de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21746
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:50

Zo de wortels zijn eruit we hebben er met twee personen 4x van gegeten(en tussendoor nog een paar gesnackt) . En dat op een stukje van ik gok 1,5x1,5. Heb er nu sperziebonen en bieten in.

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:05

Dorine92 schreef:
Marcella schreef:
Had trouwens frambozen aardbeien planten een keer gekocht, maar die zijn zo lekker dat een deel van mijn gewone aardbeienplanten nu eruit gaan en vervangen worden voor deze. :9 :9 :9 :9 :9

Ja frau mieze schindler is dat. Lekkerste aardbei ever! Ik heb 10 rassen gezet maar deze springt er bovenuit.
Op de foto staat ie niet trouwens. Wel andere rassen aardbei. Ik heb ook bosaardbeitjes en morellen en zwarte bes en kruisbessen en frambozen en aalbessen en krenten momenteel
[ [url=m/ZgMcgb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet jij trouwens of de framboos aardbei doordragers zijn of niet. :=

Lekker.

Had van de week een bosjes eruit gehaald ging iets te makkelijk en blijkbaar vinden de woelratten ze ook erg lekker. Waren van onder weg geknaagd. :')

Weet ik ook gelijk weer waarom ik ze ook zaai op het balkon. _O-

JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:01

Hier weer eens een mol in de tuin gehad. Dagdag versgezaaide spinazie en worteltjes... :(

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:44

Zo het gaat hier weer lekker vlot! Zonde van je spinazie en worteltjes Judith! :(:)
Marcella, je tuintje ziet er weer heerlijk uit! :9
Het Loofah project van Macs blijf ik ook volgen! :j

Hier zijn de laatste erwtjes geplukt en rechtstreeks de wok in gegaan (samen met een gele courgette, uitje paarse aardappeltjes en paprika). De onvolgroeide exemplaren hebben als peultjes gediend :j erg lekker bij de halloumi. De erwtenplanten zijn uitgetrokken en mijn vriend heeft de grond omgespit. Er is plaats zat voor wat leuke groenten, maar ik weet niet goed wat te kiezen... Ik heb andijvie, koolrabi, winterspinazie, herfstvenkel en pastinaak op de wensenlijst staan, maar ik zal toch moeten kiezen.. Het liefst zet ik ze allemaal, zodat ik voor een langere periode groenten heb :j
De uien zijn hier ook aan het strijken, dus als die eruit zijn kan ik eventueel daar ook nog iets lekkers zaaien. Wat zetten jullie meestal na de uien of na de erwten?

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:52

Marcella schreef:
Dorine92 schreef:
Ja frau mieze schindler is dat. Lekkerste aardbei ever! Ik heb 10 rassen gezet maar deze springt er bovenuit.
Op de foto staat ie niet trouwens. Wel andere rassen aardbei. Ik heb ook bosaardbeitjes en morellen en zwarte bes en kruisbessen en frambozen en aalbessen en krenten momenteel
[ [url=m/ZgMcgb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet jij trouwens of de framboos aardbei doordragers zijn of niet. :=

Lekker.

Had van de week een bosjes eruit gehaald ging iets te makkelijk en blijkbaar vinden de woelratten ze ook erg lekker. Waren van onder weg geknaagd. :')

Weet ik ook gelijk weer waarom ik ze ook zaai op het balkon. _O-


Aardbeien zaaien? Wow ik ken echt niemand die dat doet. Wij kopen gewoon wortelgoed

Nee frau mieze zijn geen doordragers.

Hier hangt alles vol met fruit. Dit is nog maar een glimp, maar hier zie je oa roodvlezige appels, nashiperen, rode peren, mispel, bloedperzik en allerlei kleinfruit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:17

Mooi Dorine!

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:25

Mooi hoor. <3

Heb zelf maar 6 peren totaal en 20 appels. :') De bessen struiken op de blauwe en roze bosbessen na zijn leeg.

Jammer dat de framboos aardbeien geen doordragers zijn dan laat ik ze gewoon stekken maken. Hopen dat de andere doordragers wel nog gaan dragen, maar zijn jonge gekochte planten.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:53

Marcella schreef:
Mooi hoor. <3

Heb zelf maar 6 peren totaal en 20 appels. :') De bessen struiken op de blauwe en roze bosbessen na zijn leeg.

Jammer dat de framboos aardbeien geen doordragers zijn dan laat ik ze gewoon stekken maken. Hopen dat de andere doordragers wel nog gaan dragen, maar zijn jonge gekochte planten.

Nou stekken maken willen ze wel de hufters. Werkelijk waar afschuwelijk zoveel uitlopers. Meters ver. En dan 6 plantjes achter elkaar als je niet oppast. Maar ze zijn het waard

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:38

Knip ze tot nu toe iedere keer weg, maar als het toch geen doordragers zijn mogen ze 1 stekje per plant maken. Zal mijn buurman blij mee zijn en bij de laatste 20 plantjes is er 1 dood gegaan. Word volgend jaar snoepen met 40 planten (duurt alleen nog zo lang).

Roosje01

Berichten: 10740
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:15

Vandaag mijn 5 “nectarines” geoogst al lijken ze precies op de wilde perziken uit de supermarkt... twijfel nu om boom te verkopen van de winter en dan een wel echte nectarine te gaan kopen.

