de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:00

Dag Elizabeth, wat een leuke serre heb je ineen gezet! Hopelijk geen sneeuw meer, want dat gaan je plantjes niet leuk vinden. En het is net zo'n leuke collectie.

Ik heb me daarstraks bezig gehouden met een plannetje te tekenen voor volgend jaar. Ik heb dit jaar eigenlijk maar op het laatste moment besloten wat ik nog ging zaaien en planten. :+ Ik heb wel rekening gehouden met combinatieteelt maar ik wil het volgend jaar toch iets strategischer aanpakken. Ik heb ook zonnebloemen, bieslook, oost-indische kers en afrikaantjes ertussen gezet, aangezien dit een goede combinatie geeft met de groentjes die ik wil zetten, maar ook om de bijen wat voedsel te geven. De bijen zijn niet zo gek van tomaten en ik wil toch een leuke variatie aanbieden. Heeft iemand nog goede ideeën? Ik heb ook basilicum en munt in de tuin, die bloeien ook wel, maar weet niet of een bij hier veel aan heeft. -O-

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:35

Geweldige serre zeg! En wat een gave plek om te wonen.

Marcella

Berichten: 36767
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:37

Mooi gemaakt hoor creatief.

Vandaag even aardappelen gecontroleerd en er bleek bij een het loof plat te liggen. Aardappel opgegraven bleek voor de helft weg gevreten. Gelijk die ernaast ook gecontroleerd aangezien die nog niet omhoog gekomen was ook opgevreten voor de helft. Gelijk maar 2 nieuwe aardappelen gelegd. -O-

Vermoed dat de veenmolletjes aan het snoepen zijn geweest. Wel ook gelijk gecontroleerd op Coloradokever, maar geen kever te vinden. En bodem ook even goed diep los gemaakt en gecontroleerd en geen slakken of emelten te vinden.

Heb nu nog 3 pootaardappelen maar daar ga ik even 3 zakken potgrond voor regelen en dan stop ik de overgebleven in (gewoon een keer uitproberen). :D

Roosje01

Berichten: 10739
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:50

Hier weer planten opgevreten in mijn kas hou niks over -O- waar gister nog nieuwe plantjes ontkiemt waren staat nu niks meer.. en de dader is spoorloos.

Marcella

Berichten: 36767
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:55

Weet niet wat je zou willen, maar heb anders andijvie en vroege rode kool plantjes over anders. ;)

Roosje01

Berichten: 10739
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:12

Mijn voorgezaaide sla, watermeloen, muismeloen en augurk/komkommer stond erin heb nog 2 watermeloen plantjes en 2 augurk/komkommer over. Denk dat ik nog maar wat direct in de grond ga zaaien daar lijken de slakken alles met rust te laten. Baal wel want had maar paar zaadjes muismeloen besteld en ze worden constand opgevreten heb er nog geen een plantje van. Zaai me laatse zaadjes daarvan wel binnen hopelijk krijg ik er dan nog 1 of 2 plantjes van.

Trouwens met die regen buien afgelopen week schiet alles de lucht in buiten :=

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:40

Wat balen joh van alle opgegeten plantjes :(.

Hier gaat het eigenlijk heel goed. Watersysteem loopt nu perfect. Heerlijk niet meer met watergeven bezig te hoeven zijn en natuurlijk minder waterverspilling :). Aardbeienoogst valt wel tegen, hopelijk geven ze volgend jaar een stuk meer. En het eerst mini watermeloentje ontdekt.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:10

Roosje01 schreef:
Mijn voorgezaaide sla, watermeloen, muismeloen en augurk/komkommer stond erin heb nog 2 watermeloen plantjes en 2 augurk/komkommer over. Denk dat ik nog maar wat direct in de grond ga zaaien daar lijken de slakken alles met rust te laten. Baal wel want had maar paar zaadjes muismeloen besteld en ze worden constand opgevreten heb er nog geen een plantje van. Zaai me laatse zaadjes daarvan wel binnen hopelijk krijg ik er dan nog 1 of 2 plantjes van.

