de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:23

Ik ben ook weer zoet bezig, nu kan ik eindelijk weer gaan moestuinieren.

Rucola en veldsla al wat groter. Frisee vandaag geplant. Verder aan zaad naast veel bloemzaad, biologische komkommer die volle grond in kan. En aan kruiden peterselie twee soorten, bieslook, dille, lavas, basilicum, munt weer (oude is dood helaas). Aan grotere planten had ik al rozemarijn jaren. Daar wil ik wat kleine van bijhebben. En nu al groter gekocht tijm en laurier. Citroenboompje groeit ook al goed.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:49

Dorine92 schreef:
Quir schreef:
Uien, gewone uien, uit zaad? Gaat dat goed? :))

Ik heb wel zaadjes van salade uitjes liggen, wanneer kunnen die de grond in? Kunnen die vorst hebben?

Net mijn kruiden torentje in elkaar geknutseld
[ [url=m/OBZLD3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6aCK0p.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Let maar niet op de rommel haha)

Onderin: 3x bieslook
Midden: oregano, Marokkaanse munt en citroen Melisse
Boven: pepermunt

Even een klein detail.. die munt kan van alles zijn maar ZEKER geen marokkaanse munt, die ziet er heel anders uit. Lijkt meer op chocolademunt. Of die foto moet wel zo bizar gek vertekenen..


Dan zal het vertekenen, want als ik google ziet het er echt exact hetzelfde uit. :+

Edit: het is absoluut geen chocolade munt. :=

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:04

@quir oke dan heb je het heel knap incognito gefotografeerd

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:25

Sophie_Wind schreef:
uien zaden houden juist niet van veel water heb ik begrepen :=


Mijn uienzaden blijkbaar wel.. Ik heb er meer die kiemen bij veel water maar misschien heeft dat met het ras te maken? Daarna ga ik minder water geven en zodra ze naar de kas gaan krijgen ze elke dag een beetje en 1x in de week veel.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:33

Ik heb namelijk een heel handig boek en daarin staat dat uien alleen water willen bij extreme droogte, anders vragen we het Marcella even, die weet het vast :D

Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:36

Zaai uien wil bij mij juist niet lukken. :')

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:05

Dorine92 schreef:
@quir oke dan heb je het heel knap incognito gefotografeerd


Welke denk je dan dat het zou moeten zijn? :=

Chocolade munt van Google
Afbeelding

Marokkaanse munt van Google
Afbeelding

Rechtse zou Marokkaanse munt moeten zijn
Afbeelding

In t bakje
Afbeelding

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:39

Sophie_Wind schreef:
Ik heb namelijk een heel handig boek en daarin staat dat uien alleen water willen bij extreme droogte, anders vragen we het Marcella even, die weet het vast :D


Ik heb geen boek :')
Alleen een oma die boerin was en mij veel geleerd heeft over plantjes :j
Uien doen het goed op doorlatende zandgrond in de volle grond maar ze willen best graag water naar mijn ervaring en ze zijn altijd gelukt.. (vooral de zaden willen water, zodra ze eenmaal gekiemt zijn hoeft het niet zo drastisch meer)

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:55

Ik heb het allebei :P
Haha nou die van mij zijn zonder water gekiemd, ook goed.

8nnemiek

Berichten: 43425
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:19

Hier ook altijd prima uien op zandgrond en met genoeg water :j Ze houden van veel water, maar staan er niet graag met de voeten in, dus een grond die water goed afvoert vinden uien erg fijn.
Zaaien lukt hier ook prima. Maar de 'gewone' ui is eigenlijk een tweejarig ras; het eerste jaar geven ze een kleine ui, de pootui. Die wordt dan koel en droog bewaard, en het volgende jaar weer in de grond gestopt en dan groeit ie uit tot een echt grote ui.
Al zijn ze na het eerste jaar ook best al eetbaar, sommige rassen zijn dan al aardig groot.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:32

Quir schreef:
Dorine92 schreef:
@quir oke dan heb je het heel knap incognito gefotografeerd


Welke denk je dan dat het zou moeten zijn? :=

Chocolade munt van Google
[ [url=m/yRLFId.jpg]Afbeelding[/url] ]

Marokkaanse munt van Google
[ [url=m/QBG4m0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rechtse zou Marokkaanse munt moeten zijn
[ [url=m/YhUT8Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

In t bakje
[ [url=m/EhtLlr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja je foto vertekende erg hij leek precies op chocolademunt. Maar de fotos die je nu hebt gepost niet hoor

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:34

Hebben jullie een idee hoe ik bijen in mijn kas kan lokken? Uiteraard staat de deur (een stuk) open overdag en als het warm genoeg is, ook het raam.

Cabelona

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:32

Zijn er hier mensen met hun moestuin in de voortuin?
Ik heb daar een stuk gras liggen van 20x6 meter. Misschien dat ik daar een stuk van wil gaan gebruiken als moestuin. Achtertuin is eigenlijk ook wel groot zat om een stuk moestuin aan te leggen, alleen gebruiken we de voortuin toch niet.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:40

Ik heb mijn moestuin in de "voortuin", eigenlijk gewoon voor het huis dus. Woon op het platteland met 10ha aan "tuin". :+

Dus wellicht niet helemaal wat je bedoeld haha.

