de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:42

Wat een heerlijkheid Annemiek. Ooi, ooit... maar nu geen plek om hem te laten overwinteren, dus nog even verder dromen.

Hier rustig de tuin aan het leeg eten. De kas heb ik inmiddels wel leeg, schoongemaakt, ramen gesopt en de grond voorzien van een laag mest en mulch. Klaar voor het volgende seizoen.

Rest komt na december wel. Weer een hoop woeste plannen voor herinrichting t.b.v. meeeeeeeeeer groente :D

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:49

Goh goede vraag hoeveel citroenen ik eraf haal. Misschien wel tegen de 10 kilo per jaar.
Ons boompje is een jaar of 10. Hij doet het erg goed op paardenmest :))

Malenka

Berichten: 7618
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:36

Ik zou niet aan siroop gedacht hebben. Maar dat is eigenlijk super logisch! Heel leuk.

Zodra wij binnen plek hebben komt er ook citrus. Alhoewel er ook wel wat soorten zijn die onze winters aan zouden moeten kunnen.

Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:47

Ik heb nog een paar flinke paksois staan die ik deze week weer ga gebruiken in de wok, en binnenkort maar knoflook in potten doen en kijken hoe dat gaat :D

Mijn braamboos krijgt nu al allemaal nieuwe bladeren knopjes in de oksels waar uiteindelijk takken met vruchten aan komen, is dat normaal nu al? Of komt het door het warme weer?

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:44

Ik meld me hier ook :D
Als kind altijd graag mijn vader geholpen in de moestuin en dit jaar zelf in het klein van start gegaan
Wat kruiden in potten. Aardbeien stekjes gekregen en daarvan zelf ook alweer wat stekjes af gehaald. Verder een klein stukje kas beschikbaar waar de komkommer (geënt plantje gekocht) en cherry tomaat het super deden en nog steeds doen
Inmiddels ook wat pepers kunnen oogsten en er hangt 1 paprika die hopelijk nog gaat kleuren. Buiten het stukje grond wat we beschikbaar hebben was overwoekerd met onkruid. Dit hebben we onkruid vrij gemaakt en wat wortel, bietjes, sla en courgette geplant, welke allemaal zijn overleden :+ :') vervolgens eerst wat mest gestrooid en van familie wat boerenkool plantjes en prei gekregen en die doen het nu vooralsnog goed. We hebben de paarden inmiddels ook hier dus volgend voorjaar is hopelijk de mest goed gecomposteerd om te gebruiken.
Zouden we nu nog iets kunnen doen in de tuin/kas? Spinazie? Knoflook?
Deze winter wil ik een plan gaan maken met wat wanneer te zaaien en op welke plek ook ivm wisselteelt en het zo hopelijk iets beter aanpakken dan dit jaar, dus ik lees lekker mee voor tips.

moonsparkle
Berichten: 21784
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:29

Zo ik heb zojuist nieuwe zaden besteld :D onder andere spruitjes, sla, twee soorten tomaat, sperziebonen en sugar snaps

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:34

Waar bestellen jullie voornamelijk de zaden? Ik hoor Vreeken vaak voorbij komen maar ook dat zo’n bestelling erg lang kan duren?

moonsparkle
Berichten: 21784
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:35

Ik bestel bij van der wal, was er vorig jaar erg tevreden over

tamary

Berichten: 29234
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:00

Vreeken idd. voor speciaal spul maar ook feb. de display in de Lidl en van der wal kan ik langsrijden, die is niet zo ver weg voor mij. Planten verder anders arborealis, ook redelijk in de buurt en heeft mooi voedselbos assortiment.