Trouwens met die regen buien afgelopen week schiet alles de lucht in buiten :=

Regen?! Hier nog net geheel niks van dat spul, paar km verder op wel (kreeg deel van die bui over mij heen onderweg naar huis, tuin thuis ook nat, maar moestuin kreeg nada aan regen. Wat vroeg gezaaid is komt wel op, sommige voorgeweekte zaden ook, maar verder is het doffe ellende dit jaar qua willen kiemen.

Marcella

Berichten: 36767
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:27

En wat wel kiemt word soms gelijk weg gevreten. -O-

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:44

Ik kan gelukkig om de dag beregenen (bron in de tuin), anders schoot het hier ook niet op. M.u.v. 1 bui in de nacht van donderdag op vrijdag heeft het hier al bijna 4 weken niet geregend.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:49

Wat een zonde Marcella en Roosje!

Hier hebben we met de regen wel geluk! We krijgen wel buien, maar geen vreselijke taferelen zoals een paar dorpen verderop (even afkloppen). Ik geef ondanks de regen toch wel water bij. Merk dat de regen nog net niet voldoende is voor de vruchten te laten groeien.

Ik post nog even een foto van mijn aarbeitjes. Ben er zo blij mee <3

Afbeelding

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:47

De helft van want mijn aardbeien zijn heeft deze droogte ook niet overleefd. In combinatie met weggevreten te zijn. De kruiden lijken meer op te kopen, en minder aangevreten. Vanmiddag de maisplanten uitzetten in de grote pot. En een grote pot vullen met wortels. Uien zijn mooi aangeslagen, die ga ik van de week nogmaals zetten. Potten zat!

Broccoli is ook geweldig aangeslagen. Paprika moet ik opnieuw inzaaien. Helaas de 5 kleuren is nu 3 weken later nog steeds niet opgekomen.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:58

SETEFURII schreef:
Dag Elizabeth, wat een leuke serre heb je ineen gezet! Hopelijk geen sneeuw meer, want dat gaan je plantjes niet leuk vinden. En het is net zo'n leuke collectie.

Ik heb me daarstraks bezig gehouden met een plannetje te tekenen voor volgend jaar. Ik heb dit jaar eigenlijk maar op het laatste moment besloten wat ik nog ging zaaien en planten. :+ Ik heb wel rekening gehouden met combinatieteelt maar ik wil het volgend jaar toch iets strategischer aanpakken. Ik heb ook zonnebloemen, bieslook, oost-indische kers en afrikaantjes ertussen gezet, aangezien dit een goede combinatie geeft met de groentjes die ik wil zetten, maar ook om de bijen wat voedsel te geven. De bijen zijn niet zo gek van tomaten en ik wil toch een leuke variatie aanbieden. Heeft iemand nog goede ideeën? Ik heb ook basilicum en munt in de tuin, die bloeien ook wel, maar weet niet of een bij hier veel aan heeft. -O-


Tijm zijn ze ook gek op. En fruit struiken.

Wat ook onwijs bijen aantrekt, is brem. Ruikt heerlijk en is een mooie struik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:02

Wat een mooie tuinen allemaal! Ik was het topic even kwijt :(

Hier is het drama, het enige dat hier groeit is onkruid en bijna alles uit eigen zaaisel is dood. Geen idee hoe het kan want de tuin is netjes bemest en word ook gesproeid omdat het erg droog was. Ik heb dus maar wat "kant-en-klare" stekjes gekocht bij het tuincentrum, hopen dat die het wel overleven. :')
Mijn aardbeienplantjes zijn nog van die hele zielige kleine stekjes, zit nog geen enkel vruchtje aan -O-

Roosje01

Berichten: 10739
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:03

Hier sinds vorige week woensdag elke dag wel flinke bui gehad in de avond, nacht of vroege ochtend. Zaterdag zelfs de hele middag buien. Vind niet erg want was daarvoor ook al een dikke week aan sproeien door de droogte.
Maar door de regen worden de slakken weer actief en dus opgevreten net gekiemde plantjes -O- straks maar weer ff nieuwe bierbakjes neerzetten. En misschien planten die nog niet zijn weggevreten maar snachts binnen halen wanneer de daders steeds toe lijken te slaan.

