost gehaald.

Inmiddels kom ik gelukkig goed uit met de gecomposteerde paardenmest.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:01

8nnemiek schreef:
Heb je geen compost-afhaal dag in de gemeente? Daar heb ik jaren lang mijn gratis compost gehaald.

Inmiddels kom ik gelukkig goed uit met de gecomposteerde paardenmest.

Wij krijgen elk jaar een zakje van 10 liter _O-
Ik kan paardenmest van stal meenemen en wil dat wel gaan proberen. Mijn zus doet dat ook voor haar tuin en dat gaat als een tierelier. Kijk er alleen tegenop om dat in de achterbak te vervoeren :+ zij doet dat gewoon, mijn auto is ook niet altijd schoon en opgeruimd maar bakken stront vind ik nog wel een dingetje. Het is wel maar 5 minuten..

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:12

10 liter schiet niet op nee :))

Kun je geen afgesloten emmer gebruiken om elke keer wat mest van stal mee te nemen en thuis een composthoop te maken? Dan blijft de auto schoon :))

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:21

Wij kunnen gratis compost halen bij de milieustraat, even bellen of ze hebben liggen, maar ik vind dat daar nogal eens wat rotzooi in zit, glas etc. Niet zo fijn voor de moestuin.

Wij gaan iemand laten komen met een kiepwagentje met champost, 7,5m3. Dat zet tenminste zoden aan de dijk :+

Hoop alleen dat het fijn genoeg is voor de moestuin.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:31

Ik wil ook graag compost maar helaas doet de milieustraat dit jaar niet mee aan het uitdelen van compost, voorgaande jaren kreeg je 4x een 20 literzak per huishouden.
Een bigbag heb ik over getwijfeld maar vond dat behoorlijk duur om te laten bezorgen. Denk dat ik dit jaar iets verhoogde bakken maak en die vul met goede grond, dan is compost voor het volgende jaar pas weer een opgave.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:27

Hoi allemaal. Nu mijn voorgezaaide tomaatjes beginnen te ontkiemen, is het wel tijd dat ik me hier weer meld. Ik voel de lente al <3

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:48

Dat is leuk!

Ik heb nog niks gezaaid maar zag vandaag wel de eerste amandel bloesem. Dat maakt toch gelijk voorjaar! Ik hoop dit jaar ook eens vruchten te krijgen. We gaan het zien.
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:53

Mijn kerspruim staat in bloei, helaas geen mooi zonnetje erbij ;)

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:55

Prachtig. Dat zijn zulke mooie bomen als ze oud zijn.

En de zon was hier ook alleen vanmorgen. Het is al de hele middag grijs helaas.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:39

Prachtige bloesems hierboven <3

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:48

Afbeelding
Perzik in de kas in bloei.

Ga een cavia bak ombouwen met led lampjes voor veilige plek voor plantjes om in op te groeien.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:26

Afbeelding
Action led strip. Ben benieuwd en eigenlijk gewoon een test. Kan de kleuren aanpassen tot zekere hoogte.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:41

Marcella schreef:
[ [url=m/qqIjW1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Action led strip. Ben benieuwd en eigenlijk gewoon een test. Kan de kleuren aanpassen tot zekere hoogte.


Oeh slim heel benieuwd naar je resultaten!

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:54

De brandnetel komt weer snel op. En met het druilerige weer van vandaag leek het me heerlijk om een soepje te maken voor de lunch. Ik zeg al jaren dat ik iets met de brandnetel wil maken in de keuken. En dit was natuurlijk een mooi begin. Simpele soep. Dus hup de tuin in, brandnetel knippen en daarna in de keuken aan de slag. Binnen no-time stond er een heerlijke soep op tafel. Dit had ik veel eerder eens moeten proberen!

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:21

Heel gezond ook. Ik heb er vaak quiche mee gemaakt :9