de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:43

Ik kom me hier ook stilletjes melden.
Eigenlijk heb ik niet echt groene vingers maar nu ik een woonhuis heb met tuin ontkom ik er niet echt aan en ik ben nu heel simpel met de moestuintjes van de AH begonnen :+

Ik heb erg veel ruimte als de tuin klaar is maar dit jaar moet ik het nog met bakjes doen, ik durf de eetbare planten ook niet in de grond te zetten nu want daarboven hangt een lekkende dakgoot met een oud asbest dak. Lijkt me niet specifiek gezond.

Ik hoop vooral dat mijn zonnebloemen het doen, vond ik vroeger op de basisschool zo leuk O:)

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:48

Wat een mooie groene tuin justkid!

Roosje01

Berichten: 10736
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:05

Wow das een grote tuin. Ik ondekte net nog weer nieuwe bloesem in de appelboom terwijl die al uitgebloeid was. Duidelijk in de war door het rare weer.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:17

Pff gaat weer hard hier :)
Welkom nieuwes.

Cel, fijn dat het nu idd toch gefreesd is, dat scheelt zoveel werk *\o/* maar jammer dat je lijf niet helemaal meewerkt.

De rest wel gelezen maar eigenlijk niet echt onthouden..

Hier is het weer ook weer een beetje bijgedraaid gelukkig.
Veel bomen hebben een flinke tik gehad van de vorst, er zijn bomen voor de helft dor en de helft nog groen, hoop dat dat nog bijtrekt.
De fruitbomen doen het voor zo ver ik kan zien nog verrassend goed. Zie nog pruimen, appels, peren, abrikoos en kersen hangen.
Ook de aardappel komt er weer bovenop, daarvan was het groen ook bevroren geweest.
Ook de ui en sjalotjes doen het erg goed, die hebben geen last gehad van de kou.

Gisteren zijn de komkommer en meloen plantjes naar buiten gegaan. Bij het poten voelde de grond lekker warm aan dus heb goede hoop.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 17:19

wat leuk allemaal nieuwe moestuinliefhebbers :) welkom :)

ik heb de knoflook toch maar uitgeplant, proberen maar, als het lukt heb ik genoeg voor een hele poos, zo vaak gebruik ik het niet :+

NathalieBerg

Berichten: 389
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Loosdrecht

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:01

Even een stipje hier. Vind ik het topic wat makkelijker terug :)

ievie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:25

Ik hoorde op de radio dat er vannacht weer vorst aan de grond komt!

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 18:50

ik heb plastic potjes op de tomatenplantjes gezet, ik hoop dat ze het overleven :j

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:23

Jolienn schreef:
Hoi! Ik wil me hier ook melden als nieuweling :)

Wij hebben met een vriend van ons een stuk "tuin" op een complex van 21x16 meter. Een deel hiervan wordt bestraat (8x16) voor de stalling van caravan,tuinhuisje ed. Het middelste gedeelte wordt een plek om lekker te kunnen zitten met een kampvuurtje, maar dat zijn toekomst plannen. Het overige gedeelte is mijn moestuin (5x16).

Het stuk was nogal verwaarloosd. Er hebben schijnbaar 2 jaar geleden pony's op gestaan, en toen 2 jaar niets mee gedaan. Het stond vol gras, zuring, onkruid en was ontzettend hobbelig. We zijn begonnen met afgraven van het te bestraten stuk, de rest van het terrein is omgespit met de kraan. Daarna hebben we gefreesd. Een enorme bende dus. Ben nog steeds hard aan het werk om het netjes te krijgen. Al het dode/dorre hark ik weg, er is inmiddels eindelijk grond te zien. Helaas is het omspitten niet voldoende gebleken, dus gaan we nu toch spuiten omdat er geen houden is aan alles wat omhoog komt.

Ik heb in het voorste gedeelte al aardappels uien en aardbeien staan, dit blijft en verder gaan we nu eerst bestrijden omdat er anders geen houden aan is, en het geen leuke hobby meer is. 4 dagen geleden was alles nog zwart en niets te zien, gister zag alles groen. Dus gister eigenlijk al spijt enthousiast van start te gaan. Ga nu over op een moestuin bak om nog wat leuks te laten groeien, maar stel het enthousiaste vol zetten nog even uit tot volgend jaar als het onkruid wat beter onder controle te houden is. Zal binnenkort even wat foto's plaatsen van de metamorfose die inmiddels al gemaakt is :)

Alleen hopelijk uien en aardappels niet direct naast elkaar aangezien het slechte buren zijn. ;)

Komende 2 nachten inderdaad nog nachtvorst. Vanaf donderdag gaan de temperaturen flink omhoog maar ook kans op veel regen.

Afbeelding
Aardappels zitten erin en voren getrokken. Alleen een beetje verkeken op prei zaaien, maar ben eigenlijk kleinere oppervlakte gewend. :=

En handige site. ;)
http://www.tuinen.nl/combinatieteelt-in-de-moestuin

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:41

Dat slechte buren betekend noet direct dat het niet meer groeit hoor
Heb wel eens een monsteroogst aardappels gehad terwijl juist dat jaar de uien en zelfs tussen stonden (iets met een behulpzame hond)

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:51

Klopt kan goed gaan, maar ook fout gaan alles is mogelijk heb nu ook uien en aardappels aan dezelfde kant staan, maar wel voor de zekerheid randje prei en looppadje gedaan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:09

wat ik een beetje apart vind aan het goede en slechte buren verhaal
Ui kan niet(allium)
Knoflook kan wel(ook allium)
Prei kan ik zo snel niet vinden(neutraal?) maar ook allium
Allemaal dezelfde familie , maar de 1 zou slecht zijn en de ander goed :?

