de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:51

Misschien kan je voor nu gewoon gelijk alle besjes eraf halen scheelt energie voor de plant en mogelijk vergroot je zijn kans om te overleven.

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:58

Goeie tip, dank je!

Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 11:31


Cabelona

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:22

De omheining van de moestuin is gelegd. Wit zand moet nog iets verder afgegraven worden, dan kan er bruikbare aarde in gestort worden


Afbeelding

Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:49

Hou maar rekening dat dicht bij de boom weinig wil groeien. Maar ziet er netjes uit hoor. :j

Cabelona

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:36

De wortels van de boom zitten erg diep.
Zelfde type boom staat op meerdere plekken op het erf, het gras wat daaromheen groeit ziet er even goed uit als de rest van het gazon. Mocht het Niet lukken met de moestuin op die plek, dan zaaien we dat stuk in met gras en zetten we een ander stuk gras om. Maar omdat hier nog niets was, alleen dat witte zand wilden we het eerst hier gaan proberen.

Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:39

Kan goed gaan hoor. ;)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:43

Die boomstronk kun je gewoon laten zitten hoor. Zal verteren en warmte, vocht en voedingsstoffen afgeven aan de grond. Evt hoog je het bed op met meer hout en compost en grond.

Ik ben aan het bedenken wat ik kan gebruiken als klimmateriaal voor mijn komkommer, tomaten en bonen. Liefst hergebruik ik wilgen- of bamboetakken, maar dat ziet er ook zo rommelig uit. En de piramides die ik vorig jaar maakte in de bakken waren niet heel stabiel.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:52

Ik gebruik takken van mijn hazelaar, soepel en sterk, maar wel recht, dus niet rommelig.

Roosje01

Berichten: 10740
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:48

Ik gebruik een paar stokken van bamboe en paar van vlinderstruik die mijn ma elk jaar eraf snoeid.

Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:16

Ik gebruik bamboo stokken behalve voor in de kas bij de meloenen. Heb ik een klimnet.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:58

Marcella schreef:
Weet niet hoe diep het is, maar je kan een laag zand laten zitten en daarop laagje houtsnippers (soms ook bij gemeente gratis te krijgen). En daarop een laag grond wat je zelf zou kunnen samenstellen met bemeste tuinaarde, compost, potgrond of speciale moestuingrond (wat je zelf zou willen).

Ik vind dit zelf een slecht plan eerlijk gezegd. Komt door de houtsnippers. Beter gewoon compost met het oude zand vermengen en de houtsnippers er bovenop als mulchlaag. Als je de houtsnippers in de grond gooit gaat dat namelijk vanwege het verteringsproces heel veel stikstof verbruiken wat eigenlijk bedoeld is voor je plantjes.

JudithO je aalbes overleeft het wel maar zal alle blad en bessen afstoten. Dit jaar geen oogst, volgend jaar wellicht iets minder dan normaal als ie echt een mega klap heeft gehad. Maar komt zeker goed

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:03

Storm gehad hier ;( Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:14

:oo

Daarom heb ik spanbanden er overheen, maar ben benieuwd hoe het op mijn moestuin eruit ziet. :=

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:29

Doen wij vanaf nu dus ook :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:00

Oh sjips

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:30

Dorine92 schreef:
JudithO je aalbes overleeft het wel maar zal alle blad en bessen afstoten. Dit jaar geen oogst, volgend jaar wellicht iets minder dan normaal als ie echt een mega klap heeft gehad. Maar komt zeker goed


Ik heb alle bessen eraf gehaald. Enkele bladeren zijn alweer groen, dus ik heb goede hoop!

Hier totaal geen stormschade, het stelde hier ook niet echt heel veel voor. Even forse wind vlak voor de bui uit, maar niks spannends.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:52

Wat balen van die kas zeg! Mijne ging ook flink te keer maar ik was hem vergeten dicht te doen. Nadat hij dicht was stond hij een stuk rustiger.

Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:19

Weet nog niet of ik schade heb zal de buurman, maar even appen.

Marcella

Berichten: 36773
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:45

Ik heb geen schade heb ik begrepen bij de buurman liggen de aardappelen planten plat.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:48

Bij mij is de italiaanse bloedpeer geknakt. Onder de knak zit nog een uitlopend takje en heb de boom gewoon weer recht gezet met een touw dus hoop dat de knak in de stam weer heelt. En anders loopt hij hopelijk ONDER de knak maar BOVEN de ent uit op dat zijtakje die er al zit
ook een kornus kousa geknakt maar daar heb ik er twee van dus ik merk het wel. En twee aalbessenstruiken hebben wat geknakte takken.
Verder stond mijn hele paardenschuur onder water maar dat heeft niks met de moestuin te maken. Ik word altijd zo depri van noodweer. Zit dan echt binnen met hartkloppingen omdat ik alweer weet dat er allemaal dingen aan het stukgaan zijn terwijl ik daar niks tegen kan doen. En iedere keer is er inderdaad weer iets geruineerd of stuk of ondergelopen of dood. Word er helemaal gestoord van.
Maargoed tot zover het gezeur. Kan nu elke dag aardbeien oogsten, heb al honingbessen geoogst ook, gisteren de eerste framboos, bosaardbeitjes al een tijdje, en wat groentjes zoals snijbiet en bloedzuring. Maar ik ben pas twee jaar bezig dus het zal over een paar jaar wel een overvloed zijn. Nu nog vreselijk benieuwd wanneer ik van iedere soort en ieder ras het eerste fruitje mag proeven. Met name benieuwd naar de roodvlezige appels, de bijzondere perenrassen, de verschillende soorten pruimen, de kruisbessen waar ik wel meer dan 20 rassen van heb staan.. iedere zomerdag van ieder jaar is weer spannend.. wat zal er vandaag rijp zijn? Wat zal ik dit jaar kunnen proeven?
Ben ook erg benieuwd naar de suikerbraam asterina en de witte braam (polarberry). En alle rassen kiwibes maar dat wordt echt nog wel een aantal jaar wachten.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:54

Kiwibes! Al veel over getwijfeld. Is dat lekker? Kun je het met iets vergelijken?

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:59

Leuk he, oogsttijd begint *\o/* Hier aardbeien, frambozen, uiteraard radijzen, eerste peultjes en eerste komkommer (uit kas). Binnenkort de 1e aardappels en de rest <3

Maar in aanvulling op de vraag van Molenhoek: Italiaanse bloedpeer? Is die rood?

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:02

Ik heb hem net gegoolget en hij is prachtig :D Wil hem nu ook maar in Belgiƫ niet direct te verkrijgen.

Prairy
Berichten: 9113
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:44

Ja bedankt he.. Nu ben ik die gaan zoeken, heb ik hem gevonden, maar ook gelijk mijn hebbehebbehebbe lijstje aangevuld met weer een heleboel andere planten -O-

Ik heb de Bloedpeer gevonden bij Palma Verde in Zeeland (NB). DeMolenhoek, volgens mij woon jij nog relatief dicht bij mij in de buurt (Budel)? Je zou hem ook naar mij mogen laten sturen en dan bij mij ophalen, als ze tenminste niet gewoon ook naar BE versturen (wat best goed zou kunnen overigens).

Ik heb bij Palma Verde al eerder planten gekocht, die doen het prima.