de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 21:48

Sonja_vR schreef:
Jolandje: Wanneer is de knoflook de grond in gegaan?

voorjaar 2016 had ik ze in de volle grond gezet, toen ik de bak klaar had heb ik ze verplant , dus een jaar later, eigenlijk zijn de plantjes nu dus anderhalf jaar oud

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:38

Zou eigenlijk lang genoeg moeten zijn voor de knoflook. Dan is het enige wat ik kan bedenken dat de bodemwaardes niet ideaal zijn geweest voor de knoflook.

Vandaag weer een stukje gespit, maar heb nu spijt de grond was veels te natte kleverige kleigrond. %) Maar eet nu wel andijvie van de tuin. :P

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 21:16

ik geloof dat ik ze er maar uittrek dan, de vulling van de bak is behoorlijk gezakt, wel 30 cm. denk ik, dus er moet een nieuwe laag mest en compost bij in

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:29

Wauw gaaf Marcella!

Die sinaasappels :wow: woon je in het buitenland? Of groeit die soort in Nederland?

Wij hebben 2,5 week terug eindelijk te horen gekregen dat ons huis doorgaat dus we krijgen een enorme tuin met 3800m2 waarvan nu 1/3 moestuin is en een stuk of 7 (dacht ik) fruitbomen. Ben er helemaal verliefd op

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:40

Ik heb frambozen hangen aan plant :') en dat in deze tijd van het jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:41

Afbeelding

Waar paaltje ligt zitten nog aardbeien die aan de konijnen gevoerd worden , moet ook een heel stuk grond af . Langs de schutting kunnen de tegels eruit , buurman heeft tuin opgehoogd en langs de schutting wat borders erin laten slaan dus ik kan gewoon lekker tegels eruit en hij heeft er geen last van *\o/*

Afbeelding

Dit stukje moet dus geploegd en omgeschept worden , de tegels doortrekken boven in en aan de linkerkant nog een rij tegels erbij . De banden moeten nog een mooie functie krijgen :)

Even kijken wat ik er in doe volgend jaar :P

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:45

Ik heb een scooterbandje liggen en daar zitten nu nog wat selderij planten in en die doen het nog verbazend goed eigenlijk. Alle andere selderij planten zijn kapot gegaan door de vorst.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 22:41

Maaike_Melis schreef:
Wauw gaaf Marcella!

Die sinaasappels :wow: woon je in het buitenland? Of groeit die soort in Nederland?

Wij hebben 2,5 week terug eindelijk te horen gekregen dat ons huis doorgaat dus we krijgen een enorme tuin met 3800m2 waarvan nu 1/3 moestuin is en een stuk of 7 (dacht ik) fruitbomen. Ben er helemaal verliefd op

ik woon in noord nederland, haha, de sinaasappelboom staat in een grote pot en ik heb hem afgelopen voorjaar gekocht met veel kleine groene vruchtjes er in, in september heb ik hem in de serre gezet, en daar zijn de vruchten gerijpt

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:52

O echt! Ik woon ook in het noorden van Nederland, toevallig. Ons nieuwe huis heeft ook een serre dus misschien eens proberen. Zou het zeker gaaf vinden

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 23:16

het is te proberen :) maar nu nog overwinteren en weer in bloei zien te krijgen, ik hoop dat het lukt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 07:52

Oh wat een mooie foto’s komen er weer voorbij! En die sinaasappels, gaaf zeg!
Ik kwam op marktplaats een clementine boompje tegen en twijfel of ik er een wil kopen. Er staat hier wel een citroenboom die het ontzettend goed doet, en eigen clementines en sinaasappelen erbij lijkt me geweldig :D

Ik kan niet wachten tot januari, wil heel graag weer beginnen in de tuin :D Afgelopen jaar heeft mijn tuin braak gelegen, maar dit jaar wil ik echt zo veel mogelijk uit eigen tuin eten.

Rebecca, wat een mooi plekje voor een tuintje, dat heeft genoeg potentie en het kan er alleen mooier op worden :D Ik ben benieuwd als het af is!

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:42

Druk bezig geweest weer op de tuin.