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:48

Dorine wat een mooie opbrengst!
Wij hebben gelukkig geen ongedierte in de tuin gelukkig, erg blij mee.
De buurvrouw laat echt van alles staan.. alles staat er mega netjes bij ondnaks dat ze nooit komt, alles zit vol vruchten en rijpe groenten maar ze oogst dus vrijwel nooit. Wat zouden jullie doen?

Loofah krijgt mini vruchtjes *\o/* :
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:55

Wat leuk, die loofah! Ik heb twee plantjes, waarvan een in de moestuin en een in een pot, maar beide doen ze het niet heel goed. Ik ben heel benieuwd of die van jou echt van die grote vruchten gaat maken!

Roosje, wilde nectarines zijn toch juist heerlijk? :D

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:59

Mijn necatrine zag eruit of die dood ging. Afgedankt in een hoekje en is ineens een stuk blijer. Teelgrond werd die schijnbaar niet blij van, maar grasrand waar allemaal planten afval gegooid word is wel goed. :')

Op zijn oude plek staat nu een pruim die 5 verschillende soorten gaat krijgen (alleen nog geduld hebben tot volgend jaar). :9

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:56

Roosje01 schreef:
Vandaag mijn 5 “nectarines” geoogst al lijken ze precies op de wilde perziken uit de supermarkt... twijfel nu om boom te verkopen van de winter en dan een wel echte nectarine te gaan kopen.

Lekker toch? Wilde perziken?
Staat dat boompje in de kas?
Ik zou hem lekker laten staan en dan een nectarine erbij kopen als je die ook graag wilt

Marcella heb jij bij de nectarine geen last van de krulziekte?

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:00

Ik heb zelf een perzik met krulziekte, maar als je het goed behandelt dan hoeft dat geen probleem te zijn. Die van ons hangt elk jaar echt bómvol perziken!

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:07

Ja krulziekte, maar sinds die in de afgedankt hoekje staat ineens stuk minder last ervan (bijna geen).

Roosje01

Berichten: 10740
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 18:05

Ik lust geen wilde perziken helaas dus ja heb er niet zoveel aan. Ik wilde graag een nectarine boom maar dat blijkt het niet te zijn. Staat gewoon in de tuin een geen plek voor nog een boom. Maar me vader zat er al op te azen zei me ma maarja die hebben ook niet echt plek meer. Hij had 6 vruchten dus best nog wat voor boom die net anderhalf jaar staat.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:10

Roosje01 schreef:
Ik lust geen wilde perziken helaas dus ja heb er niet zoveel aan. Ik wilde graag een nectarine boom maar dat blijkt het niet te zijn. Staat gewoon in de tuin een geen plek voor nog een boom. Maar me vader zat er al op te azen zei me ma maarja die hebben ook niet echt plek meer. Hij had 6 vruchten dus best nog wat voor boom die net anderhalf jaar staat.

Dat vind ik heel bijzonder want een wilde perzik is ook gewoon een perzik en smaakt ook hetzelfde als een normale perzik. En een nectarine is ook gewoon een perzik maar dan zonder haartjes op de schil. Ze zijn alleen aan de schil te herkennen als zijnde verschillend. Genetisch zijn ze ook vrijwel hetzelfde. Alleen dat gen van de schil is anders
Dus als je geen wilde perziken lust, lust je ook geen nectarines. Tenzij het om het visuele aspect gaat? De smaak is hetzelfde

Roosje01

Berichten: 10740
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:11

Geen idee hou nie zo van perziken maar wel van nectarine vind ze toch echt verschillend van smaak.

Malenka

Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:00

Ik heb zomervakantie en heb in de planning staan om elke week minimaal een kweker te bezoeken zodat ik aan het eind van de zomer een goed beeld heb van wat ik waar kan vinden. Wat zijn wat jullie betreft echte aanraders om langs te gaan? Welke kwekers mag ik echt niet overslaan?

Ik heb er al een paar gekregen van anderen:
Lowgardens
Floris natuurlijke bomen
Op goede grond
De vrolijke noot
Arborealis
Natvise

Prairy
Berichten: 9111
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:50

Country Winery, van Hans Kluijt. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, heeft hij heel veel voedselbosplanten staan, voor leukere prijzen.

Malenka

Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:15

Bedankt voor de tip. Ik voeg hem zeker toe!

Ik kreeg ook de tip om te kijken bij Den oude Kastanje in België.
Wat een mooie selectie aan wortelgroenten. <3

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:01

Mag ik me hier ook melden? Mijn tuintje is in mei aangepast en ik probeer nu op een gedeelte wat groente en kruiden te laten groeien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een aantal dingen zijn stekjes die ik gehad heb, paar dingen komen vanuit de winkel en de rest heb ik zelf gezaaid.....

Heb er totaal geen kennis van en doe mijn best, maar zal vast af en toe tegen dingen aan lopen.....

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:20

Welkom.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:01

Malenka schreef:
Bedankt voor de tip. Ik voeg hem zeker toe!

Ik kreeg ook de tip om te kijken bij Den oude Kastanje in België.
Wat een mooie selectie aan wortelgroenten. <3

De moerbeiboom in België
Kwekerij zoetewei in België
Eetbaargoed in Nederland