Malenka

Berichten: 7584
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:53

Waarom niet? Als je voortuin genoeg zonlicht vangt is dat toch prima? Misschien inspireer je nog andere mensen.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:30

Ceetje_bokt schreef:
Hebben jullie een idee hoe ik bijen in mijn kas kan lokken? Uiteraard staat de deur (een stuk) open overdag en als het warm genoeg is, ook het raam.

Raam staat hier dag en nacht open, en de deur staat een stuk open. Bij welke temperatuur zet jij dan het raam open? Je raam te vaak dicht hebben kan leiden tot te veel vochtigheid en schimmel in je kas.
Verder heb ik een aantal kamerplanten in de kas staan, zoals een aantal amarylissen en pleionie-orchideeën, en natuurlijk de kersenboom, die lokt ook al vroeg insecten.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:54

Zo ik heb even flink mogen bijlezen. Ik gebruik pootuien, en heb ze volgens mij ergens eind februari in de grond gestoken? Ze hebben al behoorlijke stengels en hebben gezelschap van tagetes en calendula. De aardbeien gaan hier ook prima, ze zijn nog erg klein en héél groen, maar ze zijn er! Ondertussen heb ik ook al 3 kroppen sla kunnen verorberen, toch heel wat lekkerder dan die uit de winkel. En die stonden niet in een kas, gewoon zo, in de grond, naast de erwtjes.
De tomaten, paprika's, courgetten, komkommers e.d. staan te popelen om buiten te gaan, maar ik wacht voor de zekerheid toch nog héél eventjes. Al zou het wel kunnen volgens mij, ze geven niet echt vorst, maar ik ben momenteel zeer beperkt mobiel door een val van het paard. :+

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:55

Vallen is niet fijn. Beterschap!

Mijn komkommerplanten en tomatenplanten staan ook te popelen om naar buiten te gaan. Maar ze houden hier nog temperaturen nèt boven het vriespunt, dus ik durf niet. De spontane zaailingen in de moestuinbak hebben dan weer geen last. Rucola staat groot, knoflook en uien staan er lekker bij, aardbeien vol in de bloesem, brandnetels en hondsdraf doen het ook lekker :roll:

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:05

Ik ben momenteel bezig met het omtoveren van een deel van de tuin (bos) naar moestuin.. stuk van 4 bij 7 meter met een enorme bramenhaag erbij.
Verder gaan mijn tomaten eind volgende week naar de kas als het weer goed blijft. Mijn vader kwam gister aan met broccoli en koolrabi plantjes.. weet niet of ik dat wel aankan maar wel meteen bewoners voor het nieuwe gedeelte van de tuin.
Er zitten echt niet genoeg uren in een dag voor alles wat ik nog wil doen :')

Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:11


Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:20

Had gisteren nog tekst willen toevoegen, maar mocht niet bewegen van katlief. :')

Alle winter prei is op 2 doorgeschoten na is eruit (die mogen nu gaan bloeien). Kolen staan buiten en heb 2 rijen lage bonen onder plastic gezaaid. Langzaam aan word het steeds voller. Op de oude plek van de prei kom tarwe te staan word mijn eerste jaar proberen als ook zijnde als bodemverbeteraar. Winterandijvie zijn de laatste doorgeschoten in de compostbak geëindigd, maar ik en de buurman heb er nog goed van gegeten. :P De winter bloemkolen staan er nog en die groeien de bakken uit alleen nog geen kolen te zien. :=

Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:54

Afbeelding
Zo de tarwe ook gedaan en hopelijk goed gedaan is de eerste keer. Wel even gaas omheen gedaan en bovenlangs touwen gespannen tegen de vogels. :=

Stuk waar de prei moet komen is afgezet en paar andijvie plantjes de grond in gedaan.

moonsparkle
Berichten: 21747
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:30

Ik heb 3 weken terug wortelen gezaaid (mijn eerste eten in de tuin). Nu zie ik dus allemaal groene pluimpjes komen, maar moet ik het dan nog uitdunnen en zo ja hoe doe je dat zonder ze allemaal te beschadigen? Of groeien wortelen wel door tegen elkaar aan?

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:31

Hij gaat echt als een speer Marcella +:)+

Ben vooral benieuwd naar hoe je tarwe zich gaat ontwikkelen. Wil je er nog zelf brood van maken of wat anders?

Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:38

Is eerste instant als bodem verbeteraar, maar hoop eigenlijk ook tarwe te oogsten. Ga het gewoon afwachten hoe het gaat. Weet nog niet eens of ik goed gedaan heb. :')

moonsparkle als het nodig is wel uitdunnen, maar niet te vroeg wortels kunnen slecht tegen gerommel in de bodem als de wortels nog klein zijn. Ik doe zelf vaak niet aan uitdunnen dit word op de moestuin wel voor mij geregeld door vreterij eraan. :Y)