de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:43

Zo'n nieuw topic nodigt wel uit om aan te haken als nieuweling :) Dus ik wil ook wel graag meekletsen.

Wij kochten in augustus vorig jaar een mooi perceel voor de paarden. We oogstten toen wel emmers vol appels, peren en bramen, maar dat er nog veel meer eetbaars groeit komen we nu achter! Echt een kadootje: aalbesjes, hazelnoten, walnoten, kersen, sleedoorn. Ik heb nu zelf ook aardbeienplantjes om nog ergens te planten. En langs de track willen we nog oa zwarte bessen planten.

En hopelijk vind ik ooit nog eens tijd voor een moestuintje, dus inspiratie is welkom :)

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:45

Wat een leuk topic.
Ik heb een volkstuintje van ongeveer 60 m2.
Ik heb wortels gezaaid en spruitjes. Bloemkool plantjes van de week in de grond gezet en prei plantjes. Ook paar aardappels gepoot.
Verder 1 perenboompje en 2 pruimenboompjes.
En na ijsheiligen de bonen zaaien.

Mijn zoontje van 3 gaat vaak mee en voor hem heb ik houtsnippers op de paden liggen zodat hij snapt waar hij wel mag lopen en waar niet. Niet dat hij daar altijd rekening mee houdt ;)

Foto is van paar weken geleden
Afbeelding

Oh ja ook nog frambozenstruik

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:56

Leuk een nieuw topic! Kom meteen even binnen vallen met een vraagje. :=

Wie heeft er ervaring met rabarber? Vandaag een plant gehaald:
Afbeelding

Ik heb echter nog totaal geen ervaring mee. Haha, dit staat op t kaartje, dus lijkt vrij simpel? Ik wil m alleen wel in een pot houden.
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik een citroen-melisse gehaald (voor thee). :9

Afbeelding

En een tomaatje, ik denk roma tomaatjes.
Afbeelding
Afbeelding

Verder nog een hele hoop voorgezaaid staan:
- winter wortels
- zomer wortels
- snijbonen
- sperziebonen
- spinazie
- boerenkool
- ijsbergsla
- broccoli
- doperwten
- dille
- komkommer
- peultjes
- lente ui
- cherrytomaat
- augurk
- venkel
- tijm
- kaneel basilicum
- sjalotten
- knoflook
- courgette
- munt
- paprika
- aardbeien (sweet eve)
- rucola
- kropsla
- bloemkool

Volgens mij heb ik t nu, hihi

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:01

Zal later foto plaatsen, maar ben heel blij alleen nu hele foute boel vanuit mijn nek.

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:11

Rabarber is een erg makkelijke plant. Groeit bij mij heel goed. In de herfst vergaan de stelen en bladeren, maar ze komen elk jaar in het voorjaar weer op. Ik heb er 3 in de volle grond. Ze krijgen redelijk grote bladeren, maar lopen verder niet uit.

Oh ja en met oogsten heb ik als tip gehad altijd minimaal 3 stengels te laten staan.

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:14

Wat een warm welkom hier, leuk! Mijn ervaring met rabarber is ook dat ze erg makkelijk zijn. Staan hier gewoon in de grond en komt braaf elk jaar weer op. Waar ik zelf heel blij mee ben is mijn maggiplant. Die is in de afgelopen jaren flink gegroeid en ik weet dat je daar echt wel geluk mee moet hebben, want ze doen het lang niet overal even goed. Ik vind het zo heerlijk, fijngesneden lavas in de groentesoep!

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:31

Oh dat is echt perfect, bedankt!

Ik woon alleen in Zweden (dus -30 is geen uitzondering), kunnen ze dan ook gewoon in de volle grond blijven het hele jaar?

Maggiplant, smaakt die naar maggi?! Dan wil ik die ook hebben. :)) :))

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:37

Een kas niet handiger in dat klimaat Quir?

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:50

Rebecca schreef:
Een kas niet handiger in dat klimaat Quir?



Uiteindelijk wel, maar waar we nu zitten, huren we. Wel heb ik een grote altan (soort serre), waar planten kunnen overwinteren. Daarom wil ik de rabarber nu ook graag in een pot houden.

Handig om te weten dat je beste drie stengels kunt laten staan! Hoe snel groeien ze ongeveer?

