de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:14

Ik heb in één hoek van de tuin waar we paardenmest hadden gelegd in december/januari bloemkool en broccoli staan, maar alles gaat dood, niet opgevreten of kapot geregend, maar gewoon zomaar uit het niets gaat het allemaal dood, ik kan kijken naar beestjes aan de stam. Maar zou het ook kunnen dat het de grond is? Daar is de grond heel erge kleigrond, sla doet het daar ook gewoon absoluut níet!

En lava korrels gekocht om de slakken weg te houden, maar denk maar niet dat die dingen werken, nu ga ik nog koffie drap, ei schillen en bananenschillen proberen. Ik hoop dat daar wel iets van wilt werken.
Verder gaat alles gelukkig heel goed, alleen heb ik steeds maar zo weinig tijd om onkruid weg te halen, want steeds als het kan heb ik barstende koppijn van het hete weer -O-

Marcella

Berichten: 36766
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:19

Kan ook dood gaan aan teveel voeding door de mest.

Onkruid doe ik op het moment even makkelijk en gewoon even iedere dag de stukken die ik kan schoffelen even schoffelen en de rest af en toe een beetje handmatig plukken.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:21

Bij mij werkt er niks voor de slakken, buiten vlas :D Daar komen ze niet op :)

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:27

Slakken schijnen cacaodoppen niet zo tof te vinden vanwege de scherpe randjes. Wellicht is het een idee om dat te proberen tegen de slakken?

Marcella

Berichten: 36766
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:29

Hennepvezel werkt ook goed heb alleen wat vreterij op een stuk waar ik minder hennepvezel heb liggen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:01

Oh vlas heb ik zat. Kun je daar de hele bodem mee bedekken als mulch?

Is doorschietende andijvie niet meer lekker? Ik heb net 2 kroppen uitgetrokken om vanavond nog klaar te maken :')

Marcella

Berichten: 36766
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:46

Zou erg bitter zijn.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:04

De kroppen zijn nog niet erg doorgeschoten, heb geproefd en durf het wel aan :9

Intussen maak ik ook vlierbloesemlimonade, de bloemetjes plukte ik vanavond langs onze oprit *D Afbeelding

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:17

Ik heb eigenlijk nooit doorgeschoten andijvie geproeft :'). Ooit gelezen dat het niet lekker was dus zo de compostbak ingegooid. Het was ook winter andijvie oid dus wist wel dat het mis kon gaan. De andere andijvie is namelijk niet doorgeschoten

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 06:57

Weissjee schreef:
Wat een vreemde radijsjes Setefuri. Zijn die dan ook lekkerder dan gewone?

Beetje scherper zoals al gezegd was. :j

Ik ben benieuwd hoeveel regen er gaat vallen vandaag. Ze geven intense buien hier, maar het kan ook snel opwarmen.. ben ik de enige die 24 graden meer dan genoeg vind? Hier is het zo vaak bijna 30 graden -O-

Marcella

Berichten: 36766
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:11

Nee je ben niet de enige, maar het is gewoon NL helaas.

En aan de andere kant is ook wel weer heel goed voor de moestuin. :j

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:14

We zullen best nog een gruwelijke berg regen gaan krijgen de komende tijd...het moet toch een keer vallen na al die droogte :

Blij met mijn moestuinbakken en MM-mix, die kan veel regen prima hebben :P

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:46

1 ding kan ik je zeggen, dit weer is goed voor mijn courgette, pompoen en aardappels. Het loof van de aardappels is nu een dikke 50 tot 70 cm hoog (was vorige week nog niet eens 30) De courgette was ik tot eergisteren zelfs bang dat ik geen vrucht zou hebben hahahha. De pompoen is was 5 cm naar de 40 geschoten.

Helaas doet het onkruid net zo hard mee >;)
Mais is nu zo groot dat die op zijn plek gaat. In plaats van een grote pot gaat deze op de "volle grond" in de plantenbak naast de rode bes (als iemand die wilt hebben mag jezelf melden in de herfst) Deze plantenbak is in de volle grond met zeer veel tuingrond erbovenop (trapsgewijs opbouwend naar 90 cm hoog) Ga nog eventjes kijken wat ik meer ga zaaien.