Bestellingen hier qua specialer (wil graag zo veel mogelijk vaste eetbare planten) :
https://www.vreeken.nl/195900-matrozensla
https://www.vreeken.nl/000900-aardaker
https://www.vreeken.nl/145150-asperge-b ... -perennial
en eenjarigen :
https://www.vreeken.nl/075330-muskaatco ... romboncino
https://www.vreeken.nl/213320-pompoenen ... le-october
https://www.vreeken.nl/190868-bak-sierm ... der-mandan

Simpele dingen als radijs, boterbonen/sperciebonen, rode bieten en sugarsnaps trek ik bij de lidl uit de display. Dan nog wat snijbiet en nieuwzeelandse spinazie (denk niet dat die zich heeft kunnen doorzaaien afgelopen zomer, pas najaar echt gaan groeien nl). Wil weer wat asperge zaaien want nu maar 2-3 planten over na verhuizen, rabarber genoeg schat ik. Dat met wat uitbreiding aan kruiden en dan is tuintje wel VOL. Gaat alles goed volgend jaar dan ga ik misschien in 2024 kijken naar het bijtrekken van extra stukje voor meer mais, pompoen en bonen.

Nu nog jonge palmkool, boerenkool en rode biet in de grond gezet, maar die zaten redelijk lang in de zaaitray en zullen vermoed ik pas gaan groeien in maart. Wel vroeg oogst dan, maar deze winter heb ik er weinig aan nog (was wel plan, maar verhuizing wat verkoop werd van dieren kwam er tussen).

germie

Berichten: 26075
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:15

Hier nog genoeg palmkool in de tuin en winterprei. De kolen zijn geoogst. Voor volgend jaar weer kolen op dezelfde plek denk ik (ja, ik weet het, kan beter niet wegens knolvoet, maar ik heb maar een paar vierkante meter en vond het juist leuk dat kolen makkelijk lukken).
Geen ui en knoflook dit keer.

Ik heb 2 paprikaplanten weten te redden van de vorst. Een 3e heeft het toch niet gehaald. De rest is dood (en nu bruin).

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:47

Ik koop ook regelmatig bij van der wal, en Vreekens soms voor speciale rassen.
Bolster is hier favoriet. Daar bestel ik al mijn standaard productieplanten. Die kiemen altijd perfect en geven echt mooie vruchten.

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:19

Fijn jullie reacties! Bolster had ik inderdaad ook vaker van gehoord, ga ik ook even kijken!

Dit jaar een start gemaakt met een moestuin om te kijken of het beviel. Mijn ouders hebben ook een grote moestuin, maken alles zelf in etc, dus ben er ook mee opgegroeid. Maar ik heb er zelf nooit de tijd voor gehad. Afgelopen jaar dus wel, en ik ben om! Vind het echt zó leuk! Heb nu een stuk van een ruime 100 m2 aan huis wat eerst een deel van de winterpaddock was tot moestuin omgedoopt. Afgelopen jaar in het klein proefgedraaid, en komend jaar staat er veel op de planning! Er staat al een 3 bakken compostsysteem aangezien ik ook ben begonnen met composteren. Ik ben wekenlang karton aan het verzamelen en heb een flinke bult champost laten brengen, zodat ik alles volgens de no-dig manier van Charles Dowding op kan starten. Houtsnippers voor de paadjes ook geregeld. Ennnn een tunnelkas van 18m2 besteld :o Aangezien ik sinds gisteren thuis zit met Corona, leek het me een mooi moment om de zaden te gaan bestellen wanneer ik me iets beter voel :)

Marcella

Berichten: 36850
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:43

MissWeenie schreef:
Waar bestellen jullie voornamelijk de zaden? Ik hoor Vreeken vaak voorbij komen maar ook dat zo’n bestelling erg lang kan duren?

Van der wal is via de vereniging van mijn oom.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:10

Vreeken heeft alles maar ben echt niet tevreden over de levering vnml van de planten. Jezus wat duurde dat lang en ze geven geen enkel bericht en zijn niet bereikbaar.
Ik ga dit jaar ergens anders kijken en ben ook wel benieuwd. Ik kocht altijd klein in (10-15 zaden per soort) via een kleinere website maar daar is dit jaar nauwelijks iets van opgekomen.

