de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:46

Hier is alles weg door de zware regen helaas… Heb nog wat paprika, courgettes en pompoenplantjes over.

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:47

Moestuin schreef:
Hier is alles weg door de zware regen helaas… Heb nog wat paprika, courgettes en pompoenplantjes over.

:knuffel:

Lunameyza

Berichten: 550
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:39

Moonsprakle, hoeveel peulen planten heb je? Ik ga ze volgend jaar kweken dus ben benieuwd hoeveel planten voor mij/mijn ruimte voldoende zouden zijn :)

Dat is heel erg balen Moestuin :( Ga je nog wat voor in het najaar kweken om toch nog wat lekkers te hebben uit de tuin?

Ik heb paksoi zaadjes gehaald die ik heel graag binnenkort wil gaan zaaien maar eigenlijk heb ik nergens meer plek in de tuin :')

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:31

Lunameyza schreef:
Moonsprakle, hoeveel peulen planten heb je? Ik ga ze volgend jaar kweken dus ben benieuwd hoeveel planten voor mij/mijn ruimte voldoende zouden zijn :)

Dat is heel erg balen Moestuin :( Ga je nog wat voor in het najaar kweken om toch nog wat lekkers te hebben uit de tuin?

Ik heb paksoi zaadjes gehaald die ik heel graag binnenkort wil gaan zaaien maar eigenlijk heb ik nergens meer plek in de tuin :')


Ik zaai paksoi pas half/eind augustus en dan op een plek die niet de hele dag zon heeft, ze schieten namelijk heel snel door.

Ik zal zo is kijken of ik de planten nog een beetje kan tellen. Het geeft ook veel opbrengst omdat je ze gerust op 5cm naast elkaar planten(sommige houden zelfs 3 cm aan)

Lunameyza

Berichten: 550
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:41

Dat las ik ja dat ze snel doorschieten, ik dacht dat als ik begin augustus zaai dat ik wel goed zat, maar zal dan nog iets langer wachten :) Hopelijk dat ik tegen die tijd de tomaten er uit kan halen zodat ik weer plek heb :')

Oh echt? Ik dacht dat peultjes een stuk verder uit elkaar moesten, scheelt weer!

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:45

Lunameyza schreef:
Dat las ik ja dat ze snel doorschieten, ik dacht dat als ik begin augustus zaai dat ik wel goed zat, maar zal dan nog iets langer wachten :) Hopelijk dat ik tegen die tijd de tomaten er uit kan halen zodat ik weer plek heb :')

Oh echt? Ik dacht dat peultjes een stuk verder uit elkaar moesten, scheelt weer!


:j sugar snaps, peulen, sperziebonen kunnen allemaal lekker dicht op elkaar. Ik heb stamsperziebonen omdat ik daarmee de gaten opvul hier en daar, daarvan doe ik ook altijd 5 boontjes in een gat

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:18

Even geteld ik heb op 90 cm breed zo'n 14 peulen planten staan. Ik heb dan kippengaas overeind ernaast en direct aan de andere kant weer peulen die tegen hetzelfde gaas klimmen. Zo kun je op een klein oppervlak veel kwijt. Ik heb zelf twee van die rekken wat dus neerkomt op zo'n 56 planten :') maar er zitten er ook heel veel zaden(bonen) in een zak en nu laat ik er elk jaar ook een een aantal drogen zodat ik in principe geen nieuwe meer hoef te kopen, win win

Lunameyza

Berichten: 550
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:44

Alright bedankt voor het checken! Dan moet ik ook wel genoeg planten kwijt kunnen denk ik :) Nu al zin in :D

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:56

Moestuin schreef:
Hier is alles weg door de zware regen helaas… Heb nog wat paprika, courgettes en pompoenplantjes over.


Zit jij in Limburg of omgeving? :(:)

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:18

Belgisch Limburg inderdaad... Moestuin heeft volledig onder water gestaan. Dik 40 centimeter hoog.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:04

Wat een narigheid.

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:46

Afbeelding

De eerste tomaatjes kleuren rood

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:28

Pluk je de tomaten die rood zijn al af, of echt per hele rode tros, dus wachten tot ze klaar zijn?

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:39

denice schreef:
Pluk je de tomaten die rood zijn al af, of echt per hele rode tros, dus wachten tot ze klaar zijn?


Nee ik pluk ze per rode af, soms heb je echt al een dieprode en zijn de andere nog volop groen en in de maak. Zo heb ik bij sommige planten nu bloemen en tomaten aan een tros.