Hoe het was.
Afbeelding
Hoe het is geworden. **\O/**
Afbeelding
Afbeelding

Minimale afwijking nog betreffende waterpas, maar dat doen we van het voorjaar wel goed met zand. :D

Was nu kleien met klei. :')

Alleen jammer dat de verf van de huis reiger een beetje los begin te laten. :')

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:51

Oh wat handig zeg, dat gootje! Goed bezig! Ik blijf jaloers op jouw tuin.
Jammer dat je reiger in de rui is, maar misschien kun je hem in het voorjaar een beetje schuren en schilderen.. lak erover en hij kan weer een aantal jaar mee :D Die krengen zijn duur in de winkel :=

Ik heb vandaag een hoop fruitbomen gesnoeid en het snoeiafval netjes gesnipperd en tussen de druiven gegooid. Hopelijk werkt dat goed tegen onkruid.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:10

Gootje leek mij ook wel handig aangezien daar ook ongeveer een schuur moet gaan komen. Reiger was een cadeautje van de vorige eigenaar van het stukje wat ik erbij neem. Die voorzien van likje verf is van latere zorg eerst maar eens kijken hoever ik met alles gaat komen. ;)

Moet alleen vanaf het punt dat ik nu ben hoekje om naar het grote pad vanaf de brug. Alleen pad sluit nu niet helemaal aan op andere pad dus even verzinnen hoe ik dat ga doen (of zo laten en die paar bochten voor lief nemen).

Planning voor nu af en toe wat opsluitbandjes gaan kopen dan kunnen we die ook langs het tegelpad gaan leggen vanaf de brug. Volgend voorjaar is het dan stenen opzij klappen even gronddoek leggen en zand erin (en glad strijken). En dan is het gewoon weer tegels terug leggen.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:55

Ziet er goed uit Marcella!

Met wat voor dingen beginnen jullie al zo vroeg?
Ik ben nog een beetje een beginnende moestuinierder en vorig jaar begon ik pas vanaf april ofzo :+ Maar ik ben wel benieuwd wat voor dingen al zo vroeg kunnen :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:15

Ik begin vrij vroeg met watermeloen, paprika en pepers omdat die allemaal erg langzaam groeien. Die zaai ik in Januari.
En verder vroege bloemkool, die kan dan al geoogst worden nog voordat insecten een kans krijgen om erin te kruipen.
Ook prei zaai ik heel vroeg, want die groeit ook langzaam.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:38

Zaai uien zouden ook al vroeg kunnen, maar hou het volgend jaar wel bij pootuien. :') Zaaiuien zijn niet aan mij besteed geloof ik ga het wel weer proberen tot de zaadjes op zijn. :')

Je zou ook eventueel nog wat vroege/late winterandijvie kunnen doen, maar als je wat vorst krijg is het niet zo'n ramp dan. Wel eerst opkweken in huis en dan in etappes naar buiten doen.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:55

Tomaten zaai ik ook al vroeg, ongeveer midden februari. Paprika en peper laat ik dit jaar denk ik zitten. Ik wil meer plek maken voor watermeloen en aardbeien :). We moeten nog een hele stellage bouwen voor de aardbeien. Hopelijk zijn we snel verhuist en dan kunnen we weer beginnen aan de tuin.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:58

Gooi hier het overschot aan aardbeien in de voortuin , als dat even woekeren gaat ben ik tevreden :+

Ik wil dit jaar ook vroeg aan de tomaten beginnen , ben steeds veel te laat

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:01

Tomaten zaai ik juist later. De tomaten die ik in Februari zaai zijn op 15 mei zo groot dat ze niet meer op de tafel passen en beginnen dan te verkleuren omdat de voeding uit de potjes is, en vaak staan ze dan al in bloei. Daarom zaai ik tomaten de laatste jaren pas in Maart.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:05

Hmmm. Hier waren ze vorig idd ook al erg groot. Misschien dat ik op twee datums ga zaaien, midden februari en dan ook in maart. Ik weet sowieso nog niet of ik in februari verhuist ben dus of ik dan al kan zaaien.

Herinner mij nu dat vorig jaar de eerste lading tomaten buiten kapot zijn gevroren.. Ik ben misschien te ongeduldig voor een moestuin :')

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:21

Mijn tomaten gaan heelgoed totdat ze gaan rijpen dan worden ze bruin ipv rood. Heb nu al op 2 verschillende plekken in de tuin geprobeerd en ook extra mest gegeven.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:40

Als de tomaten bruin worden heb je zeer waarschijnlijk last van de tomatenziekte(word ook wel een amdere moeilijke naam voor gebruikt). Als je gaat googlen vind je er genoeg info over. De komende jaren is het dan niet zo verstandig om nog tomaten neer te zetten.

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:07

Das balen dan -O- en in een grote bak met andere aarde zou dat dan wel kunnen?

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:24

Volgens mij maakt je dan wel meer lans dat het goed gaat. Zeker weten doen ik niet aangezien ik er zelf gelukkig nog geen ervaring mee heb. Het beste is ook bij de eerste tekenen de plant eruit te trekken zodat hij de rest niet kan 'aansteken'.