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:52

mooie tuinen komen er weer langs zeg, ons perceel is inclusief weiden, stallen, woning, vijver en tuin, ruim een hectare groot, dus veel werk mee, maar het word steeds mooier :j
quir, je kunt hem bij erge kou ook een dekje van stro maken, of een jutezak erop, of wat ik hier doe bij de rozen bijvoorbeeld, een flinke schep verse paardenmest erop haha, lekker warm :+

Macs

Berichten: 7642
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:58

Yey nieuw topic! En gelijk nieuwe mensen erbij! Leuk!
Ik heb alleen een balkonnetje dus ik smelt bij het zien van alle tuinen. :D maar ben al blij dat ik uberhaupt een 'buiten' heb!

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:03

Ik haak ook graag aan in dit nieuwe deel! Ik kan vast een hoop van jullie leren :D elk jaar breidt mijn eetbare tuin zich een beetje uit, momenteel heb ik staan:
- Sla
- Raapsteeltjes
- Wortel
- Lente-ui
- Knoflook
- Peultjes
- Allerlei kruiden (bieslook, munt, peterselie, maggiplant, basilicum, oregano, rozemarijn)
- Framboos
- Aardbei
- Pruim (paar jaar geleden gepoot, nog geen vruchten gedragen)
- Jostabes (ik had er nog nooit van gehoord, maar volgens oma is het erg lekker, ik wacht in spanning af op de eerste oogst!)

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:15

Ohjeeeh.. al een 2e topic? Waarom had ik het eerste niet gevonden? Maar nu ben ik er wel, als mag :-)
Bij de paarden hebben wij een stuk van (schat ik dan) 5x8 of zo. Daar zijn er nu de sugarsnaps, capucijners, doperten en ( niet lachen... manlief wilde het ) al aardappelen in. Over een week of zo dan nog zo een rondje. Verder in palletbakken : radijs/wortel/ pluksla
En dan in mijn foliekas ( dat kleintje van de welkoop ) van alles en nog wat. Maak morgen even een foto...
Balen is alleen de klimopheg van de buren... zoooo veel slakken en ik wil het graag biologisch houden...
Dus gaat mijn experiment beginnen:
Aan de overkant heb ik nog boxen vrij, weliswaar geen direct zonlicht maar wel licht, daar heb ik nu mijn koolplanten in - een per grote pot.
Dus even aankijken, wat die doen en of het überhaupt kan.
Mijn boerenkool is afgelopen jaar ook mislukt, toen ik de eerste vlinders opmerkte was het al te laat :-(

Heeft iemand ervaring met (alle soorten) in pot ?
En hoe staat het met bessen ? Iemand die in potten ?

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:15

jolandje schreef:
mooie tuinen komen er weer langs zeg, ons perceel is inclusief weiden, stallen, woning, vijver en tuin, ruim een hectare groot, dus veel werk mee, maar het word steeds mooier :j
quir, je kunt hem bij erge kou ook een dekje van stro maken, of een jutezak erop, of wat ik hier doe bij de rozen bijvoorbeeld, een flinke schep verse paardenmest erop haha, lekker warm :+


Veel werk inderdaad! We hebben hier ruim 10 hectare grond (eigenlijk alleen weide, daarnaast nog de rijbak, erf, tuin, etc, dat is denk ik ook nog een ruime hectare).

Stro heb ik nog niet kunnen vinden hier, maar dat is inderdaad misschien ook wel een oplossing! Thanks. :)

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:38

Echt ontzettend leuk zoveel extra mensen :).

Net eindelijk het folie om de kas gedaan. Nu dus geen grote veranderingen aan de tuin meer. Wil nog wel een stoofperenboom maar weet niet of die in een pot kan.

Foto vanuit de slaapkamer.

Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:43

Jeh, je tent is opgezet! Mooie grote kas zo hoor.
Quir, tja, allicht daar eens vragen wat er tegen -30 kan, ik heb echt geen idee, al niet van wat er hier te planten is.

Zag net bananenboompje bij de lidl, maar die moeten zeker in de winter naar binnen? Anders gaan ze dood? (Vorst)

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:46

Grappig zo achter een rijtjeshuis, mooi ingericht! Ik heb geen ervaring met -30, dus weet niet of rabarber daar tegen kan :Y) Mijn planten groeien erg snel, ook als ik er wat afhaal groeit het zo weer terug en ik kan dus ook meerdere keren per jaar oogsten.