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:35

Ik lees van De Bolster meermaals dat de zaden erg kiemkrachtig zijn. Plus alles is daar biologisch dus makkelijk shoppen (bio heeft toch de voorkeur) dus ik ga het dit jaar daar maar eens proberen! Ik ben gewoon eens even gaan scrollen straks om een beetje te kijken, en plots zitten er toch al 15 verschillende zaden in m’n mandje….ben nog niet klaar :+

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:30

MissWeenie schreef:
Ik lees van De Bolster meermaals dat de zaden erg kiemkrachtig zijn. Plus alles is daar biologisch dus makkelijk shoppen (bio heeft toch de voorkeur) dus ik ga het dit jaar daar maar eens proberen! Ik ben gewoon eens even gaan scrollen straks om een beetje te kijken, en plots zitten er toch al 15 verschillende zaden in m’n mandje….ben nog niet klaar :+

Goh toch bijzonder dat dat zo vanzelf gaat :D
Ik ga ook eens kijken daar!

moonsparkle
Berichten: 21784
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:14

Ik heb de zaden van van der wal al binnen *\o/* kreeg er nog een gratis zakje zonnebloemen bij


Afbeelding

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:25

Altijd leuk! Ik wil dit weekend de planning gaan maken voor komend jaar. Wordt een uitdaging omdat ik in het voorjaar niet veel in de tuin bezig kan zijn (iets met een keizesnede bevalling).

moonsparkle
Berichten: 21784
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:34

Oe ja moestuinieren kan lichamelijk best intensief zijn, heb je verhoogde bakken?

Ik heb net nog wat compost op de tuin gegooit en omgeschept.

Ik ga deze week ook kijken naar m'n zaai planning. De wortels en bietjes doe ik in februari al in de grond,dus de tijd gaat opeens snel :D

germie

Berichten: 26075
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:28

Helaas, hier voor de 2e keer luis op de paprika's en pepers die ik wilde laten overwinteren. Alles staat nu buiten, dus zal doodgaan.

Ik zag wel dat wat uien zijn gaan uitlopen in de zak, dus die ga ik denk ik poten en kijken wat er uit komt.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12762
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:15

Hebben jullie ook ervaring bij bestellen bij de makkelijkemoestuin.nl :)?
Ik volg ze op Instagram en luister de podcasts. Aangezien vorige keer bij Vreekens zaden ik heel lang heb moeten wachten, wil ik nu wat anders proberen.

Edit: Bij nader inzien ben ik toch op zoek naar een andere verkoper. Makkelijke moestuin biedt weinig soorten aan en daar ga ik mij niet mee redden met wat ik zoek.

germie

Berichten: 26075
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:23

Makkelijke moestuin is echt 'makkelijk', dus beperkt aanbod, wat duurder dan veel andere aanbieders, maar wel met een hoge slagingskans.
Ik heb in de secret santa van een bokker gebruikte Moestuin Mini's gekregen en die gebruik ik nog. Ze zien er niet mooi uit, het blijven zakken die uitzakken (wat je uiteraard niet op de foto's ziet), maar de rode bietjes van de mm waren lekker en het ging ook prima in die zakken. Growbags kun je ook elders kopen (en op ali zijn ze 1/5 van de prijs bij mm).
Snijbiet van mm ging ook goed.

De potgrond van mm heb ik niet, die vind ik nogal prijzig en ze kunnen wel zeggen dat je het nooit hoeft weg te gooien, er blijven wel altijd wortels achter en op een gegeven moment is het toch minder los. Dus ik koop gewoon grond bij de praxis ofzo.

Wil je gewoon simpele zadenpakketten, dan is mm lekker makkelijk. En ze geven flink veel uitleg zodat het ook voor de leek te volgen is.

moonsparkle
Berichten: 21784
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:31

Ik bestel dus bij van der wal, best wat keus en ik had het denk ik binnen 5 dagen in huis

Marcella

Berichten: 36850
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:41

ZaadenZo is ook een leuke om te bestellen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:58

Ben eem beetje in dubio wat ik dit jaar ga doen. Wij zijn midden in de zomer 5 weken op vakantie naar amerika en dan komt iemand 1x per week de tuin sproeien dat gaat voor de moestuin veel te weinig zijn.
Moet even goed puzzelen wat ik ga zaaien. Denk eigenlijk alleen dingen die voor half juli alweer uit de grond zijn.
Of Heeft iemand nog andere tips?