de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:07

Update hoe het hier gaat :D

Uien beginnen eindelijk een beetje solid te worden ipv 2 sprietjes die op gras lijken
Afbeelding

Sugarsnaps doen het heel goed! :D Beetje lastig te zien omdat alles dezelfde kleur groen is, maar er hangen al heel veel peuletjes aan :D Lijkt er op dat het stekelprobleem dat ik had op mijn planten binnen, komt door de warmte. Nadat ik de planten in pot van binnen naar buiten had verhuisd zijn de stekels vrijwel niet terug gekomen.
Afbeelding
Afbeelding

Loganberries doen het ook goed en de plant is bezig met 2 sterke jonge scheuten :)
Afbeelding

Aardbeien :D
Afbeelding

En dan heb ik nog een peperplant en paprika plant binnen staan, de peper heeft al meerdere mooie grote pepers (nog groen) en de peper een paprika die bezig is met verkleuren. Heb ook een paprikaplant in mijn projectlokaal staan op school en die is bezig met minstens 4 paprika's en de schoonmakers geven hem water als hij droog is en ik er een paar dagen niet ben <3 <3

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 15:26

Afbeelding
Je hebt waarschijnlijk niet veel aan deze foto maar het was moeilijk de telefoon vasthouden en blaadje te buigen :)

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 15:32

Vandaag ben ik druk bezig geweest om alles in de tuin te zetten. Zo nog even wat bamboe stokken en eventueel klim net halen dan is alles op zijn plek. Mocht iemand nog interesse hebben in 4 of 5 broccoli plantjes dan mag die ze komen ophalen. Ik zit in de NOP.
Van 1 bak hen ik een foto gemaakt, bak 2 stond er nu een beetje zielig bij met alles net over geplant.
Afbeelding
Van links naar rechts:
-knoflook
-rodebiet
-gelebiet (is nog te klein om iets van te zien)
-spruitkool
- wortels

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 17:58

Gewoon handschoen aan en kapot vegen. Als ze kapot gaan.

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 07:38

thirteenn schreef:
[ [url=m/INUmyn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je hebt waarschijnlijk niet veel aan deze foto maar het was moeilijk de telefoon vasthouden en blaadje te buigen :)

Bladluis. Even wat neemolie er op. (olie kun je met rimulgan mengen met water en dan sprayen). Is een natuurlijk middel tegen luizen.


En ik wel heel erg kleine knoflook in de bak, of ligt dat aan mij? Knoflook moet je eigenlijk in de 10e maand poten, 10 cm uit elkaar en dan kun je 10 maanden later oogsten. De 10-10-10 regel. Overigens werkt poten half september ook ;)

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:20

Ik ben een weekend weggeweest en ze krijgen vanavond allemaal een grote drinkbeurt haha
Gelukkig heb ik hier trouwens veel liefhebbers van bladluis en zie ik ook heel veel verpoppingen

Afbeelding

Aardappels, had er volgens mij 3 krielaardappeltjes van lidl ingedaan

Afbeelding

Sugar snaps

Afbeelding

Bieten

Afbeelding

Ik zie veel frambozen komen, aardbeien, blauwe bessen, de eerste komkommers :9 en alle tomatenplanten hebben nu bloemen

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:32

Heb eindelijk alle aardappelen in de grond. :')

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:34

Is dat niet te laat voor aardappelen? Kan dat nog steeds? en heb je poters gekocht of gewoon uit de supermarkt?

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:49

Zijn late dus kan nog wel (nicola en mozart).

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:38

Ziet er goed uit moonsparkle!
Mijn sugar snaps zijn echt baby’s ivm die van jou

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:11

Ik kan in de kas al sucker snaps plukken.

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:31

Maar eens een updateje vanuit mijn moestuin 8-)

De kruiden en aardbeien op het terras, het meeste staat er al een paar jaar. Oregano gaat niet zo lekker maar de rest doet het prima. Op de voorgrond Amorphophallus impressus en Amorphophallus albus die nog boven de grond moeten komen :j
Afbeelding

Nog meer kruiden en aardbeien, in de kuip aardappel...
Afbeelding

Palmkool, Egyptische ui, prei en ietwat hysterische radijzen := Op de achtergrond pompoen in de volle grond. Tussen de bakken en de omheining staan onder andere verschillende Echinacea, de bedoeling is dat dit uiteindelijk dichtgroeit met mooie bloeiende vaste planten.
Afbeelding

Afbeelding

2 soorten vleestomaat
Afbeelding

Aardappel en aardpeer, knalrode Oost Indische kers onder de houtsnippers gezaaid, ik ben benieuwd hoe die er over een paar weken bij staan!
Afbeelding

Rabarber en nog meer aardbeien :')
Afbeelding

Veldsla en kropsla, al het één en ander van geoogst. Tegen het klimrek staat paarse kerstomaat, romatomaat en courgette.
Afbeelding

Geen foto's van de appelboom, jostabes, Japanse wijnbes, rode bes, blauwe bes, druif, framboos, hop en nog meer aardbeien :Y)

Niet alles is even handig ingedeeld, er staan wat dingen op de verplaats-lijst. In het najaar komt er ook nog een bak bij waar nu de tomaten in het kasje staan, ik heb nog palletranden staan maar geen zin meer om er nog weer eentje te maken.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:50

Wat ziet het er netjes uit!

Hier is het een stuk wilder. Ik houd het gewoon niet bij allemaal. Het gaat zo snel en mijn energie is erg gelimiteerd. Maar er groeit van alles en ik wordt er wel heel blij van. Ik zal vandaag ook eens foto's maken van de groenten.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:35

Iemand een idee of ik mijn courgettes nog kan redden? Ik heb ze van het weekend in de moestuin gezet en uiteraard goed water gegeven maar alle bladeren zijn geel geworden en hangen slap. Er zaten al bloemen aan dus ik baal echt :( zou zo zonde zijn als ze nu dood gaan...

