de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:39

Iets meer dan 100 prei plantjes heel veel andijvie (gewone & krul), nog veel bieten/bonen/wortelen/rode kool/bloemkool/boerenkool en koolraap wat er staat. Morgen eten we bieten in ieder geval en nog steeds aardappelen van eigen tuin. :9

De 2 vriezers beginnen aardig te vullen. :j

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:48

Zal ook ff wat posten van de stand van zaken gewoon in mijn achtertuin ook niet heel groot.

Kruiden
Afbeelding

Aardbeien en frambozen div soorten.
Afbeelding

Dan tomaten en ernaast venkel en rode biet
Afbeelding

En de augurk met vooraan stukje tuin wat nu bijna zooi vrij is lagen vooral opgegraven stenen en zooi uit de tuin.
Afbeelding

Dan staat ertussen nog ergens appelboom en in het stuk tuin met gewone planten staat nog een stoofpeer maar beide klap gehad van de late vorst dus geen vruchten dit jaar.

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:57

Afbeelding
Afbeelding
Tomaten met ernaast maggiplant in emmer.
Afbeelding
Aardappelen van vorig jaar tussen de gewone planten. :')
Afbeelding
Bietjes en uien.

Dit was de ruimte die ik had vorig jaar en dan ben ik nog het houten bakje met aardbeien vergeten. :+

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:58

Wat leuk Maaike! Veel succes!

Ik heb eergisteren ook heel wat aardappelen geoogst van maar een klein stukje moestuin
Afbeelding
Afbeelding

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:33

Iemand hier nog tips om van een insectenfobie af te komen? Loop ik net de tuin in tegen een spinneweb aan. Gelukkig niet het web zelf. Getwijfelt om terug naar huis te gaan. Toch in de kas gaan kijken. Wil ik kijken of er een paprika goed is haal ik mn hand weer door een spinneweb. En voor in van mn angst bekomen ben word ik bedreigd door een wesp.. Toen maar snel naar huis gelopen :'). Brrr ik heb zo'n hekel aan die beestjes.

Van de week wel een leuke oogst gehad. De meloentjes zijn zo klein doordat de planten zijn overleden :(. Watermeloen al gegeten en die was heel lekker, wel enorm veel pitten. De andere meloen laat ik nog even narijpen.
Afbeelding

Laatst alle tomaten uit de diepvries gehaald en tomatensaus van gemaakt. Jammer genoeg niet gewogen hoeveel tomaat het was. Het heeft in elk geval ruim 3 liter tomatensaus op geleverd.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:42

Helaas geen tips, hier zelf als de dood voor spinnen... Ik neem altijd een borstel mee en die moet het pad voor mij vrijmaken :+

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 16:49

ik loop hier ook telkens met mijn hoofd door de spinnenwebben, bah bah, beter een plumaux of zoiets meenemen :)

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:11

Moet zelf ook niet veel van beestjes hebben, maar zet gewoon even negeer knop aan zodra ik op de tuin ben. Alleen wespen ben ik als de dood van aangezien ik niet weet of ik allergisch ben, maar mijn vader is wel allergisch.

Maar zoals salamandertjes pak ik gerust even op om op een veiligere plek te zetten mocht het nodig zijn.

Doe vaak maar gewoon nadat ik naar de tuin ben geweest onder de douche gaan.

Zo stuk voor de compostbak opnieuw gelegd en het is daar nu helemaal af. *\o/*
Afbeelding
Lastig stukje door de knetterharde grond tegels die er lagen er volgens mij al heel lang. Moet alleen wel hotsnipper randje bijvullen.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 24-08-17 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Berichten: 7638
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:12

Ik was vroeger ook panisch maar inmiddels niet meer. Ben gaan inzien dat ze heel veel nut hebben en bijvoorbeeld heel lang doen over het maken van een web, en dan voel ik me schuldig als ik hem kapot maak :o
Rustig ademhalen helpt, een spin zal je niks doen. Een wesp ook niet als je rustig blijft.

Maareh wat een mooie oogsten komen er voorbij!! Echt geweldig!

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:16

Op het moment weinig bezig met oogsten en moet nog een flink stuk pad leggen. :=

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:20

Ik wil een composthoop aan gaan leggen met paardenmest. Mijn vriend wilde een voerton gebruiken dus hem hoef ik niet om advies te vragen. :')
Is het wat om een hoek te maken met pallets op de grond (tegels zouden handiger zijn maar zal wel minder goed werken) en daar dan om en om mest stro en ander plantaardig materiaal op te gooien? Moet dat dan beschermd tegen regen en kan ik dat dan van het voorjaar gewoon gebruiken of moet ik daar nog wat mee doen?

