Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 154 van de 329 [ 8218 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157 ... 329  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

de eetbare tuin vervolg

 
Profiel   

soesita schreef
Oh, lekker! Verse vijgen! Van je eigen boom? Binnen of buiten? Zo langzaam wordt het toch wat koud voor vijgen, lijkt me.

Hier doen de frambozen het ook nog goed, en vorige week heb ik zelfs nog een paar tomaatjes die begonnen te verkleuren geplukt en die zijn binnen nog mooi uitgerijpt. :9

Ja van eigen boom. T was een paar dagen mooi weer en de vijgen werden rijp.
Marcella gatver met wormpjes! Hier nul wormpjes, alleen als ik de frambozen aan de struik laat verrotten komen er natuurlijk uiteindelijk ooit wel wormpjes in
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 14:08 



 
Profiel   

Frambozen verrotte door de wormpjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 14:31 



 
Profiel   

Marcella schreef
_O- _O-

Hingen hier trouwens ook nog aardbeien aan de planten (ook met een extraatje). :')

Daarmee ga je het niet mee redden op zware kleigrond. Met daarbij geen geld om te kopen.

Gebruik trouwens wel veel liever de riek dan spade waarom weet ik niet, maar vind ik gewoon fijner.

Spit toch verkeerd volgens die oude mannetjes op de moestuin. :')


Je kunt ook eens kijken naar een no dig methode, kost helemaal niks :P Geen geld en geen moeite (of een stuk minder in ieder geval haha)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 15:24 



 
Profiel   

De manier hoe ik spit is niet de hoeveelheid werk die ik andere zie doen. En wil gelijk mest in de grond doen. Maak al geen vor zoals ander het doen vind dat ook zo onlogische en alleen maar extra werk.

En heb niet genoeg compost voor de hele tuin. Ook al heb ik aardig wat, maar de tuin is groter dan de hoeveelheid compost.

Ga zo eerst voorbereiden met stukken kaal maken en mest verdelen op de stukken. Sommige stukken krijgen meer of minder mest.

Wat ik ook weet van toen ik in het begin zelf deed "spitten" dat ik in het voorjaar hele mooie losse grond had. Heb het nu een paar keer laten doen, maar vorig jaar kon ik uiteindelijk toch nog laten frezen wegens een plaat beton waar je niks in kon zetten.

O wat zouden de kippen dan graag los willen lopen, want dan kunnen ze gelijk wormen snoepen. Ga we mooi alleen niet doen, want wil nog wat wormen in de bodem houden. Ongedierte wat schade aan gewassen bezorgen gaan wel naar de kippen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 11:34 



 
Profiel   

*\o/*


[ img ]

Zo'n 20 van deze potten opgehaald, door dragende aardbeien. Die komen mooi op de verhoging. En vanmiddag nog 15 druiven struiken halen, wijn druiven zijn het.

En volgende week nog 11 Tamme kastanje bomen van 2-4 meter hoog.

Marktplaats is leuk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 11:43 



 
Profiel   

Oh lekker. :9 <3

Oef 15 druiven struiken. *\o/* Ik heb er nu 5 staan waarvan er 1 in twijfel gebied zit eruit gooien en nieuwe halen of toch nog maar een keer proberen. Tot nu toe heeft er dit jaar maar 1 echt goed druiven gegeven, maar 3 zijn nu nieuw en de twijfelaar is een oude van de buurman die dit jaar ook slecht druiven jaar had. Die zit ook te twijfelen om zijn oude te vervangen voor nieuwe soorten die beter bestand zijn tegen ziektes. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 11:48 



 
Profiel   

Het zijn schijnbaar Rondo druiven die ik ga halen. Ben benieuwd, ze zouden 1.80 groot zijn. En ik hoef ze niet uit te graven, staan al ingekuild.

Oh en in januari ga ik nog een papaja boom van 2-3 meter halen. Geen idee of die ooit vruchten gaat geven maar het blad is ook heel gezond (meer nog als de vruchten).

En afgelopen weekend hebben we nog een 7 meter hoge Ginko biloba gered, dat is een hele mooie boom maar ook geneeskrachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 11:54 



 
Profiel   

Wat leuk, wijndruiven!
Ik heb een stuk of 12 struikjes. De eerste twee jaar was de opbrengst vrij klein, maar vorig jaar en het jaar ervoor heb ik zo'n 50 liter wijn ervan kunnen maken! Dit jaar was een erg slecht wijnjaar, ze liggen nog in de vriezer maar ik gok op zo'n 10 liter. Een groot deel is nooit helemaal afgerijpt en heb ik laten hangen voor de vogels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 16:01 



 
Profiel   

En nog 4 grote Japanse wijnbes struiken mee gekregen, die had hij er ook uit liggen. Helemaal happy vandaag **\O/**

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 18:48 



 
Profiel   

Mazzelaar.