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:18

tirzasarah10 schreef:
Iemand een idee of ik mijn courgettes nog kan redden? Ik heb ze van het weekend in de moestuin gezet en uiteraard goed water gegeven maar alle bladeren zijn geel geworden en hangen slap. Er zaten al bloemen aan dus ik baal echt :( zou zo zonde zijn als ze nu dood gaan...



Heb je ze niet afgehard? Klinkt als zonnebrand of water gegeven toen de zon fel scheen?

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:44

moonsparkle schreef:
tirzasarah10 schreef:
Iemand een idee of ik mijn courgettes nog kan redden? Ik heb ze van het weekend in de moestuin gezet en uiteraard goed water gegeven maar alle bladeren zijn geel geworden en hangen slap. Er zaten al bloemen aan dus ik baal echt :( zou zo zonde zijn als ze nu dood gaan...



Heb je ze niet afgehard? Klinkt als zonnebrand of water gegeven toen de zon fel scheen?


Ze stonden vrij koel voor ik ze naar buiten deed, koeler als buiten. Heb ze zaterdag in de zon buiten gezet en niet op de bladeren water gegeven maar misschien toch te fel de zon :(
Zou de plant zonnebrand moeten overleven?

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:51

Ik zou het in ieder geval niet te snel opgeven, heb je een foto? Soms kunnen ze zich nog goed herstellen als er nog wat groen van over is

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:04

Hier ook hele zielige courgette gehad na het overplanten, maar lijkt het nu weer te doen.
Het zijn sterkte planten en mooi even afwachten zou ik doen :)

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:26

Jetje kelp wat is alles al groot bij jou !!
Helpt het stro goed tegen slakken?

Afbeelding

Prei-Ui-Zoete aardappel -Spitskool


Afbeelding

Wortel-sugar snaps-klimsperziebonen-pastinaak-stambonen-lenteui

Afbeelding

Pronkbonen-lavas-aardbei

Afbeelding

Snijbiet-mizuna-peterselie-bieslook-munt-pluksla-dille-citroenmelasse-andijvie-radijs-wortel-boterbonen-palmkool(groot deel net gezaaid in oa pot op de foto)
Rode biet-komkommer-boon-tuinkers-paarse wortel-spinazie-courgett

Afbeelding

Kropsla -thijm-basilicum-wat bonen en uitjes
Allen net gezaaid

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:52

Malenka schreef:
Wat ziet het er netjes uit!

Hier is het een stuk wilder. Ik houd het gewoon niet bij allemaal. Het gaat zo snel en mijn energie is erg gelimiteerd. Maar er groeit van alles en ik wordt er wel heel blij van. Ik zal vandaag ook eens foto's maken van de groenten.

Ik vind dat wilde vaak nog een stuk mooier staan ook, ik wil dit stuk en eigenlijk de hele tuin ook een beetje wilder laten ogen, maar alles wat niet netjes binnen de hekjes staat wordt vakkundig gesnoeid door de kippen :Y)

Straks als de pompoen losgaat, dan ziet het er al gauw wild uit :D


little_birdy schreef:
Jetje kelp wat is alles al groot bij jou !!
Helpt het stro goed tegen slakken?

Ik heb het stro vooral neergelegd als mulch om de grond eronder minder snel te laten uitdrogen en zodat de vruchten niet op de grond komen te liggen. Ik zit hier op praktisch puur zand en de tuin was vrij kaal (druk mee bezig, nog veel meer plannen :D ) dus ik kom hoogst zelden een slak tegen. Mogelijk wordt dat dus nog wel meer!

Met dit weer duurt het niet lang voordat jouw tuin ook mooi groen is *\o/*

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:13

Ik ben ook vrij laat begonnen dit jaar .
Eigenlijk deze maand pas.
Ga volgend jaar meer doen met voorzaaien en weer tomaten en dat soort dingen,
Hebben jullie alvast tips voor wintergroenten?
Ik las iets van knoflook?
Winterprei is er ook geloof ik.
Maar heb er niet veel kaas van gegeten nog.
Ga eens even Google raadplegen
Heb wel al mijn eerste honingbes op uit eigen tuin eb die was lekker **\O/**

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:19

Winter andijvie, winter spinazie en winter kolen (boerenkool, bloemkool en rode kool).

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:28

Winterprei kan de winter over staan. Ik heb dat ook. Je kunt het ook nu zaaien en dan groeit het als zomerprei.

Verder heb ik nog wat kolenzaad besteld. En ik ga champignons proberen te kweken.

De broccoli staat nu allemaal in de volle grond. Ik vond dat het te snel groeide in de potten en de potten heb ik voor wat anders nodig. Maar nu hoop ik dat ze niet opgevreten worden. Want de helft van wat ik al eerder gepoot had is al weg.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:31

moonsparkle schreef:
Ik zou het in ieder geval niet te snel opgeven, heb je een foto? Soms kunnen ze zich nog goed herstellen als er nog wat groen van over is


Op de foto ziet het er eigenlijk nog beter uit al in het echt.. dan is het maar een slap spul. Zo zonde voordat ze de moestuin in gingen waren ze zo mooi groen.
Afbeelding


Slakken heb ik laatst iemand gezien die aluminiumfolie rondom de randen van de bak deed :)

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:43

Ik heb koperringen om mijn suikerwortel staan (eindelijk groeien die nu, dus werkt), 2 slakkenvallen (leeg op het bier na zover ik kan zien) bij de groentes en al zo'n 150? (naakt)slakken uit mijn tuinTJE geplukt.