de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:37

De komkommers hebbende te koud gehad snachts waarschijnlijk

Joy_Mennings

Berichten: 2300
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:50

Marisje76 schreef:
De komkommers hebbende te koud gehad snachts waarschijnlijk


Maar het is de afgelopen nachten toch niet echt koud geweest?

Het is echt pas de afgelopen 2 à 3 dagen zo gaan hangen, daarvoor enkel op 1 plantje bruine (dode) plekken

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:56

Volgens mij heeft het een aantal dagen geleden nog licht gevroren aan de grond op sommige plekken in Nederland.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 30-05-21 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:59

Ik heb stam snijboontjes gezaaid, volgens de verpakking worden ze 40cm hoog. Ondertussen heb ik twee plantjes die toch echt al wel groter/hoger zijn en waarvan het uiteinde zich echt als een klimmer gedraagt. Alles wat ie tegenkomt, krult ie zich omheen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is dit dan toch een stok snijboon? Zo ja.... Dan baal ik flink.... Want heb geen geschikte plek voor een klimmer......

Overigens nog een vraag.... Kan ik deze ook diep in de grond zetten..... Tot halverwege het gegroeide steeltje?
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 30-05-21 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:02

Ik kan het op de foto niet goed zien (zit ook in de zon :')) maar klimmers nemen eigenlijk niet zoveel ruimte in beslag. Zit er nu zo'n grote groene spriet aan? Die probeert dan waarschijnlijk inderdaad iets te vinden om zich om te kunnen wikkelen. Je kunt kijken of het lukt om er een stok bij de prikken. Stuk gaas vind ik zelf nog idealer. Ik heb nu juist veel klimmers genomen omdat ze veel meer opleveren en omdat ik er daardoor veel meer kwijt kan.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:04

moonsparkle schreef:
Ik kan het op de foto niet goed zien (zit ook in de zon :')) maar klimmers nemen eigenlijk niet zoveel ruimte in beslag. Zit er nu zo'n grote groene spriet aan? Die probeert dan waarschijnlijk inderdaad iets te vinden om zich om te kunnen wikkelen. Je kunt kijken of het lukt om er een stok bij de prikken. Stuk gaas vind ik zelf nog idealer. Ik heb nu juist veel klimmers genomen omdat ze veel meer opleveren en omdat ik er daardoor veel meer kwijt kan.

Ik heb er nog twee foto's bijgedaan. Bedoel meer dat ik geen geschikte plek heb om de hoogte in te gaan.... Gezien ik dan mijn was niet meer aan de droogmolen kan hangen.... En dat is toch iets wat ik niet op wil geven :')
Daarom de bewuste keuze voor de stam snijboon (en ook de stam sperzieboon)

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:06

Lijkt me inderdaad een klimmer, als je echt geen ruimte hebt om 'm de hoogte in te laten gaan dan wordt het denk ik geen succes :o ik heb ook een aantal stambomen, maar die maken niet van die groene uitlopers aan.

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:09

Ik zie trouwens de eerste bloemen aan de tomaten, of eigenlijk de tweede set want ik had de eerste binnen verwijderd. Als ze gaan lukken maak ik me voortaan niet meer druk om veel regen bij de jonge planten, ze hebben echt plensbuien gehad maar staan er voor nu heel gelukkig bij.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:11

Afbeelding
Dit is wat ik gezaaid heb. En ook van de slaboon schiet er één zo de hoogte in.....

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:16

Wat apart, stamsnijbonen heb ik trouwens nog nooit gehad maar die moeten sowieso denk ik best flink worden gezien het formaat van snijbonen. Maar ik heb ook nog nooit eerder gezien dat de stamsperzieboon er zo uit zag. Misschien heeft iemand anders nog ideeën?

Staan ze misschien veel in de schaduw? Dan willen planten soms nog weleens lange gerekte delen maken om zo snel mogelijk bij de zon te komen

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:26

Ze staan nu nog binnen, waar ze tot en met begin van de middag zon hebben. Had ze vandaag uit willen planten, maar ben toch even zoveel mogelijk binnen gebleven vandaag, gezien ik gister een beetje verbrand ben met een wandeling van 40km :=
Plan is nu om ze woensdag in de tuin te zetten

Joy_Mennings

Berichten: 2300
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:26

8nnemiek schreef:
Volgens mij heeft het een aantal dagen geleden nog licht gevroren aan de grond op sommige plekken in Nederland.
[ [url=m/MxFZnm.png]Afbeelding[/url] ]


Hmm dan zou het kunnen inderdaad. Ik kom uit omgeving Eindhoven (dus op het plaatje nog niet gevroren). Ze staan trouwens in een moestuinbak op ongeveer 1m hoogte.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:15

Danseresje schreef:
[ [url=m/RR22TH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is wat ik gezaaid heb. En ook van de slaboon schiet er één zo de hoogte in.....