Wil er echt nog een tuin erbij. Helemaal vol zetten met bomen en struiken. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 19:51 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 22:54 



 
Profiel   

Hier zijn wij langzaam winterklaar *\o/* Vandaag komen er nog 2 oude appelboompjes en 1 sier appelboompje bij. Ik ben al helemaal plannen aan het maken voor volgend jaar! zijn jullie al bijna winterklaar? Ik zit op zandgrond en ik spit niet, ik probeer weer het bodemleven er terug in te krijgen, aangezien ik vorig jaar na mijn tuin verhuizing geen worm in de grond zag, gelukkig dit jaar al het een en ander kunnen herstellen :D


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 10:52 



 
Profiel   

Ik zit op hele zware kleigrond en spit wel en word gek van de wormen en salamanders (en rest ongedierte). Ben nu op de helft met spitten, maar is nu te slecht weer om iets op de moestuin te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 15:21 



 
Profiel   

Is het nu te laat om nog een appel of perenboom te planten? Oktober/November is daar toch de beste tijd voor?

En de appelboom die er al stond toen wij het huis kochten heeft afgelopen zomer bijna geen blad aangemaakt en had 5 of 6 kleine appeltjes die hij er al heel snel afgooide, dus ik vermoed dat hij niet helemaal lekker was dit jaar.
Kan ik nu iets doen om hem komend jaar te ondersteunen of is het dan gewoon einde verhaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 10:48 



 
Profiel   

Zo lang het niet vriest kun je in principe gewoon tot maart nog (ver)planten.

Verder heb ik er helaas geen verstand van :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 11:00 



 
Profiel   

Zo lang de boom nog in winterrust is kan dat, wij houden meestal maximaal Februari aan om te planten/verplaatsen.

De appelboom zou ik wat mest geven, en vooral goed nat houden in droge tijden. De droogte heeft hier ook behoorlijk wat schade veroorzaakt aan de fruitbomen. Meerderen hebben het niet overleefd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 11:35 



 
Profiel   

Soms kan goed terug snoeien ook goed zijn voor een boom. Voor de rest grond om de boom losmaken en daar wat mest doorheen mengen.

Natmaken zou hier niet hoeven aangezien er met spitten al water omhoog kom. Gewoon even kijken of er met gat graven al grondwater omhoog kom zou dan namelijk geen water geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 11:58 



 
Profiel   

Marcella schreef
Ik zit op hele zware kleigrond en spit wel en word gek van de wormen en salamanders (en rest ongedierte). Ben nu op de helft met spitten, maar is nu te slecht weer om iets op de moestuin te doen.

Wat is je probleem met wormen dan?? Dat zijn juist je allerbeste hulpjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 18:29 



 
Profiel   

De rest van het ongedierte wat ongewenst is, maar de kippen hebben goed werk geleverd met toch een gedeelte opruimen. :')

Jammer alleen dat ik last kreeg van een bunzing dus de kippen zijn nu op wintersport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 18:36 



 
Profiel   

Iedereen planning al klaar.

Heb gisteren en vandaag 3x peren, 3x appel en 1x druif gratis opgehaald. Mede mogelijk gemaakt door buurman met bestelbus, want de peren en druif hadden nooit in mijn auto gepast.

Schitterende bomen nog net goede leeftijd om te verhuizen.

Alleen moestuin te klein. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 16:55 



 

Planning klaar, zaden besteld.. alleen nog een kweekkas voor binnen om de boel te laten ontkiemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 20:08 



 
Profiel   

Ik heb tot nu toe vorig jaar alleen rechtstreeks in de tuin geplant, zit er nu aan te denken om zaadjes al binnen voor het raam te doen, maar hoe werkt dat precies :')?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 21:15 



 
Profiel   

[ img ]
Blauwe druif en mag straks over het kippenhok heen groeien voor schaduw voor de kippen.
[ img ]
2x Appel en staan misschien wel iets te dicht op elkaar.
[ img ]
Peer en dus ideaal straks voor de kippen als ze daar mogen lopen en ook schaduw ervan.
[ img ]
Van achteren naar voren peer, appel en peer. En ook weer schaduw voor mochten de kippen in grasrandje mogen lopen.

Maar heb alles erin gekregen en moet alleen nog bij 3 bomen wat compost gooien. En nog even kijken of huidige paal gebruikt kan worden of er nog een bamboe stok erbij moet en boomlint vast knoppen. *\o/*

Rest spitten is ook geregeld nou is het al niet veel meer om te spitten dus dat scheelt. :+ En doordat rest spitten geregeld is kan ik morgen even laatste dingetjes doen bij de bomen. En heb een stuk waar ik de grond moet loswoelen doek erop en dan houtsnippers erop. En moet eigenlijk nog 2 blauwe bessen in de grond stoppen langs de sloot bij de kas. Zit alleen even te twijfelen of ik bij de nieuw geplaatste bomen ook nog houtsnippers gaat neergooien.

En dit heb ik nu staan:
En bedenk je dat er wel erg veel bomen staan. Appel 5x, peer 5x, pruim 3x, kers 1x, perzik 1x, nectarine 1x, 2x groene hazelnoten, 2x rode hazelnoten, 2x rode aalbessen, 2x witte aalbessen, 5x druiven, 1x bramen, 1x zwarte bessen, 4x blauwe bessen, 2x roze bosbessen en frambozen gewone en geel.

Dit is geen moestuin meer maar een snoeptuin. :') :9 :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:51 



 
Profiel   

Wat een paradijs Marcella. Flinke collectie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 23:11 



 
Profiel   

Een hoop werk maar dan heb je straks ook wat :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 23:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 154 van de 329 [ 8218 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157 ... 329  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen