de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:30

Heb toen zakken compost erin gegooit krijg je hier in het voorjaar gratis van de gemeente. Misschien heeft het daarin gezeten.

Zal het dan deze keer in een bak proberen.

Edit zag net filmpje noemt ook wel aardappel ziekte komt door natte zomer. Kan wel kloppen want de afgelopen 2 zomers waren idd erg nat hier in het westen. Dit jaar ook zelfs amper de tuin hoeven sproeieN.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:40

Anders een keer kijken of je grond kan laten testen, want kan ook gewoon zijn dat de waardes niet goed zijn om er tomaten te kweken.

Oef net een leuke advertentie tegen gekomen betreffende gratis tegels hier vlakbij. Wou alleen dat ik die advertentie eerder gezien had. Kan nog wel wat grotere tegels gebruiken op de tuin zeker als ik minimaal een schuur van 2x2 wil plaatsen.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 17:42

vorig jaar heb ik trostomaatjes in een grote bloembak gehad, met potgrond erin , ik had daar echt een flinke opbrengst van, dit jaar heb ik ze in de grote bak gezet , in de paardenmest en compost, maar helaas , geen tomaat van gegeten :(, aankomend voorjaar maar weer in de bloembak zetten :)

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:44

Waar zou dat kunnen dan?

De planten deden het wel heel goed groeide als kool vol bloemen en vruchten maar die werden dus deels bruin.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 17:46

ik denk dat het te maken heeft met welke grond ze in groeien, ik heb ook wel eens gezien dat mensen tomaten in een opengesneden zak potgrond hadden staan, daar doen ze het ook prima in

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:47

Boerenbond of karwei (deze laatste heeft soms van die actiedagen geloof ik om grond te laten testen).

Ook dat maar dan kunnen waardes van de grond ook van belang zijn. In een nieuwe zak potgrond zijn de waardes natuurlijk nog optimaal.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:51

Boerenbond zit hier helaas niet in de buurt. Karwei is in de gaten houden dan.

Ga het iedergeval dit jaar dan anders doen gewoon in een bak met nieuwe potgrond.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:56

Of zoals hier boven ook staat gewoon een zak potgrond open snijden en daarin doen. ;)

Zo even tussen de buien door even wat stenen gehaald (geloof 40x40 niet de tijd genomen om op te meten). :') En gelijk naar de tuin gebracht, maar laatste keer lopen behoorlijke hagelstenen gehad. :=

Spitskool ook weer afgedekt.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:06

Dat lijkt me geen goed plan dan ligt binnen notime die hele zak en inhoud door de tuin ben ik bang. Zitten veel katten hier waaronder 1 van mijzelf, en de kat van buren is echt een dondersteen die duikt daar zo in en graaft alles eruit.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:59

Hier nu aan het hopen dat wat nog op de tuin staat nog goed gaat. -O- :=

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:56

Afbeelding
Vandaag even onbruikbaar hout opgestookt. :D

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:23

Oké ik heb hier een kwestie waarvan ik graag heb dat jullie met me meedenken. Wij willen een boomgaard aanleggen en ik heb al een beetje bedacht waar die moet komen. De plattegrond is precies recht dus boven is het noorden, rechts is het oosten, onder is het zuiden en links is het westen. De P is paddock en de wei komt dus in de punt. De rest kan boomgaard worden, waarvan het hoogstam gedeelte op zich ook door de paarden begraasd kan worden als ik thuis ben.
De strepen onderaan zijn rijen met laagstam bomen en evt rijen met bessenstruiken. De punten zijn half/hoogstam fruitbomen. De laagstam rijen staan dan noord-zuid en ze staan het grootste gedeelte van de dag vóór de hoogstammen tov de zon (ivm schaduwen die de bomen werpen). Rondom zou ik dan een fruitheg willen denk ik. Dat is dat kringelige lijntje. Ik twijfel nog of een frambozenheg haalbaar is of dat dat teveel gaat woekeren. Ik zou dan zowel gele als rode frambozen willen en liefst niet té wild
We zitten op kleigrond en ik twijfel of ik de grond eerst nog moet prepareren dmv omploegen of iets. Wat denken jullie van het grondplan en hebben jullie evt nog verbeteringen of tips? En hoe denken jullie over het prepareren van de grond? Wel/niet nodig? En hoe? Klaver? Een wilde bloemenwei? Paardenmest? (dat heb ik in overvloed haha)
Brand los ik ben heel benieuwd! Ik ben een echte twijfelaar dus ik kan jullie hulp goed gebruiken!
Afbeelding

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 20:28

lastig om daar zo een idee voor te krijgen, ik zou daar zelf ook minstens een jaar over nadenken :) maar frambozen als heg zou ik niet snel doen, het zijn flinke woekeraars en bovendien moet je ze elk jaar weer afsnoeien, ik zou dan liever iets van bessenstruiken zetten, evt verschillende soorten door elkaar

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:33

Framboos woekert erg heb nu 2 stekjes staan, maar dat gaan vanzelf meer worden.