En zo zijn er wel meer Combinaties waarbij er goede en slechte buren zitten in de zelfde familie

Ik combineer ook wel vanalles maar ga biet vab de standaard combinatieteelt principes uit
Kan ook niet want ik neig meer naar permacultuur

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 20:11

is daar eigenlijk een lijstje van? wat wel en niet naast elkaar zou moeten staan? lijkt me handig om te weten

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:12

Snap het ook niet hoor, maar maak niet uit prei word hier heel veel gegeten dus kwam wel mooi uit zo. :P

In het linkje staan de goede en slechte buren. ;)

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:38

Ik snapte er ook vaak weinig van := , ook geregeld uien naast aardappel gehad

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:48

Rebecca schreef:
Ik snapte er ook vaak weinig van := , ook geregeld uien naast aardappel gehad

Hier afgelopen jaar van de boer ook, stond nagenoeg tegen elkaar aan zat nog geen gras tussen.

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:52

Knoflook moet je afknippen op ongeveer 15 cm boven de grond. Dan wachten tot het goed geel is en dan opgraven. Zo doen wij het iig.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 20:53

dank je Marcella, ik heb het even opgeslagen :j

Roosje01

Berichten: 10736
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:03

caroline_max schreef:
Knoflook moet je afknippen op ongeveer 15 cm boven de grond. Dan wachten tot het goed geel is en dan opgraven. Zo doen wij het iig.


Wanneer knip je hem dan af?

Zouden venkel en rode biet al de grond in kunnen?

Jolienn

Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-01-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:36

De aardappels en uien staan wel naast elkaar, haha. Uien staan al goed boven en de aardappels beginnen te komen nu. Heb van beide genoeg staan mochten er een aantal rijen niet top presteren maakt dat ook niet zoveel uit :P Mn vader was een beetje enthousiast geweest. We zien wel wat er van terecht komt, eerste jaar valt altijd tegen en is niet alles naar je zin heb ik van alle kanten al meermaals gehoord. Neem daarbij nog hoe we begonnen zijn en ik reken nergens meer op :')

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat knoflook in het najaar de grond in gaat?

Ik ga even foto's bij elkaar zoeken van hoe wij ons stuk aantroffen, wat we gedaan hebben en hoe het er nu uit ziet :)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:33

Roosje01 schreef:
caroline_max schreef:
Knoflook moet je afknippen op ongeveer 15 cm boven de grond. Dan wachten tot het goed geel is en dan opgraven. Zo doen wij het iig.


Wanneer knip je hem dan af?

Zouden venkel en rode biet al de grond in kunnen?


Venkel heeft warmte nodig en moet je niet te vroeg zaaien want dan schiet het heel snel door. Ik wacht daar nog even mee.
Bietjes heb ik al een poosje geleden gezaaid die kunnen sowieso.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:36

Heeft niet zo zeer te maken met de soort plant, maar meer met het effect qua energie die ze uit te grond trekken en de insecten die ze aan trekken. Zie ook volgende site;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vruchtwisseling

Voor iedereen die het te ingewikkeld vinden, deze site legt het niet uit maar geeft gewoon kant en klare plant combinaties.
https://zaaikalender.com/combinatieteelt/


Indien je grond goed genoeg is bemest en je goed erbovenop zit qua insecten heb je er inderdaad weinig last van, zeker met een kleinere grond. Maar met grote lappen kan je het verschil beter merken. Zo zijn wij een keertje spruitplanten kwijt geraakt omdat we daarnaast een plant hadden gezet die juist die rupsen aantrok....

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:48

Ik hou vooral rekening met vruchtwisseling dus alles (behalve de aardbeien) ieder jaar op een andere plek.

ik experimenteer met knoflook en aardbeien door elkaar (goede buren) en ik doe eigenlijk altijd boerenkool op het vrijgekomen aardappelveldje.

Peterselie en selderij houden niet van elkaar.


Verder heb ik geen slechte ervaringen met zogenaamde slechte buren.
Nu is mijn groenten/kruiden tuin maar heel bescheiden en staat het meeste onder insectengaas.
Ik had vorig jaar wel last van een enorme slakkenplaag maar dat gold voor bijna heel Nederland geloof ik :)

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:29

Mijn venkel staat het hele jaar door buiten en komt na elke winter terug. Nu is het ook alweer een flinke plant. Ik gebruik eigenlijk alleen het loof.

Afbeelding

Bij mij staan de eetbare planten tussen de sierplanten.

Nu wel zonnebloem, goudsbloem, paarse broccoli, anijs en lavatera gezaaid. Er komt veel te veel op!

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:21

Help weet niet wat ik met de ruimte moet. _O-

Gaat nog even verzinnen wat ik met 90 cm gaat doen heb in ieder geval al voor 2x 30 een looppad nu in de planning. :')