Marcella

Berichten: 36767
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:49

Vandaag andijvie van de tuin op. :9

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:48

Marcella schreef:
Vandaag andijvie van de tuin op. :9

Lekker! :9

Wat zonde roosje :(

Bedankt voor de tip prairy! +:)+

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:06

Nog even een foto met de oogst van vandaag. Afbeelding

Roosje01

Berichten: 10739
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:26

Ik eet ook al 2 dagen sla uit eigen tuin :9

Dagmar80

Berichten: 1853
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:13

@ Setefurii: Basilicum en munt bloeiend is ook zeker interessant voor bijen en ik vind het er persoonlijk erg mooi uitzien. Vorig jaar had ik ook paarse basilicum gezaaid en die bloeide echt prachtig.

Dit jaar heel weinig gezaaid en verder 3 groenteplantjes op Koningsdag op de markt gekocht. Met een kleintje op komst wilde ik mijzelf niet te veel tuinwerk op de hals halen. Met alle bloemen die ik ook nog heb is het al best veel :D

De eerste snackkomkommer gisteren gegeten, mmm. En een courgette in de maak, en nog meer bloemen in de courgette, de tomaat heeft ook al bloemetjes. De storm afgelopen zondag heeft mijn plantjes wel even gemarteld... Veel dingen die er prachtig bij stonden waren eventjes heel zielig. Gelukkig heeft het meeste het overleefd. Alleen de enorme hagelstenen erbij hebben de bovenkant van mijn kasje vernield... Zo door het plastic heen. :( Nou was het aan de bovenkant denk ik ook al een beetje verweerd, maar ja, toch zonde. Kijk nog wel voor een nieuwe, maar eerst maar eens de baby :) :)

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:27

Wat een vreemde radijsjes Setefuri. Zijn die dan ook lekkerder dan gewone?

Wat leuk Dagmar de eerste courgette in de maak. Mijn planten hebben nog geen enkele vrouwlijke bloem, wel al veel mannelijke gehad.

Net de eerste bieten geoogst. Hij begon de andere vakken erg in de schaduw te zetten. Dit is dus de oogst uit een vak van 30*30 cm.
Afbeelding

De andijvie is doorgeschoten dus rijp voor de compostbak. Iemand trouwens enig idee hoelang het duurt tot de eerste compost klaar is?
Afbeelding

Aardbeien dit jaar vallen beetje tegen. Vorig jaar waren ze super zoet maar nu niet.. Wel leuke vormpjes :P.
Afbeelding

En tot slot mijn mini watermeloen <3
Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:28

Wat een grote rode bieten :o Hier zijn de aardbeien echt mega lekker :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:02

Die radijsjes heb ik ook in de bak gehad, ze waten wat scherper dan de rode. Ik had het zakje zaad van de Lidl. Ik ga dit weekend beginnen met de bieten te oogsten

Marcella

Berichten: 36767
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:07

Hhhmm mijn bieten hebben wel flink wat blad, maar de laatste keer dat ik keek nog weinig knol. Morgen anders maar weer even kijken.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:10

Ik heb ook al van die gekke misvormde aardbeien. De vogels hebben er ook aan gesmuld. Ik verwacht niet veel aardbeitjes dit jaar, maar we zien het wel. De maïs heb ik ook halverwege april gezaaid en die zijn nu zo'n 30-35 cm hoog.

Die bieten zien er echt heel goed uit! Ik zal nog even geduld moeten hebben met de bietjes. Hier groeit de ijsbergsla ontzettend hard Heb zo denk ik wel een stuk of twaalf kroppen. :') Ook de radijsjes gaan hard. *\o/* Ik had eind april ook wat bollen gekocht voor een ananasaardbei plantje, wilde knoflook en een maggieplant en die vormen zich nu ook tot miniplantjes. *\o/*