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:36

Meeste mensen op de moestuin complex dekken de compostbak af en voegen liever zelf water toe mocht het nodig zijn.

Mijn compostbak is volgens mij van damwandplaten gemaakt. Kwam trouwens ook achter iets niet zo heel handig wilde namelijk voorkant zo gaan maken dat ik deze open en dicht zou kunnen doen alleen de voorkant is schijnbaar ingegraven. Dus moet nog wat handig daarop verzinnen.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:40

Ik weet ook wel dat die spinnen niets doen maar vind ze echt eng :'). Bijen,homels en andere beestjes die niet steken of super snel zijn, zijn geaccepteerd haha. Wespen waren ook oke tot ik vorig jaar gestoken werd.

Composthopen weet ik jammer genoeg niets van. Ik heb nog steeds geen manier gevonden om dat op een dakterras te realiseren.

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 23:10

Afbeelding

Deze geoogst vanmiddag plant hangt nog vol zal dus word flink plukken na mijn vakantie, want dat zijn nog maar kleine vruchten met bloemen er nog aan.
Heb ze aan een collega gegeven gezien ik nu geen tijd meer heb om ze nog in te maken. Ga ik wel met de rest proberen als ik terug ben.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 23:22

wij hebben gewoon een bult met groenafval liggen dat vercomposteert vanzelf en word echt mooi spul hoor, het enige dat ik zo nu en dan doe is wat kalk toevoegen, met de mesthoop doe ik hetzelfde

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:24

Hmm.. Al mijn rijpe, rode tomaten hebben een soort litteken onderaan. Een soort zwarte plek. Als we het wegsnijden is hij nog perfect eetbaar maar hoe komt dit?

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:32

Neusrot kom door te weinig water dan.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:35

Hmm... Daar ga ik eens op letten! Ik geef normaal water bij als de bovenkant droog aanvoelt. Hoe polsen jullie voor water? Ik heb vorig jaar het probleem gehad dat ik vaak teveel water gaf...

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Blij afdakje staat alleen eigenlijk nog even een paar langere schroeven halen zodat de platen ook diep in balk vast zitten, maar eigenlijk staat het nu al muurvast. *\o/*

Afbeelding
Zaterdag ook nog 4 tegels gelegd.

Vandaag ook nog 3 spitskool plantjes gekocht ben benieuwd of dat nog wat gaat worden.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:38

Vandaag een echte stap gezet voor onze eetbare tuin: twee makkelijke moestuinbakken gemaakt. Er komen er nog twee , maar die komen ergens anders. de bakken zijn 150 bij 120 en van douglashout.Afbeelding

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:21

Hier helemaal enthousiast. Wij hebben onze eigen weide gekocht dus ik kan een moestuin gaan aanleggen zo groot als ik wil! Ben helemaal happy!

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:50

Mooi hoor die bakken. :j

DeMolenhoek ideaal. *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Overzicht tuin.
Afbeelding
Afbeelding
Heerlijk dus alleen niet te lang in ligstand gezeten aangezien ik dan ook echt in slaap zou vallen. :') :+

En iedere keer weer een stukje leggen. *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Bijna lange pad af en dan nog dat stukje opzij. Moet nu eerst weer gronddoek knippen.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:32

Ziet er echt mooi uit, daar kun je alleen maar van dromen en jij hebt het :)

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:51

Alleen die pijn in mijn lijf word ik een beetje zat helaas, maar de volgende plannen zijn er ook alweer. Maar denk dat ik dat even gaat afwachten tot volgend jaar ofzo vroeg zat denk ik.

Kom er namelijk op de plek van de perenboompje/aardbeien een soort van pergola. Maar dan wil ik even afwachten voor mocht mijn buurman stoppen dan trek ik dat stuk door naar 3,5 meter heb dan 2 stukken van 3,5 meter. In plaats van dat het nu 1 stuk 3,5 is en de andere stuk 3,2 meter is.

En moet nog even gaan verzinnen of ik die houten bak op het hoekje ga laten staan of afbreken. Hout word wel al slecht en zal een kwestie van tijd zijn voor het weg gerot is. Maar is al zo'n 2/3 jaar in gebruik geweest in de voortuin thuis en nu staat die op de volle grond op de moestuin.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 15:56

Marcella je tuin ziet er fantastisch uit <3

die moestuinbakken , ik vraag me dan af of ze niet te ondiep zijn, ik dacht dat bijvoorbeeld bieten veel meer diepte nodig hadden? en ik heb een paar bakken met bonen er in, maar de zelfde bonen doen het in de grote bak veel beter, sla en tomaat wil wel in de lage bakken, bij mij dan tenminste, de snijbiet wil ook niet in de lage bakken