Hou er rekening mee dat paarden ook graag fruitbomen lusten dus je zou ze toch moeten afzetten of erbij blijven politie agentje blijven spelen.

Afbeelding
Stenen vloertje lig (nog niet helemaal naar zin) en de paaltjes staan. Later ook nog een balk gevonden die er precies bovenop past en die erop geschroefd voor extra stevigheid. Nu nog een pallet ertussen en afscheiding is compleet.

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:38

Ik zou wei en boomgaard omwisselen, die punt is heel lastig te maaien, maar ook ronduit lastig voor een paard ivm klem zetten en kunnen draaien bij de gekke 10 minuten.
Gebruik boombescherming als je er paarden (of schapen, ook ivm wisselbegrazing die veel doet voor de belastbaarheid en gezondheid van je grasmat) tussen laat grazen. Voeg aan je fruitbomen ook wat notenbomen toe, meer variatie geeft meer weerstand tegen ziektes/plagen en ook noten zijn behoorlijk duur in de winkel. Ik zou voor walnoot, hazelaar, amandel en tamme kastanje kiezen. Walnoot en tamme kastanje zijn ook flink hoge bomen waar een aantal fruit soorten die beter groeien in semi/half schaduw het beter doen. Kijk verder ook naar principes van permacultuur voor welke soorten bodembedekking, struikjes, lage bomen en hoge bomen je bij elkaar kan planten zodat ze elkaar helpen en jouw bemesting en onkruid wieden schelen. Let wel : dan krijg je een soort bostuin die eetbaar is, maar waar je geen grote grazers als paard/koe/schaap of geit in wil hebben. Die snoeien je bomen en struiken namelijk veel te rigoreus en dat overleven ze niet.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:00

Ik wil wei en boomgaard niet wisselen omdat ik die bomen fijn vind zodat de ramen van mijn huis en mijn gewone tuin wat meer privacy hebben. En ik wil de paarden graag achter op het erf zodat de bende alleen achter blijft (stro/hooi/blubber/stront)
Ik heb al een walnoot, hazelaar en tamme kastanje staan maar ik ga inderdaad niet alleen pruim appel peer kers zetten. Ook dingen als moerbei, krentenboom, noten en andere aparte dingen

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:02

jolandje schreef:
lastig om daar zo een idee voor te krijgen, ik zou daar zelf ook minstens een jaar over nadenken :) maar frambozen als heg zou ik niet snel doen, het zijn flinke woekeraars en bovendien moet je ze elk jaar weer afsnoeien, ik zou dan liever iets van bessenstruiken zetten, evt verschillende soorten door elkaar

Ja dat is optie twee. Dat wordt het witte en roze aalbes denk ik, daar ben ik gek op

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:05

Zou het wel een optie zijn om de frambozen dan als struikjes in het gras te laten groeien? Ik heb wel mooie ronde struiken doornloze framboos gezien die niet gingen woekeren maar gewoon uitbreidden als struik. Dus wel groter en breder worden maar niet dat er 3 meter verderop uitlopers boven komen

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:11

Zou ik even goed informeren waar je dat gezien hebben hoe ze dat ook gedaan hebben, want normaal woekert framboos. Maar misschien in een ton/emmer ingegraven.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:14

Mijn framboos woekert nog niet -klopt af- , plan is wat extra kleuren te kopen heb nu oranje framboos

In de praktijk is het kaliber rotzooi en onkruid :+

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:18

Maar wel lekker snoep onkruid. :') :9 :9 :9 :9

Moet nog gaan kijken bij jungheim in ottoland voor de boompjes die ik wil, maar ben bang dat ik met meer thuis kom dan de bedoeling is. :') :P :+

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:28

Marcella schreef:
Maar wel lekker snoep onkruid. :') :9 :9 :9 :9

Moet nog gaan kijken bij jungheim in ottoland voor de boompjes die ik wil, maar ben bang dat ik met meer thuis kom dan de bedoeling is. :') :P :+

Ach dat geeft niet het is toch gezond

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:29

Marcella schreef:
Zou ik even goed informeren waar je dat gezien hebben hoe ze dat ook gedaan hebben, want normaal woekert framboos. Maar misschien in een ton/emmer ingegraven.

Ja alleen hoe dan want het moet wel afwateren.. maar als je er gaten in maakt dan kan de wortel daar doorheen groeien

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:35

Hoe dat zit met afwateren niet naar gevraagd eigenlijk werd bij mij als optie genoemd met de 2 frambozen stekken die ik gekregen heb.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:25

ik ken wel een zelfpluktuin die ze standaard in potten heeft maar die zijn niet ingegraven. En ik wil ze wel in de volle grond