de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:03

De pruimen en blauwe bessen zijn al verdroogd voordat ze rijp waren.Hoe is dat bij jullie?

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:41

Britta31 schreef:
De pruimen en blauwe bessen zijn al verdroogd voordat ze rijp waren.Hoe is dat bij jullie?


Wij hebben vandaag 3 kratten halfrijpe pruimen geplukt. Alle pruimen die bijna rijp waren vielen al van de boom af. De halfrijpe vruchten gebruiken we voor de jam.. Inmiddels alweer 15 potten jam klaar.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:09

Hier in een paar dagen tijd de eerste vijg rijp. Die liet gisteren spontaan los van de boom, en was heerlijk zacht en zoet.
Verder doen de bramen het meer dan goed, en hebben de aardbeien hun start-achterstand inmiddels weggewerkt. Dus ook dat groeit als een speer nu. Hoop nu op een beetje overschot, zodat ik weer vruchtenijs kan gaan maken :9

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:19

Mijn blauwe bessen verdwijnen en de daders zijn mogelijk eksters zelfs de bramen met doorns verdwijnen.

Buurman had zag heel veel pruimen aangeprikt op de grond liggen.

Prairy
Berichten: 9071
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:12

De blauwe bessen van de buurman (kweker) die zijn gigantisch en lekker rijp, dus daar gaat het goed. Hij heeft verschillende rassen staan, de Blue Crop is mijn favoriet (zijn ook hele grote). hij heeft ook een ras wat een beetje een zeepachtige nasmaak geeft. En nog een 3e ras, die is op zich prima voor jam etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:19

Blauwe bessen zijn hier goed, niet super groot, maar wel lekker.

De pruimen van 1 boom zijn al bijna rijp, hangen allemaal nog eraan. Loop regelmatig heen om er eentje te eten. De andere moeten volgens mij nog wel een poosje.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:25

Hier verderop staat ook een pruimenboom op een stuk niemandsland. Eens kijken hoe die eruit zien.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:42

Pas je op tegenwoordig kan je voor wildplukken flinke boetes krijgen. :=

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:24

Ooh, nou ik pluk de boom niet heel kaal. Maar zal er misschien maar beter van afblijven.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:53

Nou...... Ik ben toch ook zo lekker blond :o? :j
Wat ik dacht dat de peultjes waren blijkt de paksoi te zijn en andersom......

Zag nu net met sproeien de eerste peultjes hangen.....
Afbeelding

Of mijn paksoi het gaat overleven weet ik niet..... Ging er net erg slap bij.....
Afbeelding

Iemand tips voor de paksoi?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:10

Bij mij groeien de stambonen heel snel, de bietjes zelfde moment gezaaid maar daar zie ik alleen mini sprietjes.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:14

Ik ga dit weekend de eerste emmer tomaten plukken voor saus. Misschien worden het wel twee emmers, ze gaan nu zo hard!

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:31

Ik kreeg door dat er een emmer pruimen klaar staat voor mij moeten op/verwerkt worden. := :')

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:53

Hier zijn de blauwe bessen prima. Pruimen zitten bij sommige wormpjes in. Beetje raar

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:01

Kom net thuis, zie ik de paksoi zo ongeveer helemaal plat liggen...... Ik hoop dat die het warme weer overleeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:35

Hier net met pruimen plukken vooral oppassen voor wespen die erin kruipen.

Hier iemand een idee wat voor pompoenen dit zijn? Want alle planten in de omgeving zijn zoals de pompoenen die ik ken: mooi rond en al oranje aan het worden. Maar deze zijn ovaler en nog even groenig als vanaf begin groei.

Zouden het stiekem toch sierpompoenen zijn? -O-
Afbeelding

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:05

Spaghettipompoen?

De paksoi zou ik flink water geven en dan een mulchlaag geven van stro/gras/houtsnippers oid. Dan verdampt het water niet zo gauw.