De supermarkt tomaten worden denk ik allemaal in kas gekweekt dat ze zo mooi tegelijk rijp zijn allemaal :D daarbij ben ik veel te ongeduldig daarvoor, waarom zou ik wachten, haha

Oshaa
Berichten: 1049
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:37

Wat leuke rode tomaatjes!
Hier lijkt het erop dat we alle planten (ongeveer 30) gaan verliezen aan de tomatenziekte. Donderdag nog niks aan de hand, vrijdag een paar grijze plekken op sommige bladeren (meteen weggehaald) en vandaag meerdere planten met volledige aangetaste stengels...
Vorig jaar weten te ontsnappen, maar helaas.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:47

Het is ook echt geen weer dit jaar :(

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:50

Oshaa schreef:
Wat leuke rode tomaatjes!
Hier lijkt het erop dat we alle planten (ongeveer 30) gaan verliezen aan de tomatenziekte. Donderdag nog niks aan de hand, vrijdag een paar grijze plekken op sommige bladeren (meteen weggehaald) en vandaag meerdere planten met volledige aangetaste stengels...
Vorig jaar weten te ontsnappen, maar helaas.


Oh nee wat zonde :( zoveel planten, zoveel werk

Lunameyza

Berichten: 550
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 17:15

Mijn tomatenplanten beginnen ook last te krijgen van de tomatenziekte denk ik, ik knip al het aangetaste meteen weg en probeer sowieso zo plekken waar veel bladeren bij elkaar komen weg te knippen, hopelijk komt het goed :(

Oshaa
Berichten: 1049
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 17:51

Lunameyza schreef:
Mijn tomatenplanten beginnen ook last te krijgen van de tomatenziekte denk ik, ik knip al het aangetaste meteen weg en probeer sowieso zo plekken waar veel bladeren bij elkaar komen weg te knippen, hopelijk komt het goed :(


Ik help het je hopen :). Hier net een plant die vanochtend niks had en nu helemaal grijs/bruin en vergaan. Gaat zo hard... Heb er nog een paar die niks hebben, maar ja die staan wel in de buurt van de aangetaste dus die gaan het ook nog krijgen.

Moestuin het was idd ook te verwachten met het weer. Al hebben we hier in het oosten van Vlaams-Brabant nog mazzel gehad. Wel wat regen (echt de rand van de neerslag zone op donderdag), maar niks vergeleken met jullie!

moonsparkle het is echt jammer. Was zo trots op de tomaten. Uit zaad deze keer opgekweekt. Maar ja, gelukkig doet de komkommer het nog zullen we maar zeggen. En heb ik net hot-sauce kunnen maken van de pepers! Had de plant als cadeau gekregen dus geen idee welk type. Alleen weet ik nu wel dat ze super heet zijN! :')

Lunameyza

Berichten: 550
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:00

Ah jeetje ik wist niet dat dat zo snel kon gaan!
Ik heb sinds vandaag bruine plekken op de bladeren en op de 'stengels' van de bladeren, net nog maar een rondje gedaan en weer wat weg gehaald. Hopelijk kunnen we nog wat oogsten Oshaa!

Hoe is de tomatenziekte op te lossen voor volgend jaar? Alsin, moet de grond dan zo goed mogelijk ververst worden of blijft het niet het hele jaar in de grond zitten? En is het ook gevaarlijk voor andere gewassen naar tomaten en aardappel planten? Ik las ook dat de schimmel stopt boven 25 graden, wat het hier wel is, dus fingers crossed..

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:44

Afbeelding
Afbeelding

Hoe gaat het oogsten bij jullie? Ik dacht dat er wel een flinke oogst bonen vanaf zou komen maar nog even doorgroeien maar.

tamary

Berichten: 29196
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:48

Morgen de grote struik aalbessen flink plunderen, er groeien ergens nog wel wat bonen en peulen, maar die zijn nog niet zo ver.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:50

Hier mijn eerste komkommer in de maak!! Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:28

Wij komen om in de komkommers, courgetten en paprika's. Tuinbonen bijna allemaal al eruit. Wachten op de rest van de doperwten.. dat is nog maar een handje vol :')

De tomaten net drastisch gesnoeid, maar vrees ervoor.. veel te nat dit jaar om ze buiten zonder afdak te hebben. Die in de kas staan er gelukkig allemaal wel heel goed bij.

Lunameyza

Berichten: 550
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:31

Mijn 4 paprika planten willen niet echt :') Krijgen of geen bloemen of de paar bloemen die er zijn gaan dood. Maar Serrano is na een paar weken niks ineens weer flink begonnen met bloemen maken dus die gaat voor een tweede ronde :D