de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:09

Ik heb de boel te lang binnengehouden. En daar was het zo fris datmn zaailingen niet echt groeiden. Inmiddels wel uitgeplant, maar gisteren en vandaag geen puf om met mn dikke buik erheen te gaan om ze water te geven. Dus ik vrees dat ik morgen een verdorde boel tref :=

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:07

Marcella schreef:
Had trouwens frambozen aardbeien planten een keer gekocht, maar die zijn zo lekker dat een deel van mijn gewone aardbeienplanten nu eruit gaan en vervangen worden voor deze. :9 :9 :9 :9 :9

Ja frau mieze schindler is dat. Lekkerste aardbei ever! Ik heb 10 rassen gezet maar deze springt er bovenuit.
Op de foto staat ie niet trouwens. Wel andere rassen aardbei. Ik heb ook bosaardbeitjes en morellen en zwarte bes en kruisbessen en frambozen en aalbessen en krenten momenteel
Afbeelding

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:22

Wat zijn Morellen?
Mijn college zei dat vandeweek over onze 'kersenboom' in de tuin, dat dat dan wss morellen waren. en dat die niet te eten zijn. Ik heb er vandeweek 1 geproeft uit onze boom, maar ik vond ze heel erg bitter.
Kun je er wel iets mee?

JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:37

Hier gaat het ook heel aardig! De tomatenplanten in de kas zijn al getopt, die hebben allemaal 3 trossen en per plant heb ik 1 dief uit laten groeien die maximaal 2 trossen draagt. Ziet ernaar uit dat het weer een hele mooie tomatenoogst gaat worden!

De aardbeien gaan we hier nog een bed voor bijmaken. In de bakken is echt geen doen, ik krijg het be-/afwateren niet goed onder controle. Dus dan nog maar een bak erbij :D

De verdorde rode bes is weer bijgekomen gelukkig, ik verwacht volgend jaar weer een flinke oogst.

Hoe zijn bij jullie de appels? Ik vrees dat ik dit jaar nauwelijks appels ga krijgen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:37


JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:42

Ik heb kerspruimen, die doen het fantastisch. De gewone pruim heeft volgens mij nog nooit vrucht gedragen, maar die is nog vrij jong.
Mijn jonge conference heeft vorig jaar bloemen gehad, dit jaar niet. Maar beide jaren geen vruchten.

Nog een ander vraagje. Zijn sierkersen ook eetbaar? Ik heb een drietal flinke kersenbomen in de tuin waarvan ik niet weet of ze eetbaar zijn of niet, en ze hangen toch best aardig vol..

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:45

Wij weten niet hoe oud onze pruimenboom is. Hij is allersinds gigantisch en bezig aan zijn laatste jaren. Hij wordt echt oud en de takken beginnen af te takelen. Hij staat nochtans perfect centraal in het kippenhok en zorgt voor lekker veel schaduw.

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:46

Even een update over project Loofah :))
Een paar weken geleden voor het raam

Afbeelding

Groeispurt 2 weken geleden.. vast in de gordijnenrails

Afbeelding
In de tuin gezet na de ontdekking dat hij echt te groot werd voor binnen
En eergisteren ontdekt dat de larven van de coloradokever m ook erg lekker vinden... ;(
Afbeelding


Hij groeit erg hard nu door de hitte. Ben benieuwd wanneer er bloemen komen.
Ik heb op één pagina gelezen dat er minimaal twee planten moeten zijn voor bestuiving. Dit was even een domper, ik heb het nergens anders terug gevonden. Ze produceren zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen wat ik als, volgens mij gelijktijdig ook.. maargoed, we zien wel!

JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:51

Heeft iemand hier toevallig ervaring met compostthee?

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:35

:o? Watte?

JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:02


Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:08

Hmm. Dat klinkt als veel werk :+ Dus nee, geen ervaring mee :P

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 00:14

Sannanasje schreef:
Wat zijn Morellen?
Mijn college zei dat vandeweek over onze 'kersenboom' in de tuin, dat dat dan wss morellen waren. en dat die niet te eten zijn. Ik heb er vandeweek 1 geproeft uit onze boom, maar ik vond ze heel erg bitter.
Kun je er wel iets mee?