Onze pruimenbomen hangen vól na vorig jaar 5 pruimen en het jaar ervoor ongeveer niks. Maar ze zijn nog niet rijp.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:36

Hallo iedereen, sorry dat ik lang niks van mij heb laten horen.
Was de afgelopen maanden een beetje druk ivm een verhuizing en wennen aan een ander leef ritme.

Ik woon nu in een prachtig gebied, in een chalet, bijna midden in het bos. Alleen die tuin... grootste gedeelte tegel gemaakt door de vorige bewoner zodat die 2 auto kwijt kon (alleen de inrit kon je er maar 1 doorheen krijgen....) Een klein hoekje waar je zou kunnen zitten en een grasveld van ruim 4x4. Heb al de hele lente en zomer zitten te kijken wat ik ermee wil doen. Het was mij net te groot om het hele gras eruit te trekken en er een moestuin van te maken. En daarbij heb ik niet zoveel tijd. Tot ik werkelijk prachtige bakken tegen kwam van Hazelaar takken gemaakt. Ik was gelijk verliefd. En nu komen er 4 grote hazelaar bakken om als moestuin te gaan dienen. In totaal ruim 3.456 liter. Met worteldoek (deze zit er al bij, scheelt enorm in de kosten)

Ik heb de rest van de zomer (24ste gaan we deze plaatsen) en de herfst om ze te vullen met hydrokorrels (gaat ook een dubbel laag worteldoek op de bodem omdat ik geen zin heb eerst de grond volledig gras/onkruid vrij te maken) en met grond. Alleen hoeveel hydro korrels zal ik nodig gaan hebben. Of is 60 cm hoog genoeg om geen verzopen bakken te krijgen bij een regenachtige week?

Ik kies er denk ik voor om bigbags te gaan neerzetten om de bakken dan uiteindelijk te vullen met grond en het laatste laagje met goede grond. Of zal ik gelijk een mengsel maken van diverse soorten grond? Zoals gewone grond, turf, enz enz enz...

Dus HELP

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 21:29

Zo te lezen ga je behoorlijk veel geld uitgeven: is het geen idee om zelf makkelijke moestuinmix te maken? Geen hydrokorrels nodig, want de vermiculiet houdt water vast. Volgens mij is het ‘recept’: 1/3 turf 1/3 compost en 1/3 vermiculiet.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 21:36

Financieel zit het wel goed ;)

Grond wordt inderdaad nog wel het duurst. Had trouwens ergens ooit gelezen dat sbb in bepaalde periodes gratis grond weg gaf, of heel goedkoop. Is dat nog steeds zo? Kan het namelijk niet zo 1 2 3 vinden.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 00:40

Waarom vul je je bakken onderin niet met houten takken en stammetjes, stro, ed? Beetje 'hügelcultur' idee. Doe ik hier thuis ook met sierplanten die in grote potten staan.

Of kijk eens naar de vulling voor een 'keyhole-garden'.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:34

Chubby schreef:
Waarom vul je je bakken onderin niet met houten takken en stammetjes, stro, ed? Beetje 'hügelcultur' idee. Doe ik hier thuis ook met sierplanten die in grote potten staan.



Goede tip! Voldoende snoeihout hier. Buurman is namelijk as we speal een boom aan het verwijderen. Ik zal eens vragen wat hij met de takken en stammen doet. Moet zelf ook nog het 1 en ander snoeien. Maar ik heb vooral dennenstruiken om mijn tuin staan. Kan dit ook? Of moet het loof struiken en bomen zijn?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:13

Aantal bomen verspreiden een stofje waardoor er niks onder/bij groeit. Coniferen o.a. als dat je dennenstruiken zijn, dan loop je het risico dat er niks in je bakken wil groeien of dat het dood gaat zodra de wortels zich genoeg ontwikkeld hebben om zo diep te komen.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:15

Afbeelding
Pruimen flappen. :9

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:31

Afbeelding
Lekker Marcella! Hier al aardig wat potten bramenjam gemaakt en wat bramen ingevroren en nou wilde ik vanmiddag bramenstrudel gaan maken en bramencake en inderdaad pruimenflappen