Dit is de tuin van mijn vaders huis, waar ik drie perkjes op mijn rekening neem. Twee voor groenteplantjes en een met bessenstruikjes en rabarber. (let niet op de leiboom takken die er voor hangen, al het witte op de grond is bloesem uit de boom)
Afbeelding

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:47

Bananenboompje moet denk ik idd naar binnnen. Misschien is er op google wel meer info te vinden?

Postelein kan trouwens ook in smooties.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:47

Ik ben er ook weer! Leuk, al een tweede topic! *\o/* Welkom aan de nieuwe mensen die nu mee willen schrijven.

Ik ben al een hele week druk met mijn omgekeerde-voliere. Beter gezegd: de bescherming voor de bramen / rode bessen / frambozen. Wij hebben die struiken op een rij bij elkaar staan, maar ja, de vogeltjes vinden het ook erg lekker.
Daarom had ik er altijd al een paar netten over heen hangen, maar tja, de takken groeien er door, het is niet makkelijk met het plukken, enzovoorts. Dus dat was me al jaren een ergenis eigenlijk. Nu heb ik een hele constructie gebouwd er over heen (3 meter hoog, 3 meter breed, 15 meter lang). Best heel groot dus. Hier span ik netten over heen. Het was een beetje meer werk dan verwacht, maar het word heel mooi (al zeg ik het zelf). Ik moet er nog een 'deurtje' in maken en nog een meter of 5 aan netten spannen en dan is het klaar.

Wij wonen ook op een boerderij (32 hectare land), met een ruim erf. Onze stallen en het huis zijn nog maar een paar jaar oud en hebben wij zelf nieuw gebouwd. De tuin is ontworpen met een hovenier samen en de opdracht aan de hovenier was toen al 'eetbare elementen' in de tuin. Onze siertuin bevat onder andere zo'n 20 fruitbomen, sierpalen / pergola met druiven en het loopt over in de moestuin.

Áchter de schuur hebben we nog meer moestuin en onder andere mijn bessenstruiken (met de omgekeerde-voliere die ik aan het bouwen ben), dat vond ik niet mooi om in het 'zicht' te hebben.

Rabarbers (5 stuks) en maggiplant zijn hier al lekker groot en staan ook in de siertuin.

Weissjee; fruitbomen in een pot vind ik zelf nooit echt een succes. Daar komt amper fruit aan. En zeker als je stoofpeertjes wilt maken is het wel handig dat je meerdere peren rijp hebt. Eén stoofpeertje schiet niet echt op natuurlijk....

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:50

Ik weet inderdaad dat in volle grond beter is. Maar ik heb een dakterras dus dat is lastig haha. Dus dan heb ik liever iets dan niets ;).

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:54

Weissjjee mooi stukje zo vanaf boven :j , de kas staat er goed!

AVbreukelen wat een snoezig tuintje

Wat een werk 32 hectare grond :P , maar een fruitbomen gaard is wel gaaf

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:56

Ja, het is zeker leuk. En je kan het ook doen, maar ik zou het dan puur doen voor de decoratieve waarde van zo'n boompje en niet met je doel om er echt fruit aan te krijgen. Want ik denk dat het dan tegen gaat vallen.

Rebecca; die 32 hectare is voornamelijk weiland en maisland hoor ;) . Gelukkig niet allemaal erf / tuin.
Ik zet aan de rand van een maisland altijd ook wat suikermais neer. Door de steun en beschutting van de andere maisplanten doen ze het dan altijd super goed. Ik moet alleen wel oogsten voordat de hakselaar komt, haha :D

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:57

Bananen boompje word niks vorig jaar ook gehad van de Lidl en heeft alleen in de schuur gestaan. ;)

Dit is de reden waarom ik zo blij ben. *\%/* :):)
Afbeelding
Net gefreesd. *\o/*
Afbeelding
En al stukje geharkt, maar kreeg het ineens heel erg koud/beroerd dit kom door pijn in mijn nek die niet te harden was. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:02

*\o/*

Mijn tuintje :

Afbeelding
Afbeelding

Je gaat van je tuin houden op Den duur :P , grootse plannen dit jaar maar eens uitvoeren :)

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:08

Ik doe de boompjes meer voor de leuk. Heb nu al een perenboompje en die krijgt dit jaar wel 5 peren :') en ik ben der heel blij mee hahaha.

Jeeeh Marcella eindelijk klaar! *\o/*