Aardbeien lijk ik dit jaar geen oost van te krijgen, maar die gaan in de kleine trap dit voorjaar. De bloembollen enz gaan eruit. Hopelijk dan ook die rode bes weg. Er staat nog een plant die ik niet herken (sierplant die tegenwoordig op lange stengels oranje/rode bessen krijgt waar de vogels vanaf blijven) die gaat weg, want die begint te veel te woekeren (is nu een goede 2 meter bij 2 meter breed. Hoog nauwelijks...) Hortensia mag blijven voor nu. Wil die even de kans geven om te groeien. Wordt nu dus weg gedrukt.

Daarnaast heb ik nog 2 lage plantenbakken (ongeveer 50 cm breed bij 30 cm lang bij 50 diep) Ze staan nu vol met onkruid en lijken uit elkaar te vallen. Die ga ik deze herfst aanpakken. Dit worden of de sla bakken voor volgend jaar of daar gaan de bloembollen in.

Of de bloembollen gaan in de 2de trap van de grote bak onder de pruimemboom. Hier groeit nu alleen brandnetels en ander onkruid en ik denk er heel hard over om daar een bloemtuintje aan te leggen met het hele jaar door planten.

De 3de en hoogste trap gaat helemaal leeg (daar staan sierbloemen van mam, maar ik vind die dingen lelijk als hell) En volgend jaar komen daar de ????? te staan. Nog geen idee dus. hahaha.


Achter is het behoorlijk veel werk. Is het een idee dat er een paar mensen van dit topic mij komen helpen hiermee (want dan zijn we in 1 dag klaar, zeker als er 1tje een auto met trekhaak heeft) dan kunnen we daarna lekker bbq!

En anders een lekker doel voor de herfst.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:58

Waar woon je?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:48

Lelystad ;)

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:56

Ik heb een rode aalbes op mijn balkon, vorig jaar neergezet en dit jaar dus voor het eerst een heel seizoen zegmaar. Hij zit nu vol in het blad en is goed uitgelopen alleen zijn er nergens bessen te vinden. Kan dit nog komen of slaat hij een jaartje over denken jullie?

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:59

Hmm ik zou denken een jaar overslaan. Mijn bessen hangen al sinds een maand en worden nu stilaan rood.

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:08

Mijn aardbeien zijn nu nog maar aan het verschijnen.

Roosje01

Berichten: 10738
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:47

Hier ook alleen maar wat kleine vruchtjes aan de aarbeien die in de grote pot zelfs geen bloemen niks. Terwijl mijn plant van de dirk het super doet al week lang haal ik een schaaltje eraf. Heb ook laat van rupsen ofzo allemaal planten met gaten in de bladeren.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:06

Hier zitten / zaten er wel enorm veel bloemen in, maar aardbeitjes zijn nog zeldzaam. Maar heb ze natuurlijk ook overgeplant naar allerlei bakken en andere plekken :)

Roosje01

Berichten: 10738
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:50

Ik heb idd ook een groot deel verplaatst naar de action bak. Maar die pot heb ik al 2 jaar staan en nu voor eerst geen bloemen erin.

Marcella

Berichten: 36766
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:42

Heb vanmorgen nog een handje vol geplukt van de aardbeien, maar heb wel 3 stukken met aardbeien staan. :9

De aalbessen die kleuren vallen eraf en zijn ook nog heel erg klein. -O-

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:35

Aardbeitjes zien er wat raar uit, maar smaken goed. Als je ze lang in 1 pot hebt, dan is bemesten wel aan te raden, al kan het dan ook 2 kanten op gaan (3e pot is idd veel blaadjes).

Roosje01

Berichten: 10738
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:37

Ik geef ze idd af en toe wel vloeibare mest bij.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 03:20

Hoi, mag ik me ook melden hier? Ik heb afgelopen zondag boontjes (big kahuna) en okra geplant. (En zonnebloemen, maar die zijn niet eetbaar). De okra is al opgekomen, hoewel daar 14-21 dagen voor stond.. 1 bonenplantje is ook al opgekomen. Ben nog een beetje aan het kijken naar andere dingen die je laat kunt planten.