Morellen zijn zure kersen. Wel vers te eten maar niet zo lekker als gewone kersen omdat ze zuur zijn. Wel heel geschikt voor de jam

@JudithO welke rassen kerspruim heb je dan? En heb je foto’s van je bomen en het fruit? Ben heel benieuwd!

Ik heb gisteren mijn eerste abrikozen geoogst

Afbeelding

Waren super lekker. Totaal anders dan die vieze taaie uit de winkel

JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:10

Dorine, geen idee van de rassen, bomen waren onderdeel van de inboedel ;)

liiza

Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:16

Wat gaat het goed bij iedereen. Heerlijke foto met die aardbeien!

Ik heb een probleem genaamd konijnen. Steeds als ik mijn peulenplantjes uitplant buiten halen de konijnen ze neer. Ik heb er nu een soort kooi omheen gevouwen van kippengaas, maar inmiddels worden ze daar te groot voor. Hoe doen jullie dit? Toch maar een net of zoiets erover? Ik ben bang dat ze hier doorheen gaan en ik dan weer geen planten meer over heb. Hebben jullie tips?

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:59

Hmmm die abrikozen zien er heerlijk uit!

Geen tip ivm konijnen helaas, sorry.

Hier net bonen gedopt :D

Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 06:20

Het kleinfruit komt nou wel echt lekker op gang hier. En de wetenschap dat het ieder jaar meer en meer gaat worden.. heerlijk!

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36767
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 06:42

Zo lekker. Ga denk ik maar al naar de moestuin is nu nog koel.

Kan niet wachten tot de nieuwe aardbeien planten gaan dragen. :9

Gisteren 1 aardappel plant gerooid, maar dat viel absoluut niet tegen. Druiven doen het ook geweldig goed. Alleen weinig appels en peren.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:48

Marcella schreef:
Zo lekker. Ga denk ik maar al naar de moestuin is nu nog koel.

Kan niet wachten tot de nieuwe aardbeien planten gaan dragen. :9

Gisteren 1 aardappel plant gerooid, maar dat viel absoluut niet tegen. Druiven doen het ook geweldig goed. Alleen weinig appels en peren.

Ik heb ook aardappels geplant. Is daar een regel voor wanneer je die kunt oogsten?

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:59

Hier zeggen ze altijd dat je kunt oogsten als de plant zelf begint te verdrogen :)

Marcella

Berichten: 36767
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:07

Vroege aardappelen zou je na 60 dagen kunnen oogsten en late hebben 90 dagen nodig (=ongeveer).

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:18

Dorine92 schreef:
Het kleinfruit komt nou wel echt lekker op gang hier. En de wetenschap dat het ieder jaar meer en meer gaat worden.. heerlijk!

[ [url=m/snI7SX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er goed uit :)

Ik haal tot nu toe ongeveer elke 2-3 dagen een youghurtemmertje aardbeien eraf :) Verder is het kleinfruit vooral nog aan het groeien hier en heb ik eigenlijk alleen nog maar wat frambozen gehad. Vooral de gele zijn erg lekker!

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:33

De gele framboos is inderdaad lekker. Ik heb ook de eerste moerbeien al gegeten de afgelopen dagen. Zo lekker! De meeste zijn nog niet rijp maar het ras Lavendel heeft wel rijpe

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:42

Ik heb trouwens ook bosaardbeitjes die verrassend goed smaken. Ergens een keer een paar plantjes uit het bos bij ons vakantiehuisje meegenomen als border vulling. Had ik niet verwacht eigenlijk. Aardbei met een vanille nasmaak.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 20:53

Hier kleurt de eerste framboos roze *\o/*

En verder lijkt mijn moestuin wel een oerwoud. Mulchen met karton en mest in het najaar hielp niet genoeg, de tomatenplant komt niet eens meer boven het gras uit :oo Dus daar moet ik deze week wel even wat mee :=