Dat rechter zakje heeft wel een vieze naam :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:52

Zijn ze niet gewoon heel erg aan het strekken?

Het was 2 nachten terug nog 4 graden, dus zeker nog wel koud voor sommige planten. Hier door de nattigheid wat uien gesneuveld. En we hebben wat slappe bloemkoolplanten, terwijl ze toch wel genoeg water hebben gehad afgelopen tijd.

Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:59

Serrano oogst van vandaag :D
Heb een eerste poging tot inmaken gedaan, ben benieuwd of het wat is geworden over een paar weken of dat het gefaald is :')

Afbeelding

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:42

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een haag van fruitplanten?

Wij hebben in de voortuinen tussen ons en de buren een stuk van 5 meter en daar wil ik een heg maken van fruitstruiken. Denk aan blauwe bes, rode bes, honingbed etc.
Echter, de meeste heggen die ik tegenkom zijn met frambozen (die woekeren vaak) en bramen en die hebben allebei toch redelijke stekels.
Daarnaast heb ik liever planten die ik niet hoef te leiden en die op zichzelf staan.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:01

Blauwe bes groeit erg langzaam, voordat je daar een mooie struik van hebt ben je jaren verder en ze worden niet heel hoog. Rode bes wel, die kun je ook best mooi leiden als je wat palen met draad er langs zet, maar als je ze niet vast bindt dan groeien ze alle kanten op.
Ik zou ook eens kijken naar druiven. Er zijn rassen die behoorlijk hard groeien. Druiven geven een mooie, dichte haag. En je kunt ze mooi leiden, ze kruipen ook netjes langs de draad op.

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:18

Blauwe en roze bosbes heeft ook zure grond nodig en de rode en witte aalbessen niet. Ook iets om rekening mee te houden.

Oshaa
Berichten: 1049
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:36

Hier groeien de kruisbessen en goji bessen ook snel. Al zal je die wel een beetje moeten leiden om er echt een haag van te maken.

Helaas zijn bijna alle komkommerplanten overleden. Doorgerotte steel. Er zijn er nog 2 die iets doen dus hopelijk krijg ik die er nog door. Ook een pompoen verloren aan slakken.. de meloen is vandaag voor het eerst buitenspelen. Vanavond wel weer naar binnen denk ik.

Onze pruimen boom krijgt zijn eerste echte vruchten. Denk zo'n 5, maar het is een mooi begin!

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:03

Vergeet ook niet dat er doornloze varianten zijn van bramen.

Heb je verder al gedacht aan laagstam leibomen of zelfs zuilvormige fruitbomen? Die kun je ook als 'haag' planten.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:10

:j Ik heb in Frankrijk her en der leifruit op kniehoogte gezien. Uiteindelijk gewoon een kwestie van goed leiden.

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:13

Bedankt al voor alle tips!

Helemaal geen rekening gehouden met de verschillende grondsoorten die de planten nodig hebben.

Druif of leiboom op 100cm hoog kan ook een optie zijn ja. Ik heb al wat foto's opgezocht en het ziet er prachtig uit. Ik ga mij erin verdiepen om te kijken of het haalbaar is ook omdat het wel even nodig heeft om goed vol en breed te worden.

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:16

Heb 2 rekken peulen iets te dicht op elkaar gezet :') dat wordt mezelf ertussen wurmen om straks te oogsten, de rest zit gelukkig meer ruimte tussen. Ze proberen zich ook stiekem aan het andere rek vast te pakken. Ze zijn al een meter hoog


Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:20

Malenka schreef:
Vergeet ook niet dat er doornloze varianten zijn van bramen.

Heb je verder al gedacht aan laagstam leibomen of zelfs zuilvormige fruitbomen? Die kun je ook als 'haag' planten.


Ja precies, ik heb twee bramen mét doorns staan, maar de rest allemaal zonder. Framboos en rode bes doen het ook goed en groeien snel. Maar wel alle kanten op, dus als haag zul je eea moeten snoeien denk ik.

Hier zit ik overigens op bosgrond (zand, redelijk zuur, behoorlijk snel droog), dus bramen, frambozen, rode bes en aardbeien doen het top, maar meer exotische fruitsoorten pakken op deze bodem niet echt.

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:01

En niet alle bramen soorten woekeren. Japanse wijnbes is dus wel een klein beetje aan het woekeren hier.

Alles groeit nu heel hard. :j *\o/*